کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

خطر بروز سرطان پستان در فردی که یکی از بستگان درجه یک (مادر، خواهر، دختر، پدر، برادر یا پسر) مبتلا به سرطان پستان دارد، بیشتر است. هم چنین این خطر در کسانی که چند نفر از افراد خانواده (چه فامیل پدری و چه مادری) درگیر باشند، نیز بیشتر است. تعداد افراد درگیر و سن شروعِ درگیری هم در افزایش خطر بیماری مؤثر است.

آنچه در این مطلب میخوانید

مثلاً اگر فردی یک فامیل درجه یک مبتلا به سرطان پستان داشته باشد، احتمال خطر برای او دو برابر افراد عادی است و اگر دو فرد درجه اول داشته باشد، این احتمال به سه برابر میرسد، یا اگر سن ابتلای فامیل درجه یک زیر 30 سال باشد، احتمال خطر ابتلای او سه برابر افراد عادی است. در حالی که اگر این فرد بالای 60 سال داشته باشد، این خطر به یک و نیم برابر میرسد.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.
شماره تماس : 36294896 - 031

سابقه بیماریهای خوش خیم پستان

بیشتر بیماریهای خوش خیم پستان مثل کیست های پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند. تعداد ناچیزی از ضایعات خوش خیم پستان که با تکثیر غیرطبیعی همراه هستند، احتمال خطر سرطان افزایش میدهند.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

تراکم بافتی پستان

افرادی که در ماموگرافی بافت پستان متراکم دارند در مقایسه با کسانی که بیشتر بافت آن‌ها را چربی تشکیل می‌دهد، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

درمانهای هورمونی بعد از یائسگی

استفاده طولانی مدت (بیش از 5 سال) از هورمونها به صورت داروهایی که در زمان یائسگی به عنوان جایگزین استروژن و پروژسترون مصرف می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند. مصرف استروژن به تنهایی به خصوص در زمان کوتاه به نظر نمی‌رسد، مشکلی ایجاد کند.

ارتباط سرطان پستان با سبک زندگی و تغذیه

مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

مصرف طولانی مدت برخی از انواع این قرص ها (مثلاً بیش از چهار سال) با خطر افزایش یافته سرطان پستان همراه بوده است. بنابراین در مصرف کوتاه مدت، نباید نگرانی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، وجود داشته باشد.

عوامل مرتبط با سبک زندگی و تغذیه

تعداد یادی از عوامل در سبک زندگی شناخته شده که در خطر ایجاد سرطان پستان نقش دارند؛ که به برخی از آنها در ادامه اشاره شده است:

بی تحرکی و ورزش نکردن

با وجودی که شواهد مستقیمی از نقش بی تحرکی در افزایش خطر سرطان پستان وجود ندارد، ولی ورزش به عنوان یک عامل محافظت کننده در برابر سرطان پستان شناخته شده است.

سیگار و قلیان

مصرف دخانیات، چه خود فرد مصرف کند و چه به صورت غیرمستقیم در معرض دود دخانیات اطرافیان باشد، خطر سرطان پستان را افزایش میدهد. این خطر در زنانی که هنوز یائسه نشده اند، بیشتر است. هر چه تماس با دخانیات در سن کمتری باشد یا مدت مصرف آن بیشتر یا مقدار مصرف آن بیشتر باشد، خطر بیشتر میشود.

اضطراب و نگرانی

از نظر تئوری اضطراب میتواند منجر به افزایش بروز سرطان گردد. با این حال شواهد کافی از تأثیر اضطراب بر بروز سرطان پستان وجود ندارد.

عوامل تغذیه ای

در گزارشات علمی، تعداد زیادی از عوامل تغذیه‌ای شناخته شده که با افزایش خطر سرطان پستان مرتبط بوده است. در میان آنها مصرف الکل بیشترین تأثیر را در بروز سرطان پستان داشته است.

مصرف الکل

به نظر میرسد ارتباط قوی بین مصرف الکل و خطر سرطان پستان وجود داشته باشد. با میزان مصرف کم الکل هم این خطر دیده میشود و در مصارف بالا، خطر بیشتر میشود به نظر میرسد تفاوتی در نوع الکل مصرف وجود داشته باشد.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

میوه و سبزیجات

برخی مطالعات نشان میدهد که کسانی که میوه وسبزیجات بیشتری مصرف میکنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

مصرف چربی

ارتباط کمی بین مصرف زیاد چربی و خطر سرطان پستان یافت شده است.

مصرف گوشت قرمز

مصرف بیش از 5 وعده گوشت قرمز در هفته، خطر نوع خاصی از سرطان پستان هورمونی را در زنانی که یائسه نشده اند، افزایش میدهد. بنابراین مصرف گوشت قرمز بطور متعادل خطری برای بروز این بیماری ندارد.

کلسیم و ویتامین دی

رژیم غذایی یا فقر کلسیم و ویتامین D در خانم‌هایی که یائسه نشده‌اند، با افزایش خطرسرطان پستان همراه است. با این وجود مطالعه¬ای که به به رژیم غذایی گروهی از خانم‌ها کلسیم و ویتامین D اضافه کردند، تعداد مبتلایان به سرطان پستان کم نشد.

آنتی اکسیدان ها

شواهدی از تأثیر مصرف ویتامین A, E, C یا بتاکاروتن روی کاهش خطر سرطان پستان وجود ندارد.

سویا

این ماده غذایی ممکن است در پیشگیری از سرطان پستان نقش داشته باشد (شواهد قوی نیست) ولی در فردی که به سرطان پستان مبتلا شده است توصیه میشود مقادیر زیاد سویا مصرف نشود.

اینستاگرام دکتر محندرضا حکیمیان

کافئین

ارتباط قوی بین مصرف کافئین (چای، قهوه) با خطر سرطان پستان وجود ندارد.

عمل جراحی ماستوپکسی همان لیفت سینه است که برای بالا بردن نوک سینه و از بین بردن پوست اضافی و در مجموع بهبود افتادگی سینه به کار میرود. این عمل در تمام زنان بالغ که رشد سینه های آنها به طور کامل صورت گرفته و دارای سلامت جسمی و آماده ی پذیرش نتیجه ای واقع بینانه از عمل ماستوپکسی هستند مناسب است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینا یعقوبی [ 1402-06-17 ]
سلام آقای دکتر احتمال فوت توی سرطان سینه چقدره ؟ ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پروتز سینه، تناسب اندام و سرشانه هاپروتز سینه، تناسب اندام و سرشانه ها

پروتز سینه، جراحی زیبایی است که باعث حجم دهی و بزرگ کردن سینه ها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی پروتز سینه، تناسب اندام و سرشانه ها می پردازیم . ... ادامه مطلب

آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

نکروز چربی شرایطی است که فرد در آن دچار آسیب دیدگی بافت چربی می‌ شود . در این وضعیت محتوای چربی داخل سلول‌ های چربی جایگزین چربی آسیب دیده می‌ شود . نکروز به معنای از بین رفتن سلول زنده طی آسیب است . ... ادامه مطلب

مهمترین نکات پانسمان زخم پس از ماموپلاستیمهمترین نکات پانسمان زخم پس از ماموپلاستی

بعد از ماموپلاستی باید به توصیه های پزشک مربوطه عمل کنید تا دوران بهبودی سریع تر انجام شود. ماموپلاستی می تواند به برداشتن چربی های اضافی سینه و پوست نافرم و کشیده شده سینه بیانجامد. در این بخش مهمترین نکات پانسمان زخم پس از ماموپلاستی را برای شما اورده ایم. ... ادامه مطلب

عمل جراحی تغییر پستان در افراد ترنسعمل جراحی تغییر پستان در افراد ترنس

جراحی پستان در مردانی که درخواست تطابق جنسیتی دارند با استفاده ازپروتز سینه و در زنانی که این درخواست را دارند با تخلیه بافت اضافه سینه صورت میگیرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین