کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟

چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟

پستان فیبروکیستیک یکی از بیماری های شایع در بانوان است که آمار قابل توجهی از بانوان را درگیر خود کرده است. بیماری پستان فیبروکیستیک اختلالی خوش خیم است. اغلب خطر چندانی برای سلامت بانوان ندارد؛ اما می تواند زمینه ساز عوارض بعدی شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی پستان فیبروکیستیک بپردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

پستان فیبروکیستیک چیست؟

در ابتدا باید توضیح داد که پستان فیبرو کیستیک لزوماً یک بیماری نیست و تغییرات فیبروکیستیک سینه شامل درد و تورم سینه ها، قبل از عادت ماهیانه شروع شده و بعد از اتمام آن بهبود می‌یابد. تقریباً ۸۰ درصد بانوان در زندگی خود این حالت را تجربه می‌کنند. این تغییرات فیبروکیستیک، اغلب در سنین پایین رخ می‌دهد. این تغییرات وابسته به هورمون های تخمدان است و چون پس از یائسگی هورمون های تخمدان کاهش می یابد، تغییرات بافتی فیبروکیستیک نیز کاهش می یابد.

در نوع خفیف پستان فیبروکیستیک، بانوان تنها شاهد بروز درد در سینه، پیش از عادت ماهیانه هستند. در نوع متوسط آن تعدادی کیست ریز در سینه به وجود می‌آید؛ که البته پس از شروع قاعدگی آب می‌شود. در نوع شدید تر آن، کیست های بزرگی در سینه ایجاد می‌شود. این کیست ها که با درد سینه همراه اند، توده هایی پر از مایع هستند و بسته به اینکه مایع صاف باشد یا خونی، از هم متمایز می‌شوند.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

علائم پستان فیبروکیستیک چیست؟

نشانه های پستان فیبروکیستیک، روندی تناوبی و وابسته به چرخه عادت ماهیانه دارند. این نشانه ها قبل از شروع عادت ماهیانه اوج می گیرند و پس از آن رو به افول می گذارند. این نشانه ها معمولاً به شرح زیر می باشند:

جراح پستان

دلایل تغییرات فیبروکیستیکی پستان چیست؟

علت قطعی و دقیقی برای پستان فیبروکیستیک از سوی متخصصان مطرح نشده است؛ با این حال، ایجاد تغییرات فیبروکیستیک در دوران باروری بانوان و دو طرفه بودن آن، این فرضیه را تقویت می کند که علت اصلی تغییرات فیبروکیستیکی پستان، هورمون استروژن است. به خصوص اینکه با شروع یائسگی و کاهش هورمون استروژن و سایر هورمون های دخیل در تولید مثل، علائم پستان فیبروکیستیک نیز از بین می رود.

پستان فیبروکیستیک

چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟

هر زنی احتمال دارد که در طول زندگی خود پستان فیبروکیستیک را تجربه کند. این احتمال برای بانوانی در سنین ۳۵ تا ۵۰ سالگی بیشتر است. کسانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می کنند شاهد کاهش علائم پستان فیبروکیستیک خواهند بود و بالعکس هورمون درمانی ، این کیست ها را افزایش می دهد. بافت فیبروکیستیک پستان، خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌های بین ۵۰ تا ۷۴ ساله به صورت سالیانه ماموگرافی انجام دهند تا اگر تغییراتی پیش آمد سریعاً اقدامات لازم اتخاذ شود.

نوبت دهی

چگونه از پستان فیبروکیستیک پیشگیری کنیم؟

برخی تحقیقات حاکی از رابطه ای بین تغییرات فیبروکیستیک با کشیدن سیگار و خوردن نوشیدنی های کافئین دار بوده است؛ لذا بهتر است از سیگار و نوشیدنی های کافئین دار پرهیز شود. همچنین از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی و پرنمک پرهیز کنید.

تشخیص پستان فیبروکیستیک به چه صورت است؟

بهترین زمان برای معاینه، ۷ تا ۱۰ روز بعد از شروع عادت ماهانه است. در این معاینه پزشک متخصص، پستان ها و زیر بغل را معاینه می‌کند تا مشخص کند ضایعه های مشکوک از نظر سرطانی وجود دارد یا خیر. بسته به وضعیت فرد، پزشک ممکن است سونوگرافی پستان، ماموگرافی یا نمونه برداری از پستان را تجویز کند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان پستان فیبروکیستیک به چه صورت است؟

اگر فرد علائم بالینی شدیدی نداشته باشد نیازی به درمان نیست. اما اگر این نشانه‌ها فزونی گرفته و شدید شوند، به تناسب وضعیت فرد، درمان‌های مختلفی اعم از دارو درمانی و درصورت وخامت، عمل جراحی صورت می گیرد. به طور کلی پستان فیبروکیستیک خطرناک نیست اما در برخی موارد به بیماری‌های دیگر منجر می شود.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه بابایی [ 1402-12-14 ]
سلام توده فیبروکیستیک من تغییر حالت داده وب هیپرپلازی داکتال معمولی تبدیل شده ،،چقدر خطرناکه آیا داروی خاصی داره،؟؟؟

زهرا [ 1401-11-12 ]
سلام، از مطلب آموزنده و بسیار مفید در مورد فیبروکیستیک سپاسگزارم.

سمانه سعیدی [ 1400-07-22 ]
سلام آقای دکتر ممنونم از اطلاعات مفیدتون بافت سینه من فیبروکیست البته تغییر سایز سینه اذیت میکنم و فقط سمت راست سینه فیبروکیستک مشکلی نداره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا امکان شیردهی و بارداری بعد از انجام عمل پروتز سینه وجود دارد؟آیا امکان شیردهی و بارداری بعد از انجام عمل پروتز سینه وجود دارد؟

پروتز سینه از سری عمل های زیبایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. اغلب ممکن است سینه ها به علل دچار مشکل شوند. اما نکات مهم و ساده ای وجود دارند که در مورد انجام این دسته از عمل ها باید در نظر گرفته شوند. یکی از این نکات مسئله بارداری و شیردهی بانوان بعد از انجام این عمل است. ... ادامه مطلب

سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمانسازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمان

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شودکه از بافت پستان آغاز می شود. ... ادامه مطلب

تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟

ماستکتومی یا همان جراحی تخلیه پستان، یک روش برای درمان سرطان سینه است که از طریق آن یک بخش یا کل بافت پستان برداشته می شود. حتی در برخی از موارد بافت های مجاور را نیز تخلیه می کنند.در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر موارد تخلیه پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

کارسینوم داکت های شیری (DCIS) یا سرطان سینه غیرتهاجمی چیست؟کارسینوم داکت های شیری (DCIS) یا سرطان سینه غیرتهاجمی چیست؟

کارسینوم مجاری شیری، یک مرحله پیش سرطانی است که در آن سلول های غیرطبیعی در امتداد و یا داخل مجاری شیری قرار می گیرند؛ ولی بافت های اطراف را درگیر نکرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین