کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

نکروز چربی شرایطی است که فرد در آن دچار آسیب دیدگی بافت چربی می‌ شود . در این وضعیت محتوای چربی داخل سلول‌ های چربی جایگزین چربی آسیب دیده می‌ شود . نکروز به معنای از بین رفتن سلول زنده طی آسیب است . صدمات ناشی از تصادفات ، جراحی یا پرتو درمانی سرطان پستان از علل احتمالی نکروز چربی می باشند . در این مقاله به بررسی نکروز چربی پستان می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری و انواع توده های بدخیم پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031

نکروز چربی یک بیماری شایع و خوش خیم است که می تواند در پستان ایجاد شود . این ضایعه شامل بافت چربی است که کبود شده ، مجروح شده یا دچار مرگ شده است . نکروز چربی می تواند پس از هر نوع جراحی پستان ، از بیوپسی تا بازسازی یا هر نوع آسیب پستان ایجاد شود .

هنگامی که بافت چربی آسیب دیده یا مرده است، می تواند به تدریج به بافت اسکار تغییر کند یا به عنوان یک مایع در یک کیت نفتی جمع آوری شود. نکروز چربی به رشد سرطان پستان منجر نمی شود، اما ممکن است گاهی باعث درد پستان شود.

علل بروز نکروز چربی

شایع‎ترین علل نکروز چربی عبارت اند از :

تشخیص نکروز چربی پستان

تشخیص نکروز چربی

در صورت احساس وجود توده در سینه ، لازم است به پزشک مراجعه کنید . پزشک با استفاده از تصاویر رادیولوژی توده را ارزیابی کرده و سرطانی بودن یا نبودن توده را تشخیص می دهد .

ابزار های تصویر برداری که ممکن است پزشک برای شما درخواست دهد عبارت اند از :

یکی از دلایلی که نکروز چربی برای تشخیص دشوار است این است که شبیه چندین توده سینه دیگر است. توده های ساخته شده از نكروز چربی پستان ممكن است مانند تومور های بدخیم پستان در ماموگرام و سایر مطالعات تصویر برداری ظاهر شوند .

علائم نکروز چربی پستان

علائم رایجی که وجود دارد عبارت اند از :

این ها علائم رایج نکروز چربی پستان هستند ، با این حال برخی افراد مبتلا به نکروز چربی ممکن است هیچ یک از این علائم را تجربه نکنند .

نوبت دهی

درمان نکروز چربی پستان

نکروز چربی معمولا نیازی به درمان ندارد و اغلب پس از مدتی به خودی خود از بین می رود . در صورت احساس درد ، می توانید ایبوپروفن مصرف کنید و یا از یک کمپرس گرم در منطقه دارای درد استفاده کنید . همچنین می توانید به آرامی منطقه را ماساژ دهید .اگر توده بسیار بزرگ شود و یا برای شما آزار دهنده باشد ، پزشک می تواند برای برداشتن آن اقدام به جراحی کند . با این حال ، جراحی به ندرت برای درمان نکروز چربی استفاده می شود .در صورتی که منطقه نکروز چربی حاوی کیست روغنی باشد توسط سوزن و سرنگ مایع آن کشیده می شود تا احساس ناراحتی رفع شود .

کیست روغنی چیست؟

گاهی اوقات نکروز چربی باعث کشیده شدن نوک آن به داخل هم می شود و در نتیجه کیست هایی حاوی مایع روغنی به وجود آیند که کیست روغنی نامیده می شوند .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

کشف توده های نکروز چربی در پستان ، ممکن است سبب وحشت خانم ها شود و آن را سرطان سینه بپندارند . لازم است توجه داشته باشید ، نکروز چربی بی‌ ضرر است و خطر ابتلا به سرطان پستان را در آینده ایجاد نمی‌ کند یا افزایش نمی‌ دهد . این عارضه نتیجه کمبود اکسیژن‌ رسانی به سلول های چربی است و نشانه سرطان نیست.

توصیه می‌شود در صورت احساس هر توده ای در پستان خود حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص ماهیت توده پستان ، و روشهای درمانی مورد نیاز آن، از اقداماتی است که توسط فوق تخصص سرطان پستان انجام می‌پذیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه خصوصیاتی در یک توده پستان احتمال بدخیمی را مطرح می کند؟چه خصوصیاتی در یک توده پستان احتمال بدخیمی را مطرح می کند؟

سرطان سینه ، تومور بدخیمی است که از بافت های سینه شروع می شود و می تواند خانم ها و یا آقایان را نیز درگیر کند . معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست اما خود فرد با لمس سینه ، متوجه وجود توده خواهد شد . ... ادامه مطلب

درمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستاندرمان های جراحی و غیرجراحی جدید در سرطان پستان

سرطان سینه مخصوص زنان نیست بلکه ممکن است سرطان سینه مردان را نیز درگیر نماید. اما این بیماری در بین زنان شایع تر می باشد. درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، حجم و مکان توده در پستان، میزان پیشرفته بودن بیماری، سن بیمار و وضعیت کلی سلامت بیمار در درمان این بیماری موثر می باشد. ... ادامه مطلب

در چه مواردی نمیتوان جراحی پروتز پستان انجام داد؟در چه مواردی نمیتوان جراحی پروتز پستان انجام داد؟

جراحی پروتز سینه جزء شایع ترین عمل های زیبایی است که به منظور بزرگ کردن سینه انجام می گیرد.دراین مقاله به بررسی دقیق تر منع یا محدودیت پروتز سینه می پردازیم. ... ادامه مطلب

نقش ارث در ایجاد سرطان سینهنقش ارث در ایجاد سرطان سینه

همه سرطانها ژنتیکی هستند یعنی به دنبال تغییرات در ژنها ایجاد میشوند ولی فقط حدود 5 الی 10 درصد آنها ارثی هستند و تنها به فرزندان منتقل میشوند و اغلب آنها به فرزندان منتقل نمیشوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین