کتاب سیب صورتی

سرطان سینه در بارداری

ابتلا به سرطان سینه خود نوعی تروما یا آسیب است، حال فرض کنید این سرطان در دوران بارداری ایجاد شود. نگرانی زنانی که در دوران بارداری دچار این سرطان می شوند از زنانی که در حالت عادی مبتلا هستند بیشتر خواهد بود، چرا که چگونگی شیر دهی و یا آسب عوارض سرطان برای جنین از دل مشغولی های آنان خواهد شد.البته گاها تصورات و باور های اشتباه در این زمینه می تواند موجب استرس های مضاعف نیز شود. بنابراین پرداختن به این موضوع در عصری از سونامی سرطان خالی از لطف نبوده و شاید زندگی افرادی که به تازگی دچار این عارضه شده اند را با تغییرات چشمگیری مواجه کند. از این رو ابتلا به این سرطان در دوران بارداری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان سینه

همانطور که بار ها و بارها در مقالات مختلف نوشته شده است، سرطان سینه نوعی تکثیر سلول های سرطانی در بافت سینه است. این سرطان می تواند در بخش های مختلفی از سینه ایجاد شود.

جراحی پستان

سرطان سینه و بارداری

گاها شاهد ابتلا به سرطان سینه در دختران جوان و یا مادرانی هستیم که یا باردار بوده اند و یا به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اند. معاینه در بانوانی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سرطان سینه مبتلا می شوند به علت سفت تر شدن سینه ها مشکل خواهد بود و این در حالی است که تغییرات ترشحات هورمونی در دوران بارداری می تواند روند پیشرفت این بیماری را تسریع کند. لذا برای جلوگیری از ایجاد آن می بایست در دوران بارداری آزمایشات لازم ر ا انجام دهید و هرگونه علائم مشکوک را با دقت وارسی کنید.

دلایل ابتلا به سرطان سینه در بارداری

بارداری و سرطان پستان

چگونه سرطان پستان در دوران بارداری تشخیص داده می شود؟

اگر علائم سرطان پستان را داشته باشید، پزشک یک معاینه انجام می دهد و تصمیم می گیرد که شما را برای انجام آزمایشات بیشتر به کلینیک ارجاع دهد. ابتلا به سرطان پستان در دوران بارداری یا در چند ماه اول پس از تولد کودک، سرطان پستان مرتبط با بارداری نامیده می شود. سرطان پستان در کلینیک پستان، به طور معمول، با استفاده از روشی تشخیص داده می شود که به عنوان ارزیابی سه گانه شناخته می شود. اولین قسمت این ارزیابی، معاینه پستان است که توسط متخصص کلینیک انجام می شود. معمولاً اسکن اولتراسوند به شما پیشنهاد می شود که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از پستان استفاده می کند.این روش کاملا ایمن است و به هیچ وجه روی کودک تأثیر نمی گذارد. به علاوه، ممکن است ماموگرافی به شما پیشنهاد شود.
اگرچه سونوگرافی و ماموگرافی معمولاً بهترین روش برای تشخیص تغییرات اولیه در پستان است، اما گاهی اوقات از اسکن MRI نیز استفاده می شود. MRI با استفاده از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی مجموعه ای از تصاویر داخل پستان را تولید می کند. قسمت آخر ارزیابی سه گانه شامل گرفتن نمونه ای از بافت پستان (بیوپسی هسته ای) یا سلول های پستان (آسپیراسیون) است. سپس نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. بیوپسی های هسته ای بیشتر برای خانم های باردار استفاده می شود و ممکن است در تشخیص بیشتر قابل اعتماد باشد. هر دوی این آزمایشات برای شما و کودک شما بی خطر است. کبودی در پستان پس از بیوپسی پستان در زنان باردار به دلیل افزایش خون رسانی به پستان در این زمان معمول است.

آیا امکان درمان سرطان پستان در دوران بارداری وجود دارد؟

درمان ‌های سرطان پستان شامل موارد زیر می باشد:

رادیوتراپی

در این روش، از انرژی اشعه ایکس برای نابودی سلول ‌های سرطانی استفاده می ‌شود. این روش معمولا تا زمان به دنیا آمدن نوزاد انجام نخواهد شد.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

شیمی‌درمانی

در شیمی درمانی، سلول های سرطانی با استفاده از دارو نابود می‌ شوند و یا جلوی رشد و تقسیم شان گرفته می ‌شود. تحقیقات نشان می‌ دهد، دارو های شیمی درمانی آسیبی را به جنین وارد نمی ‌کنند، اما می ‌توانند باعث زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن پایین شوند.

هورمون ‌درمانی

این روش درمانی، با مسدود کردن هورمون ‌ها مانع رشد سلول ‌های سرطانی خواهد شد. خانم‌ های باردار گزینه مناسبی برای انجام این روش درمانی نیستند، چرا که احتمال نقایص تولد را افزایش می ‌دهد. اگر خانمی بعد از زایمان تحت درمان قرار بگیرد، ممکن است قادر به شیردهی نباشد چرا که شیمی درمانی و یا دیگر دارو ها از طریق شیر به نوزاد می ‌رسند.

آیا امکان بارداری مجدد بعد از سرطان پستان وجود دارد؟

بعد از درمان چه می ‌شود؟ آیا می ‌توان دوباره باردار شد؟ برخی درمان ‌های سرطان پستان مانند دارو های شیمی درمانی می ‌توانند بر روی باروری تاثیر بگذارند. در نتیجه، مهم است که حتما در خصوص بارداری‌ های بعدی با پزشک مشورت صورت گیرد.
اگر مشکلی در باروری وجود نداشته باشد، از بیمار خواسته می ‌شود تا دو سال بعد از درمان برای بارداری بعدی صبر کند. چرا که ممکن است احتمال بازگشت مجدد سرطان وجود داشته باشد.
خوشبختانه، بارداری جدید احتمال بازگشت مجدد سرطان بعد از درمان موفق آمیز را افزایش نمی دهد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

اگر سرطان پستان داشته باشم می توانم بارداری خود را ادامه دهم؟

معمولاً هنگام تشخیص سرطان پستان خاتمه حاملگی توصیه نمی شود. بیشتر زنان حین انجام درمان سرطان پستان بارداری خود را ادامه می دهند. با این حال، برخی از زنان ترجیح می دهند این کار را نکنند. تصمیم برای خاتمه حاملگی تصمیمی کاملاً شخصی است. پس از بحث و گفتگو با تیم متخصص و متخصص زنان و زایمان، گرفتن این تصمیم فقط به عهده خود شما و شریک زندگیتان است.

آیا سرطان پستان در دوران بارداری تهاجمی تر است؟

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که سرطان پستان در دوران بارداری نسبت به سرطان سینه که در زمان های دیگر اتفاق می افتد تهاجمی تر است. اما، از آنجا که ممکن است تشخیص سرطان در پستان در دوران بارداری دشوار باشد، ممکن است در تشخیص، تأخیر وجود داشته باشد. به این معنی که سرطان در مراحل پیشرفته تر یافت می شود.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با تشخیص و درمان انواع توده پستان و سرطان پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عمل زیبایی هاله نوک سینهعمل زیبایی هاله نوک سینه

یکی از عمل‌ های نوین در حوزه زیبایی که طرفداران زیادی پیدا کرده است جراحی زیبایی نوک سینه است ... ادامه مطلب

سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟

سرطان سینه در مردان از بیماری‌های نادر در میان آقایان است که به علت رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌های داخل پستان رخ می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود و در آنجا گسترش یابد. ... ادامه مطلب

توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطانتوصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

سرطان نوعی بیماری است که از تکثیربی رویه سلولهای بدن ایجاد میشد و روشهای درمان آن مشکل و طولانی است. همه ما می دانیم تشخیص زودرس باعث افزایش نتایج درمان و کاهش هزینه ها می شود و همه ما می دانیم که پیشگیری برتر از درمان است و همه ما از هزاران مزیت پیشگیری و تشخیص زودرس بر درمان آگاهی داریم ... ادامه مطلب

اولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلیاولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

خانم هایی که با لمس این توده ها در سینه خود به پزشک مراجعه می کنند حالتی مضطرب و نگران دارند، در این مقاله به بررسی اقداماتی که پس از تشخیص توده پستان ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین