کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درباره سرطان / سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟

سرطان سينه در مردان چه علائمی دارد؟

از هر 100 مورد ابتلا به سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و همچنین در میان یک میلیون مرد تنها 10 نفر دچار این بیماری می‌شوند.علائم این نوع سرطان در خانم‌ها و آقایان مشابه است، اما از آن‌جا که مردان به طور منظم سینه‌های خود را بررسی نمی‌کنند و ماموگرافی انجام نمی‌دهند معمولا متوجه علائم آن نمی‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان سینه در مردان از بیماری‌های نادر در میان آقایان است که به علت رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌های داخل پستان رخ می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود و در آنجا گسترش یابد.

جراحی سرطان پستان

علت ایجاد توده در سینه مردان

غده‌های موجود در پستان که اغلب سرطانی هستند سفت بوده و به راحتی در زیر پوست تکان نمی‌خورند. برای تشخیص سرطانی بودن این غده‌ها باید از سینه تصویر برداری کرد.علت به وجود آمدن غدد سرطانی در سینه مردان دقیق مشخص نیست؛ ولی پزشکان علت این امر را سرعت تقسیم سلول‌های پستان نسبت به سلول‌های سالم می‌دانند که این سلول‌ها به صورت تومور جمع شده و به بافت‌های مجاور یا غدد لنفاوی گسترش می‌یابند.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

علائم سرطان سینه در مردان

شایع‌ترین علائم سرطان سینه در مردان،برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که در زیر نوک سینه به وجود می‌آید. اندازه سرطان سینه در مردان در تشخیص اولیه معمولاً 2.5 سانتی‌متر قطر دارد. تشکیل سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر داده و به رنگ جدیدی در بیاورد. علاوه بر این، از نشانه‌های دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

و به صورت کامل‌تر این علائم را به شکل زیر نیز می‌توان شرح داد :

۱-توده‌های درون سینه

بیشتر مردان مبتلا به سرطان سینه متوجه وجود یک توده ی سفت و بدون درد روی عضلات سینه ی خود، در پشت یا نزدیکی ناحیه ی نوک سینه می‌شوند. این غده‌ها متفاوت از توده‌های ناشی از بیماری ژنیکوماستی (بزرگ شدن خوش خیم سینه‌ها در مردان) یا رشد بافت سینه در اثر بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها است. بیماری ژنیکوماستی معمولا به شکل یک توده ی فشردنی، متحرک و نرم در پشت نوک سینه بروز پیدا می‌کند. اما توده‌های مربوط به سرطان سینه متحرک یا نرم نیستند، بلکه نسبتا سفت هستند و به راحتی زیر پوست حرکت نمی‌کنند. برای اطمینان از سرطانی بودن توده، به تصویربرداری پزشکی و گاهی نمونه برداری سوزنی نیاز است.

سرطان سينه در مردان

۲-تغییر در شکل و اندازه‌ی سینه

علاوه بر ظاهر شدن توده در داخل سینه یا عضلات آن، ممکن است مردان متوجه تغییرات غیر معمولی در اندازه ی سینه‌ی شوند. این تغییر می‌تواند به شکل افزایش تدریجی یا حتی یک شبه‌ی اندازه‌ی سینه باشد. همچنین ممکن است شکل سینه دچار تغییر شود. این تغییرات اغلب بدون درد رخ می‌دهند و بسیار جزئی هستند.

۳-تغییرات نوک سینه

اگر متوجه تغییری در ظاهر، شکل و بافت نوک سینه‌های خود شدید، به یک پزشک مراجعه کنید چون تغییرات نوک سینه در ۴۰ تا ۵۰ درصد مردان مسأله ی قابل توجهی است. این تغییرات ممکن است به شکل جمع شدن، تو رفتگی، قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ترشح نوک سینه باشد. عمده‌ترین دلیل جمع شدن نوک سینه وجود یک بافت سرطانی است که به پوست و عضله‌ی سینه می‌چسبد. با این حال ممکن است جمع شدن نوک سینه در مردان به دلیل بیماری‌های خوش خیم هم باشد.

نوبت دهی

۴-تغییرات پوست

گاهی اولین نشانه‌ی سرطان سینه ، بروز تغییر در پوست قفسه‌ی سینه است. این تغییرات می‌تواند به شکل قرمز شدن پوست یا یک راش پوستی و ورم یا انباشت مایعات در بافت عضله‌ی قفسه‌ی سینه باشد. این نشانه‌ها شبیه به علائم بیماری‌های عفونی هستند. در اغلب موارد راش‌های پوستی یا قرمزی مبهم پوست جدی گرفته نمی‌شوند چون ممکن است بیمار این علائم را ساییدگی ناشی از یک فعالیت فیزیکی یا حتی یک زخم درمان نشده بداند. دیگر تغییرات قابل توجه پوست، ظاهر شدن یک برآمدگی کوچک سفت یا زخم روی نوک سینه یا در نزدیکی آن هستند.

۵-ترشح سینه

ترشح سینه در زنان، حتی آن‌هایی که باردار نیستند یا فرزندشان را شیر نمی‌دهند، می‌تواند امری طبیعی باشد. اما در مورد مردان اینطور نیست. در حقیقت، این مسأله در اغلب موارد نشانه ی اولیه و هشدار دهنده‌ی سرطان سینه در مرداناست. معمولا مردان نسبت به این ترشحات بی توجه نیستند و همین مسأله است که آن‌ها را متوجه مشکل اصلی می‌کند. این ترشحات می‌تواند شفاف یا همراه با خون باشد و بیمار از روی لکه‌های روی لباسش متوجه آن می‌شود. اگر متوجه هر‌گونه ترشحی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۶-احساس درد در ناحیه‌ی سینه یا نوک آن

اگرچه درد سینه نشانه‌ی ویژه ای نیست و می‌تواند از علائم بسیاری از بیماری‌های غیر سرطانی هم باشد، اما در عین حال ممکن است از نشانه‌های سرطان سینه باشد. درد ناشی از سرطان سینه معمولا به شکل کانونی و مداوم است و ارتباطی به هیچ گونه آسیب یا فعالیت فیزیکی ندارد. این درد اغلب در ناحیه ی نوک سینه به وجود می‌آید. اگر در ناحیه‌ی سینه یا نوک آن دچار درد بی دلیلی هستید که بعد از گذشت چند روز هنوز رفع نشده، به یک پزشک مراجعه کنید.

۷-درد استخوانی

از آن‌جایی که سرطان سینه در مردان معمولا در مراحل پیشرفته‌ی بیماری تشخیص داده می‌شود، سرطان می‌تواند به خارج سینه و دیگر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند. سرطان سینه بیشتر به استخوان‌ها گسترش پیدا می‌کند. در این حالت، درد استخوانی شایع‌ترین نشانه‌ی این مسأله بوده و باعث مراجعه ی مردان به پزشک و تشخیص سرطان می‌شود.

سرطان سینه در مردان

۸-بزرگ شدن غدد لنفاوی

غدد لنفاوی هم نقطه ی دیگری است که سرطان سینه می‌تواند به آن گسترش پیدا کند. در حقیقت وقتی مردی به سرطان سینه مبتلا می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که تا پیش از تشخیص بیماری، سرطان به غدد لنفاوی هم گسترش پیدا کند. اگر متوجه یک یا چند توده‌ی دردناک در نزدیکی یا زیر ناحیه ی زیر بغل خود شدید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر سرطان سینه در مردان

مواردی وجود دارند که به عنوان عوامل خطر سرطان سینه یاد می‌شوند و موجب تشدید ریسک ابتلا به این سرطان می‌شوند. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های یونیزه از عواملی است که احتمال بروز سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد. مردانی که قبلاً برای درمان بدخیمی در ناحیه قفسه سینه تحت درمان با شیوه پرتو درمانی قرار گرفته اند، به عنوان مثال مردانی که برای درمان لنفوم هوچکین که نوعی سرطان خون محسوب می‌شود، احتمال بروز سرطان سینه در آن‌ها بیشتر از دیگر مردان است.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

بالا بودن سطح استروژن خون

در حالت عادی مردان در مقایسه با زنان مقدار بسیار کم‌تری استروژن تولید می‌کنند. اما در بعضی شرایط خاص و بیماری‌ها ممکن است سطح استروژن در مردان افزایش غیر عادی داشته باشد.رشد و بزرگ شدن غیر عادی سینه‌های مردان که اصطلاحا به آن ژنیکوماستی (gynecomastia) می‌گویند در نتیجه افزایش همین سطح استروژن به وجود می‌آید.غالبا سرطان سینه در مردان دارای گیرنده استروژن مثبت هستند یعنی پروتئینی که بر روی سطح سلول‌های سرطانی وجود دارد می‌تواند استروژن را دریافت کرده و آن را از طریق دیواره سلول به داخل سلول بفرستد. دو بیماری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش سطح استروژن و میزان تولید آن در خون شود. یکی سندرم Klinefleter و دیگری بیماری سیروز کبدی است.

سندرم Klinefleter

سندرم کالین فلتر در مردانی رخ می‌دهد که با یک نسخه اضافه از کروموزوم X متولد می‌شوند. در نتیجه به جای XY به صورت XXY هستند.مردان مبتلا به این سندروم بیضه‌هایی کوچک‌تر از اندازه طبیعی دارند و میزان ترشح تستوسترون در آن کاهش یافته و استروژن بیشتری در بدن آن‌ها تولید می‌شود.

سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی به وجودآید که این بیماری منجر به افزایش تجمع مواد سمی در کبد می‌شود. بروز سیروز کبدی منجر به تغییر میزان پیوند‌های پروتئینی و آزاد هورمون‌های زنان و مردانه در خون می‌شود و باعث افزایش سطح استروژن در جریان خون مردان می‌شود. در نتیجه مصرف زیاد الکل احتمال بروز سیروز کبدی را در مردان افزایش داده و فرد استروژن بیشتری تولید می‌کند که موجب می‌شود فرد درمعرض ابتلا به سرطان سینه قرار گیرد.

زمینه خانوادگی

اگر پدر، برادر یا سایر بستگان مذکر یا حتی مونث فرد به انواع سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا افزایش می‌یابد. اختلالات ژنتیکی در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ از عوامل نادر، اما موثر در ابتلا به سرطان سینه می‌باشد. ژن BRCA2 ژنی است که بر روی کروموزوم 13 قرار داردو وظیفه آن سرکوب کردن رشد بیش از حد سلول های غیر عادی می‌باشد.

امروزه جراحی های زیبایی پستان مانند لیفت پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان جراح پستان با دانش بالا و تجربه سالها کار در این زمینه صورت می‌گیرد. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی اسفندیاری [ 1402-12-05 ]
با سلام خسته نباشید ،سینه سمت چپ پسرم سه چهار روزه درد میکنه ،به اندازه سه سانت دایره وار نوک سینه واطرافش دردمیکنه ،دست میزنی دردش بیشتر میشه ،15سالشه ممنون از لطف شما

روزگار [ 1402-10-10 ]
پسر من 13 سالش هست و زیر نوک سینه هاش یه چیز گرد مانند و نرم هست و فقط در نوک سینه سمت راست هست آیا خطری داره ؟

رحیم [ 1402-08-25 ]
سلام من پسرم ۲۲ سالمه ۶ ساله من بع این درد مبتلا هستم سینه باهم فرق دارد یکی کوچک یکی بزرگ شده و این کوچیکه نوکی سینه هم درد دارد اگر دست بزنم دردش بیشتر میشه راهی درمانش چیشه لطفآ رهنمایی کنید

سلام [ 1401-07-04 ]
من پسرم سینم به قسمت نوکش به داخل رفته و وقتی فشار میدم یه درد کوچیکی میگره به نظر شما چیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینهرابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینه

آگاهی نسبت به علل ایجاد سرطان پستان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. در این بخش به ارتباط میان هورمون استروژن با سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

اولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلیاولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

خانم هایی که با لمس این توده ها در سینه خود به پزشک مراجعه می کنند حالتی مضطرب و نگران دارند، در این مقاله به بررسی اقداماتی که پس از تشخیص توده پستان ... ادامه مطلب

چالش های ازدواج در زنان مبتلا به سرطان پستانچالش های ازدواج در زنان مبتلا به سرطان پستان

به طور کلی دغدغه در افراد مبتلا به سرطان ، بسیار زیاد وجود دارد اما این دغدغه ها برای افراد مجرد که در شرف ازدواج هستند بیش از پیش است. حال آنکه سرطان ... ادامه مطلب

سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟

تغییردر سینه ها بخش طبیعی بارداری بوده که نتیجه نوسانات هورمونی است. در این مقاله ،به نکاتی می پردازیم که باعث کاهش ناراحتی سینه در بارداری می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین