کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / جراحی درمانی پستان شامل چه مواردی میشوند؟

جراحی درمانی پستان شامل چه مواردی میشوند؟

سرطان سینه یا سرطان پستان نوعی از سرطان است که از پستان آغاز می‌شود. سرطان هنگامی آغاز می‌شود که رشد سلول‌ها از کنترل خارج شود. سلول‌های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می‌دهند که معمولاً به‌واسطه اشعه ایکس دیده می‌شود یا به‌صورت توده احساس می‌شود. درک این نکته بسیار مهم است که اغلب توده‌های پستان خوش‌خیم هستند و سرطانی و بدخیم نیستند. سرطان پستان معمولاً با تشکیل یک تومور کوچک و محدود (lump)، یا به عنوان رسوبات کلسیم (microcalcifications) شروع می شود و سپس از طریق کانال های داخل پستان به گره های لنفاوی یا از طریق جریان خون به سایر اعضای بدن گسترش می یابد.
تومور ممکن است رشد کند و در بافت اطراف پستان، مانند پوست یا دیواره قفسه سینه نفوذ کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع مختلف سرطان پستان سرعت رشد و گسترش مختلفی دارند در برخی انواع سال ها طول می کشد تا از پستان خارج شوند و در برخی دیگر به سرعت رشد می کنند و به بافت های دیگر متاستاز می دهند. زمانی که غده ای در بافت سینه به وجود می آید و پس از آزمایشات، علائم سرطان در آن دیده می شود، پزشک معالج در این صورت انواع عمل جراحی را برای درمان پیشنهاد می کند.

در صورتی که پیشرفت زیادی داشته باشد، عمل جراحی سریعترین راه برای مقابله با آن می شود. جراحی به مقدار پیشروی و اندازه توده به وجود آمده هم بستگی دارد. آگاه شدن از انواع جراحی های پستان (breast surgery) در زمان بروز سرطان می تواند به ما کمک کند تا تصمیم بهتری در مسیر درمان داشته باشیم.

جراحی پستان

دلایل سرطان پستان

علائم سرطان پستان

به دنبال وجود انواع متفاوتی از سرطان های سینه، گستره متفاوتی از علائم مرتبط با هر یک از این انواع بیماری وجود دارد. علائم توده های سینه در افراد مختلف متفاوت است. برخی از علائم هشداردهنده اولیه تومور سینه شامل موارد زیر است:

جراحی درمانی پستان

موارد مستعد سرطان پستان

عوامل زير در ابتلا به سرطان پستان مؤثر شامل موارد ذیل مي باشد:

  1. مصرف غذاهاي پرچربي
  2. چاقي
  3. اولين زايمان پس از 30 سالگي
  4. سن بالا در زمان يائسگي
  5. زود بالغ شدن
  6. عدم شيردهي
  7. مصرف طولاني مدت هورمون ها
  8. مصرف طولاني سيگار و الكل
  9. عوامل ژنتيكي و سابقه خانوادگي مثبت

عوامل مؤثر در انتخاب نوع جراحی پستان

برای درمان برخی از انواع سرطان پستان، جراحی‌های گوناگونی توصیه می‌شوند. عوامل زیر در انتخاب نوع عمل جراحی سرطان پستان مؤثرند:

جراحی های درمانی پستان

1- عمل جراحی توده سرطانی

این نوع جراحی با نام‌های دیگری از جمله، عمل جراحی برای حفظ پستان، لامپکتومی، کوادرانکتومی، ماستکتومی پارشیال (برداشتن بخشی از پستان یا تخلیه کامل آن) یا ماستکتومی سگمنتال (برداشتن قطعه‌ حاوی توده از پستان) هم شناخته می‌شوند. در این عمل جراحی، فقط ناحیه‌ و بخشی از پستان که توده سرطانی در آن قرار دارد از بدن خارج می‌شود و بقیه پستان باقی می‌ماند؛ یعنی پزشک فقط توده سرطانی و مقدار کمی از بافت سالم موجود در حاشیه آن را برمی‌دارد. تا حد امکان بافت سالم پستان را باقی می‌گذارد. جراحی سرطان سینه از مهم ترین راه های درمان این بیماری است. گاهی به دلیل اندازه بزرگ توده، اصلاً امکان انجام چنین عملی وجود ندارد. به طور معمول پس از انجام این نوع جراحی پستان، انجام پرتودرمانی (رادیوتراپی پستان) هم تجویز می‌شود. پرتودرمانی کمک می‌کند تا سلول‌های باقی مانده از توده سرطانی از بین برود.

2- عمل جراحی برای برداشتن همه پستان یا ماستکتومی

این نوع جراحی با عنوان لاتین ماستکتومی هم نامیده شود. در برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان لازم است همه پستان برداشته شود. گاهی هم خود بیمار این نوع عمل جراحی را انتخاب می‌کند؛ زیرا یکی از گزینه ها و راه های درمانی سرطان سینه این عمل جراحی است. در عمل ماستکتومی ، جراح همه بافت پستان شامل پوست و نوک پستان و مقداری از بافت زیر پستان را برمی‌دارد. در موارد بسیار کمی، ممکن است جراح مجبور شود حتی عضلات قفسه سینه را هم از بدن خارج سازد؛ به این عمل ماستکتومی رادیکال گفته می‌شود.

انواع روش های ماستکتومی

به این روش ماستکتومی کامل نیز می گویند. کل سینه، از جمله نوک سینه ها، برداشته می شود؛ اما غدد لنفاوی زیر بغل یا بافت های عضلانی زیر سینه برداشته نمی شود. گاهی اوقات، هر دو سینه برای محافظت (ماستکتومی دوبل) در بیماران زن با خطر بسیار بالای سرطان سینه برداشته می شود.

این نوع عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از یک برش پوست، کل بافت سینه و بخشی از غدد لنفاوی زیر بغل نیز برداشته می شود. زمانی که سرطان سینه زود تشخیص داده شود، احتمال رفتن به غدد لنفاوی زیر بغل و نیاز به ماستکتومی رادیکال اصلاح شده کاهش می یابد.

در این نوع عمل جراحی بافت سینه برداشته می شود؛ ولی غدد لنفاوی باقی می ماند. امروزه ماستکتومی رادیکال روشی است که کمتر استفاده می شود و بیشتر برای تومورهای بزرگ واقع در عضلات سینه ای (دیواره قفسه سینه) زیر پستان کاربرد دارد.

در عمل ماستکتومی پارشیال بخش سرطانی یا بخش های اطراف تومور از بافت سینه برداشته می شود.

3- عمل ترمیمی و بازسازی ظاهر پستان

پس از ماستکتومی، ممکن است بیمار بخواهد ظاهر پستان را بهبود ببخشد و به عمل جراحی ترمیم پستان نیاز داشته باشد. به طور حتم، پیش از انجام عمل، جراح درباره گزینه‌های موجود با فرد صحبت می‌کند. گاهی امکان ترمیم پستان همزمان با ماستکتومی وجود دارد (ترمیم همزمان) و در برخی موارد، لازم است در زمانی دیگر و با تأخیر، عمل جراحی ترمیم پستان انجام شود. ظاهر سینه ها بسیار برای خانم ها اهمیت دارد و تأثیر روانی زیادی دارد. جراحی بازسازی سینه برای تغییر کامل شکل، اندازه و ظاهر سینه انجام می شود و بیشتر پس از برداشتن قسمتی از سینه به دلیل شرایط سرطانی انجام می شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

4- جراحی برداشتن غدد لنفاوی

ممکن است سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی نزدیک پستان هم گسترش یافته باشند. غدد لنفاوی غده‌هایی هستند که در بسیاری از نقاط بدن وجود دارند. این غده‌ها، باکتری‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده بدن را از جریان لنف فیلتر می‌کند.این غدد حاوی تعداد زیادی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند. جراح پیش از عمل جراحی و همچنین در طول انجام عمل، غدد لنفاوی را بررسی می‌کند و در صورتی که مشکوک به وجود سلول‌های سرطانی باشند، آنها را از بدن خارج می‌سازد. در سرطان پستان احتمال درگیر شدن غدد لنفاوی موجود در زیر بغل بیشتر از سایر نقاط است. گاهی پس از عمل جراحی نخست، لازم می‌شود طی عمل جراحی دیگری، غدد لنفاوی درگیر از بدن خارج شوند.

5-لامپکتومی (حفظ پستان)

زمانی می توان این عمل را انجام داد که اندازه تومور سرطانی کوچک باشد. برداشت کامل تومور و حفظ بقیه بافت های پستان تا حد امکان از اهداف این نوع عمل است. در بیشتر موارد این عمل همراه با رادیوتراپی انجام می شود. بعد از این نوع عمل برای حذف سلول های سرطانی باقیمانده باید پرتو درمانی انجام شود. لامپکتومی بیشتر زمانی کاربرد دارد که سرطان در مراحل اولیه باشد یا سایز تومور بزرگ نباشد. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از انتشار توده های سرطانی به سایر نقاط بدن است.

مراقبت بعد از جراحی سرطان پستان

نوبت دهی آنلاین

عوارض جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان پستان یک روش مطمئن است؛ اما خطر بروز برخی از عوارض بعد از آن وجود دارند، از جمله:

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دوره نقاهت بعد از لیفت سینهدوره نقاهت بعد از لیفت سینه

لیفت سینه به عنوان یک گزینه محبوب و بسیار مناسب برای زنانی است که میخواهند در اندام خود تغییراتی ایجاد نمایند و یا وزن زیادی از دست داده اند و دچار افتادگی در سینه های خود شده اند . در این بخش به دوره نقاهت بعد از لیفت سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

بیماری های مربوط به رشد پستانبیماری های مربوط به رشد پستان

تغییرات اندازه پستان معمولا خطرناک نیست، اما می تواند باعث بروز مشکلات فیزیکی و ظاهری شود. در ادامه مقاله به مشکلات و بیماری های رایج رشد پستان در زنان و مردان می پردازیم. ... ادامه مطلب

تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟

ماستکتومی یا همان جراحی تخلیه پستان، یک روش برای درمان سرطان سینه است که از طریق آن یک بخش یا کل بافت پستان برداشته می شود. حتی در برخی از موارد بافت های مجاور را نیز تخلیه می کنند.در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر موارد تخلیه پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

آخرین گزینه های درمان سرطان پستان در ایرانآخرین گزینه های درمان سرطان پستان در ایران

درمان سرطان سینه و روش های آن به ماهیت بیماری، مرحله آن و میزان گسترش آن در بدن بستگی دارد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین