کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمان

سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمان

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شودکه از بافت پستان آغاز می شود. سرطان سینه از یک سلول آغاز می‌شود. سلول‌ها که کوچکترین اجزای ساختمانی موجود زنده در بدن هستند در محدوده قوانین مشخص رشد می‌کنند؛ اما سلول‌های سرطانی بسیار سریعتر از بقیه سلول‌های سالم رشد می‌کنند و تا جایی رشد می‌کنند که سلول‌های سالم را هم نیز تخریب می‌کنند و این سلول‌های سرطانی رشد خود را نمی‌توانند قطع کنند. این وضعیت می‌تواند ارثی باشد یا عوامل دیگر در ایجاد بی نظمی سلول‌ها تأثیر بگذارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماران مبتلا به انواع سرطان داراي درجات بالایی از اختلالهاي روانشناختی می باشند که دامنه این اختلالها از افسردگی، اضطراب، عدم سازگاري با بیماري و کاهش اعتماد به نفس تا اختلال هاي عاطفی و ترس از عود بیماري و مرگ متفاوت است. بسیاری از زنان پس از اطلاع از تشخیص سرطان پستان، در زمینه ی سازگاری با سرطان پستان در زندگی شخصی و خانوادگی خود دچار سطح بالایی از ناتوانی و نا امیدی می شوند. به منظور بهبود مؤلفه هاي روانشناختی زنان مبتلا به سرطان، روشهاي مداخله اي گوناگونی به کار گرفته شده است.

یکی از روشهاي درمانی پرکاربرد، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است که کارآیی بالینی آن جهت بهبود مؤلفه هاي روانشناختی افراد مختلف در پژوهشهاي گوناگون نشان داده شده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فاجعه‌پنداری درد و نگرانی از تصویر بدنی در زنان مبتلا به سرطان پستان تأثیر معنادار داشته و توانسته منجر به کاهش فاجعه‌پنداری درد و نگرانی از تصویر بدنی در این زنان شود.

جراحی پستان

علل سرطان پستان

اگر چه علت دقیق سرطان مشخص نیست؛ اما عوامل خطر اصلی را می توانیم برشمریم. با این حال، ۷۰٪ از زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند. از مهم ترین عوامل ابتلای به سرطان پستان می توان به سن و سابقه خانوادگی اشاره کرد. خطر برای زنانی که دارای توده های خوش خیم پستان هستند کمی افزایش می یابد و برای زنانی که قبلا سرطان سینه، اندومتر، تخمدان یا سرطان روده بزرگ داشته اند، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمان

عوامل خطر در سرطان سینه

علائم سرطان پستان

شایع ترین علامت کانسر پستان، وجود توده جدید است. یک توده سخت بدون درد که لبه های نامنظمی دارد، احتمال بالاتری دارد که سرطانی باشد، اما توده های سرطانی سینه می توانند نرم یا گرد نیز باشند. آنها حتی می توانند دردناک باشند. بسیار مهم است که هر نوع توده یا تغییراتی در پستان توسط متخصص چک شود. سایر نشانه های احتمالی سرطان سینه:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

مزایای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بیماران مبتلا به سرطان پستان

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به بهبود امید به زندگی و بهزیستی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی شود. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان خستگی و اضطراب بیماران مبتلا به سرطان پستان مؤثر است. به نظر میرسد تغییرات درمانی این روش ناشی از تکنیک هایی است که به زنان مبتلا به سرطان پستان کمک نموده تا حالات روانشناختی، فیزیولوژیکی و هیجانی خود را بتوانند بیشتر بپذیرند و از میزان اجتناب و یا بزرگنمایی آنها کاسته شده و فاجعه پنداري درد کمتري را ادراك نمایند.

تقویت توانایی توجه بدون قضاوت به افکار، هیجانات، تصاویر ذهنی و خاطرات آسیب زاي ناشی از حادثه آسیب زا (یعنی پرورش مهارتهاي ذهن آگاهی) یکی دیگر از مکانیسمهاي تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند باشد؛ چراکه از یکی مهمترین مشکلات زنان مبتلا به سرطان پستان، وجود اضطراب و نقص در عملکرد سلامت روانی آنان میباشد. بر این اساس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به این زنان کمک کرده تا بتوانند به میزان بیشتري از اضطراب خود کم نمایند. کاهش اضطراب نیز باعث میشود تا پردازش هاي شناختی و هیجانی زنان مبتلا به سرطان پستان به شکل واقعی گرایانه تر صورت پذیرد.

یافته دوم پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نگرانی از تصویر بدنی در زنان مبتلا به سرطان پستان تأثیر معنادار داشته و توانسته منجر به کاهش نگرانی از تصویر بدنی در این زنان شود. چنانکه به جاي ارزشهاي تعریف شده در فرایند شناختی بیمار، ارزشهاي جدید تعریف و جایگزین میشود که این ارزشگذاري مجدد در فرایند شناختی زنان مبتلا به سرطان پستان سبب کاسته شدن از توجه مفرط آنها به تصویر بدنیشان میشود؛ چراکه آنها در کنار تصویر بدنی، ارزشهاي متعدد دیگري را تعریف میکنند. بر این اساس فقدان یکی از ارزشها (تصویر بدنی)، فرایند کلی روانی و هیجانی آنها را متأثر نمیسازد.

نوبت دهی آنلاین

نحوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمان

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با استفاده از شش فرایند مرکزي منجر به انعطاف پذیري روانشناختی در مراجعین میشود. شیوه به کارگیري این فرایند بدین صورت است که در ابتداي درمان تلاش میشود، پذیرش روانی فرد در مورد تجارب ذهنی، افزایش یابد و در مقابل اعمالی که کنترل نامؤثر را در پی دارد، کاهش یابد.

در گام دوم آگاهی روانشناختی فرد نسبت به زمان حال در کانون توجه قرار گرفته و نسبت به افزایش آن اقدام میشود، یعنی فرد از تمام حالات روانی، افکار و رفتار خود در زمان حال آگاهی می یابد.

در قدم سوم، جداسازي فرد از تجارب ذهنی مورد هدف است به شکلی که بتواند عمل مستقل از تجارب را در خود نهادینه کند. در گام چهارم، تلاش براي کاهش تمرکز بر خودتجسمی که فرد براي خود در ذهنش ساخته است. در قدم پنجم به فرد کمک میشود تا ارزشهاي شخصی اصلی خود را شناخته و به طور واضح مشخص سازد و در جهت تبدیل آنها به اهداف رفتاري اقدام نماید. در نهایت ایجاد انگیزه جهت عمل متعهدانه یعنی فعالیت معطوف به اهداف و ارزشهاي مشخص شده به همراه پذیرش تجارب ذهنی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فاجعه پنداري درد در زنان مبتلا به سرطان پستان تأثیر معنادار داشته و توانسته منجر به کاهش فاجعه پنداري درد در این زنان شود.

با کلیک روی لینک، با انواع جراحی های زیبایی پستان آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکات کلیدی برای پیشگیری از سرطاننکات کلیدی برای پیشگیری از سرطان

بهترین روش برای پیشگیری از سرطان، فرهنگسازی در این زمینه است. برای فرهنگ سازی در مورد اصول تغذیه و اصلاح شیوه زندگی ٬ به تلاش برنامه ریزی شده و طولانی مدت نیاز است ... ادامه مطلب

انواع ایمپلنت پستانانواع ایمپلنت پستان

ایمپلنت سینه روش افزایش سایز سینه بانوان است که برای بالا بردن اعتماد به نفس و زیباتر شدن اندام انجام می گردد. ... ادامه مطلب

پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟

ماستکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن پستان است.این جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان از سینه به عنوان راه حلی برای درمان یا پیشگیری از سرطان است. ... ادامه مطلب

هورمون درمانی چگونه سرطان پستان را درمان می کند؟هورمون درمانی چگونه سرطان پستان را درمان می کند؟

هورمون درمانی به عنوان تنها درمان پس از جراحی و بدون نیاز به شیمی درمانی، در گروهی از بیماران که تومور آنها خصوصیات ویژه ای داشته باشد قابل انجام است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین