کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / عوامل خطرساز برای سرطان پستان

عوامل خطرساز برای سرطان پستان

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که بیماران از پزشک خود می‌پرسند، این است که چرا من به سرطان مبتلا شدم؟ چه عواملی در ایجاد سرطان من نقش داشته است؟ پاسخ به سؤال و مشخص کردن علت بیماری معمولاً ساده نیست. یک عامل مجزا در بروزسرطان پستان نقش ندارد، بلکه ترکیبی از عوامل مختلف خطر ابتلا را افزایش می‌دهند. با داشتن یک عامل خطر و یا حتی وجود تعداد زیادی عوامل خطر، به معنای خطر بالا یا قطعی برای ابتلا به سرطان پستان نیست.

کما این که بسیاری از خانم‌ها، تعدادی از این عوامل خطر را دارا می‌باشند ولی بیشتر آنها به سرطان پستان مبتلا نمیشوند. برخی افراد نیز بدون این که هیچ عامل خطری داشته باشند، به این بیماری مبتلا میشوند. ممکن است سؤال کنید، پس شناختن عوامل خطر چه کمکی میکند. اطلاع از عوامل خطر به ما کمک میکند که راههایی برای کاستن آنها پیدا کنیم. در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس سرطان هم شناخت عوامل خطر به ما کمک میکند، روش مناسب و اختصاصی را بر اساس شرایط خودمان انتخاب کنیم.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.
شماره تماس : 36294896 - 031

عوامل خطرساز برای بروز سرطان پستان عبارتند از :

جنسیت

مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان پستان جنسیت فرد است. مردان هم مبتلا به سرطان پستان میشوند ولی خطر ابتلای خانم‌ها حدود صد برابر آقایان است.

نوبت دهی آنلایت دکتر حکیمیان

سن ابتلا

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد. در بیشتر کشورها سرطان پستان مختص میانسالگی به بعد است. مطالعات انجام شده در ایران نشان میدهد سن سرطان پستان یک دهه پایین‌تر از بقیه جوامع است. البته همه روی این موضوع اتفاق نظر ندارند و برخی معتقدند چون جمعیت کشور ما جوان است، طبیعی است که تعداد مبتلایان جوان چون جمعیت کشور ما جوان است، طبیعی است که تعداد مبتلایان جوان بالاتر به نظر میرسد.

با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت اگر 200 خانم زیر 4 سال را در نظر بگیریم، احتمالاً یکی از آنها تا این سن به سرطان پستان مبتلا شده است. این در حالی است که از هر 15 خانم بالاتر از 50 سال یکی به سرطان پستان مبتلا می‌شود. بیشتر موارد ابتلا پس از 45 الی 50 سالگی اتفاق می‌افتد.

جهش ژنتیکی

تغییرات ژنتیکی در بعضی ژن‌ها مثل BRCA1 و BRCA2 خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزایش میدهد. خوشبختانه این تغییرات شایع نیست. تنها 5 تا 6 درصد از انواع سرطان پستان را میتوان به جهش‌های ژنتیکی ربط داد. در فصل توارث صفات توضیحات مفصل‌تری در خصوص این عوامل ارائه خواهد شد.

سرطان پستان و ارتباط آن با سن، جنسیت، وزن ،ژنتیک

وزن

افزایش وزن یا چاقی پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهد.

قد

قد بلند با افزایش خطر سرطان پستان همراه است. در برخی مطالعات کسانی که قد بالاتر از 172سانتیمتر داشته‌اند، از افراد کوتاه‌تر در معرض خطر بیشتری بوده‌اند.

عوامل مرتبط با باروری

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

سابقه فردی سرطان پستان

فردی که در طی دوره زندگیش یکبار به سرطان پستان مبتلا شده است، استعداد بیشتری برای ابتلای مجدد دارد.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سامی [ 1402-01-22 ]
باسلام و خسته نباشید یکی از بستگان من ک خانم هستن ۱سالی میشه که دچار درد در ناحیه پستان هستن،اوایل سمت چپ بوده ولی الان هر دو درگیر درد هستن این درد علتش چیه؟؟ علائم:سوزش،درد،سفتی،در برخی روزها خروج مایع از نوک پستان

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نمونه برداری پستان چیست و چطور انجام می شود؟نمونه برداری پستان چیست و چطور انجام می شود؟

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و برسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده شود، برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از بافت سینه انجام شود. روش های مختلفی برای نمونه برداری از سینه وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد ... ادامه مطلب

شیردهی پس از جراحی ماموپلاستیشیردهی پس از جراحی ماموپلاستی

عمل جراحی مامو پلاستی میتواند برای موارد مختلفی از جمله اصلاح سایز و اندازه سینه با افتادگی پستان مورد استفاده قرار گیرد . در این جراحی قسمت هایی از بافت غدد و بافت چربی و پوست برداشته میشوند تا پزشک بتواند بافت پستان را به شکل دلخواه بیمار تغییر دهد ... ادامه مطلب

بیماری پاژه پستان چیست و چه علائمی دارد؟بیماری پاژه پستان چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پاژه پستان (همچنین به نام بیماری پاژه نوک پستان و بیماری پاژه پستانی نیز شناخته می‌شود) یک نوع سرطان نادر است که پوست نوک پستان و معمولاً دایره تیره‌تر پوست اطراف آن را درگیر می‌کند که به آن آرئول می‌ گویند. ... ادامه مطلب

مزایا و خطرات سونوگرافی پستان چیست؟مزایا و خطرات سونوگرافی پستان چیست؟

سونوگرافی از پستان یا تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند. بی خطر و بدون درد است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین