کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / ارتباط غدد لنفاوی و سرطان پستان

ارتباط غدد لنفاوی و سرطان پستان

مابین سلولهای بدن انسان مایعی به نام مایع میان بافتی یا لنف وجود دارد. مایع میان بافتی مانند خون که در رگهای خونی گردش می کند در عروق لنفی در سرتاسر بدن در جریان است. در بخشهایی از بدن در مسیر این عروق لنفی، غددی وجود دارد که غدد لنفاوی نامیده می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

لنف مربوط به پستان اغلب به سمت غدد لنفی زیر بغل حرکت می‌کند و ممکن است سلولهای بدخیم را از غده ی سرطانی پستان به این ناحیه حرکت دهد. لذا در جراحی سرطان پستان لازم است علاوه بر بافت پستان، زیر بغل هم ارزیابی و جراحی شوند.

نمونه برداری از غده لنفی نگهبان توسط دکتر سید محمد رضا حکیمیان جراح سرطان پستان ، انجام می‌پذیرد. جهت هماهنگی و تعیین نوبت با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.

روشهای جراحی غدد لنفی زیر بغل در سرطان پستان

غدد ناحیه ی زیر بغل حاوی حدود 35 تا 40 غده ی لنفی است که در سه سطح گروه بندی می شوند و شایعترین مکان برای انتشار سلولهای بدخیم پستان است.

جراح پستان

نمونه برداری از غده لنفی نگهبان

از حدود سی سال پیش تکنیک نمونه برداری از غده لنفی نگهبان مورد استفاده قرار گرفته است. اگر در بررسی های قبل از جراحی نتوان بطور قطعی درگیری غدد زیر بغل را ثابت کرد، این روش قابل استفاده است. در این روش غدد لنفی نگهبان یعنی اولین غددی که در مسیر عروق لنفی ممکن است دچار درگیری شوند با تکنیک خاصی مشخص و سپس خارج می گردند. در حین عمل جراحی، درگیری این غدد لنفی با سلولهای سرطانی، به شیوه ی بافت شناسی به روش سریع که اصطلاحاً فروزن سکشن نامیده می شود، توسط پاتولوژیست ارزیابی می گردد.

در روشی دیگر، این بررسی به بعد از عمل جراحی موکول می گردد. اگر طبق گزارش پاتولوژی این غدد دچار درگیری زیادی شده باشند برداشت سایر غدد لنفاوی هم انجام می شود ولی در صورت عدم درگیری یا درگیری ناچیز، نیاز به برداشت سایر غدد لنفاوی زیر بغل نمی باشد.

ارتباط غدد لنفاوی و سرطان پستان

مزیت نمونه برداری از غده لنفی نگهبان

مزیت این روش آن است که در همان ابتدا غدد لنفی بطور وسیع برداشته نمی شوند، بلکه اول میزان درگیری این غدد بررسی می گردد و فقط در صورت نیاز، اقدام به برداشت سایر غدد لنفی می شود. این روش باعث می گردد غدد لنفی بی جهت خارج نشوند و از عوارضی مانند تورم دست یا آسیب به اعضای و عروق ناحیه کاسته شود. به همین دلیل این تکنیک، به روش استاندارد در ارزیابی غدد لنفی زیر بغل تبدیل شده است و اصطلاحاً بیوپسی از غدد لنفی نگهبان نامیده می شود.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

تشخیص غده لنفی نگهبان

برای مشخص کردن غدد لنفی نگهبان دو روش عمده وجود دارد که عبارتند از :

  1. تزریق نوعی ماده ی رنگی در بافت پستان است.
  2. تزریق نوعی ماده ی رادیواکتیو به میزان ناچیز در پستان می باشد.

در صورت استفاده از ماده ی رنگی، پس از باز کردن ناحیه ی زیربغل، غدد لنفی نگهبان رنگ آبی به خود می گیرد و بدین ترتیب برای جراح قابل تشخیص می‌شود. اگر از این روش استفاده شود تا روز بعد از جراحی ممکن است رنگ ادرار بیمار متمایل به آبی باشد که خودبخود برطرف خواهد شد و مشکل خاصی نیست. در صورت استفاده از ماده ی رادیواکتیو، غدد لنفی نگهبان با دستگاه مخصوصی به نام گاما پروب شناسایی می گردند.

عکسبرداری از غدد لنفاوی زیر بغل

در عکسبرداری غدد لنفاوی زیر بغل، مقدار بسیار ناچیزی ماده ی رادیواکتیو تزریق می گردد که اشعه بسیار کمی به بیمار و اطرافیان می دهد و به سرعت از بدن پاک می شود. منابع و سازمان های انرژی اتمی هیچگونه توصیه ای مبنی بر رعایت فاصله و دوری از چنین بیماری ندارند. مقدار اشعه ای که اطرافیان (اعضای خانواده یا جراح و پرسنل اتاق عمل و...) از چنین بیماری دریافت می کنند بیست برابر کمتر از مقدار اشعه ای است که ما روزانه به صورت عادی از محیط دریافت می کنیم. بنابراین جای هیچگونه نگرانی نیست.

مطالعات زیادی وجود دارد که انجام این روش را حتی در خانمهای باردار هم کاملاً بی خطر برای جنین دانسته اند. میزان پرتویی که به جنین یک خانم باردار پس از تزریق ماده ی رادیواکتیو جهت اسکن غدد لنفاوی می رسد یک میلیون بار کمتر از مقدار مجاز اشعه برای جنین است. میزان اشعه ای که خانمی باردار طی مسافرت هوایی از اصفهان به تهران دریافت می کند پنج برابر بیشتر از اشعه ی این نوع عکسبرداری است.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

سؤالات رایج در مورد جراحی پستان و غدد لنفی زیر بغل

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدیه اینانلو [ 1402-10-18 ]
سلام خسته نباشید چند وقت پیش سونوگرافی رفتم و گفتند که غدد لنفاوی و چیز خطرناکی نیست الان بعد ۶ ماه اینا اون سینه ای که غدد لنفاوی داره بزرگتر از اون یکی شده و هرازگاهی هم همراه با درده

افشین حیدری [ 1402-08-20 ]
مطالب سایتتون فوق العاده س به خصوص که الان ما درگیر بیماری مامان هستیم خوندن اونها در دانش ما خیلی کمک کرده...بی نهایت سپاسگزارممم

اکبری [ 1401-12-18 ]
من شش ماهی هست یه عده بزرگ درسینه چپم دارم که گاهی وقت ها حرکت میکند ودرد دارد زیر بقلم به شدت درد میکند ایا چیزی برای ساکت کردنش هست از دکتر به شدت میترسم خرجش خیلیه از پسش بر نمیان اگر چیزی برای ساکت شدنش هست میفرمایید

پ ملایی [ 1401-11-21 ]
باسلام مطالب بسیارعالی ومفید از شما سپاسگزارم

معصومه دوپیکر [ 1401-11-15 ]
دلیل تورم زیر بغل بعد از عمل پستان و در آوردن غده لنفوی نگهبان چیست

احمدی [ 1401-04-18 ]
نزدیک دوسال هست غدد لنفاوی زیربغل دارم چند وقتی هست پستان سمت راستم تیر میکشد

فیروزه احمدزاده [ 1400-06-06 ]
با سلام محل خاصی را برای سونو یا ماموگرافی پیشنهاد می کنید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ترشح از نوک پستان چیست ؟علل ترشح از نوک پستان چیست ؟

ترشحات پستان ممکن است علل متفاوتی داشته باشد اما به ندرت نشانه سرطان پستان است و در اغلب موارد خوش خیم می باشد. ترشحات پستان ممکن است در زمان شیر دهی ، بر اثر عفونت یا بیماری های دیگر دیده شود و ممکن است همزمان از هر دو پستان و یا یکی از آنها ، خود به خود یا در مواقع فشار آوردن به پستان ها خارج شوند ... ادامه مطلب

علت افتادگی و کوچک شدن سینه بعد از عمل پروتز سینه چیست؟علت افتادگی و کوچک شدن سینه بعد از عمل پروتز سینه چیست؟

ممکن است بعد از کاشت پروتز احساس کنید پستان فرم برآمده خود را از دست داده و صاف شده است. برخی از افراد نیز احساس کوچک شدن پروتز سینه را چند روز بعد ا ... ادامه مطلب

پادتن درمانی در سرطان پستانپادتن درمانی در سرطان پستان

عوارض جانبی این داروها (پادتن ها) معمولاً خفیف هستند اما احتمال برخی عوارض جانبی جدی و مهم نیز وجود دارد. برخی از بیماران تحت درمان با داروهای پادتن (به ویژه تراسوزوماب و پرتوزوماب) ممکن است دچار کم کاری قلب بشوند ... ادامه مطلب

جراحی های زیبایی پستان شامل چه مواردی می شود؟جراحی های زیبایی پستان شامل چه مواردی می شود؟

جراحی های پلاستیک پستان به منظور بهبود زیبایی آن انجام می شود که می تواند اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش دهد. با انجام این جراحی می توان به سایز و فرم دلخواه برای سینه ها رسید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین