کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / علت فرورفتگی نوک سینه و روش های تشخیص و درمان آن

علت فرورفتگی نوک سینه و روش های تشخیص و درمان آن

فرو رفتگی نوک سینه عارضه ‌ای است که در آن، نوک پستان با درجات مختلف به سمت داخل متمایل شده باشد. در حالی که در یک سینه طبیعی، نوک سینه، بیرون آمده است اما در درجات کمتر فرورفتگی، نوک پستان به اطراف متمایل می‌ شود؛ در درجات بالا تر فرورفتگی نوک سینه ممکن است اصلا نوک پستان دیده نشود. کوتاه بودن مجاری شیری در سینه، عامل مهم این پدیده است. درواقع مجاری شیری به اندازه دیگر بافت‌ های سینه رشد نمی ‌کنند و به مرور نوک سینه را به درون می‌ کشند. فرورفتگی نوک پستان به دلیل کوتاهی مجاری شیردهی، بعد از بارداری نیز ممکن است روی دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

البته گاهی چه در زنان و چه مردان، نوک سینه به ‌طور مادر زادی و با درجات مختلف فرو رفته است و ربطی به مجاری شیردهی ندارد. در بعضی از افراد، بزرگ و پهن بودن عضلات نوک سینه، دلیل این عارضه است. همچنین اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه نیز می ‌تواند از عوامل فرورفتگی نوک سینه باشد.

جراحی پستان

یکی دیگر از نکات قابل توجه، بدون درد بودن فرورفتگی نوک سینه است. اگر فرورفتگی نوک پستان شما دردناک است، حتما به پزشک مراجعه کنید تا سینه‌ های شما معاینه شود. در افراد جوان که فرورفتگی مادرزادی نوک سینه دارند، ممکن است ترشحات نوک سینه موجب تحریک هاله سینه و پیرامون نوک سینه شود.
این موضوع معمولا با خارش همراه است که ممکن است به مرور موجب حساسیت و ایجاد درد موضعی شود. تمیز کردن نوک سینه می‌تواند این عارضه را کاهش دهد و جای نگرانی نیست. اما وجود دردی که جنبه داخلی داشته باشد، بسیار مهم است و باید پیگیری شود.

همچنین بخوانید: ترشحات نوک سینه

علل ایجاد نوک پستان درونی چیست؟

هرگاه نوک پستان به جای آن که به سمت بیرون باشد به سمت عقب کشیده شده باشد، یک اختلال طبیعی رخ می دهد که آن را با نام نوک پستان درونی یا نوک پستان معکوس می شناسیم. وقتی نوک پستان تو رفته و یا معکوس است، هاله ای که اطراف آن وجود دارد نیز صاف و تخت به نظر می رسد. این عارضه می تواند در هردو جنس مرد و زن دیده شود. طبق آمار، حدود 10 تا 20 درصد زنان درگیر این بیماری می باشند. برخی از بیماران با این اختلال متولد می شوند، اما برخی دیگر در طول زندگی به صورت ناگهانی به آن دچار می شوند. نوک پستان می تواند موقتا خارج شود؛ اما ممکن است بدون توجه به تحریک انجام شده، در حالت خود بماند.
نوک پستان درونی بر اساس میزان فرو رفتگی، به چند دسته تقسیم می شود:

  1. سطح 1: در این سطح می توان نوک پستان را به راحتی بیرون کشید. در برخی از اوقات، این فرو رفتگی را می توان با تحریک و یا سرما درمان کرد. بنابراین در این سطح مشکلی برای شیردهی وجود ندارد.
  2. سطح 2: در این سطح همچون سطح یک، می توان نوک سینه را به بیرون کشید؛ اما به سرعت به جای خود باز می گردد. این سطح از فرو رفتگی می تواند برای شیردهی اختلال ایجاد کند.
  3. سطح 3: شدید ترین حالت این بیماری سطح سه می باشد. نوک سینه به میزان زیادی تو رفتگی دارد. پستان بلافاصله پس از فشرده شدن برای بیرون کشیدن نوک آن، منقبض می شود و به حالت پیشین خود باز می ‎گردد. شیردهی برای این سطح، بسیار سخت و یا غیر ممکن است.
فرورفتگی نوک سینه

نوک پستان درونی چگونه تشخیص داده می شود؟

سطح فرورفتگی نوک پستان و علت ایجاد آن، طی معاینه پزشک و انجام یک سری از آزمایش ها قابل تشخیص است.نکته ای که باید به آن توجه کرد این است، که اگر فرورفتگی نوک پستان جدیدا رخ داده باشد و همچنین نوک پستان ترشح داشته باشد، احتمال سرطان وجود دارد و باید به سرعت آزمایش های تشخیصی سرطان را انجام داد.
اگر این فرو رفتگی از نوع مادرزادی باشد؛ اما با افزایش سن و رسیدن سن بلوغ میزان فرو رفتگی افزایش یابد، احتمال سرطان بسیار کم می باشد و نیازی به نگرانی نیست.پزشک پس از اقدامات تشخیصی لازم، تصمیم می گیرد که کدام روش درمانی برای بیمار مناسب تر است.

نوک پستان درونی و میزان حساسیت آن چه ارتباطی با هم دارند؟

هرچند میزان حساسیت نوک پستان در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما تو رفتگی نوک پستان تاثیری در حساسیت آن ایجاد نمی کند و حساسیت نوک پستان درونی و نوک پستان برجسته تفاوت چندانی ندارد.

علل ایجاد نوک پستان درونی چیست؟

برخی از شایع ترین دلایل ایجاد این حالت عبارتند از:

  1. افزایش سن
  2. شیردهی
  3. آسیب های وارد شده به پستان
  4. سرطان پستان
  5. آبسه های زیر پوستی در آن ناحیه
  6. ماستیت پستان
  7. جراحی های انجام شده بر روی پستان
  8. اختلالات مادرزادی

نوبت دهی انلاین

درمان فرورفتگی نوک سینه

برای فرورفتگی که نوک سینه دیده نمی‌ شود بیمار نیاز به ماموپلاستی دارد. در این مورد، پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، با انجام ماموپلاستی نوک سینه را آزاد می‌ کند. معمولا در این روش به دلیل کوتاهی مجاری شیردهی، به آن ‌ها آسیب وارد می ‌شود و حتی ممکن است برخی از مجاری قطع شود تا بتوان نوک سینه را بیرون آورد. مهارت جراح، انتخاب روش مناسب جراحی و وضعیت نوک سینه در امکان حفظ قدرت شیردهی فرد، بسیار موثر است.

درمان فرو رفتگی نوک سینه به درجه و نوع فرو رفتگی بستگی دارد. اگر این فرورفتگی از زمان تولد همراه فرد باشد، جای نگرانی ندارد و با روش‌ جراحی قابل درمان است. همان طور که می دانید جراحی سینه انواع متفاوتی دارد مانند بزرگ کردن سینه با جراحی یا لیفت و پروتز سینه یا اصطلاحا پروتزپکسی.
مکش سینه با کمک قیف مکنده، سرنگ یا دستگاه شیردوش تاثیری در بهبود این بیماری ندارد. است. تبلیغات زیادی درباره تاثیر کشش روزانه، ماساژ و ثابت نگه داشتن نوک سینه در حالت بیرون آمده دیده می شود اما باید بدانید که درمان فرورفتگی نوک سینه با روش مکش امکان پذیر نیست. در واقع بهترین روش درمان این فرورفتگی استفاده از جراحی نوک سینه است.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

جراحی نوک سینه

عمل جراحی نوک سینه با کنار زدن پوست هاله و اطراف نوک سینه، قطع یا آزاد کردن مجاری شیردهی کوتاه و انجام تکنیک‌ های ترمیمی، نوک سینه را بیرون می ‌آورد و برجسته می‌ سازد. عمل جراحی نوک سینه اگر به درستی انجام شود، می‌ تواند برخی از مجاری شیری را در سینه حفظ کند و امکان شیر دادن برای فرد حفظ شود.
برخی خانم ‌ها نگران جای زخم و بدنما شدن توک سینه‌ ها هستند. معمولا جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی با کمک مهارت خود در انجام چنین جراحی ‌هایی، با کم ترین برش و بخیه این عمل را انجام می‌ دهد. این برش ‌ها معمولا در نقاطی زده می ‌شوند که اثر آن دیده نشود. این برش ‌ها معمولا در پایین نوک پستان و بخش ‌های زیرین هاله سینه انجام می‌ شود.

مراقبت های بعد از درمان نوک سینه فرو رفته

پس از انجام جراحی وجود درد، ورم و کبودی در سینه‌ ها طبیعی است و برطرف می ‌شود. مصرف دارو های مسکن و همچنین کمپرس سرد و گرم، به رفع این عوارض کمک می ‌کند. تا یک هفته ممکن است درد خفیفی ادامه داشته باشد.
۳ تا ۵ روز استراحت و انجام فعالیت ‌های سبک ضروری است. فعالیت‌ های سنگین و ورزش بعد از یک ماه و با تشخیص جراح قابل انجام است. مصرف نمک باید کاهش پیدا کند و به جای آن مصرف میوه و سبزی تازه از جمله آناناس پیشنهاد می ‌شود.
پس از انجام عمل جراحی ممکن است به دلیل وجود تورم، نوک سینه ‌ها بیش از اندازه بیرون زده باشد. پس از ۲ تا ۴ هفته، ورم کاهش پیدا می‌ کند و نوک سینه به حالت طبیعی خود می‌ رسد. پماد های ترمیمی به تشخیص جراح ممکن است تجویز شود که به بهبود زود تر جای بخیه ‌ها کمک می ‌کند.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :نازنین بزرگی [ 1402-12-07 ]
سایز سینه و هاله دوره نوک سینه م خیلی کوچکه نوک هردو سینه م بطرف داخله برای شیردهی مشکلی نداشتم میومد بیرون ولی دوباره میرفت داخل . از لحاظ زیبایی دنبال راه حل هستم

زینب دین محمدی [ 1402-10-17 ]
سلام ببخشید من ۲۴ سالمه از اول نوک سینه هام درنیومده اصلاچیکار کنم

نسرین حسینی [ 1402-08-23 ]
دوهفته میشه که نوک پستان راستم فرورفته رنگش کبود شده دوسه روز هست درد هم دارم یعنی سرطان دارم

مریم محمدی [ 1402-07-13 ]
سلام من چهارده سالمه دخترم سینم متوسطه ب بزرگه و نوکش تو رفته و درد سینه دارم چیکار کنم ب پزشک هم نمیتونم برم..

زهرا صمدزاده [ 1401-05-26 ]
سلام خوبید ببخشید دوروز مونده برای قاعدگی سینه راستم درد میکنه بعد یه هفته خوب میشه الان نزدیک یه ماه درد میکنیه شدید میزنه به کتفم دستم خیلی درد میکنه خشک میزنه خیلی درد میکنه سونوگرافی دادم چیزی نبود میخوام بدونم مشکل از چیه من ۲۸سالمه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط غذاهای گوشتی با سرطانارتباط غذاهای گوشتی با سرطان

بررسی های زیادی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و نیز گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس و غیره) را تحت بررسی قرار داده اند و احتمال افزایش خطر سرطان روده بزرگ و راست روده و پروستات با این تركیبات غذایی تأیید شده است. گوشت حاوی تركیبات متعددی است كه خطر سرطان را می افزاید ... ادامه مطلب

تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟

اگر میزان تستوسترون در بدن کاهش یابد یا میزان استروژن افزایش یابد، ممکن است ژنیکوماستی ایجاد شود. ... ادامه مطلب

بررسی تاثیر آموزش در پیشگیری از سرطان پستانبررسی تاثیر آموزش در پیشگیری از سرطان پستان

ضروری است تا به دختران و بانوان جوان آموزش هایی در زمینه نحوه تشخیص سرطان پستان بدهیم . در این مقاله به تاثیر آموزش پیشگیری از سرطان پستان می پردازیم ... ادامه مطلب

خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستیخطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی

عمل جراحی ماموپلاستی یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی سینه است که به منظور کوچک تر کردن سینه ها و کاهش حجم آنها صورت می گیرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین