کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / ماموگرافی دیجیتال چیست؟

ماموگرافی دیجیتال چیست؟

یکی از بیماری های شایع در میان بانوان، سرطان پستان است که در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، می تواند جان فرد را به خطر بیاندازد. امروزه پیشگیری از این سرطان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شیوه‌های مختلفی برای تشخیص این بیماری به کار برده می‌شود که یکی از مناسب‌ترین این روش‌ها را می‌توان استفاده از ماموگرافی دیجیتال در نظر گرفت. در این روش عکس برداری به دلیل آن که از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود، در حال حاضر دقیق‌ترین و عالی‌ترین روش تشخیص سرطان پستان در زنان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این روش به دلیل آن که روند آزمایش به صورت دیجیتال انجام می‌شود، نتیجه آزمایش نسبت به روش معمولی دقیق‌تر و همچنین با وضوح بیشتر قابل ارائه خواهد بود. این روش از انجام آزمایش برای تشخیص بافت سرطانی از آن جهت برای رادیولوژیست و پزشک متخصص مناسب است که به درستی فرد متخصص می‌تواند بزرگنمایی مورد نظر و همچنین تنظیم میزان تیرگی و یا روشی تصاویر را انجام دهد.

جراح پستان

کاربرد ماموگرافی دیجیتال

یکی از بهترین روش های تشخیصی است که از آن برای بررسی بافت سینه استفاده می شود، از ویژگی های بارز آن می توان به دقت بالا در آزمایش اشاره کرد از جمله کاربرد های بی شمار این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای ماموگرافی دیجیتال

در خصوص ماموگرافی دیجیتال باید اشاره کرد که از مزایای بیشماری برخوردار است که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت در آنالیز

این روش تصویر برداری به روش الکتریکی انجام می شود در نتیجه امکان بررسی از طریق کامپیوتر وجود دارد.

ماموگرافی دیجیتال

وضوح تصویر

تصاویر به دست آمده در این روش را می توان برای بهتر دیده شدن وضوح آن را افزایش داد؛ ولی در روش دیجیتال به هیچ عنوان این گونه نیست.

ذخیره سازی راحت

در ماموگرافی دیجیتال تصاویری را برروی کامپیوتر می توان ذخیره کرد؛ ولی در ماموگرافی معمولی ذخیره سازی برروی فیلم خواهد بود.

دوز رادیواکتیو کمتر

در ماموگرافی دیجیتال تصاویر بیشتری را می توان تهیه کرد. همچنین رادیواکتیو نیز ۲۵ درصد کمتر خواهد بود؛ چرا که در هر تصویر از قسمت های کوچکی عکس برداری انجام می شود.

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

به توصیه متخصصان جراحی پستان ، بهترین زمان انجام ماموگرافی در روزهای پایانی پریود و یک هفته پس از شروع قاعدگی است.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

آمادگی قبل از ماموگرافی دیجیتال

جواهرات را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید. ممکن است از شما خواسته شود که لباس راحتی بپوشید. از دئودورانت، پودر تالک یا لوسیون زیر بغل یا روی سینه خود استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است در ماموگرافی ظاهر شوند و در تشخیص صحیح اختلال ایجاد کنند.

روش انجام ماموگرافی دیجیتال

نحوه انجام ماموگرافی بدین صورت می باشد که فرد در مقابل دستگاه ماموگرافی قرار میگیرد تا بتوان پستان بیمار را بین دو صفحه دستگاه ماموگرافی قرار داد. این دوصفحه جهت انجام تصویربرداری پستان را در حالت کمپرس قرار داده و سپس با تاباندن اشعه ایکس به بافت پستان، تصویر پستان روی فیلم ثبت می شود. از هر دو پستان دو عکس گرفته می شود که یکی با فشردن پستان به صورت افقی و دیگری به صورت عمودی به دست می آید .

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

قیمت ماموگرافی دیجیتال

قیمت آزمایش ماموگرافی دیجیتال به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مواردی از جمله تخصص رادیولوژیست، نوع خصوصی یا دولتی بودن آزمایشگاه، نوع دستگاه ماموگرافی و … در هزینه ماموگرافی تأثیرگذار است.

عوارض ماموگرافی دیجیتال

مانند هر نوع اشعه ایکس، در طول ماموگرافی در معرض مقدار بسیار کمی از تابش قرار می‌گیرید؛ اما خطر این مواجهه بسیار کمتر از نتایج مثبت بعد از انجام ماموگرافی است. اگر یک زن باردار باشد و قبل از تاریخ زایمان حتماً به ماموگرافی احتیاج داشته باشد، در طول آزمایش به طور معمول باید از پیش بند سرب استفاده کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدی [ 1402-08-13 ]
مدتی هست زیر بغلم راستم یه توده رو حس میکنم و زیر سینه راستم هم تیر میکشه و بعضی اوقات در سینه راستم احساس درد دارم به نظرتون این ها علائم سرطان هستند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره ماموپلاستی افزایشی و ریداکشن بیشتر بدانیددرباره ماموپلاستی افزایشی و ریداکشن بیشتر بدانید

ماموپلاستی محبوب ترین جراحی پلاستیک در بسیاری از کشورها است. طبق آمار، بیش از نیمی از زنان از سینه های خود ناراضی هستند و متمایل به عمل جراحی برای اصلاح آنها هستند. با ماموپلاستی می توانید سینه های خود را بزرگ کنید، اندازه آنها را کاهش دهید یا شکل آنها را تغییر دهید. ... ادامه مطلب

ارتباط غذاهای گوشتی با سرطانارتباط غذاهای گوشتی با سرطان

بررسی های زیادی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و نیز گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس و غیره) را تحت بررسی قرار داده اند و احتمال افزایش خطر سرطان روده بزرگ و راست روده و پروستات با این تركیبات غذایی تأیید شده است. گوشت حاوی تركیبات متعددی است كه خطر سرطان را می افزاید ... ادامه مطلب

آیا گیاه خواری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر است؟آیا گیاه خواری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر است؟

گیاه خواری ممکن است به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند. زنانی که پس از یائسگی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم پیروی می کنند، با خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه روبرو هستند. ... ادامه مطلب

کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟

مبتلایان به سرطان پستان در سیر درمان خود معمولاً نیاز به شیمی درمانی دارند ولی مواردی هم وجود دارد که نیازی به این کار نیست. شیمی درمانی در سرطان پستان به منظور جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی به نقاط دیگر انجام میشود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین