کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه

امروزه به دلیل پیچیدگی های ناشی از پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی به سمت کم تحرکی ، تغذیه ی نامناسب و نیز آلودگی هوا، خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله چاقی و ابتلا به سرطان ها روز به روز در حال افزایش است. سرطان پستان از شایع ترین بیماري هاي زنان است و متاسفانه به عنوان یکی از علل مهم مرگ و میر زنان در کشور ما به شمار می رود و سبب خسارات فردي، خانوادگی و اجتماعی وسیعی می شود.
تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه از جهت بهبود شانس درمان و جلوگیری از عوارض روحی-روانی بسیار حائز اهمیت است.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان ، خودآزمایی پستان یا معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن بالغ و در هر سن قابل اجرا میباشد. تنها کافیست در هر ماه 15 دقیقه زمان صرف اینکار کند تا در صورت بروز هرگونه تغییرات غیر طبیعی در مراحل اولیه قادر به تشخیص آن باشد.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

چگونه خودآزمایی پستان را انجام دهیم؟

خود آزمایی برای تشخیص سرطان پستان باید از سن 20 سالگی به بعد هر ماه تکرار شود . بهترین زمان انجام آن نیز 2-3 روز پس از عادت ماهیانه است. چرا که در این زمان ها پستان ها حساسیت کمتری دارند و نتیجه ی معاینه دقیقتر خواهد بود. در زنان شیرده این معاینه بهتر است پس از شیردادن به نوزاد انجام شود . در شرایطی که رحم جراحی شده و تخمدان ها نیز خارج شده اند بهتر است در یک روز مشخص از هر ماه این معاینات انجام گیرند .

تشخیص زودرس سرطان پستان با خود آزمایی پستان و ماموگرافی

مراحل خود آزمایی پستان

خود آزمایی پستان در دو مرحله انجام میشود . مرحله اول نگاه کردن و مرحله دوم لمس کردن.

مرحله اول (نگاه کردن)

مرحله دوم (لمس کردن)

در این مرحله فرد باید در حالت ایستاده یا نشسته پستان هاي خود را به دقت با انگشتان دست طرف مقابل لمس کند. سپس باید دراز کشیده و دوباره هر یک از ربع هاي پستان و همچنین زیر بغل را با لمس معاینه کند ؛ این کار را باید با کف انگشتان سه انگشت میانی و با ایجاد فشار( ملایم، متوسط، عمیق) به صورت دوایر متحدالمرکز از اطراف به سمت نوک پستان انجام دهد به طوري که کل پستان (محدوده ای که بین استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ سینه و زیر بغل از طرفین و دو انگشت پایین تر از لبه پایین پستان، در محل کش لباس زیر از پایین قرار دارد) مورد بررسی قرار گیرد.

سامانه نوبت دهی دکتر حکیمیان

ناحیه محیط پستان را باید به جاي روش دوایر متحدالمرکز یا روش شعاعی، ترجیحاً با حرکت به سمت بالا و پایین لمس کرد زیرا در دو روش گفته شده اغلب کناره هاي بافت پستان لمس نمی شود.
در مرحله اخر معاینه ، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن، فشار مختصری بدهید تا در صورت وجود ترشح، سریعا تشخیص داده شود.

پس انجام کامل معاینه در صورت وجود هر یک از موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:

آدرس اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

ضرورت معاینه توسط پزشک

لازم به ذکر است که معاینه ماهیانه به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای معاینه بالینی توسط پزشک یا ماموگرافی نمی باشد و در تنها در فاصله مراجعات پزشکی، میتواند کمک کننه باشد . بنابراین توصیه میشود ، تمام خانم های 40-25 ساله در فواصل 12-6 توسط پزشک جراح یا پزشک آموزش دیده و مجرب در امر بیماریهای پستان، معاینه شوند و این معاینات با خودآزمایی پستان در خانه همراه شود.

استفاده از ماموگرافی در تشخیص زودرس سرطان پستان

این روش به عنوان یک روش تشخیص زودرس سرطان پستان قبل از اینکه به صورت توده قابل لمس درآمده باشد شناخته میشود. نکته ی جالب توجه این است که استفاده از ماموگرافی جهت تشخیص زودرس، آمار مرگ و میر سرطان پستان را به خصوص در سنین بالای 50 سال، 30 درصد کاهش داده است.

ماموگرافی در واقع یک نوع عکسبرداری است که با اشعه X انجام میشود. این روش از حدود 30 سال پیش ابداع شده وخطرات ناشی از برخورد اشعه X با پستان در ان بسیار ناچیز است و می تواند نادیده گرفته شود در حقیقت فایده ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است چراکه میزان اشعه لازم برای ایجاد سرطان از اشعه ای که توسط ماموگرافی به پستان تابانده می شود بسیار بیش‌تر است و البته میزان نفوذ این اشعه نیز ناچیز است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهریار عابدی [ 1402-06-22 ]
سلاام آقای دکتر هر توده ای زیربغل نشانه سرطانه؟ چون هنوز شش ماه هم نشده که سونو سینه انجام دادم و عادی بود.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نولی پاریته چیست و چه ارتباطی با سرطان پستان دارد؟نولی پاریته چیست و چه ارتباطی با سرطان پستان دارد؟

توده هایی که در پستان به وجود می آیند ، لزوما سرطانی نیستند . در این مطلب به بررسی ارتباط بین نولی پاریته و سرطان پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

عوامل موثر در بروز افتادگی پستانعوامل موثر در بروز افتادگی پستان

افتادگی پستان ها یکی از مشکلات شایع در میان خانم ها، به ویژه خانم های میانسال است؛ که با افزایش سن رخ می دهد. سن مشخصی برای افتادگی پستان ها وجود ندارد و علل مختلفی می تواند سبب افتادگی پستان ها شود. ... ادامه مطلب

زمان مراجعه به پزشک در صورت درد سينه يا ماستالژیزمان مراجعه به پزشک در صورت درد سينه يا ماستالژی

درد سينه يا ماستالژی مشکل شايعی بين خانم ‌ها می باشد ؛ به‌ طوری که از هر ۱۰ خانم ۷ نفر در طول زندگی آن را تجربه می ‌کنند .در این مقاله به بررسی ماستالژی یا درد سینه می پردازیم . ... ادامه مطلب

احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟

یافتن مواد ارثی در میان بیماران به سرطان پستان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از بیماران فارغ از اینکه خود مبتلا به بیماری هستند نگران ابتلای فرزندانشان به بیماری مشابه می باشند. به طور کلی هر خانمی تا سن 80 سالگی با احتمال حدود 80 درصد ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین