کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / نمونه برداری پستان چیست و چطور انجام می شود؟

نمونه برداری پستان چیست و چطور انجام می شود؟

اگر هنگام مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم و برسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده شود، برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از بافت سینه انجام شود. روش های مختلفی برای نمونه برداری از سینه وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیوپسی یا نمونه برداری پستان از اعمال تشخیصی است که توسط دکتر سید محمدرضا حکیمیان با نهایت دقت و ظرافت انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت مطب دکتر حکیمیان، با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بیوپسی (نمونه برداری) با سوزن ظریف

این روش ساده ‌ترین نوع بیوپسی پستان است و برای ارزیابی توده ای که در یک معاینه بالینی در سینه احساس می شود مورد استفاده قرار گیرد. در این روش بیمار بر روی یک تخت دراز می کشد و پزشک یک ماده بی حسی به محل نمونه برداری تزریق می کند و پس از بی حس شدن کامل ناحیه مورد نظر، سوزن نازکی را که به یک سرنگ متصل می‌شود و می‌تواند نمونه‌ای از سلول ها یا مایعات را از داخل توده جمع‌آوری کند به سینه وارد میکند. هنگام بیرون کشیدن نمونه ممکن است احساس فشار اندکی کنید . در انتهای کار یک گاز استریل بر روز محل نمونه برداری شده قرار داده میشود.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

روش بیوپسی(نمونه برداری) با سوزن هسته ای

این نوع نمونه برداری نیز برای ارزیابی توده ای که پزشک هنگام ماموگرافی یا سونوگرافی مشاهده کرده و یا هنگام معاینه به وجود آن مشکوک شده به کار میرود . در بیوپسی سوزنی از سوزنی با قطر بزرگتر استفاده میشود و همانند روش بالا، نمونه برداری از مایع میان بافتی انجام می شود.

در روش گفته شده چندین نمونه ، هر یک به اندازه یک دانه برنج ، جمع آوری و برای شناسایی ویژگی های نشان دهنده بیماری تجزیه و تحلیل می شود. بسته به محل قرارگیری توده ، ممکن است از روشهای تصویربرداری دیگری مانند ماموگرافی یا MRI برای هدایت موقعیت سوزن برای بدست آوردن نمونه بافت استفاده شود.

نمونه برداری استریوتاکتیک

در این نوع ازنمونه برداری به این دلیل که توده به خوبی قابل لمس نیست، نمونه برداری باید به کمک سونوگرافی و یا ماموگرافی و توسط رادیولوژیست انجام گیرد. به این صورت که محل نقاط مشکوک در پستان به طور دقیق تعیین می شود. در طی این مراحل بیمار به سمت شکم روی یک سطح دراز میکشد و در حالی که یکی از سینه ها در یک مدخل تعبیه شده روی میز قرار میگیرد و بین دو صفحه فشرده میشود، رادیولوژیست درمحل تعیین شده یک برش کوچک ( به طول تقریبی 6 میلی متر ) ایجاد می کند . وی سپس یک سوزن را به آن وارد کرده و چندین نمونه از بافت را خارج می کند. نمونه ها برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می شوند.

نمونه برداری از پستان

نمونه برداری با جراحی

در این روش طی انجام یک جراحی سرپایی، نمونه لازم از بافت سینه برداشته می شود در صورتی که توده با نمونه برداری سوزنی قابل دسترسی نباشد، این نوع نمونه برداری به کار گرفته می شود که شامل مراحل زیر است:

بیمار بر روی تخت دراز می کشد. در حالی که یک سرم به دست او متصل است و بر اثر داروی بی حسی یا (بی هوشی) قرار گرفته ، جراح یک شکاف کوچک در داخل سینه ایجاد میکند و بخشی از توده پستان یا کل آن را برمیدارد . مقداری از بافت های اطراف توده نیز در نمونه برداری از سینه برداشته می شوند و در اخر پزشک محل شکاف را با بخیه میبندد.
این نکته را به خاطر داشته باشید اگر پزشک توصیه به انجام نمونه برداری دارد ، این توصیه لزوما به معنی مبتلا بودن فرد به سرطان نیست و بیشتر توده های مورد آزمایش خوش خیم (غیر سرطانی) هستند.

بیمار میبایست درصورت داشتن آلرژی یا حساسیت به هر نوع دارویی پزشک خود را مطلع کند.
از دارو های رقیق کننده خون نظیر آسپرین از یک هفته پیش از عمل استفاده نشود.
چون در طی مراحل نمونه برداری ممکن است از تصویر برداری ام آر آی استفاده شود ، درصورتی که هرگونه قطعه ی مصنوعی در بدن بیمار قرار دارد ، باید انرا به اطلاع پزشک برساند.

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

پس از اینکه نمونه برداری با موفقیت انجام شد ، نمونه به آزمایشگاه فرستاده میشود و متخصص به دقت آنرا مورد برسی قرار میدهد و سپس یک گزارش آسیب شناسی به پزشک ارسال میکند که در آن عبارت های نرمال( عدم وجود سلول های سرطانی یا غیر طبیعی) ، غیر نرمال اما خوش خیم (تجمعات کیست های کلسیمی اما غیر سرطانی که البته ممکن است نیاز به تست و پیگیری بیشتر داشته باشد) و وجود سلول های سرطانی(شامل اطلاعات دقیق تر درباره وضعیت توده سرطانی) بسته به نتایج به دست آمده به کار رفته است.

در مواردی که به علت ابتلا به سرطان پستان تمام سینه برداشته میشود؛ روشهایی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان این بافت را ترمیم نمود. هدف از این ترمیم ، بازسازی سینه در حد امکان شبیه به طرف مقابل می باشد. عمل ترمیم یا بازسازی پستان ممکن است همزمان با جراحی برداشت پستان و یا چند ماه بعد در عمل جراحی جداگانه ای انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زنبوری [ 1402-10-20 ]
سلام آقای دکتر من ۲۲سال دارم چند روزه سینه سمت چپم خیلی درد میکنه سونو دادم گفتم توده هیپواکو دارین در ابعاددارم منو فرستادن نمونه گیری .آیا جای نگرانی هست؟؟

معصومه پزشکی [ 1402-08-04 ]
برای نمونه برداری ازپستان برداشتن توده توسط درام بهتر است یا نمونه برداری از سینه توسط سرنگ بهتر است

علمداری [ 1402-06-22 ]
من خانمی ۴۰ ساله و متاهل و دارای یک فرزند هستم درسینه سمت چپم یک سانتی نوک پستان در سمت چپ یه توده سفت هست که با فشار انگستان دست حس کردم برجسته نیست و کاملا چسبیده به بافت پستان هست و فقط با فشار انگشتان کمی برآمده حس میشه و هیچ درد و علائم ظاهری در سینه ام دیده نمیشه و لطفا راهنمایی بفرمایید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

بافت پستان و همچنین ظاهر آن ممکن است با گذر زمان دچار تغییرات شوند . مشاهده چنین تغییراتی در پستان ممکن است فرد را نگران کرده و باعث شود که فرد با فکر ابتلا به سرطان سینه به پزشک مراجعه کند . ... ادامه مطلب

چه کسانی کاندیدای مناسب جراحی بازسازی پستان محسوب می شوند؟چه کسانی کاندیدای مناسب جراحی بازسازی پستان محسوب می شوند؟

برخی از زنان ممکن است سینه هایی داشته باشند که اندازه آنها یکسان نباشد. یکی ممکن است به طور قابل توجهی بزرگتر یا کوچکتر از دیگری باشد. این امر می تواند منجر به احساس نارضایتی از ظاهر خود و در پی آن درخواست عمل توسط فرد شود. در این بخش به جراحی بازسازی پستان و نکات مربوط به آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

آيا پروتز سينه بايد تعويض یا برداشته شود؟آيا پروتز سينه بايد تعويض یا برداشته شود؟

شکل و فرم سینه تأثیر زیادی در زیبایی اندام خانم ها دارد. متأسفانه برخی از خانم ها به دلایل ژنتیکی، افتادگی سینه و یا آسیب بافت سینه از داشتن سینه‌ ... ادامه مطلب

درمان غدد خوش خیم پستاندرمان غدد خوش خیم پستان

غدد خوش خیم یا غیر سرطانی پستان، توده های غیر طبیعی یا دیگر تغییراتی می باشند که در بافت پستان تشکیل می شوند. این توده های خوش خیم ممکن است در هر نقطه ای از بافت سینه خود را نشان دهند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین