کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / ورزش های مخصوص لنف ادم و ورم دست بعد از سرطان پستان

ورزش های مخصوص لنف ادم و ورم دست بعد از سرطان پستان

انجام ورزش، با افزایش دامنه حرکتی ناحیه شانه و بازو به محض بهبود ناحیه جراحی، احتمال ادم لنفاوی را کاهش می­دهد و بیماران می­توانند به فعالیت­های طبیعی بازگردند. به طور کلی ورزش باعث بهبود قدرت عضلانی، عملکرد قلبی ـ عروقی، مسائل روانی و ظرفیت عملکردی فرد می­شود.

جراح پستان

یک برنامه ورزشی برای ادم لنفاوی ناشی از سرطان پستان شامل ورزش­های کششی شانه و قفسه سینه است و باید از حرکات ناگهانی عضو خودداری کرد. بهتر است ورزش­ها حداقل 2 بار در روز و هر بار به مدت 20 ـ15 دقیقه انجام شوند. ورزش و حرکت باید متناسب با تحمل، توانایی و وضعیت بیماری فرد باشد و بهتر است در مقابل آینه انجام شود تا با حفظ تقارن بدن، از فشار و آسیب به ستون فقرات نیز جلوگیری شود. در هر مرحله، حرکت پیشنهاد شده 3 تا 5 بار انجام می­گیرد و پس از اندکی استراحت 3 تا 5 بار دیگر تکرار می­گردد. به مرور در هر نوبت به تعداد حرکات بیافزایید تا به 10 بار برسد.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

در اینجا به چند نمونه از این ورزش­ها اشاره می­شود :

1. تنفس شکمی

در هر نوبت، ورزش با تنفس شکمی شروع و با آن نیز به اتمام می­رسد. برای انجام تنفس شکمی، هوا را با دهان بسته از راه بینی، در حالیکه عضلات شکم را کاملاً باز می­کنید، وارد شکم کرده و پس از نگه داشتن هوا تا 3 شماره آن را از دهان خارج کنید.

ورزشی برای ادم لنفاوی

2. حرکات کششی گردن

به آرامی گردن خود را به طرفین، جلو و عقب خم کنید و سعی کنید کشش کامل عضلات سمت مقابل گردن را احساس نمایید. در هر مرحله پس از 5 شماره توقف، گردن را به وضعیت قائم برگردانید.
کشش دست و آرنج­ها: در مقابل دیوار بایستید و با کف دست خود به دیوار فشار آورید. به آرامی سر خود را به جلو خم کنید و چند قدم از دیوار فاصله بگیرید.

3. کشش زیر بغل

آرنج سمت جراحی شده را خم کنید و با کمک دست مقابل بازو را به سمت بالای سر بکشید و تا 5 شماره نگه دارید. سعی کنید کشش را در زیر بغل احساس کنید.

4. کشش بازوها

آرنج سمت جراحی شده را با کمک دست مقابل نگه دارید. بازو را در سطح شانه ببرید و سپس به آرامی آن را به طرف سر هل دهید.

5. کشش عضلات نزدیک کننده بازو

کنار دیوار کاملاً صاف بایستید و دست خود را به بالا برده و روی دیوار قرار دهید. اکنون با حرکت بدن به سمت دیوار، دست خود را بیشتر بالا ببرید تا کشش را در زیر بغل خود احساس کنید. پس از 5 شماره توقف، به وضعیت شروع تمرین برگردید و حرکت را تکرار کنید. بهتر است با علامت گذاری نوک انگشتان بر دیوار، نزدیک شدن تدریجی زیر بغل به دیوار را کنترل کرده، دامنه حرکت آن را افزایش دهیم.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

6. ورزش با ملیه

یک میله­ ی چوبی را در جلوی بدن طوری در دست بگیرید که دو کف دست رو به پایین و فاصله دو دست در حدود 60 سانتی­متر باشد. به آرامی میله را در مقابل بدن به سمت بالا برده و به پایین برگردانید. در همین وضعیت میله را به سمت راست و چپ نیز حرکت دهید. همین حرکات را در وضعیتی که میله را در عقب بدن نگه داشته­اید، تکرار کنید.

7. کشیدن حوله

یک روسری و یا حوله را مانند شکل به صورت مورب در پشت خود قرار دهید. به طوری که یک دست در سطح شانه و دست دیگر در سطح لگن قرار گیرد. اکنون سعی کنید با دست بالایی حوله را مطابق شکل به سمت بالا بکشید تا اینکه دست مبتلا (دست پایینی) به سمت بالا حرکت کند. سپس به وضعیت شروع تمرین بازگردید و تمرین را تکرار کنید. دقت شود که در طی تمرین از خم شدن به سمت باید اجتناب کرد. دست­ها را جابجا کنید و حرکت را در جهت معکوس انجام دهید.

8. چرخاندن شانه­ ها

در حالی که با نگاه مستقیم به جلو، گردن را به راست نگه داشته­اید شانه­ها را کاملاً شل کنید، آرنج مختصری خم شود و ستون فقرات تا حد ممکن صاف باشد. دو شانه را به آرامی به طرف جلو بچرخانید، طوریکه احساس کنید هر شانه یک دایره کامل را دور می­زند. پس از استراحت کوتاه همین حرکت را با چرخش شانه به سمت عقب انجام دهید.

9. فشردن دست روی توپ

یک توپ پلاستیکی سفت و یا چیزی مشابه آن را در کف دست گذاشته و دور توپ مشت کنید. به آرامی توپ را فشار داده و سپس رها کنید.

تقلید حرکات دیگری شبیه به شانه کردن مو، پاک کردن سطح میز، پاک کردن دیوار، چرخاندن سنگ آسیاب با دو دست که موجب چرخش شانه و مفاصل دست می­شوند نیز حرکات بسیار مفیدی می­باشند.

در صورتیکه ضمن رعایت موارد فوق لنف ادم ایجاد شود و دست متورم شود با روش­های درمانی خاصی که توسط متخصصین درمان لنف ادم ارایه می­شود قادر خواهید بود به کاهش تورم عضو کمک کنید. این روش­ها و تدابیر درمانی بر روی درمان­های غیردارویی و غیرجراحی تمرکز یافته است.

روش استاندارد مرسوم برای کنترل این بیماری برای اولین بار در سال 1995 میلادی از طرف انجمن بین­المللی اجرایی لنف ادم در آمریکا، تحت عنوان احتقان زدایی مختلط یا سی دی تی (CDT: Combined Decongestive Therapy) اعلام گردید. این روش 30 سال قبل در اروپا طراحی و معرفی شد و در حال حاضر سالیانه، ورم لنفی هزاران نفر در اروپا، آمریکا و استرالیا با این روش تحت کنترل قرار می­گیرد. بطور خلاصه در این روش روی عضو متورم ماساژ مخصوص داده می­شود و سپس نوعی بانداژ چند لایه برای بیمار انجام می­شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

روش ماساژ به گونه­ ای است که به تخلیه ­ی مایع میان بافتی کمک می­کند و با ماساژهای معمولی، کاملاً متفاوت است. دوره درمان برحسب میزان ورم، معمولاً به مدت 2 الی 4 هفته طول می­کشد و پس از آن، وقتی حجم عضو به حداقل ممکن رسید، با اندازه­گیری دقیق اقدام به تهیه آستین کشی مخصوص برای بیمار می­شود و ادامه مراقبت­ها توسط فرد ادامه می­یابد.

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه از سرطان پستان پیشگیری کنیم؟چگونه از سرطان پستان پیشگیری کنیم؟

در طي سالهای اخیر علي رغم پيشرفت تكنيكهاي جراحي و تشخيص، تاثير كشنده سرطان پستان ادامه يافته است و با توجه به اينكه ما با نوعي بيماري روبرو هستيم كه در بسياري از بيماران از قبل به مرحله گسترش رسيده است ... ادامه مطلب

آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟

ماموگرافی یک روش برای آزمایش و بررسی دقیق بافت پستان است. در این روش با استفاده از پرتو های خفیف اشعه ایکس، بیماری های پستان شناسایی و تشخیص داده می شوند. به عبارتی ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از بافت پستان است که به شناسایی زودهنگام سرطان های غیر قابل لمس کمک می کند. ... ادامه مطلب

جراحی های زیبایی پستان شامل چه مواردی می شود؟جراحی های زیبایی پستان شامل چه مواردی می شود؟

جراحی های پلاستیک پستان به منظور بهبود زیبایی آن انجام می شود که می تواند اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش دهد. با انجام این جراحی می توان به سایز و فرم دلخواه برای سینه ها رسید ... ادامه مطلب

نقش رادیوتراپی در درمان سرطان سینهنقش رادیوتراپی در درمان سرطان سینه

یکی از روش‌های بسیار مهم درمان سرطان سینه رادیوتراپی یا پرتودرمانی خارجی است که ممکن است پزشک جهت درمان سرطان این روش را پیشنهاد کند. حدود 60 درصد از بیماران سرطانی در طول درمان خود به رادیوتراپی نیاز دارند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین