کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / روشهای جایگزین همراهی با درمانهای پزشکی در کنار درمان سرطان پستان در ایران

روشهای جایگزین همراهی با درمانهای پزشکی در کنار درمان سرطان پستان در ایران

سرطان پستان عبارت است از رشد بی ‌رویه سلول‌های جهش یافته در بافت پستان. در واقع، هنگامی که سلول‌های سینه تحت تأثیر یک عامل خارجی و یا خطاهای همانندسازی سلولی دچار جهش می‌شوند، شروع به رشد و تقسیم بی‌ وقفه می‌کنند. رشد بی‌ رویه سلول‌ها در نهایت منجر به توده‌های بدخیمی می‌شوند که به آنها تومور گفته می‌شود. علت اصلی سرطان پستان، جهش سلول‌های پستان یا دریافت ژن معیوب از والدین است. هنگامی که ژن مرتبط با سرطان سینه دچار جهش گردد، رشد بی‌رویه سلول را در پی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

این موضوع، منجر به تشکیل تومور خواهد شد. درمان سرطان پستان نیز زمانی ممکن می‌شود که تومور ایجاد شده را از بین ببریم. همچنین باید بتوان از ادامه رشد بی‌رویه سلول‌ها پیشگیری نمود. راههای درمان سرطان پستان بسته به نوع آن و مرحله بیماری و میزان گسترش آن در بدن، می تواند متفاوت باشد. اغلب افراد مبتلا به سرطان پستان ، چندین روش درمان را برای درمان آن تجربه می کنند. در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه درمان سرطان سینه رخ داده و امید بیشتری به بیمارانی که مبتلا به این سرطان هستند، بخشیده است.

امروزه به جای تنها یک یا دو روش درمانی، گزینه های درمانی و جایگزین برای همراهی با درمان های پزشکی وجود دارد که برای مبارزه با سلول های سرطانی، به کار گرفته می شوند.

جراح پستان

علت سرطان سینه

علت سرطان سینه بیشتر در سابقه خانوادگی نهفته است. به طورکل زنانی که در افراد درجه یک و دو مانند مادر و خواهر و خاله خود چنین عارضه ای را دیده اند باید نسبت به این بیماری محتاط تر باشند؛ اما علاوه بر ژنتیک علت های دیگری هم برای این بیماری وجود دارد. به طور کل علت سرطان سینه در زنان می تواند در افزایش سن آنها وسن باروری آنها هم نهفته باشد. زنانی که در سن کم، عادت ماهیانه شان شروع شده است و یا در سن بالا یائسه شده اند و همچنین زنانی که دیرتر اقدام به بارداری می کنند و مدت طولانی از روش های کنترل بارداری و قرص های هورمونی ضدبارداری استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. همچنین علت های دیگری مانند ورزش نکردن و کم تحرکی، اضافه وزن، رژیم غذایی نادرست و مصرف الکل و دخانیات هم می تواند از دیگر علت های ابتلا به این بیماری باشد.

علائم سرطان پستان

برخی از علائم اولیه و هشدار دهنده سرطان پستان (سرطان سینه) عبارت هستند از:

روشهای جایگزین همراهی با درمانهای پزشکی در کنار درمان سرطان پستان در ایران

انواع روش های درمان سرطان پستان

بیشتر روش های درمانی به منظور برداشتن یا تخریب بافت های سرطان و اطراف آن مانند غدد لنفاوی انجام می شود که شامل:

جراحی سرطان سینه

جراحی برداشتن کامل سینه که به آن ماستکتومی یا برداشتن بافت سرطانی و تومورگفته می شود و جراحی برداشتن بافت اطراف آن که لامپکتومی نام دارد که جراحی حفظ پستان می باشد. جراحی یک گزینه درمانی رایج برای اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان است. بسته به اندازه، محل و گسترش تومور، روش انجام شده ممکن است به صورت روش های زیر باشد:

روش لامپکتومی که اغلب برای خانم هایی با تومورهای کوچک و در مراحل اولیه انجام می شود. این روش می تواند تا حد ممکن پستان را حفظ کند. در لامپکتومی بخشی از پستان حاوی سرطان و همچنین برخی از بافت های طبیعی اطراف و گاهی اوقات غدد لنفاوی برداشته می شود. پس از آن، برای اغلب خانم ها انجام پرتودرمانی توصیه می شود و برخی از آنها ممکن است درمان های دیگری مانند هورمون درمانی یا شیمی درمانی را نیز دریافت کنند.

نوبت دهی انلاین

ماستکتومی نیز ممکن است به عنوان یک روش کاهش خطر در زنان با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه انجام شود. فناوری پیشرفته و تخصص جراحان به این معنی است که بیماران مبتلا به سرطان می توانند به نتایج بسیار خوبی در درمان برسند. این شامل جراحی های سرطان پستان با کمترین میزان برش، کاهش ناراحتی و زمان بهبودی است. همچنین رویکرد کم تهاجمی بودن این روش ها به بیماران این امکان را می دهد که زودتر تحت درمان های بعد از جراحی مانند پرتودرمانی پیگیری و درمان دارویی قرار گیرند. برای اقدامات گسترده تر، جراحان پستان با تیم جراحی پلاستیک همکاری می کنند. این شامل ترکیب ماستکتومی های با حفظ پوست و نوک پستان طی یک جراحی با حفظ یا بازسازی ظاهر پستان بدون به خطر انداختن سلامتی بیمار است.

در روش جراحی ماستکتومی با حفظ نوک پستان (یا ماستکتومی زیرجلدی)، بافت سرطانی پستان برداشته می شود؛ اما پوست و نوک سینه در جای خود باقی می ماند. غالباً جراح بافت پستان را به همراه آرئول ( پوست رنگی اطراف نوک پستان) از بین می برد تا سلول های سرطانی باقی مانده را بررسی کند. گاهی اوقات در طول یا بعد از جراحی به بافت نوک پستان یک مقدار اشعه تابیده می شود تا خطر بازگشت سرطان کاهش یابد. بازسازی سینه به دنبال جراحی انجام می شود.

جراحی انکوپلاستی پستان ترکیبی از روش های جراحی سرطان و جراحی پلاستیک است. این روش به طور معمول شامل تغییر شکل پستان در زمان جراحی اولیه است، مانند انجام بازسازی جزئی پستان همراه با جراحی که باعث حفظ پستان می شود. برای بیمارانی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به سرطان پستان هستند، روش های حفظ ظاهر یا بازیابی ظاهر نیز ممکن است پس از جراحی های کاهش خطر استفاده شوند.
سایر روش های کنترل و درمان سرطان سینه در ادامه بیان می شود:

پرتو درمانی

استفاده از موج های انرژی با سطح بالا برای از بین برندن سلول های سرطانی را پرتودرمانی سینه می گویند.

شیمی درمانی

استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی را شیمی درمانی می گویند. به دلیل استفاده از دارو های قوی ممکن است فرد به برخی از عوارض مصرف این دارو ها مانند حالت تهوع، ریزش مو، یائسگی زودرس، گرگرفتگی و خستگی دچار شود.

هورمون تراپی

داروهای حاوی هورمون برای درمان استفاده می شود که در ترکیب این دارو ها از استروژن استفاده می شود که باعث سوختن سلول های سرطانی می شود. این داروها ممکن است شامل داروهایی مانند تاموکسیفن (Nolvadex ، Soltamox) است که برای خانم ها قبل و بعد از یائسگی و مهار کننده های آروماتاز شامل anastrozole (Arimidex), exemestane (Aromasin) letrozole (Femara) برای یائسگی تجویز شود. بیشتر تأثیرات هورمون تراپی می تواند شامل گر گرفتگی و خشکی واژن می شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان هدفمند سرطان سینه

درمان هدفمند به سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. در این روش داروها به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا سرطان را از بین ببرد. این داروها سلول های سرطانی پستان را که دارای سطح بالای HER2 هستند، هدف قرار می دهد. استفاده از داروها در خانم ها با توجه به سن یائسگی است. ممکن است برخی از داروها برای خانم هایی که در حال درمان با روش های هورمون درمانی و شیمی درمانی هستند، توسط انکولوژیست تجویز شود. هورمون درمانی یا درمان هدفمند در کنار جراحی و پرتو درمانی انجام داده می شود. ترکیب این روش ها در از بین بردن کامل سلول های سرطانی مؤثر است. رادیوتراپی حین عمل جراحی یک روش بسیار جدید است که هنگام جراحی و زیر بیهوشی به کمک متخصص رادیوتراپی به بیمار داده می شود.

درمان های مکمل و جایگزین

برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه ممکن است علاقه مند به بررسی درمان های مکمل یا جایگزین مانند ویتامین ها، گیاهان دارویی، طب سوزنی و ماساژ باشند. این درمان ها در کنار درمان های سنتی سرطان سینه برای درمان سرطان یا تسکین علائم سرطان و عوارض جانبی ناراحت کننده درمان هایی مانند شیمی درمانی استفاده می شوند.

برای آشنایی با علائم سرطان سينه روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایرانگروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایران

پژوهش هایی که در زمینه ابتلا به سرطان و حمایت اجتماعی از آ‌نها انجام شده، نشان می دهد که فعالیت گروه های پشتیبانی بر جسم و روان فرد تاثیر مثبت دارد ... ادامه مطلب

چالش های ازدواج در زنان مبتلا به سرطان پستانچالش های ازدواج در زنان مبتلا به سرطان پستان

به طور کلی دغدغه در افراد مبتلا به سرطان ، بسیار زیاد وجود دارد اما این دغدغه ها برای افراد مجرد که در شرف ازدواج هستند بیش از پیش است. حال آنکه سرطان ... ادامه مطلب

خطر افزایش ابتلا به سرطان پستان به منارک زودرسخطر افزایش ابتلا به سرطان پستان به منارک زودرس

شروع چرخه قاعدگی برای برخی از دختران زودتر از حالت معمول رخ می دهد که به آن منارک زودرس گفته می شود.در ادامه این مقاله به بررسی منارک زودرس به صورت دق ... ادامه مطلب

چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟

وقتی جراحی کوچک کردن سینه انجام می شود مقدار مشخصی از بافت سینه شامل بافت غددی بافت چربی و پوست برداشته می شود . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین