کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / درجه بندی و تعیین مراحل سرطان سینه

درجه بندی و تعیین مراحل سرطان سینه

درجه بندی و تعیین مراحل سرطان سینه بر اساس میزان وجود سرطان در بدن و اینکه برای اولین بار در کدام قسمت بدن تشخیص داده شده است ، معین می شود .

آنچه در این مطلب میخوانید

اطلاعات حاصل از آزمایش ها نشان می دهند که اندازه تومور چقدر است ، کدام بخش پستان درگیر سرطان است ، آیا سرطان از جایی که شروع شده پخش شده است و یا به کدام بخش بدن گسترش یافته است . در این مقاله به طور دقیق تری درجه بندی سرطان را بررسی می کنیم .

جراحی پستان

معیار های تعیین مراحل سرطان پستان

در گذشته ، تعین مرحله سرطان پستان بر اساس سیستم TNM صورت می گرفت که به این صورت تحلیل می شود :

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه

اعداد یا حروف بعد از T ، N و M جزئیات بیشتری در مورد هر مشخصه ارائه می دهند . مقادیر بالاتر به معنای پیشرفت سرطان است . در سال ۲۰۱۸ ، AJCC دستورالعمل های مرحله بندی سرطان سینه را برای افزودن سایر ویژگی های سرطان به سیستم T ، N ، M برای تعیین مرحله سرطان به روز کرد :

  1. اندازه تومور: اندازه گیری میزان سلول های سرطانی که طبیعی به نظر می رسند .
  2. وضعیت گیرنده استروژن و پروژسترون: آیا سلول های سرطانی گیرنده هورمون های استروژن و پروژسترون دارند .
  3. وضعیت HER2: آیا سلول های سرطانی بیش از حد پروتئین HER2 تولید می کنند .
مراحل سرطان سینه

مرحله بندی سرطان سینه

اعداد از ۰ تا ۴ تعیین می کنند که سرطان چه مقدار پیشرفت کرده است :

  1. مرحله صفر ؛ نوعی سرطان خوش خیم است به این معنی که سرطان در هیچ جای بدن گسترش نیافته است . تشخیص زود هنگام سرطان سینه در استیج صفر به فرد کمک می کند از معالجه و درمان سریع بهره مند شود . اگر در این مرحله تشخیص و درمان انجام شود ، سرطان به نوع بدخیم تبدیل نخواهد شد .
  2. مرحله یک ؛چندین حالت دارد . معمولا در استیج یک ، اندازه تومور پستان زیر دو سانتی متر است . در حالتی که استیج 1B باشد ، ممکن است ، فقط غدد لنفاوی که نزدیک تومور سینه هستند مشکل ساز باشند .
  3. مرحله دو ؛ این مرحله که به عنوان سرطان پستان تهاجمی شناخته می شود ، اندازه تومور بین۲ تا ۵ سانتی متراندازه گیری می شود و یا اینکه سرطان به غدد لنفاوی زیر بازو گسترش می یابد . در این مرحله ، سلول های سرطانی فراتر از محل اصلی تومور رفته و به بافت اطراف پستان گسترش یافته و اندازه توموربزرگ تر از مرحله ۱ است . با این حال ، در مرحله دوم ، سرطان هنوز به نقاط دوردست بدن منتقل نشده است .
  4. مرحله سه ؛بعضا سرطان پستان به صورت موضعی یا محلی پیشرفت می کند . سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل و گاهی اوقات به سایر غدد لنفاوی مجاور نیز گسترش می یابد . ممکن است در پوست پستان یا عضله سینه نیز گسترش یابد . ممکن است پوست قرمز و متورم باشد . گاهی اوقات سرطان در پستان یافت نمی شود یا اندازه آن كوچک است اما به ۴ تا ۹ غدد لنفاوی در زیر بغل گسترش یافته است .
  5. مرحله چهار ؛ پیشرفته ترین مرحله سرطان سینه است که سلول های سرطانی به اندام های دیگر بدن گسترش می یابند . به این بیماری سرطان ثانویه یا متاستاتیک نیز گفته می شود . سرطان در فرد مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ ، نه تنها به گره های لنفاوی مجاور گسترش یافته بلکه گره های لنفاوی دورتر و سایر اندام های بدن مانند ( مغز ، استخوان ، ریه ها و کبد ) را نیز آلوده کرده است .

نوبت دهی انلاین

درجه بندی سرطان سینه

در مورد گرید یا درجه که میزان بدخیمی سلول ها را نشان می‌ دهد باید گفت :

  1. گرید یک :در حالتی که گرید یک باشد میزان تقسیم سلولی سلول های سرطانی خیلی زیاد نیست و شدت بدخیمی آنها کم است .
  2. گرید دو :تقسیم سلولی و میزان بدخیمی سلول های سرطانی متوسط است .
  3. گرید سه :میزان بدخیمی سلول های سرطانی خیلی زیاد است .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

تفاوت گرید ( درجه ) و استیج ( مرحله ) در سرطان

گرید یعنی درجه شباهت سلول های سرطانی با سلول های طبیعی بدن ، که هر چه شباهت این سلول ها به سلول های طبیعی بدن بیشتر باشد گرید پایین تر است ، یعنی سلول های سرطانی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با سلول های طبیعی بدن ندارند . به طور کلی سه گرید داریم : ۱ و ۲ و ۳

استیج یعنی مرحله بیماری و به طور کلی پنج استیج داریم : ۰ و ۱ و ۲ و ۳ و ۴

عواملی که بر اساس آن استیج بیماری تعیین می شود بالاتر بررسی شد .

به طور کلی مرحله‌ بیماری یا استیج بیماری مهم‌ تر از گرید بیماری است . توجه ما عمدتا به استیج بیماری است و بیشتر استیج (مرحله) بیماری است که پیش آگهی بیمار را برای ما تعیین می‌ کند . نه اینکه گرید نقش نداشته باشد ولی اگر بخواهیم این دو را مقایسه کنیم استیج مهم‌ تر است .

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای انجام جراحی پستان در مبتلایان به سرطانروشهای انجام جراحی پستان در مبتلایان به سرطان

جراحی پستان بسته به وسعت بیماری، ممکن است بصورت حفظ پستان انجام گیرد. یعنی فقط ضایعه ی بدخیم پستان خارج گردد و بقیه بافت پستان حفظ شود؛ یا اینکه پستان بطور کامل برداشته شود ... ادامه مطلب

ماستیت چه بیماری است؟ماستیت چه بیماری است؟

ماستیت یک نوع بیماری التهابی و عفونی است که در پستان ها ایجاد می شود. در حقیقت ماستیت شایع ترین بیماری پستان می باشد. بیمار از درد رنج می برد و نیاز به درمان زودهنگام دارد.این بیماری ممکن است به طور خود به خود یا به دلیل شیردهی در پستان ها ایجاد شود ... ادامه مطلب

جراحی درمانی پستان شامل چه مواردی میشوند؟جراحی درمانی پستان شامل چه مواردی میشوند؟

سرطان سینه یا سرطان پستان نوعی از سرطان است که از پستان آغاز می شود. سرطان هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود ... ادامه مطلب

نولی پاریته چیست و چه ارتباطی با سرطان پستان دارد؟نولی پاریته چیست و چه ارتباطی با سرطان پستان دارد؟

توده هایی که در پستان به وجود می آیند ، لزوما سرطانی نیستند . در این مطلب به بررسی ارتباط بین نولی پاریته و سرطان پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین