کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / لزوم غربالگری سرطان سینه در زنان بالای 40 سال

لزوم غربالگری سرطان سینه در زنان بالای 40 سال

سرطان پستان از رشد بیش از حد و غیر طبیعی سلول ها در بافت های مختلف پستان ( شامل غدد تولید کنند شیر و مجاری شیری انتقال دهنده شیر ) ایجاد می شود. این سرطان، شایع ترین بدخیمی بین زنان بوده و از علل شایع مرگ و میر است. با تشخیص و درمان زودهنگام، این بدخیمی کاملاً قابل درمان است، به طوری که با اجرای برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان، بیش از 90 درصد مبتلایان درمان می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

غربالگری به معنای استفاده از آزمایش ها و معاینات پزشکی جهت تشخیص زودهنگام بیماری ها پیش از بروز علائم آنها است؛ چراکه بروز علائم برخی بیماری ها و سرطان ها هنگامی صورت میگیرد که درمان آنها دیگر پاسخ نمی دهد یا صرف هزینه مالی بیشتری را می طلبد.

غربالگری پستان شامل معاینه، آزمایش، ماموگرافی و سونوگرافی است که از طریق آنها پزشک می‌تواند اولین نشانه‌های سرطان را در افرادی که هنوز علامتی ندارند تشخیص بدهد . استفاده دوره ای از غربالگری پستان در زنان بالای 40 سال می‌تواند میزان مرگ و میر به دلیل سرطان پستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جراحی پستان

علت و عوامل خطر سرطان پستان

موارد زیر تعیین کننده سن سرطان سینه هستند:

علائم سرطان پستان

سرطان پستان نیز مانند بسیاری از بیماری های دیگر با علائمی همراه است. در ادامه به شایع ترین علائم سرطان سینه اشاره می کنیم:

  1. وجود توده یا ضخیم شدن پستان که با بافت اطراف آن تفاوت دارد از شایع ترین علائم سرطان سینه می باشد.
  2. درد در زیر بغل یا پستان که با چرخه ماهانه تغییر نمی کند.
  3. خروج ترشح از نوک پستان ، که اغلب حاوی خون است.
  4. تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر پستان
  5. وارونگی در نوک پستان که به تازگی اتفاق افتاده باشد.
  6. لایه لایه شدن، پوسته پوسته شدن، برجستگی پستان یا پوسته پوسته شدن هاله و نوک پستان
  7. قرمزی یا گودشدگی پوست پستان شبیه به پوست پرتقال.
لزوم غربالگری سرطان سینه

مراحل سرطان پستان

پزشک با توجه به اندازه تومور پستان و همچنین گسترش آن در غدد لنفاوی یا سایر نقاط بدن، سرطان را مرحله بندی می کند.

  1. مرحله 0: این مرحله با عنوان ductal carcinoma in situ شناخته می شود که در آن، سلول های سرطانی محدود به درون مجاری هستند و به بافت های اطراف حمله نمی کنند.
  2. مرحله 1: در این مرحله، اندازه تومور سینه تا 2 سانتی متر می باشد، هیچ گره لنفاوی را تحت تأثیر قرار نداده است و یا گروه های کوچکی از سلول های سرطانی در غدد لنفاوی وجود دارد.
  3. مرحله 2: تومور سینه در این مرحله 2 سانتیمتر است و شروع به گسترش به گره های مجاور می کند و یا بین 2 تا 5 سانتی متر بوده و به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.
  4. مرحله 3: تومور سینه تا 5 سانتیمتر طول دارد و در چندین غدد لنفاوی گسترش یافته است یا تومور بزرگتر از 5 سانتی متر است و در تعداد کمی از غده لنفاوی گسترش یافته است.
  5. مرحله 4: در این مرحله سرطان به اندام های دوردست که اغلب استخوان ها، کبد ، مغز یا ریه ها هستند، گسترش یافته است.

غربالگری سینه برای چه افرادی ضروری است؟

خطر سرطان سینه بانوان را وادار می‌کند تا در هر سنی که هستند، سینه‌های خود را با انجام تست‌های غربالگری آزمایش کنند؛ اما در برخی افراد انجام این تست ضروری‌تر است:

متدهای مختلف در غربالگری سرطان سینه

در عموم تست‌های غربالگری، تلاش پزشک در این است که آزمایشات و مداخلات پزشکی، بیشترین سود و کمترین عارضه را برای بیمار ایجاد کند. برای انجام آزمایش غربالگری سرطان سینه، چهار روش مختلف وجود دارد:

معاینه سینه به شکل بالینی

بااینکه احتمال خطا در این روش بسیار بالاست؛ اما می‌تواند زمینه توجه فرد را به وجود این بیماری فراهم کند. در این نوع معاینه، پزشک سینه و غده‌های زیر بغل بیمار را به‌ دقت موردبررسی قرار می‌دهد تا هر مورد مشکوک و غیرطبیعی را تشخیص دهد.

ماموگرافی

این روش رایج‌ترین متد در غربالگری سرطان سینه است. در ماموگرافی سینه‌ها به شکل فشرده مابین دو صفحه قرار می‌گیرند. سپس به کمک اشعه ایکس از سینه‌ها تصویربرداری می‌شود. ممکن است بیمار در این روش متحمل کمی درد شود. غدد ریز و تومورهای کوچک که قابل‌لمس نیستند، در ماموگرافی و تصاویر حاصل از آن دیده می‌شوند.

تصویربرداری از طریق MRI

در این روش از غربالگری سرطان سینه از امواج رادیویی و مغناطیسی جهت تصویربرداری از سینه استفاده می‌شود. ام ار آی با در اختیار گذاشتن تصاویر دقیق از بدن، شانس تشخیص سرطان را افزایش می‌دهد.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی روش شناخته‌شده‌تری برای افراد است. اگر پزشک در طول معاینات بالینی متوجه برخی ناهنجاری‌ها شود، تلاش می‌کند تا با انجام سونوگرافی، تصاویر از بافت سینه به دست آورده و موضوع را دنبال کند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

بهترین روش غربالگری سرطان پستان در زنان بالای 40 سال

ماموگرافی یکی از آزمایش‌های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. انجام این آزمایش به همه زنان بالای 40 سال با یا بدون سابقه ابتلا به بیماری‌های پستان توصیه می‌شود.

مزایای ماموگرافی

آمادگی لازم برای انجام ماموگرافی

  1. در روز تصویربرداری به هیچ عنوان از پودر بدن، کرم، دئودورانت یا لوسیون روی سینه خود استفاده نفرمایید.
  2. به تغییر در رژیم غذایی نیاز نیست و داروهای خود را مطابق معمول میل بفرمایید.
  3. به هنگام تصویربرداری از به همراه داشتن طلا و جواهرات اجتناب نمایید.
  4. در صورت احتمال بارداری حتماً پیش از انجام تصویربرداری، رادیولوژیست را در جریان قرار دهید.

نوبت دهی آنلاین

نحوه انجام ماموگرافی

تکنسین یک پیراهن به شما خواهد داد. بسته به امکانات آزمایش، ممکن است در طی ماموگرافی بایستید و یا بنشینید. هر سینه بر روی صفحه پرتو ایکس مسطح قرار می‌گیرد. سپس کمپرسور پستان را به پایین فشار می‌دهد تا بافت را صاف کند. این عکس یک تصویر واضح‌ از پستان را فراهم می‌کند.

عوارض جانبی ماموگرافی

همانند هر نوع عکسبرداری اشعه ایکس، شما در معرض مقدار بسیار کمی از تابش در طول ماموگرافی قرار می‌گیرید. با این حال، خطر مواجهه با آن بسیار پایین است. اگر بیمار یک زن باردار است و قبل از تاریخ زایمان، مستلزم داشتن یک ماموگرافی است، معمولاً در طول پروسه یک پیش‌ بند سربی می ‌پوشد.

برای آنکه بدانید ژنیکوماستی چیست و چه علائمی دارد ؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :راضیه مرادی [ 1402-08-13 ]
سلام من خانوم ۴۵ساله هستم که دچار نازایی بودم قاعده گیم از اول مرتب نبود الان ۲ تا فرزند دارم نزدیک به سه سال پریود نشدم ولی با گرفتن آزمایش ها هنوز دچار یائسگی نشدم چند مدتی میشه که دچار سوزش پستانم لطفا منو راهنمایی کنید متشکرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان انسداد هورمونی در سرطان سینهدرمان انسداد هورمونی در سرطان سینه

استروژن و پروژسترون همچنین باعث رشد برخی سرطان‌ های پستان می‌ شوند که به آن‌ ها سرطان های پستان حساس به هورمون گفته می‌ شود. سلول‌ های سرطانی پستان حساس به هورمون حاوی پروتئین‌ هایی به نام گیرنده‌ های هورمونی هستند که با اتصال هورمون‌ ها به آن‌ها فعال می‌ شوند. ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیهتشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه

یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان، خودآزمایی پستان یا معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن بالغ و در هر سن قابل اجرا میباشد. تنها کافیست در هر ماه 15 دقیقه زمان صرف اینکار کند تا در صورت بروز هرگونه تغییرات غیر طبیعی در مراحل اولیه قادر به تشخیص آن باشد ... ادامه مطلب

روش های ترمیم جای بخیه بعد از جراحی پستانروش های ترمیم جای بخیه بعد از جراحی پستان

سینه های بزرگ، هم اندام را به هم می ریزد و هم این که به مرور برای سلامتی مضر است. ممکن است سینه شما به گونه ای باشد که جای اسکار کمی بخواهد پس به خاطر ... ادامه مطلب

خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستیخطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی

عمل جراحی ماموپلاستی یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی سینه است که به منظور کوچک تر کردن سینه ها و کاهش حجم آنها صورت می گیرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین