کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / ترشح خونی یک طرفه و خود به خودی از پستان

ترشح خونی یک طرفه و خود به خودی از پستان

ترشحات پستان ممکن است علل متفاوتی داشته باشند اما به ندرت نشانه سرطان پستان هستند و در اغلب موارد خوش خیم می باشند . ترشحات پستان ممکن است در زمان شیر دهی ، بر اثر عفونت یا بیماری های دیگر دیده شود و ممکن است همزمان از هر دو پستان و یا یکی از آنها ، خود به خود یا در مواقع فشار اوردن به پستان ها خارج شوند . مهم ترین نوع ترشحات سینه در بانوان ترشحات خونی است .

آنچه در این مطلب میخوانید

این ترشحات که بیشترین احتمال وجود سرطان سینه را دارند ، حتما باید توسط پزشک بررسی شوند . در این مقاله به بررسی ترشح خونی یک طرفه و خود به خودی از پستان می پردازیم .

جراح زیبایی پستان در اصفهان

علل ترشحات خونی از نوک پستان

  1. خروج خون از نوک پستان می تواند نشانه اختلالات خوش خیم پستانی باشد . این اختلالات شامل عفونت و التهاب بافت پستان ( ماستیت ) و پاپیلومای داخل مجرایی می باشد .
  2. پاپیلومای داخل مجرایی از شایع ترین عوامل ایجاد کننده ترشحات خونی نوک پستان می باشد ، به خصوص زمانی که خروج خون از نوک پستان مانند خروج شیر می باشد . پاپیلومای داخلی مجرایی تومور های خوش خیمی هستند که درون مجرای شیری رشد می کنند . این تومور ها کوچک هستند و ممکن است فرد بتواند آن را در پشت یا نزدیک به نوک پستان احساس بکند . این توده ها معمولا بسیار به نوک پستان نزدیک هستند و به همین دلیل می توانند موجب ترشحات خونی نوک پستان شوند .
  3. ترشحات خونی از نوک پستان همچنین می تواند از نشانه های اولیه سرطان پستان باشد . این سرطان ها شامل کارسینومای داخل مجرایی و کارسینومای لوبولار می باشد . بیماری پاگت نیز نوعی از سرطان پستان می باشد که به ندرت دیده می شود .
  4. زنانی که در دوران شیردهی هستند ، ممکن است نوک سینه هایشان دچار ترک خوردگی شود و این می تواند عاملی برای خونریزی باشد .
  5. پیرسینگ نوک سینه نیز از دیگر عواملی است که می تواند منجر به خونریزی شود .
  6. هرگونه تروما یا آسیب به پوست سینه می تواند منجر به خونریزی از نوک پستان شود .

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

تشخیص ترشحات خونی نوک پستان

تشخیص ترشحات خونی ، از نظر ارزیابی سریع سرطان بسیار اهمیت دارد . البته این نوع ترشحات در اغلب موارد به علت بیما‏ری‏ های خوش‏ خیم پستان ایجاد می‏ شوند ، اما بیشتر از سایر انواع ترشحات با سرطان همراه هستند ، به همین دلیل نیاز به بررسی دقیق دارند .

ترشح خونی یک طرفه و خود به خودی از پستان

در صورت مشاهده ترشحات مشابه خوناب ، ابتدا پزشک با شرح حال دقیق و معاینه کامل باید تشخیص دهد که آیا ترشحات واقعا خونی هستند یا خیر ! اگر ترشح خونی خود به خود و از یک پستان خارج شود ، ارزیابی ‏های دقیق‏ تری را لازم دارند ؛ که شامل ماموگرافی ، سونوگرافی ، ام آر آی یا بررسی آزمایشگاهی است .

در صورتی که پزشک متوجه وجود توده‌ های منسجم در پستان‌ شود ، انجام اسکن‌ های ماموگرافی و سونوگرافی پستان به منظور تشخیص نوع توده ها تجویز می‌ شود .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

در مواقعی که سونوگرافی و ماموگرافی پستان علت قطعی ترشحات غیر طبیعی نوک پستان را تشخیص ندهند ،آزمایش های داکتوگرافی وگالاکتوگرافی که در واقع یک نوع به خصوص از ماموگرافی هستند انجام می‌ شوند . برای این منظور ، یک ماده ایجاد کننده کنتراست رنگی که کمک به وضوح تصاویر ماموگرافی می‌ کند به مجاری شیری پستان تزریق می‌ شود و تصویر برداری انجام می‌ شود . انجام این آزمایشات به تشخیص قطعی علت ترشحات غیر طبیعی نوک سینه کمک می‌ کند .

یک طرفه یا دو طرفه بودن ترشحات پستان از دیگر علائم کمک کننده به تشخیص بیماری می‌ باشند ، دو طرفه بودن این ترشحات می‌ تواند به دلیل بیماری تیروئید نیز باشد . همچنین ، اینکه مایعات خود به خود ترشح می‌ شوند یا با فشار بیرون می‌ آیند نیز در تشخیص نوع بیماری اهمیت دارد .

نوبت دهی

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورتیکه خونریزی بیش از یک روز ادامه پیدا کرد لازم است به پزشک مراجعه کنید . پزشک با انجام معاینه و عکس برداری وجود هر گونه توده مشکوک و غیر عادی را در پستان بررسی می کند .

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه ش [ 1403-02-14 ]
سلام من ازسینه ام ترشح سبز چسبنده میاد مشکل چی میتونه باشه

اراسته علیار [ 1402-12-19 ]
سلام. من از پستان راستم. خون غلیض میاد ماموگرافی سنو دادم. نمونه برداریم کردن. گفتن. تو ده خوش خیمه فقط ویتامین داده. ایا این. خطری نداره

اسماشکاری [ 1402-11-17 ]
سلام حدود1سال ونیم ازسینه بافشاردادن خون میومد ماموگرافی وسونو4باردادم گفتن مشکلی نیست ولوله های شیردهی خونریزی دارن جراحی کردم جواب پاتولوژی سرطان بدخیم اومد... نظرتون روبی زحمت بگید

مهسابابالاری [ 1402-10-13 ]
سینه سمت چپم بافشاردادن مایع قهوه ای رنک وخونابه بیرون میایدهمراه دردراهنماییم کنید

اوین [ 1402-10-12 ]
با سلام من سینه چپم ورم کرده و به خوبی توده ای که هر روز داره بزرگ میشه رو میتونم حس کنم دکتر هم رفتم سونو برام تجویز کرده ولی چیزی خیلی منو نگران کرده ترشح چرکی و درد قفسه سینه و خلط خون هست که دو روزه مشاهده میکنم البته بعضی وقتا تنگی نفس هم دارم شکل نوک سینم تغییر کرده لطفا میتونین راهنمایی کنیین

روژین کاکاوند [ 1402-08-27 ]
پارسال از یکی از سینه چپ با فشار دادن یه قطره خون اومد که جراحی کردن و اون مجرای شیری رو برداشتن و برای پاتولوژی فرستادن و گفتن مشکلی نیست دوباره بعد دوسال از همون سینه از یکی دیگر از مجراهای شیری خون میاد

ریحانه [ 1402-08-03 ]
سلام یه ساله کیس سینه دارم وهر چند ماهی از نوک سینم چند قطره خون میاد باید چیکار کنم

فرانک علی پور [ 1402-02-28 ]
سلام، من فقط از یکی از سینه هام اونم ، اولش اولش درد داشتم که با فشار دادنش متوجه یه قطره کوچولو خون شدم.سنو و ماموگرافی هم انجام دادم بهم گفتن مشکلی نداره.خواستم بدونم خطری نداره برام؟ درضمن کم کاری تیروئید هم ۱۳ ساله که دارم

زهره مرادی [ 1402-02-16 ]
سلام من موقع پریودی از نوک سینه ام خون میاد

نرمین صالحی [ 1401-10-22 ]
ازنوک پستانم خونابه می ایید شهریورماه رفتم ماموگرافی وسوناگرافی دکترگفت چیزی نیست الان چکارکنم البته بدون درده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین