کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه کی بهبود می یابد؟

تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه کی بهبود می یابد؟

پروتز سینه از جمله عمل ‌های جراحی است که به دلیل زیبایی ای که در بدن ایجاد می‌ نماید، طرفداران بسیاری را گرد خود جمع کرده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

این عمل در حالی که مزایایی را از نقطه نظر زیبایی به دنبال دارد، دارای عوارض زیادی نیز می‌ باشد. عفونت پروتز سینه، ورم بعد از عمل سینه، احتمال جابجایی پروتز، افتادگی سینه بعد از پروتز و مواردی دیگر، از جمله عوارض احتمالی ‌ای هستند که ممکن است گریبان‌گیر افراد شود.

جراحی پستان

تورم پستان بعد از عمل

طبیعی است که بعد از عمل پستان، مقداری تورم در بافت پستان ایجاد شود. میزان این تورم برای همه افراد یکسان نیست و در هر بیمار با توجه شرایط و وضعیت وی متفاوت است. ذکر این نکته ضروری است که بروز تورم طبیعی است و ممکن است یک هفته طول بکشد تا کاملاً برطرف شود. اگر با میزان بسیار بالای تورم روبه رو شدید و موجب نگرانی شما شد بهتر است جراح پستان خود را در جریان بگذارید.

آیا بروز تورم بعد از پروتز سینه طبیعی است؟

بسیاری از افراد که عمل پروتز سینه انجام داده ‌اند، با مشاهده ورم بعد از پروتز دچار نگرانی می‌ شوند. اما بهتر است بدانید که ورم سینه بعد از این عمل کاملا طبیعی است. معمولا زمانی که بافت بدن در هر قسمت مورد تهاجم عمل جراحی قرار گیرد، تورم در آن ناحیه ایجاد می ‌شود. در سینه نیز، به دلیل تغییرات اعمال شده در بافت سینه و همچنین ایجاد برش در سطح پوست و بافت سینه، موجب می ‌شود تا این تورم به شکلی طبیعی ایجاد شود. پس بروز تورم بعد از پروتز سینه طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

علل به وجود آمدن ورم بعد از عمل سینه

علل به وجود آمدن ورم بعد از عمل سینه، یک فرآیند طبیعی به حساب می ‌آید. به دلیل برش‌ هایی که در پوست بدن و بافت‌ های آن انجام شده است، مسلم است که عوارض جراحی سینه پس از اندک مدتی خود را نشان خواهند داد. عوارض جراحی سینه و ورم سینه بعد از پروتز، یک واکنش طبیعی و دفاعی بدن برای ترمیم بافت‌ های آسیب دیده خود می‌ باشد. در نتیجه ایجاد ورم سینه بعد از پروتز، در صورتی که از حدی مشخص فراتر نرود، یک عامل طبیعی و موقت بوده که به مرور زمان از بین خواهد رفت.
ورم بعد از عمل سینه در صورتی که مراقبت های بعد از پروتز سینه به خوبی انجام شوند، جای نگرانی نخواهد داشت و در بازه زمانی بین ۲ تا ۳ هفته در بهترین شکل ممکن از بین خواهد رفت. البته بسته به شرایط بیمار و وضعیت بدنی او، این زمان حتی ممکن است تا ۱۲ هفته نیز به طول انجامد. اما در صورتی که ورم سینه بعد از پروتز، به صورت غیرطبیعی و زیاد از حد شود، لازم است که سریعاً به پزشک متخصص خود مراجعه نمائید؛ چرا که عوارض جراحی سینه و عفونت پروتز سینه در صورتی که در سریع ‌ترین زمان برطرف نشوند، بسیار خطرناک خواهند بود.

تورم پستان بعد از عمل پروتز سینه

راه های مقابله با ورم سینه بعد از پروتز

در همین ابتدای امر بگوییم که استفاده از تجربیات پزشک حاذق و باتجربه می ‌تواند مطمئن‌ ترین راه برای مقابله با ورم سینه بعد از پروتز و کاهش احتمال ابتلا به عفونت پروتز سینه باشد. یکی از راه ‌هایی که می‌ توان تا حد زیادی از عوارض جراحی سینه و کاشت پروتز در امان ماند، استفاده از سوتین بعد از عمل پروتز سینه می ‌باشد.
ثابت ماندن پروتز ‌ها در داخل سینه تا زمان رسیدن به حد مشخصی از ثبات، می ‌تواند تضمین‌ کننده این باشد که عوارض ناشی از عمل جراحی پروتز سینه به حداقل خواهند رسید. البته لازم است بدانیم که نه تنها سوتین بعد از عمل پروتز، بلکه در کل مراقبت های پس از جراحی سینه باید به بهترین نحو ممکن و با دقت و وسواس زیاد به انجام برسند. در کنار استفاده از سوتین بعد از عمل پروتز سینه، روش‌ های دیگری نیز وجود دارند که مهم‌ ترین آن ها به قرار زیر می ‌باشند.

‌راه ‌های کلی مقابله با ورم سینه

هرچند تورم بعد از عمل سینه و به ویژه تورم قسمت فوقانی پستان ‌ها طبیعی بوده، اما لازم است در جلسه اولی که بعد از عمل توسط پزشک ویزیت می ‌شوید، نکاتی را در نظر بگیرید. پزشک شما موظف است که مراقبت های پس از جراحی سینه را به طور شفاف و واضح، از روز های قبل از عمل شرح دهد و شما وظیفه دارید که تمامی نکات را به دقت اجرا کنید.

مراقبت های پس از جراحی سینه

با انجام اقدامات و مراقبت های پس از جراحی سینه، خواهید توانست به حد ثابت و مشخصی از درد و عوارض برسید. همین طور با این کار می توانید از بروز پارگی پروتز سینه جلوگیری کنید. نکته ‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که اگر با وجود مراقبت ‌ها متوجه شدید که درد ها و عوارض، بیش از حد مشخصی هستند، آن‌ ها را با پزشک خود مطرح نمائید.

Wrap و استابیلایزر

در صورت تشخیص پزشک متخصص و صلاحدید وی، می‌ توانید از Wrap ها یا استابیلایزر استفاده کنید. استابیلایزر یا Stabilizer به باند ها و نوار هایی گفته می ‌شود که دور سینه کشیده می ‌شوند. این مورد، متفاوت از سوتین بعد از عمل پروتز سینه می ‌باشد.

سوتین بعد از عمل پروتز سینه

استفاده از سوتین بعد از عمل پروتز سینه نیز می ‌تواند در کاهش ورم سینه نقش داشته باشد. در نظر داشته باشید که استفاده از تمامی ابزار ها و وسایل تعبیه شده برای مراقبت های پس از عمل، تنها در صورتی بلامانع خواهند بود که به تشخیص و صلاحدید پزشکتان باشد. هرگز و هرگز استفاده از وسایل و ابزار ها را به صورت خودسرانه و خودمختار به کار نگیرید؛ چرا که ممکن است عوارض را دوچندان نمایند.

نوبت دهی

آب‌ آناناس و آب کرفس طبیعی

استفاده از آب آناناس و آب کرفس طبیعی می ‌تواند در کاهش کبودی و تورم نقش زیادی داشته باشند. بهترین حالت استفاده از این نوشیدنی ‌ها این است که آن ‌ها را به صورت طبیعی تهیه نمایید. استفاده از آب ‌میوه‌ های بسته ‌بندی شده یا پودر شربت، به دلیل ترکیبات شیمیایی و نگهدارنده‌ هایی که دارند، حتی ‌الامکان توصیه نمی ‌شوند.

استفاده از یخ و کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ نیز می ‌تواند راهی برای کاهش ورم سینه بعد از پروتز باشد. البته باید در نظر داشت که استفاده از کمپرس یخ و آب سرد در شرایطی باید انجام شود که به توصیه پزشک باشد. کمپرس یخ علاوه بر رفع ورم سینه بعد از پروتز، به عنوان شیوه ‌ای برای کاهش کبودی و درد نیز شناخته می ‌شود. برای استفاده از این روش لازم است که مقداری خرده یخ در کیسه ‌های زیپ دار قرار داده و آن را روی سینه خود بگذارید. باید توجه کرد که مدت زمان قرار دادن یخ روی بدن به اندازه ‌ای نباشد که باعث آسیب رسیدن به بافت‌ های پوست گردد.

عدم مصرف دارو های ضد انعقاد خون و مشروبات الکلی

تا دو هفته پس از عمل جراحی پروتز سینه بهتر است از مصرف دارو هایی که حاوی ترکیبات آسپیرین، ایبوبروفن، ژلوفن هستند خودداری نمائید. همچنین مصرف مشروبات الکلی از ۲ هفته قبل از عمل تا حداقل یک ماه پس از آن ممنوع است. استفاده از تمامی این موارد باعث می ‌شوند که احتمال خون‌ریزی و بروز عفونت تا حد زیادی افزایش یابند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

انجام ماساژ برای کاهش ورم سینه بعد از پروتز سینه

برای ماساژ بعد از جراحی سینه برخی از پزشکان ممکن است این روش را تایید نکنند و انجام آن را مناسب نداند و سایر پزشکانی که این روش را تایید می کنند ممکن است در نحوه ماساژ سینه باهم اختلاف نظر داشته باشند . بنابراین بهتر است جراح سینه خود برای انجام ماساژ اطلاعات لازم را کسب نمایید . حتما توجه شود برای انجام افزایش حجم سینه به جراح ماهر مراجعه شود تا از خطرات احتمالی که به علت بی تجربه بودن جراح رخ می دهد جلوگیری شود . باید توجه داشته باشید که در صورتی که از پروتز سینه زیر عضله سینه استفاده کنند نباید از ماساژ استفاده نمود . ماساژ سینه یک هفته بعد از جراحی سینه آغاز می شود و این کار موجب کم شدن درد و ورم سینه بیمار می گردد.

زمان بهبودی چقدر است؟

بیماران معمولاً ۲-۴ هفته طول می کشد تا پس از عمل بزرگ کردن سینه بهبود یابند. بسیاری از بیماران می توانند یک هفته پس از انجام عمل بزرگ کردن سینه به سر کار بازگردند. بسته به نوع عمل بزرگ کردن انجام شده، سینه بند پس از عمل ممکن است برای مدت طولانی مورد نیاز باشد. بیماران باید انتظار داشته باشند که حداقل تا ۶ ماه پس از جراحی تغییراتی را در شکل سینه و موقعیت کاشت خود مشاهده کنند.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان سینه در بارداریسرطان سینه در بارداری

ابتلا به سرطان سینه خود نوعی تروما یا آسیب است، حال فرض کنید این سرطان در دوران بارداری ایجاد شود. نگرانی زنانی که در دوران بارداری دچار این سرطان می ... ادامه مطلب

طول عمر مبتلایان به سرطان سینهطول عمر مبتلایان به سرطان سینه

احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه نسبت به هر نوع سرطان دیگری به جز سرطان پوست بیشتر است. سرطان سینه هم مانند تمام انواع سرطان های دیگر ممکن است متاستاز ... ادامه مطلب

عوامل موثر در بروز افتادگی پستانعوامل موثر در بروز افتادگی پستان

افتادگی پستان ها یکی از مشکلات شایع در میان خانم ها، به ویژه خانم های میانسال است؛ که با افزایش سن رخ می دهد. سن مشخصی برای افتادگی پستان ها وجود ندارد و علل مختلفی می تواند سبب افتادگی پستان ها شود. ... ادامه مطلب

بیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیریدبیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیرید

زوسکا یک بیماری آزاردهنده و دردناک است که می تواند هر فردی را درگیر کند. به ایجاد عفونت در اطراف نوک پستان، زوسکا می گویند. بسیاری از افراد، زوسکا را با سرطان پستان اشتباه می گیرند. ممکن است که این بیماری در ابتدا به سرطان پستان شباهت داشته باشد؛ اما هیچ ارتباطی میان آن و سرطان پستان وجود ندارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین