کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / بهترين زمان انجام پرتو درمانی در سرطان سینه

بهترين زمان انجام پرتو درمانی در سرطان سینه

رادیوتراپی، پرتودرمانی و اشعه درمانی همگی نام های مختلف یک شیوه ی درمانی است که در آن از انواع خاصی از پرتوها در درمان بیماری ها (عموماً بیماری های بدخیم) استفاده می شود. برخی از مردم به غلط پرتودرمانی را برق گذاشتن می نامند. این یک غلط مصطلح است که انتظار داریم شما خواننده ی گرامی از این به بعد آن را به کار نبرید چون در هنگام پرتو درمانی هیچ گونه سیمی به بدن بیمار وصل نمی شود و اصولاً از جریان الکتریسیته استفاده نمی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پرتودرمانی از پرتوهای (اشعه های) پر انرژی جهت از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این پرتوها معمولاً توسط دستگاهی به نام شتاب دهنده ی خطی تولید می شوند. برای این منظور بیمار روی تخت شتاب دهنده می خوابد و سپس پرتوها از زوایای مختلفی که قبلاً توسط گروه پزشکی تعیین شده است به بستر بیماری تابانده می شود. پرتوها رنگ یا بویی ندارند و با چشم دیده نمی شوند. لازم به ذکر است که این پرتوها باعث گرم یا سرد شدن بدن هم نمی شوند.

توجه داشته باشید که خانمهای باردار نباید پرتودرمانی شود چون پرتودرمانی برای جنین وی بسیار مضر است لذا در حین پرتودرمانی در مورد روش های غیرمضر و مؤثر برای پیشگیری از بارداری از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

چه بیمارانی نیاز به پرتو درمانی دارند؟

اگر جراحی به روش حفظ پستان انجام شده باشد برای باقیمانده پستان به پرتودرمانی نیاز است. گاهی در موارد خاصی از این امر صرف نظر می شود مثلاً در خانمی با سن بالا که تومورش دارای گیرنده های هورمونی باشد و غدد لنفی هم درگیر نباشند بعضی از پزشکان از انجام پرتودرمانی صرف نظر می کنند.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

ولی اگر جراحی به روش برداشت کامل پستان انجام شده باشد نیاز به پرتو درمانی وجود ندارد مگر وقتی که اندازة توده بدخیم بیش از 5 سانتی متر باشد یا پوست، عضلات یا دنده ها توسط آن درگیر شده باشند و یا دست کم یکی از غدد لنفاوی برداشته شده از زیر بغل توسط سلول های سرطانی درگیر شده باشد. البته در این مورد بین متخصصین اختلاف نظر وجود دارد و برخی از آنها اگر کمتر از چهار غده لنفاوی درگیر باشد، پرتودرمانی را الزامی نمی دانند.

جراح پستان

پرتودرمانی کی انجام می شود؟

پرتودرمانی معمولاً حدود سه تا چهار هفته بعد از اتمام شیمی درمانی شروع می شود و اگر بیمار نیاز به شیمی درمانی نداشه باشد پس از بهبود زخم های بیمار و بین چهار تا شش هفته پس از جراحی، پرتودرمانی شروع می شود.

پرتو درمانی چگونه انجام می شود؟

چند روز قبل از شروع جلسات پرتودرمانی، طراحی درمان انجام می شود. برای این کار لازم است بیمار روی تخت مخصوصی بخوابد تا بدنش مستقیم قرار گیرد و سی تی اسکن مخصوصی به عمل آید. از سیم های فلزی خاصی استفاده می شود تا بالا، پایین و حد داخلی و خارجی محلی که قرار است درمان شود، مشخص گردد. برای این که بتوان این نحوه ی خوابیدن بیمار را هر روز حین درمان تکرار کرد، یک نقطه ی مرجع که با قرار دادن نشانه ی فلزی کوچکی روی بدن بیمار مشخص می گردد خالکوبی می شود.

پرتو درمانی سرطان پستان

سپس تصاویر سی تی اسکن به کامپیوتری که مجهز به نرم افزار مخصوص طراحی درمان است منتقل می شود. پس از آن توسط پزشک متخصص پرتودرمانی مشخص می گردد چه مناطقی باید درمان شوند و چه مناطقی نباید اشعه بگیرند زیرا اگر چه اشعه می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد ولی می تواند به سلول های سالم بدن هم آسیب برساند. وظیفه ی مهم پزشک متخصص رادیوتراپی ـ انکولوژی این است که مشخص نماید چه میزان اشعه به بافت هدف باید برسد و بافت های سالم اطراف پستان، مانند ریه و قلب چه میزانی از اشعه دریافت کنند تا آسیب نبینند.

اینستاگرام محمد رضا دکتر حکیمیان

سپس بخش فیزیک رادیوتراپی تعیین می کند برای چنین درمانی اشعه با چه زاویه ای باید به بدن بیمار تابانده شود و مدت زمان درمان چه میزان باید باشد. پس از آماده شدن طول درمان رادیوتراپی به بیمار اطلاع داده می شود تا برای جلسات پرتودرمانی مراجعه کند.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا صفوی [ 1401-04-26 ]
کاربردی و موجز دانش آموخته ی فیزیک هستم و این مطلب برایم جالب بود به امید سلامتی همه ی بیماران با سپاس فراوان

رویا رستگاری [ 1400-10-09 ]
من از ارومیه هستم خانم 34 ساله داری گرید 2 هستم فعلا فقط ماموگرافی ونمونه برداری انجام شده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تغییرات نوک سینه از نشانه های سرطان سینهتغییرات نوک سینه از نشانه های سرطان سینه

تغییرات پوست سینه و نوک سینه در سرطان سینه تنها نمونه‌ای از چندین نشانه این سرطان است که توجه به آن ضروری بوده. در ادامه انواع تغییرات سینه در این سرطان را بررسی خواهیم کرد. ... ادامه مطلب

کاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینهکاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینه

تغییرات در حساسیت نوک پستان بعد از عمل پروتز سینه شایع است ، اگر نگران کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی هستید این مقاله به شما کمک می کند. ... ادامه مطلب

عوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستندعوامل خطرناک تغییر پذیری که بر بروز سرطان پستان موثر هستند

سرطان پستان هنگامی ایجاد می شود که DNA در سلول های پستان جهش یافته یا تغییر می یابد و عملکرد های خاصی که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می کنند، غیر فعال ... ادامه مطلب

تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شود که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بافت سینه، یا متاستاز و انتقال سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی و لنفاوی از دیگر اندام ها و نقاط سرطانی بدن ایجاد می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تغیییرات پوست در سرطان پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین