کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / آیا امکان جابه جایی پروتز سینه وجود دارد؟

آیا امکان جابه جایی پروتز سینه وجود دارد؟

افزایش سن، عوامل ژنتیکی، بارداری، بیماری و سایر علل ممکن است باعث شود که ظاهر سینه زنان مطلوب آنها نباشد. در چنین شرایطی می‌توان به کمک پروتز سینه پستان‌ها را بزرگ‌تر کرد. پروتز سینه یا شکل‌ دهی سینه روشی است که در آن یک سیلیکون یا ژل واجد شرایط از طریق برش ایجاد شده در اطراف سینه وارد بافت سینه می ‌شود و به آن شکل یا فرم دلخواه می ‌دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

جا به جا شدن پروتز سینه یکی از عوارض جانبی است که ممکن است برخی از افراد، تجربه کنند. این عارضه زمانی رخ می دهد که ایمپلنت از موقعیت خود، تغییر موضع دهد. ایمپلنت می تواند به سمت بیرون، داخل، بالا یا پایین، تغییر موقعیت داده و عدم تقارن را به وجود آورده و نوک سینه نیز در موقعیت نامطلوبی قرار گیرد. این عارضه جانبی اغلب در اثر جایگذاری نادرست پروتز در طول فرایند اصلی اتفاق می افتد. اگر ایمپلنت در حفره ای قرار گیرد که اندازه آن با اندازه ایمپلنت متناسب نباشد، پروتز نهایتاً جا به جا شده و شکل سینه ها تغییر می کند.

ابتدا با بررسی دقیق، علل لغزش پروتز مشخص می‌شود. ساختار قفسه سینه، شل بودن بافت سینه، وضعیت کپسول اطراف ایمپلنت، ابعاد ایمپلنت و وضعیت پاکت آماده شده ارزیابی می‌شود. معمولاً بیش از یک علت شناسایی می‌شود و برای اصلاح آن به جراحی مجدد نیاز است.

جراح پستان

علل جا به جایی پروتز سینه

در طول فرایند بزرگ کردن سینه با پروتز، پزشک حفره ای را که ایمپلنت در آن باقی می ماند، ایجاد می نماید. بدن یک کپسول حفاظتی از بافت اسکار را در اطراف ایمپلنت شکل می دهد تا آن را سر جای خود نگه دارد. اگر پروتز جابجا یا شل شود، به سمت بالا، پایین یا طرفین حرکت خواهد کرد. این اتفاق ممکن در طول چند ماه یا چند سال بعد از این عمل رخ دهد. جا به جا شدن پروتز سینه گاهی اوقات به دلیل سنگین بودن ایمپلنت اتفاق می افتد. وقتی بیمار اندازه ایمپلنتی را درخواست می دهد که برای بدن بسیار بزرگ است، در بافت داخلی به سمت پایین هدایت می شود. به همین دلیل، مشاوره اولیه با جراح بسیار حائز اهمیت است. در این جلسه، پزشک به شما کمک می کند تا اندازه مناسب را متناسب با ویژگی های بدن، انتخاب کنید.
علت دیگر جابجا شدن پروتز سینه، انقباض کپسول می باشد. انقباض کپسول به معنی سفت شدن بافت اسکار اطراف ایمپلنت است. این امر به جابجا شدن پروتز منجر می شود و در نتیجه شکل ظاهری ناخوشایندی را بر جای می گذارد.

علائم جا به جایی پروتز سینه

علائمی که نشان می‌دهند که پروتز سینه‌ی شما جابجا شده است و سینه‌هایتان باید معاینه شوند عبارتند از:

جا به جا شدن پروتز سینه

فاکتورهای دخیل در جا به جا شدن پروتز سینه

  1. بزرگ بودن ایمپلنت: ایمپلنت های بزرگ تر از ۵۰۰ سی سی، در مقایسه با ایمپلنت های کوچک تر، بیشتر در معرض جابجا شدن قرار دارند.
  2. نیروی جاذبه: نیروهای طبیعی جاذبه می تواند به مرور زمان، ایمپلنت را به سمت پایین کشیده و باعث جابجا شدن پروتز شود.
  3. انقباض کپسول: وقتی بافت اسکار در اطراف ایمپلنت منقبض می شود، می تواند موقعیت آن را تغییر داده و باعث بروز جابجا شدن پروتز شود.

انواع جا به جایی پروتز سینه

پروتز سینه ممکن است در جهت‌های مختلفی جابجا شده و ممکن است این مشکل در یک سینه یا هر دو سینه رخ دهد. انواع جا به جایی پروتز سینه عبارتند از:

جا به جایی جانبی

در این جا به جایی پروتز سینه به سمت زیر بغل می‌لغزد و باعث ایجاد ناراحتی برای فرد خواهد شد.

پایین آمدن پروتز

پروتز سینه معمولاً بعد از افزایش سایز سینه کمی دچار افتادگی شود؛ اما اگر پروتز سینه پایین بیاید به این معناست که بیش از حد انتظار دچار افتادگی سینه شده و نوک پستان روی لبه‌ی بالایی پروتز قرار می‌گیرد.

بالا رفتن پروتز

در ابتدا و بلافاصله به دلیل سفتی عضله‌ی سینه‌ای (پکتورال) و کشیدگی پوست پروتز ها بالا هستند؛ اما اگر چند ماه بعد از جراحی، پروتز کمی پایین نیاید، پروتز دچار مشکل بالا بودن است و قسمت بالای سینه به طور غیر عادی پر و برجسته خواهد بود.

سیماستیا (یکی شدن دو پستان)

سیماستیا (سیماستی) وضعیتی است که در آن فاصله‌ی بین دو پستان به خاطر برش بیش از حد یا استفاده از پروتز خیلی بزرگ دچار مشکل می‌شود و یا ناپدید می‌گردد.

انقباض کپسولی

انقباض کپسولی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن اسکاری بزرگ در اطراف یک یا هر دو پروتز باعث می‌شود که سینه‌هایتان بدشکل و نامتقارن شوند.

نوبت دهی آنلاین

ترمیم پروتزهای جا به جا شده

پزشک فرایند جراحی را برای برداشتن یا جابجا کردن ایمپلنت به منظور دستیابی به نتایج طبیعی توصیه می کند. در زمان ترمیم، پزشک برشی را برای دسترسی به ایمپلنت ایجاد می کند. این برش می تواند دقیقاً در همان موقعیت برش در فرایند اصلی پروتز ایجاد شود تا به این ترتیب، شکل گیری اسکار به حداقل سطح ممکن برسد. در برخی موارد، ایمپلنت قدیمی با ایمپلنت جدید جایگزین می شود تا شکل و اندازه یکنواخت تری به دست آید. به علاوه، اگر حفره های اصلی دارای اندازه مناسبی نباشند، قرار دادن پروتز در موقعیت جدید نمی تواند نتیجه ای را که به دنبال آن هستید، به دست دهد.

مراقبت‌های قبل از ترمیم جا به جایی پروتز سینه

فرد باید از حداقل یک ماه قبل از عمل، دخانیات، قرص های رقیق کننده خون همانند آسپرین و همچنین نوشیدنی های الکلی را مصرف نکرده باشد. علاوه بر این پزشک جراح باید از سلامت جسمانی متقاضی اطمینان پیدا کرده و بیهوشی او مشکلی نداشته باشد و مورد تأیید باشد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

مراقبت‌های پس از ترمیم جا به جایی پروتز سینه

عوارض ترمیم جا به جایی پروتز سینه

  1. عفونت: در صورت عفونت، پروتز باید خارج شود و ۳ ماه بعد مجدد پروتز گذاری انجام داد.
  2. سروما: تجمع مایع دور پروتز سینه است. در موارد زودرس معمولاً بدون جراحی بهبود می‌یابد.
  3. خونریزی اطراف پروتز: ممکن است نیاز به عمل مجدد پیدا بشود.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :گلدشت [ 1402-09-10 ]
سلام دکتر خسته نباشید آیا ممکن است پروتز باعث ابتلا به سرطان سینه شود ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟

ماستکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن پستان است.این جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان از سینه به عنوان راه حلی برای درمان یا پیشگیری از سرطان است. ... ادامه مطلب

انواع جراحی زیبایی سینه بعد از تطابق جنسیتانواع جراحی زیبایی سینه بعد از تطابق جنسیت

بزرگ کردن سینه در افراد ترنس شایع است و یک عمل جراحی محبوب و ساده خواهد بود، این جراحی که توسط جراح زیبایی سینه انجام می شود ... ادامه مطلب

نولی پاریته چیست و چه ارتباطی با سرطان پستان دارد؟نولی پاریته چیست و چه ارتباطی با سرطان پستان دارد؟

توده هایی که در پستان به وجود می آیند ، لزوما سرطانی نیستند . در این مطلب به بررسی ارتباط بین نولی پاریته و سرطان پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

پس از جراحی تخلیه پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟پس از جراحی تخلیه پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

جراحی تخلیه سینه یا ماستکتومی عملی است که طی آن تمام یا بخشی از بافت سینه خارج می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین