کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / درمان انسداد هورمونی در سرطان سینه

درمان انسداد هورمونی در سرطان سینه

هورمون‌ها پروتئین‌هایی هستند که به عنوان پیام رسان‌های شیمیایی در بدن عمل می‌کنند. آن‌ها بر عملکرد سلول‌ها و بافت‌ها در مکان‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارند واغلب از طریق جریان خون به اهداف خود می‌رسند. هورمون‌های استروژن و پروژسترون توسط تخمدان‌هاو برخی از بافت‌های دیگر از جمله چربی و پوست تولید می‌شود. استروژن باعث رشد و نگهداری خصوصیات جنسی زن و رشد استخوان‌های دراز می‌شود و پروژسترون در چرخه قاعدگی و بارداری نقش دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

استروژن و پروژسترون همچنین باعث رشد برخی سرطان‌های پستان می‌شوند که به آن‌ها سرطان پستان حساس به هورمون (یا وابسته به هورمون) گفته می‌شود. سلول‌های سرطانی پستان حساس به هورمون حاوی پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های هورمونی هستند که با اتصال هورمون‌ها به آن‌ها فعال می‌شوند. گیرنده‌های فعال شده باعث تغییر در بیان ژن‌های خاص می‌شوند که می‌توانند رشد سلول را تحریک کنند.

جراح سرطان سینه

اگر سلول‌های تومور حاوی گیرنده‌های استروژن باشد به سرطان گیرنده استروژن مثبت (ER مثبت) یاحساس به استروژن یا پاسخگو به استروژن گفته می‌شود. به همین ترتیباگر سلول‌های تومور حاوی گیرنده‌های پروژسترون باشند به سرطان گیرنده پروژسترون مثبت (PR یا PgR مثبت) گفته می‌شود. تقریباً 80٪سرطان‌های پستانER مثبت هستند.به تومو‌رهای پستانی که حاوی گیرنده‌های استروژن ویا پروژسترون هستندگیرنده‌های هورمونی مثبت (HR مثبت) گفته می‌شود.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه

استروژن و پروژسترون چیست؟

استروژن و پروژسترون که هورمون‌های جنسی زنانه هستند، بر روی رشد استخوان‌ها و عضلات تاثیر می‌گذارند. هورمون در واقع پیام شیمیایی است که توسط غدد درون‌ریز تولید شده و در جریان خون آزاد می‌شود. هورمون‌ها به تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن مانند اشتها و رشد کمک می‌کنند؛ اما هورمون‌های جنسی نقش مهمی در تولیدمثل دارند. محل تولید هورمون‌های جنسی در غده آدرنال و غده‌های جنسی که شامل تخمدان‌ها در زنان و بیضه‌ها در مردان است، هستند.

استروژن و سرطان سینه

سرطان هورمون مثبت چیست

سرطان سینه از نوع گیرنده هورمون مثبت:

در حدود80%از سرطان‌های سینه از نوعERمثبت هستند. این به این معناست که سلول‌های سرطانی در پاسخ به هورمون استروژن رشد می‌کنند. در حدود65%از آن‌ها نیز از نوعPRمثبت بوده که به معنای رشد سلول‌ها در پاسخ به هورمون پروژسترون است.

اگر سلول‌های سرطان سینه دارای تعداد قابل توجهی از گیرنده‌های استروژن و یا پروژسترون باشد این نوع سرطان از نوع هورمون مثبت در نظر گرفته می‌شود.

تومورهای استروژن/پروژسترون مثبت عموما به هورمون درمانی پاسخ مثبت می‌دهند که این درمان پس از جراحی، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی انجام می‌شود. این نوع درمان به جلوگیری از بازگشت سرطان به وسیله مسدود کردن گیرنده‌های استروژن کمک می‌کند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

جلوگیری از اثرات استروژن

چندین نوع دارو با عملکرد استروژن در تحریک رشد سلول‌های سرطانی پستان تداخل دارند:

تعدیل کننده‌های گیرنده استروژن انتخابی (SERM):به گیرنده‌های استروژن متصل می‌شود و مانع از اتصال استروژن به این گیرنده‌ها می‌شود. نمونه‌هایی از SERM‌های مورد تأیید FDA برای درمان سرطان پستان، تاموکسیفن (Nolvadex) و تورمیفن (Fareston) است. از تاموکسیفن بیش از 30 سال برای درمان سرطان پستان گیرنده مثبت هورمون استفاده می‌شود.

SERMها می‌توانند در برخی از بافت‌ها به عنوان آنتاگونیست استروژن و در بافت‌های دیگر به عنوان آگونیست استروژن رفتار کنند. به عنوان مثال، تاموکسیفن جلوی اثرات استروژن در بافت پستان را می‌گیرد اما مانند استروژن در رحم و استخوان عمل می‌کند.

سایر داروهای ضد استروژن:فولوسترانت (Faslodex) به طریقی متفاوت برای جلوگیری از اثرات استروژن عمل می‌کنند. مانند SERM هافولوسترانت به گیرنده استروژن متصل می‌شود و به عنوان یک آنتاگونیست استروژن عمل می‌کند. با این حالبرخلاف SERM هافولوسترانت هیچ اثر آگونیست استروژن ندارد. این یک آنتی استروژن خالص است. علاوه بر این، هنگامی که فولوسترانت به گیرنده استروژن متصل می‌شودگیرنده برای تخریب هدف قرار می‌گیرد.

پروژسترون سرطان زاست

درمان جايگزيني هورمونی همچون پروژسترون و استروژن از عوامل خطر ساز سرطان سینه :

اين درمان عبارت است از مصرف استروژن به تنهايي يا استروژن همراه با پروژسترون به صورت قرص، تزریق يا اشکال دیگر (مثل چسب هاي پوستي). هورمون‌ها تركيبات شيميايي هستند كه بر فعاليت سلول‌ها يا اندام‌هاي خاص اثر مي‌گذارند. استروژن و پروژسترون نيز نقش مهمي در زندگي بانوان دارند، بدين صورت كه باعث تنظيم عادت ماهانه و نيز اثر بر رشد بافت پستان مي‌شوند. اين هورمون‌ها توسط تخمدان ها توليد مي‌شوند، اما ممكن است در آزمايشگاه يا از ساير حيوانات و گياهان نيز به دست آيند. هنگامي كه يك زن سال‌هاي باروري خود را پشت سر مي‌گذارد و به مرز يائسگي نزديك مي‌شود، ميزان ترشح اين هورمون‌ها در بدن وي كاهش مي‌يابد. كاهش استروژن مي‌تواند باعث علائم ناخوشايند يائسگي مانند گر گرفتگي و خشكي دستگاه تناسلی خارجی شود و همچنين كاهش سطح اين هورمون با وقوع بیشتری از پوکی استخوان همراه است.

درمان جايگزين هورموني معمولاً به منظور رفع علائم مذكور و كاهش خطر پوکی استخوان تجويز مي‌شود. اين درمان همچنين در مواردي كه يائسگي زودرس- به علل طبيعي يا درمان هاي طبي یا جراحی- در خانمی ايجاد شود، استفاده مي‌شود. جایگزینی هورمون با افزايش خطري متوسط براي سرطان پستان همراه مي‌باشد، بنابراين در زناني كه مبتلا به سرطان پستان هستند، نبايد از تركيبات دارويي مذكور استفاده شود.

در صورتي كه خانمي از علائم يائسگي رنج مي‌برد و مي‌خواهد از داروهاي گياهي جهت برطرف شدن علائمي چون اختلالات خلقي، خشكي واژن، تعريق شبانه يا ساير علائم استفاده كند، بهتر است ابتدا با يك پزشك متخصص زنان مشورت كند. بسياري از اين تركيبات گياهي حاوي استروژن‌هاي طبيعي هستند، اما با اين همه- چون به هرحال استروژن هستند- مي‌توانند خطر سرطان پستان و عود آن را افزايش دهند. به هر حال برای مصرف تمام داروها باید فایده ها و اشکالات آن‌ها با هم مقایسه شود. در بانوانی که در معرض خطر بالایی نیستند، مصرف این داروها منعی ندارد ولی افراد با خطر بالا بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و سپس برای مصرف تصمیم بگیرند.

نوبت دهی

درمان انسداد هورمونی در سرطان سینه

پزشکان از انسداد هورمونی برای جلوگیری از بازگشت سرطان‌های پستان حساس به هورمون بعد از درمان استفاده می‌کنند. هورمون درمانی ممکن است برای درمان سرطان‌های مثبت گیرنده استروژن (ER) و گیرنده پروژسترون (PR) استفاده شود. پزشکان معمولا درمان انسداد هورمون را بعد از جراحی انجام می‌دهند اما ممکن است گاهی اوقات از آن برای کوچک کردن تومور استفاده کنند.

درمان مسدودکننده هورمون ممکن است تنها گزینه برای افرادی باشد که کاندیدای مناسبی برای جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نیستند. پزشکان ممکن است توصیه کنند فردی 5 تا 10 سال پس از جراحی، هورمون درمانی داشته باشد. با این حال، این درمان بر سرطان‌هایی که به هورمون‌ها حساس نیستند تاثیری نخواهد داشت. همچنین، درمان هورمونی ممکن است روی باروری تاثیر بگذارد.

عمل لیفت همراه با پروتز سینه یکی از روشهای افزایش حجم، بالا بردن و خوش فرم نمودن سینه است. این جراحی توسط دکتر سید محمدرضا حکیمیان در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مجيد خدادادي [ 1402-02-17 ]
سلام جناب دكتر من همسرم ٣٧ تشخيص سرطان هورموني ه اي آر مثبت دادن ميخواستم بدون بهترين درمان براي همسرم چييست ممنون

الهه [ 1401-07-27 ]
سلام یک سال پیش سرطان پستان داشتم عمل کردم بعد ۸ جلسه شیمی درمانی و ۲۱ جلسه پرتو خوشبختانه توده یک سانت یا کمتر بود و لنف درگیر نشده بود امیدوارم داروی هر جور سرطانی بیاد و دیگه هیچکس با این مریضی از دنیا نره واقعا سخته هم برای خود بیمار و هم اطرافیان، خدا رو شکر که علم پیشرفت کرده ولی هنوز جا داره بیشتر کار بشه به امید دیدن آن روز در ایران دوست دارم بیشتر راجع به هرمون مثبت بدونم که این بهتره آیا و اگر بهتره چرا ؟ من که ۳۷ سالمه و تا سه سال پریود نمیشم با تزریق آیا ضرری نداره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستندعوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستند

سرطان پستان هنگامی ایجاد می شود که DNA در سلول های پستان جهش یافته یا تغییر می یابد و عملکرد های خاصی که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می کنند، غیر فعال ... ادامه مطلب

بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟بیوپسی وکیوم پستان چیست و چگونه انجام میشود؟

یکی از قابل استفاده ترین روشهای بیوپسی (نمونه برداری)، بیوپسی تحت گاید سونوگرافی بخصوص در مورد توده های غیر قابل لمس پستانی یا توده های کوچک ولی قابل رویت در سونوگرافی می باشد ... ادامه مطلب

انواع بیماری های مادرزادی پستانانواع بیماری های مادرزادی پستان

بیماری های مادرزادی پستان می تواند در بدو تولد کودک وجود داشته باشد. آن ها ممکن است هنگام تولد کودک آشکار شوند یا ممکن است فقط در نوجوانی پدیدار شوند. در ادامه مقاله به علت، علائم و درمان برخی از این بیماری های مادرزادی پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

برای تشخیص توده پستان ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافیبرای تشخیص توده پستان ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

سونوگرافی سینه در روش غیر تهاجمی (پوست سوراخ نمی شود) است که برای ارزیابی سینه ‌ها استفاده می‌ شود. فناوری سونوگرافی امکان تجسم سریع در بافت های سینه ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین