کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / کارسینوم داکت های شیری (DCIS) یا سرطان سینه غیرتهاجمی چیست؟

کارسینوم داکت های شیری (DCIS) یا سرطان سینه غیرتهاجمی چیست؟

کارسینوم مجاری شیری، یک مرحله پیش سرطانی است که در آن سلول های غیرطبیعی در امتداد و یا داخل مجاری شیری قرار می گیرند؛ ولی بافت های اطراف را درگیر نکرده و به بافت های مجاور، جریان خون و گره های لنفاوی اطراف خود سرایت نکرده اند. این بیماری، شکل ابتدایی سرطان پستان است که می توان آن را به خوبی درمان نمود. در ادامه این مقاله به بررسی سرطان داکتال غیرتهاجمی، به صورت دقیق تر می پردازیم.

آنچه در این مطلب می خوانیم:

آنچه در این مطلب میخوانید

کارسینوم داکت های شیری چیست؟

کارسینوم مجاری شیری درجا یا غیرتهاجمی ((Ductal carcinoma in situ (DCIS) نوعی سرطان پستان غیرتهاجمی می باشد که از داکت های شیری شروع شده؛ اما به بافت سالم اطراف پستان متاستاز و تهاجم نمی کند (به همین دلیل برای توصیف آن از عبارات درجا یا غیرتهاجمی استفاده می شود). خوشبختانه، این بیماری به طور معمول خطر مرگ ندارد. لازم به ذکر است که مبتلایان به این کارسینوم، در مقایسه با افراد سالم، ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در سال‌ های بعد زندگی خود دارند.

همچنین بخوانید: سرطان پستان تهاجمی

این بیماری را با نام های دیگری از جمله کارسینوم داکتال درجا، کارسینوم مجاری درجا، سرطان مجاری در محل و سرطان پستان استیج صفر نیز می شناسند.

جراح پستان

سرطان سینه غیرتهاجمی چه علائمی دارد؟

کارسینوم داکت های شیری، معمولا هیچ علامت یا نشانه ای ندارد؛ اما با این وجود، گاهی اوقات می تواند علائمی از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  1. توده پستان
  2. ترشحات همراه با خون از نوک پستان
  3. درد

این بیماری معمولا در ماموگرافی ، به شکل خوشه های کوچک کلسیفیکاسیون یافت می شود که دارای اشکال و اندازه های نامنظم می باشند. برخی از ریسک فاکتور های کارسینوم داکتال غیرتهاجمی عبارتند از:

کارسینوم داکت های شیری

تشخیص این بیماری چگونه انجام می گیرد؟

به طور معمول این بیماری، در طی آزمایش غربالگری سرطان پستان تشخیص داده می‌ شود. در صورتی که پزشک علائم اولیه را در بیمار مشاهده کند، برخی از آزمایش های زیر را جهت تایید تشخیص درخواست می کند:

  1. معاینه بدنی پستان ‌ها
  2. ماموگرافی
  3. سونوگرافی
  4. ام آر آی (MRI)
  5. نمونه ‌برداری

اینستاگرام دکتر حکیمیان

کارسینوم داکت های شیری چگونه درمان می شود؟

روش درمانی برای هیچ دو بیماری یکسان نمی باشد. پزشک شما، با توجه به نتایج آزمایش ها و تصویربرداری های شما و تاریخچه پزشکی شما، یک برنامه درمانی متناسب با شخص شما انتخاب می کند. برخی از موارد دیگری که پزشک به آن ها دقت می کند:

به ندرت ممکن است برای درمان این بیماری از ماستکتومی استفاده نمود؛ بلکه روش انتخابی معمول، لامپکتومی است .به عبارتی جراح، توده و قسمت اندکی از بافت سالم مجاور آن را برمی دارد. توجه کنید که لزومی ندارد که مانند سایر سرطان های پستان، گره های لنفاوی زیر بازو نیز برداشته شود. پس از لامپکتومی ، می توان به کمک پرتودرمانی، احتمال عود مجدد سرطان را کاهش داد.

در چه زمانی ماستکتومی به بیمار پیشنهاد می شود؟

  1. کارسینوم داکت های شیری، در بیش از یک ناحیه از پستان وجود داشته باشد
  2. اندازه توده سرطانی در مقایسه با اندازه کل بافت پستان، بزرگ باشد
  3. بیمار قادر به انجام پرتودرمانی نمی باشد
  4. بیمار انجام ماستکتومی را به لامپکتومی به همراه پرتودرمانی، ترجیح می دهد

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

چگونه می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود؟

امروزه جراحی های زیبایی پستان مانند لیفت پستان (ماستوپکسی) با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان جراح پستان با دانش بالا و تجربه سالها کار در این زمینه صورت می‌گیرد. : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بزرگ یا کوچک کردن سایز سینه با ماموپلاستیبزرگ یا کوچک کردن سایز سینه با ماموپلاستی

ماموپلاستی ، در حقیقت به معنای جراحی زیبایی سینه ( بزرگ یا کوچک کردن سایز سینه ) است ، اما معمولا جراحی کوچک کردن سینه به عنوان ماموپلاستی شناخته می شود . امروزه ماموپلاستی جزو جراحی های زیبایی پر طرفدار در میان خانم ها به شمار می رود ... ادامه مطلب

آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است ؟آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است ؟

داشتن زندگی پرتحرک و فعال، علاوه بر اینکه میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و پوکی استخوان را کاهش دهد، میتواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پستان، روده بزرگ و رحم را نیز کم کند ... ادامه مطلب

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

خود آزمایی پستان، معاینه ‌ای است که باید در خانه به وسیله خودتان انجام شود. برای تشخیص بیماری ‌های احتمالی سینه، باید از چشم و دست خود استفاده کنید تا تغییرات ظاهری یا لمس سینه را متوجه شوید. در این بخش به معاینه پستان برای تشخیص سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

آیا مردان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟آیا مردان هم به سرطان سینه دچار می شوند؟

سرطان سینه به شرایطی گفته می شود که در طی آن بسیاری از سلول های طبیعی و مورد نیاز در بخش سینه به شکلی غیرعادی منتشر و تکثیر می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین