کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / آنچه باید درمورد پروتز پستان بدانید

آنچه باید درمورد پروتز پستان بدانید

پستان از بافت چربی و بافت غددی تشکیل شده است که توسط پوست احاطه شده اند و روی عضله جدار قفسه سینه قرار میگیرد. گاهی کمبود بافت سینه باعث سایز کوچک آن میشود که در بعضی از بانوان ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند. در این موارد بواسطه افزایش سایز سینه با پروتز پستان احساس اعتماد به نفس و رضایت بیشتری در فرد ایجاد میشود.

در حال حاضر پروتزهای مورد استفاده از جنس سیلیکون هستند و ممکن است روی عضله جدار قفسه سینه یا زیر آن قرار گیرد. قبل از جراحی پزشک در مورد سایز و شکل پروتز مورد استفاده با شما صحبت می‌کند و در صورت نیاز سونوگرافی یا ماموگرافی و بررسیهای اولیه انجام میشود.

سامانه نوبت دهی دکتر حکیمیان

جراحی با بیهوشی عمومی انجام میشود و معمولا یک شب بستری دارد. از چند روز قبل باید مصرف سیگار و آسپرین قطع شود. بعد از حدود یکهفته میتوانید رانندگی کنید و حداقل تا یکماه نباید به شکم بخوابید.سه هفته بعد از جراحی میتوانید حرکات ورزشی ملایم را شروع کنید ولی حرکات شدید ورزشی باید تا شش ماه به تعویق افتند.

عوارض قرار دادن پروتز سینه شامل موارد زیر است :

خونریزی در بستر جراحی که عارضه نادری است و ممکن است در چند روز بعد از عمل روی دهد.
بروز عفونت که عارضه بسیار نادری است و در صورت بروز آن گاهی با دارو کنترل میشود ولی گاهی لازم میشود پروتز خارج و پس از کنترل عفونت پروتز دیگری جایگزین شود.
اختلال در حس ناحیه نوک سینه و هاله اطراف آن که در روزهای اول جراحی در بسیاری از افراد دیده میشود و بتدریج کاملا بهبود میابد ولی در ده درصد موارد ممکن است دائمی شود. این حالت ممکن است در عملکرد جنسی یا در مراقبتهای حین شیردهی اختلال ایجاد کند.
همیشه توسط بدن دور تا دور پروتز بافتی تشکیل میشود که در واقع واکنش بدن برای ترمیم است اگر ضخامت این بافت زیاد باشد از حالت نرمی و یکنواختی پروتز میکاهد و ممکن است بتدریج باعث عدم تقارن دوطرف شود. علت این حالت ناشناخته است و بستگی به مارک پروتز ندارد.

پروتز پستان چیست؟ | جراحی پروتز پستان | عوارض پروتز سینه

نکاتی در مورد پروتز از جنس سیلیکون :

انواع جدید پروتز مقاومت بالایی دارند بطوریکه حتی میتوان روی آنها ایستاد ولی با این وجود نمیتوان تضمین کرد که مادام العمر هستند و به مقدار ناچیز خطر سوراخ شدگی با گذشت زمان وجود دارد. سوراخ شدن پروتز به صورت نشت محتویات آن بصورت بسیار آهسته است و باعث تغییر شکل آن می‌شود ولی خطری برای بدن ندارد و در صورت بروز این حالت لازم است در زمان مناسب تعویض شود و شرایط اورژانس ندارد.

سیلیکون در سایر تجهیزات پزشکی که در بدن قرار داده میشوند مانند دستگاه کمکی برای تنظیم ضربان قلب به نام پیس میکر و یا در پورت شیمی درمانی هم استفاده میشود و تا کنون شواهدی دال بر سرطانزا بودن آنها وجود نداشته است. بعلاوه باعث سایر بیماریها مانند انواع حساسیتهای پوستی یا التهاب مفاصل هم نمیشود. پروتز در روند شیردهی در آینده تاثیری ندارد و شیر خوردن از سینه دارای پروتز برای نوزاد نیز ضرری ندارد.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر محمدرضا حکیمیان

چکاپ یا غربالگری برای کشف سرطان مانند فردی است که پروتز ندارد یعنی از چهل سالگی بصورت سالانه یا هر دو سال یکبار باید ماموگرافی انجام شود و برخلاف تصور بیماران یا حتی برخی از پزشکان٬ سونوگرافی یا ام آر آی جایگزین ماموگرافی نیست. فشار حاصل از ماموگرافی باعث آسیب به پروتز نمیشود و فقط گاهی لازم است از نمای اضافه تری کمک گرفت. سوارهواپیما شدن یا کوهنوردی یا غواصی کردن بواسطه تغییر فشار محیط باعث هیچگونه آسیبی به پروتز نمیشوند و انجام تمام موارد مذکور برای فرد دارای پروتز بلامانع است.

اگر هنگام مراجعه به پرشک و انجام معاینات لازم و بررسی نتایج ماموگرافی یا سونو گرافی علائمی از سرطان پستان در مراجعه کننده مشاهده گردد؛ برای تشخیص دقیق لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رویا غلامی [ 1398-04-31 ]
دوست دارم نظرات بیماران درمورد عمل پروتز پستان رو بدونم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماستکتومی رادیکال اصلاح شده چیست؟ماستکتومی رادیکال اصلاح شده چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ ها در زنان سرطان سینه است. یکی از روش‌ های رایج جراحی سرطان سینه ماستکتومی رادیکال تعدیل شده می‌ باشد. ... ادامه مطلب

کاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینهکاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینه

تغییرات در حساسیت نوک پستان بعد از عمل پروتز سینه شایع است ، اگر نگران کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی هستید این مقاله به شما کمک می کند. ... ادامه مطلب

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

خود آزمایی پستان، معاینه ‌ای است که باید در خانه به وسیله خودتان انجام شود. برای تشخیص بیماری ‌های احتمالی سینه، باید از چشم و دست خود استفاده کنید تا تغییرات ظاهری یا لمس سینه را متوجه شوید. در این بخش به معاینه پستان برای تشخیص سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایراناثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایران

ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش اساسی ایفا می‌کند. آزمایش ماموگرافی به تشخیص زودهنگام بیماری سینه در زنان کمک می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین