کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

به گفته تمام متخصصان جراحی پستان ، آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد . ماه اکتبر به عنوان ماه جهانی اطلاع‌ رسانی درباره سرطان سینه انتخاب شده است . در طول ماه اکتبر بسیاری از افراد در تلاش هستند تا برای افزایش آگاهی متمرکز بر سرطان سینه متحد شده و نهاد های بین المللی و مللی زیادی جهت بالا بردن سطح آگاهی زنان و البته آقایان در این زمینه ، تلاش می کنند . روبان صورتی همچنین نماد بین‌ المللی آگاهی‌ بخش درباره سرطان سینه است . در این مقاله به ذکر نکاتی جهت افزایش آگاهی بانوان درباره سرطان سینه می پردازیم .

سرطان سینه شایع‌ ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌ گذارد . همچنین سرطان سینه دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است . در حال حاضر شیب درمان سرطان در کشورهای پیشرفته به سمت بالا می‌ رود در حالی که در کشور هایی مانند ایران وضع این گونه نیست . علت این امر ، عدم دسترسی به شیوه‌ های جدید درمانی و دارو های جدید نیست . مشکل ما در تشخیص به موقع است . در واقع ، بیمار دیر به پزشک مراجعه می کند . اگر بیمار در مرحله اول سرطان به پزشک مراجعه کند حتی در بسیاری از اوقات نیاز به شیمی درمانی هم ندارد . افزایش احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان سینه ، یک فرمول بیشتر ندارد و آن هم تشخیص به موقع است . به همین منظور بیشتر تلاش ها در طول ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان سینه ، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان ، ماموگرافی ، سونوگرافی و … است .

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم و تشخیص سرطان پستان

احساس توده در پستان ، ترشح همراه با خونریزی از نوک پستان و درد پستان از مهم ترین علائم سرطان سینه هستند ؛ البته تغییر در اندازه یا شکل پستان ، به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان ها با قرمزی و جوش در اطراف نوک پستان ، کشیده شدن پوست پستان ، زخم و تورم و ایجاد ورید های واضح روی پستان و تورم بازو از علائمی هستند که ممکن است در سرطان سینه ظاهر شوند .

همواره راه اول در تشخیص سرطان سینه، معاینه سینه توسط خود فرد است . بسیار توصیه می‌ شود معاینه سینه در روز آخر قاعدگی و در زیر دوش حمام که سینه لغزنده‌ تر است انجام شود .

ماموگرافی سالانه در زنان بالای ۳۵ سال ، خود آزمایی ماهیانه پستان بعد از سن ۲۰ سالگی ، معاینه بالینی پستان توسط پزشک در زنان ۲۰ تا ۴۰ سال به صورت هر ۳ سال و در زنان بیش از ۴۰ سال به صورت سالانه ، بسیار مهم است و تاثیر قابل توجهی در تشخیص به موقع و درمان موثر سرطان سینه دارد .

سرطان سینه

رعایت چه نکاتی ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد؟

اینستاگرام دکتر حکیمیان

نوبت دهی


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین