کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / چرا طی درمان سرطان پستان لنف ادم رخ میدهد؟

چرا طی درمان سرطان پستان لنف ادم رخ میدهد؟

سیستم لنفاوی، شبکه­ ای متشکل از عروق و غدد لنفاوی است. این شبکه بخشی از سیستم گردش خون و همچنین بخشی از سیستم ایمنی بدن است. لنف، مایع شیری رنگی است که در عروق لنفاوی و غدد لنفاوی جریان دارد و حاوی پروتئین، گلبول­های سفید، چربی و فاکتورهای انعقادی می­باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

وظایف سیستم لنفاوی شامل موارد زیر است :

لنف ادم چیست؟

لنف ادم بروز تورم در اندام­هاست و از مختل شدن عملکرد سیستم لنفاوی ناشی می­شود. لنف ادم یا همان تورم ناشی از درمان سرطان پستان، عموماً در دست، تنه و پستان (در صورتی که عمل جراحی حفظ پستان صورت گرفته باشد) می­باشد و در سمت جراحی شده ایجاد می­شود.

چرا طی درمان سرطان پستان لنف ادم روی می­دهد؟

حین جراحی در سرطان پستان لازم است غدد لنفی زیربغل در سمت مبتلا بطور کامل یا نسبی برداشته شوند یا از آنها نمونه برداری شود. برداشته شدن این غدد لنفی در بعضی از بیماران ممکن است در مسیر حرکت مایع میان بافتی که لنف نامیده می­شود اختلال ایجاد کند و باعث بروز تورم در دست یا پستان در همان سمت گردد.

طبیعی است که استفاده از روش نمونه ­برداری از غده لنفی نگهبان که در فصل جراحی شرح داده شده است، نسبت به برداشت کامل یا نسبی غدد لنفی زیر بغل، به مراتب با خطر کمتری برای بروز تورم همراه است. علاوه بر این، درگیری غدد لنفی یا انجام درمان­های تکمیلی مانند پرتودرمانی در ناحیه غدد لنفی، می­تواند در مسیر حرکت مایع میان بافتی اختلال ایجاد کند و باعث لنف ادم یا تورم لنفاوی شود. گاهی چند سال پس از درمان، عود بیماری در غدد لفنی ممکن است باعث بروز این حالت شود.

آیا همه­ مبتلایان به سرطان پستان دچار لنف ادم می­شوند؟

تعیین اینکه چه تعداد از زنان بعد از ابتلا به سرطان پستان به ورم لنفاوی مبتلا می­شوند بسیار مشکل است ولی با درمان­های جدید، انواع در کمتر از ده درصد موارد دیده می­شوند. در بسیاری از افراد عروق لنفاوی باقیمانده گشاد میشوند و یا عروق لنفاوی جدید تشکیل می­شوند و تورم دست یا لنف ادم روی نمی­دهد. سیستم لنفاوی از فردی به فرد دیگر به طور کلی بسیار تفاوت دارد بر این اساس می­توان توضیح داد که چرا بیماران با جراحی و درمان­های مشابه، از نظر ابتلا به لنف ادم متفاوت می­باشند.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

لنف ادم می­تواند بسیار موذیانه و بی سروصدا در هر زمانی بعد از انواع جراحی­های پستان و غدد لنفاوی ایجاد شود. تقریباً 80 % از موارد در دوسال اول بعد از جراحی خود را نشان می­دهد. از آنجایی که کنترل لنف ادم نیاز به مراقبت و توجه روزانه دارد و از طرفی برای لنف ادم بهبودی کامل وجود ندارد، بیشترین تأکید بر روی پیشگیری از آن است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به لنف ادم هستند؟

وضعیت­های خاصی ممکن است احتمال وقوع لنف ادم را بیشتر کند. این موارد عبارتند از :

لنف ادم

علایم بروز لنف ادم چیست؟

تورم دست یا لنف ادم ممکن است به شکل­های مختلفی بروز کند که از آن جمله به موارد زیر می­توان اشاره کرد :

  1. احساس فشار، سنگینی یا کشیدگی پوست.
  2. تورم در هر قسمت از دست شامل پشت دست، ساعد، بازو، تورم در تنه و ناحیه جراحی شده و تورم درپستان در مواردی که فقط قسمتی از پستان برداشته شده باشد.
  3. احساس سوزن سوزن شدن در دست
  4. ایجاد تورم گوده گذار (وقتی انگشت خود را بر روی پوست فشار دهید، فرو می­رود و به سرعت به وضعیت قبلی برنمی­گردد).
  5. احساس گرمی در عضو متورم (این حس با علائم ناشی از عفونت عضو متفاوت است).
  6. احساس درد در بازو و شانه به دلیل سنگینی عضو (ورم لنفاوی در بسیاری از موارد بدون درد است).
  7. بروز احساس کشش شدید در پوست که از نظر بیمار به صورت ترکیدن پوست بیان می­شود.

اگر متوجه هر یک از علائم بالا شدید توصیه می­کنیم که آن را به عنوان علامت شروع لنف ادم در نظر گرفته، به پزشک خود اطلاع دهید.

صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

به طور مرسوم لنف ادم به چهار مرحله از صفر تا سه تقسیم ­بندی می­شود:

بروز سرطان پستان به عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف سیگار، سن شروع بارداری و ... بستگی دارد. ارتباط تغذیه و سرطان پستان همچنین نقش پیشگیرانه خوراکی ها در این نوع از سرطان، سالهاست که به اثبات رسیده. برای مطالعه مقاله ایی پیرامون توصیه های غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان و ارتباط تغذیه و سرطان پستان کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طلا هاشمی [ 1402-10-20 ]
درود من توده در سینه چپ داشتم و همچنین پستان فرعی دردوطرف چون عمل مامو داشتم هردو پستان فرعی برداشته شده ولی از سمت چپ تعدادی از غدد لنفاوی برای نمونه برداری نیز برداشته شده ۴ درن به من وصل بوده که ۳ درن را کشیده و درن زیر بغل سمت چپ هنوز هست چون مایع جمع میکنه ولی به شدت دست چپم ۳ روز درد میگیره که بی تحمل میشه گاهی اوقات از دیشب دست چپم بخصوص آزمون به سمت انگشتانم و درد دارم چه کنم تاریخ عملم ۱۰ دیماه

شهین کرایه چیان [ 1402-02-22 ]
بعد از جراحی پستان دچار تورم شدید و درد سدید دست شده ام

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره ماموگرافی بیشتر بدانیددرباره ماموگرافی بیشتر بدانید

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیرقابل لمس پستان است. ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آن که قابل لمس شود، شناسایی کند ... ادامه مطلب

سنجش تومور مارکرها برای تشخیص سرطان سینهسنجش تومور مارکرها برای تشخیص سرطان سینه

سنجش تومور مارکرها برای تشخیص سرطان سینه و با هدف چکاپ، بررسی عود و ابتلای مجدد انجام می گیرید. در ادامه به بررسی سرطان سینه و همچنین سنجش تومور مارکرها برای تشخیص آن می پردازیم ... ادامه مطلب

تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شود که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بافت سینه، یا متاستاز و انتقال سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی و لنفاوی از دیگر اندام ها و نقاط سرطانی بدن ایجاد می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تغیییرات پوست در سرطان پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

توصیه های غذایی برای سرطان سینهتوصیه های غذایی برای سرطان سینه

تغذیه نقشی بسیار مهم و اساسی در برخورداری از زندگی سالم ، پیشگیری از بیماری ها و چگونگی مبارزه ی بدن با آنها ایفا میکند بطوریکه بیش از یک سوم سرطان ها به عادات غذایی ما مرتبط میشوند. مواد غذایی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم می توانند از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین