کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

لامپکتومی یک عمل جراحی رایج می‌ باشد که در آن سرطان یا دیگر بافت های غیر طبیعی از پستان حذف می‌ شوند . به لامپکتومی عمل جراحی حفظ پستان یا محافظت از پستان نیز گفته می‌ شود زیرا بر خلاف ماستکتومی تنها بخشی از پستان برداشته می‌ شود . بافت مورد برش در این عمل جراحی معمولا محدود است و تهاجم به بافت اطراف در طول جراحی وجود ندارد بنابراین روشی نسبتا غیر تهاجمی می‌ باشد . در این مقاله به بررسی دقیق تر جراحی لامپکتومی و عوارض آن می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی پستان

نحوه انجام جراحی لامپکتومی

جراحی کار خود را با تعیین موقعیت تومور آغاز می کند . برای این کار رادیولوژیست با استفاده از ماموگرافی یا سونوگرافی محل تومور را مشخص می کند و یک سیم نازک ، سوزن یا بذر رادیواکتیو کوچک در آن قرار می دهد . جراح از این به عنوان راهنما استفاده می کند تا ناحیه دقیقی را که باید در حین جراحی برداشته شود ، پیدا کند . در جراحی لامپکتومی ، جراح توده سرطانی را به همراه سلول های سالم اطراف آن را برمی دارد ؛ بدین ترتیب اطمینان می یابد که تمام تومور برداشته شده است . سپس توده برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود . در طول عمل جراحی لامپکتومی ، پزشک ممکن است گره های لنفاوی زیر بغل در سمت سینه درگیر بیماری را بردارد تا برای وجود سرطان تحت آزمایش قرار گیرند . به دنبال برداشت موفقیت آمیز تومور و گره های لنفاوی ، برش ایجاد شده به کمک بخیه بسته شده و پانسمان می گردد .

در این روش ضایعه سرطانی پستان با یک حاشیه یک تا ده میلی متری از بافت سالم پستان برداشته می شود ولی فرم سینه حفظ می شود و نیازی به بازسازی سینه و استفاده از پروتز پستان نیست .
در این روش بعد از عمل ، حتما باید پستان ها با دوز استاندارد پرتو درمانی شوند ( معمولا ۳۰ جلسه بیست دقیقه ای در سی روز متوالی ) تا امکان عود بیماری در بقیه نسج پستان نباشد . اگر امکان انجام پرتو درمانی و پیگیری های بعدی برای بیمار وجود نداشته باشد ، لامپکتومی روش مناسبی برای بیمار نخواهد بود . البته انجام یا عدم انجام لامپکتومی به عوامل دیگری همچون اندازه و مرحله تومور و مشخصه های خاص بیمار همانند اندازه سینه نیز بستگی دارد .

لامپکتومی

در گذشته تنها جراحی رایج برای درمان سرطان ، عمل ماستکتومی بوده است که در آن پستان بیمار به طور کامل برداشته می شد ، ولی در روش لامپکتومی نیازی به برداشتن کامل سینه نیست .
البته امکان عود مجدد سرطان در روش لامپکتومی کمی بیشتر از ماستکتومی می باشد .

نوبت دهی

عوارض بعد از عمل لامپکتومی

هر روش جراحی در کنار مزایای درمانی که دارد ، طبیعتا دارای عوارضی هم می باشد . البته توجه به این نکته ضروری است که انجام درست روش های جراحی بسیار وابسته به مهارت پزشک در این زمینه می باشد . ولی بسته به شرایط بیمار ممکن است عوارض زیر در بیمار ظاهر شود :

مزایای جراحی لامپکتومی

این جراحی برای کسانی که بسیار نگران از دست دادن سینه هستند مفید است چرا که بافت سینه برداشته نمی شود . روش لامپکتومی ، برای افرادی که توده های کوچک و نزدیک به همی دارند استفاده می شود . در مراحل اول و دوم سرطان که هنوز بیماری به همه قسمت های سینه گسترش نیافته است نیز می توان از این روش استفاده کرد . همچنین جراحان پلاستیک می توانند در طول جراحی لامپکتومی ، بازسازی جزئی سینه که به عنوان عمل جراحی توکوپلاستیک نیز شناخته می شود ، انجام دهند .

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

در بسیاری موارد لامپکتومی باعث ایجاد جای زخم یا تغییر در سینه می شود . اگر عمل جراحی بیشتر درگیر باشد روش های مختلفی برای بهبود ظاهر سینه وجود دارد . گزینه ها شامل لیفت سینه ، ترمیم مجدد بافت و در بعضی موارد جراحی پلاستیک زیبایی روی سینه انجام می شود تا ظاهر سینه مناسب باشد .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

مراقبتهای بعد از عمل لامپکتومی

در خصوص نحوه مراقبتهای لامپکتومی ، از جمله مراقبت از بخیه و پانسمان و تشخیص علائم عفونت ، دستورالعمل هایی توسط پزشک به شما داده می شود که لازم است به دقت رعایت گردد. همچنین نسخه هایی برای داروهای مسکن و احتمالاً آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. انجام برخی فعالیتها، ممکن است برای تان محدود شود. معمولاً 7 تا 14 روز پس از جراحی ، یک قرار ملاقات بعدی با جراح پستان خود خواهید داشت تا وضعیت فعلی تان بررسی شود.

امروزه جراحی های زیبایی پستان مانند لیفت پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان جراح پستان با دانش بالا و تجربه سالها کار در این زمینه صورت می‌گیرد. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم وجود توده پستان چیست؟علائم وجود توده پستان چیست؟

کیست پستان توده ای است که در طی تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می شود و به تعبیری رشد بیش از حد غدد و بافت همبند منجر به جمع شدن مایع در این مجاری میشود. این کیسه های محتوی مایع همانند یک حبه انگور یا یک بادکنک بسیار کوچک پر از آب احساس میشوند و بافت سینه‌ها را هنگام لمس، غیر یکنواخت و ناصاف نشان میدهند ... ادامه مطلب

چه خصوصیاتی در یک توده پستان احتمال بدخیمی را مطرح می کند؟چه خصوصیاتی در یک توده پستان احتمال بدخیمی را مطرح می کند؟

سرطان سینه ، تومور بدخیمی است که از بافت های سینه شروع می شود و می تواند خانم ها و یا آقایان را نیز درگیر کند . معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست اما خود فرد با لمس سینه ، متوجه وجود توده خواهد شد . ... ادامه مطلب

عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان چیست؟عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان چیست؟

هنگامی که سلول های سینه سرطانی بشوند و بتوانند که از پستان به بخش های دیگر بدن رفته و به آن بخش هجوم ببرند؛ و سبب سرطانی شدن آن منطقه نیز بشوند، می گوییم تومور پستان از نوع بدخیم می باشد. ... ادامه مطلب

آخرین گزینه های درمان سرطان پستان در ایرانآخرین گزینه های درمان سرطان پستان در ایران

درمان سرطان سینه و روش های آن به ماهیت بیماری، مرحله آن و میزان گسترش آن در بدن بستگی دارد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین