کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / انقباض کپسولی در پروتز سینه به چه شرایطی گفته میشود؟

انقباض کپسولی در پروتز سینه به چه شرایطی گفته میشود؟

هنگامی که ایمپلنت سینه در جای خود قرار بگیرد، بافت اسکار فیبری در اطراف آن تشکیل می شود و یک کپسول بافتی ایجاد می کند. بدن یک کپسول محافظ مانند این را در اطراف هر جسمی که به عنوان جسم خارجی تشخیص می دهد، تشکیل می دهد. کپسول بافت معمولا نرم یا کمی سفت است که قابل توجه نیست و به نگه داشتن ایمپلنت در جای خود کمک می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در برخی از زنان، یک کپسول بافتی تشکیل می شود که به طور غیرعادی سخت و متراکم است. کپسول به اطراف سفت می شود و ایمپلنت را فشرده می کند. این وضعیت که انقباض کپسولی نامیده می شود، می تواند باعث درد مزمن و انحراف در شکل سینه شود و باعث بلندتر شدن پستان روی سینه شود.

جراحی پستان

چرا انقباض کپسولی در پروتز سینه اتفاق می افتد؟

تئوری های مختلفی وجود دارد که همه آنها نقش مهمی در شکل گیری انقباض کپسولی دارند. بدن انسان باهوش است، سیستم ایمنی فرد می داند که چه زمانی یک جسم خارجی در بافت ها قرار داده شده است. به منظور جداسازی ایمپلنت، بدن یک کیسه یا کپسول از بافت اسکار در اطراف آن ایجاد می کند تا آن را ببندد. کپسول اطراف ایمپلنت سینه یک بافت طبیعی است که می تواند مفید باشد. با این حال، اگر آن کپسول منقبض یا ضخیم شود، ممکن است ایمپلنت را فشرده و بدشکل کند. این انقباض همان چیزی است که باعث درد، جابجایی، اعوجاج و سفت شدن سینه می شود. برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ایجاد انقباض کپسولی هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر انقباض کپسولی با ایمپلنت‌های سینه وجود داشته‌ باشد، ممکن است با جایگزینی آن عود کند، زیرا این روشی است که بدن با اجسام خارجی برخورد می‌کند.

انقباض کپسولی می تواند در اطراف هر نوع ایمپلنت سینه (هم سالین و هم سیلیکون) اتفاق بیفتد. گاهی اوقات به دلیل مشکلات بعد از عمل مانند عفونتی که در حین جراحی ایمپلنت مخفیانه وارد می شود، ایجاد می شود. اما سایر مسائل بعد از عمل، مانند سروما (کیسه سرم خون در ناحیه جراحی) یا هماتوم (حوضچه خون در زیر پوست)، ممکن است در ایجاد انقباض کپسولی نقش داشته باشد. در چند سال اخیر، مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهد تشکیل یک بیوفیلم (باکتری ها و ترشحات آنها) روی ایمپلنت به شکل گیری انقباض کپسولی کمک می کند.

انقباض کپسولی در پروتز سینه

انقباض کپسولی پروتز سینه چه زمانی اتفاق می افتد؟

انقباض کپسولی می تواند در هر زمانی پس از جراحی ایمپلنت رخ دهد. گاهی اوقات به محض 12 ماه پس از جراحی رخ می دهد، گاهی اوقات ممکن است سال ها طول بکشد تا ایجاد شود.

چگونه می توان از انقباض کپسولی پروتز سینه پیشگیری کرد؟

مطالعات زیادی در مورد انقباض کپسولی انجام شده است. عاملی که بیشترین شواهد را دارد، محل قرارگیری ایمپلنت در حین جراحی است. قرار دادن زیر عضلانی ایمپلنت سینه (زیر عضله) که تقریباً 4٪ بروز انقباض کپسولی را در مقایسه با 14-20٪ بروز در قرار دادن زیر غده ای (بالای عضله) نشان می‌دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایمپلنت‌های بافت دار شیوع کمتری دارند و ماساژ ایمپلنت بعد از عمل می‌تواند احتمال انقباض کپسولی را کاهش دهد. رادیوتراپی قطعاً یک عامل کمک کننده برای خطر بالای انقباض کپسولی در بیمارانی است که بازسازی ایمپلنت دارند.
همچنین آسان‌تر کردن انجام فعالیت های بدنی و خودداری از آسیب یا ضربه به سینه در جای گیری ایمپلنت در سینه تاثیرگذار است.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

انقباض کپسولی پروتز سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص انقباض کپسولی بیشتر بر اساس معاینه بالینی است. مطالعات تصویربرداری مانند MRI می تواند بینش بیشتری ارائه دهد. اغلب، انقباض کپسولی با پارگی ایمپلنت همراه است. انقباض کپسولی را می توان بر اساس شدت با مقیاس بیکر طبقه بندی کرد:

  1. درجه I: سینه نرم است و طبیعی به نظر می رسد و کپسول انعطاف پذیر است.
  2. درجه II: سینه طبیعی به نظر می رسد، اما لمس آن تا حدودی سخت است.
  3. درجه III: سینه سفت است، دارای مقداری انحراف ناشی از انقباض است، یا سینه به شکل گرد در می آید، یا ایمپلنت به طور کلی به سمت بالا متمایل می شود.
  4. درجه IV: مشابه درجه III اما با سخت شدن بیشتر کپسول و درد همراه است.

انقباض کپسولی پروتز سینه چگونه درمان می شود؟

به طور کلی دو دسته روش برای درمان این مشکل استفاده می‌شود؛ روش‌های غیرجراحی و روش‌های جراحی.

روش های غیرجراحی درمان انقباض کپسولی پروتز سینه:

این روش‌ها به اندازه روش‌های جراحی کارساز نیستند. اما می‌توانند برای درجه II یا III انقباض کپسول در پروتز سینه کاربردی باشند. این روش‌ها عبارتند از:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

روش های جراحی درمان انقباض کپسولی پروتز سینه:

عمل لیفت همراه با پروتز سینه یکی از روشهای افزایش حجم، بالا بردن و خوش فرم نمودن سینه است. این جراحی توسط دکتر سید محمدرضا حکیمیان در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36294896 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای استفاده و نحوه کارگذاری پورت کت در شیمی درمانیمزایای استفاده و نحوه کارگذاری پورت کت در شیمی درمانی

پورت کت وسیله ای است که دارای یک مخزن و یک لوله ارتباطی میباشد. مخزن از نظر اندازه مشابه ساعت مچی است و در زیر پوست و در قسمت بالای قفسه سینه در سمت راست یا چپ قرار میگیرد. مخزن پورت کت توسط لوله باریکی با ضخامت مشابه لوله مغزی خودکار به یکی از سیاهرگ های اصلی بدن ارتباط پیدا میکند ... ادامه مطلب

اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایراناثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایران

ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش اساسی ایفا می‌کند. آزمایش ماموگرافی به تشخیص زودهنگام بیماری سینه در زنان کمک می کند. ... ادامه مطلب

درمان سرطان پستان در مرحله اولیهدرمان سرطان پستان در مرحله اولیه

داروهای هدفمند به منظور ممانعت از رشد و گسترش سلولهای سرطانی طراحی شده اند و در مقایسه با داروهای شیمی درمانی به طور اختصاصی قسمتهایی از سلول سرطانی یا ویژگی های خاصی از سلول سرطانی را هدف می گیرند ... ادامه مطلب

آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟

ماموگرافی روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است.به عبارتی دقیق تر ماموگرافی در حقیقت آزمایش بافت پستان با استفاده از پرتوهای خفیف است که به منظور شناسایی و تشخیص بیماری های پستان در خانم ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی میزان اشعه در ماموگرافی می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین