کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟

آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟

ماموگرافی روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است.به عبارتی دقیق تر ماموگرافی در حقیقت آزمایش بافت پستان با استفاده از پرتوهای خفیف است که به منظور شناسایی و تشخیص بیماری های پستان در خانم ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی میزان اشعه در ماموگرافی می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

چه کسانی که از این روش استفاده می کنند ؟

به زنانی که با مشکلاتی زیر روبرو میشوند توصیه شده است که از ماموگرافی استفاده کنند.

اشعه ماموگرافی

از آنجایی که سرطان سینه یکی از شایعترین سرطان ها در میان بانوان می باشد، توصیه می شود که هر سال بانوان بالای چهل سال، یک دوره ماموگرافی برای تشخیص تومورهای سینه انجام دهند چرا که ماموگرافی قادر به تشخیص تومورها یا کیست های بافت پستان قبل از قابل لمس بودن آن ها می باشد، پس تشخیص زودهنگام آن، به همراه روش های درمانی مناسب، بهبودی را به بهترین شکل میسر می کند.

افرادی که بیشتر باید مراقب باشند

  1. افرادی که سابقه فامیلی دارند.
  2. بانوانی که قاعدگی زودهنگام یا یائسگی دیررس داشته اند.
  3. زنانی که اولین بارداری خود بعد از سی سالگی بوده است.
  4. دخانیات، استفاده از مقدار زیاد غذاهای چرب و چاقی پس از یائسگی از دیگر علائم هشدار می باشد.

روش انجام ماموگرافی

این روش معمولا به صورت ایستاده انجام می شود. دستگاهی که مورد استفاده قرار می گیرد متشکل از دو صفحه موازی به همراه تیوب اشعه ایکس است. یکی ازپستان ها را بین دو صفحه مذکور قرار می دهند، سپس این دوصفحه به یکدیگر نزدیکتر شده تا بافت سینه فشرده شود چرا که با مسطح و یکنواخت شدن بافت پستان، تصاویر دقیق تری با حداقل اشعه تهیه می شود.وقتی که پستان ها در موقعیت مناسبی قرار گرفتند با استفاده از اشعه ایکس با دوز پایین تصاویری تهیه می شود؛ متخصص موقعیت پستان ها را تغییر می دهد تا بتواند از زوایای دیگر نیز تصویر تهیه کند.همین روند برای پستان دیگر نیز تکرار می شود.

توجه شود که هنگام تصویر برداری از بیمار خواسته می شود که نفس خود را حبس کند.تصویری که با استفاده از اشعه ایکس از بافت پستان تهیه می شود ماموگرام نام دارد. پزشک با بررسی ماموگرام های مربوط به بیمار قادر به تشخیص قطعی سرطان نیست ولی در صورت مشکوک بودن از بافت پستان برای تشخیص قطعی نمونه برداری پستان می کنند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

ریسک های احتمالی ماموگرافی

میزان اشعه ایکس

باور عمومی در مورد میزان اشعه X تابیده شده هنگام ماموگرافی بسیار بیشتر از میزان واقعی آن است.همین باور نادرست سبب شده است که یک سری از بیماران به خاطر ترس از این اشعه برای ماموگرافی مراجعه نکنند.

ما همواره در برابر اشعه هایی می باشیم که از محیط پیرامون خود دریافت می کنیم؛ طبق تحقیقات انجام شده مقدار این اشعه های دریافتی از محیط بسیار بیشتر از مقداری است که در ماموگرافی دریافت می شود.

در حقیقت میزان اشعه ایکس دریافتی در ماموگرافی دوطرفه MSV 0.48 است. توجه کنید میزان اشعه ایکس دریافتی طی یک رادیوگرافی ساده شکم، مفصل هیپ یا لگن MSV 0.7, آندوسکوپی و کولونوسکوپی 4 MSV , باریم انما (عکس رنگی روده) 8 MSV, انواع سی تی اسکن بین 2-15 MSV و انواع آنژیوگرافی بین 5-15 MSV می باشد ؛ با مقایسه این اعداد متوجه می شوید که مقدار اشعه ایکسی که در این روش ها تابانده می شود بسیار بیشتر از مقدار اشعه مورد استفاده در ماموگرافی است درحالی که بیماران بدون کمترین نگرانی برای انجام این ها مراجعه می کنند.

میزان اشعه ای که توسط دستگاه ماموگرافی تابانده می شود بسیار کنترل شده است. با توجه به نقش چشمگیر ماموگرافی در درمان سرطان های پستان، احتمال خطر ناشی از دریافت این اشعه قابل چشم پوشی است.

انواع ماموگرافی

  1. ماموگرافی دیجیتال (FFDM)
  2. تشخیص به کمک کامپیوتر (CAD)
  3. توموسنتز پستان

نوبت دهی دکتر حکیمیان

بهترین زمان برای ماموگرافی

بهترین زمان ممکن برای انجام آن یک هفته پس از پایان دوره قاعدگی است چرا که نباید سینه ها حساس باشند.در قاعدگی سینه ها حساس شده و درد بیشتری را احساس می کنند.در صورت فشار زیاد تکنسین را مطلع کنید ولی توصیه می شود دردهایی که به مدت چند ثانیه طول می کشند را تحمل کنید زیرا تصاویری که با استفاده از فشار بیشتری تهیه می شوند از دقت و وضوح بیشتری برخوردار هستند. هفته قبل از شروع قاعدگی برای انجام ماموگرافی مناسب نیست زیرا در طول این دوره ، سینه ها به حداکثر حساسیت خود نسبت به درد می رسند.

سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، می‌توان از عوارض وخیم و مرگ بیمار جلوگیری نمود. گاهی برای درمان یا پیشگیری از سرایت این بیماری به بخشهای دیگر بدن، به تشخیص پزشک متخصص انجام جراحی سرطان پستان الزامی است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستیمراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی در واقع به معنای افزایش حجم بافت غدد سینه در آقایان می باشد و در نتیجه اختلال در میزان هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می شود ... ادامه مطلب

تفاوت متخصصان جراحی پستان با متخصصان جراحی زیباییتفاوت متخصصان جراحی پستان با متخصصان جراحی زیبایی

جراحان پستان فقط و فقط عمل های زیبایی و ترمیمی پستان را انجام می دهند به همین دلیل تسلط بیشتر و مهارت بالاتری برای انجام جراحیهای سینه دارند. ... ادامه مطلب

آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟

ماموگرافی روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است.به عبارتی دقیق تر ماموگرافی در حقیقت آزمایش بافت پستان با استفاده از پرتوهای خفیف است که به منظور شناسایی و تشخیص بیماری های پستان در خانم ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی میزان اشعه در ماموگرافی می پردازیم. ... ادامه مطلب

ماستیت چه بیماری است؟ماستیت چه بیماری است؟

ماستیت یک نوع بیماری التهابی و عفونی است که در پستان ها ایجاد می شود. در حقیقت ماستیت شایع ترین بیماری پستان می باشد. بیمار از درد رنج می برد و نیاز به درمان زودهنگام دارد.این بیماری ممکن است به طور خود به خود یا به دلیل شیردهی در پستان ها ایجاد شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین