کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / همه چیز در مورد سرطان سینه

همه چیز در مورد سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های زنان است که نیازمند تشخیص و درمان دقیق و به‌موقع است. در این میان، گرید سرطان سینه به عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده در برنامه‌ریزی درمان و پیش‌بینی پیش‌آگهی بیماری اهمیت زیادی دارد. گرید سرطان سینه به درجه تهاجم و سرعت رشد سلول‌های سرطانی اشاره دارد و به سه دسته اصلی گرید 1، گرید 2 و گرید 3 تقسیم می‌شود. گرید پایین‌تر (گرید 1) نشان‌دهنده سلول‌هایی با رشد آهسته‌تر و تهاجم کمتر است، در حالی که گرید بالاتر (گرید 3) به سلول‌هایی با رشد سریع‌تر و تهاجم بیشتر اشاره دارد. در این مقاله، به بررسی جامع سرطان سینه، علائم آن و راه های پیشگیری و درمان پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت سرطان سینه

علت سرطان سینه بیشتر در سابقه خانوادگی نهفته است. به طورکل زنانی که در افراد درجه یک و دو مانند مادر و خواهر و خاله خود چنین عارضه ای را دیده اند باید نسبت به این بیماری محتاط تر باشند. درواقع سندرم سرطان پستان ارثی، به دلیل جهش در ژن‌های خاصی مانند BRCA1 و BRCA2 ایجاد می‌شود. این ژن‌ها نقش مهمی در ترمیم DNA دارند و جهش در آنها، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر ژنتیک علت های دیگری هم برای این بیماری وجود دارد. به طور کل علت سرطان سینه می تواند در افزایش سن آنها و سن باروری آنها هم نهفته باشد. زنانی که در سن کم عادت ماهیانه شان شروع شده است و یا در سن بالا یائسه شده اند و همچنین زنانی که دیرتر اقدام به بارداری می کنند و مدت طولانی از روش های کنترل بارداری و قرص های هورمونی ضدبارداری استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. همچنین علت های دیگری مانند ورزش نکردن و کم تحرکی، اضافه وزن، رژیم غذایی نادرست و مصرف الکل و دخانیات هم می تواند از دیگر علت های ابتلا به این بیماری باشد.

علائم سرطان سینه

از علائم احتمالی ابتلا به سرطان سینه تغییرات سلولی نواحی پشت نوک سینه است. تغییرات حاصل می‌تواند موجب تورفتگی و یا تغییر اندازه این ناحیه شود.

توده یا ضخامتی که در نزدیکی پستان یا زیر دست که در دوره‌ی قاعدگی ظاهر می‌شود، می‌تواند از علائم سرطان سینه باشد، حتی توده‌ای که به کوچکی یک نخود لمس شود.

تغییرات نوک پستان یکی از مهمترین علائم سرطان سینه در زنان محسوب می شود. این تغییرات به طور کلی شامل قرمزی، فرورفتگی و همینطور پوسته پوسته شدن همراه خارش در نوک سینه است.

ترشحات غیرعادی از پستان، مانند خروج مایعات غیرمعمول، خونریزی یا رنگ تیره

بیماری سرطان سینه ممکن است باعث ایجاد درد دست شود. این درد معمولاً در ناحیه کتف و اطراف آن بیشتر حس می‌شود. این موضوع در شرایطی بیشتر می‌شود که سرطان سینه به قسمت‌های دیگر بدن گسترش یابد. از دیگر دلایلی که باعث ایجاد درد دست راست می‌شود، تحریک غدد لنفاوی زیر بغل است. در واقع غدد لنفاوی به صورت غیر طبیعی متورم می‌شوند و بازوها و سایر نقاط دست‌ها را درگیر می‌کنند.

مراحل سرطان سینه

عوامل خطر سرطان سینه

عوامل ژنتیکی و وراثتی

داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه، به ویژه در زنانی که مادر، خواهر یا دخترشان مبتلا به سرطان سینه می باشد، ریسک ابتلا به این سرطان را دو برابر افزایش می دهد. برخی جهش های ژنتیکی ارثی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 شایع ترین علل ارثی ابتلا به این نوع سرطان می باشند. همچنین جهش های نادر دیگر ممکن است برخی از خانم ها را در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دهد.

عوامل محیطی و سبک زندگی

زنانی که در نوبت کاری شب فعالیت می‌کنند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند و علت آن در دست بررسی است.

افرادی که در کودکی تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته‌اند، بازماندگان جنگ‌های اتمی یا نشت مواد رادیواکتیو بیشتر در خطر سرطان پستان قرار دارند.

عوامل متفرقه

برخی سموم و حشره کش‌ها مثل DDT استروژن دارند و مدتها در بدن باقی می‌مانند. با این حال ارتباطی بین سرطان پستان و این عوامل شناخته نشده است.

ارتباطی بین میدان‌های الکترومغناطیسی، انواع پروتز پستان ، مام زیر بغل، رنگ مو، لیزر موی زائد زیر بغل، انواع روشهای مکانیکی از بین بردن موی زائد زیر بغل، نوع پوشش پستان مثل انواع سینه بند (سوتین)، ماساژ یا فشار بر پستان با افزایش خطر سرطان دیده نشده است.

استروژن و پروژسترون همچنین باعث رشد برخی سرطان های پستان می شوند که به آنها سرطان های پستان حساس به هورمون (وابسته به هورمون) گفته می شود. سلول های سرطانی پستان حساس به هورمون حاوی پروتئین هایی به نام گیرنده های هورمونی هستند که با اتصال هورمون ها به آنها فعال می شوند. گیرنده های فعال شده باعث تغییر در بیان ژن های خاص می شوند که می توانند رشد سلول را تحریک کنند.

انواع سرطان سینه

سرطان پستان در دو دسته متفاوت رخ می دهد: تهاجمی و غیر تهاجمی.

سلول های سرطانی تهاجمی پستان از موانع بافت طبیعی سینه عبور کرده و از طریق جریان خون و غدد لنفاوی در بخش های دیگر بدن پخش می شوند.سلول های سرطانی غیر تهاجمی (درجا) در یک نقطه خاص از پستان باقی می مانند، بدون اینکه در بافت های اطراف پخش شوند.

کارسینوم داکتال درجا (DCIS) یک سرطان تهاجمی است که در آن سلول‌ های سرطانی غیر طبیعی که در مجاری شیر شروع به شکل‌ گیری کرده‌ اند، فراتر از مجاری به قسمت‌ های دیگر بافت پستان گسترش یافته‌ اند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند که گاهی اوقات به آن کارسینوم مجرای نفوذی نیز می گویند. IDC شایع ترین نوع سرطان سینه است که تقریباً 70 تا 80 درصد از کل تشخیص سرطان سینه را تشکیل می دهد. کارسینوم داکتال تهاجمی نوعی سرطان سینه است که بیشتر مردان را درگیر می کند.

کارسینوم لوبولار درجا یا LCIS یک سرطان غیر تهاجمی است و عبارت است از ایجاد شرایط غیرعادی در سلول‌های غدد پستانی که تولیدکننده شیر هستند. کارسینوم لوبولار درجا سرطان نیست؛ اما در صورتی که فردی به آن مبتلا شود احتمال و ریسک بروز سرطان پستان در او بیشتر می‌شود. در صورت عدم درمان آن هم به خارج از لوبول‌ها متاستاز نمی‌دهد.

کارسینوم داکتال مهاجم (IDC) یک سرطان تهاجمی است که در آن سلول‌ های سرطانی غیر طبیعی که در مجاری شیر شروع به شکل‌ گیری کرده‌ اند، فراتر از مجاری به قسمت‌ های دیگر بافت پستان گسترش یافته‌ اند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند که گاهی اوقات به آن کارسینوم مجرای نفوذی نیز می گویند. IDC شایع ترین نوع سرطان سینه است که تقریباً 70 تا 80 درصد از کل تشخیص سرطان سینه را تشکیل می دهد. کارسینوم داکتال تهاجمی نوعی سرطان سینه است که بیشتر مردان (سرطان سینه در مردان) را درگیر می کند.

بیماری کارسینوم لوبولار تهاجمی یا ILC، به‌طورمعمول دومین نوع سرطان شایع در بین بانوان است. این نوع سرطان سینه از لوبول‌های تولیدکننده شیر فعالیت خود را شروع می‌کند و با عبور از پوشش داخلی لوبول به بافت اطراف سینه شخص بیمار حمله می‌کند.

انواع نادر سرطان سینه

انواع نادر دیگری از سرطان سینه نیز وجود داشته که شیوع کم‌تری دارند:

این سرطان1-5 درصد همه ی سرطان های سینه را تشکیل می دهد. این نوع از سرطان پستان تمایل زیادی برای گسترش نسبت به سرطان داکتال مهاجمی معمولی و یا سرطان لوبولار دارد. این بیماری نوع کمیابی از سرطان پستان است که باعث قرمزی، تورم و افزایش دمای پوست پستان می شود. در سرطان التهابی سلولهای سرطانی در عروق لنفاوی پوست پستان جای دارند و به جای این که به صورت یک غده رشد کنند، به صورت همه جانبه در پستان گسترش می یابند.

بیماری پاژه تقریبا همیشه با کارسینوم مجرایی ثابت همراه است، از سرطان پستان از مجاری پستان شروع می شود و به پوست و به نوک پستان گسترش می یابد و سپس به محوطه دایره شکل و تیره مانند اطراف نوک پستان سرایت می کند. این نوع سرطان بسیار نادر است و تنها حدود یک درصد از تمامی موارد سرطان پستان را شامل می شود. پوست نوک پستان اغلب پوسته پوسته و قرمز می شود و به همراه خونریزی یا ترشح است.

در این سرطان گیرنده های هورمونی ER, PR و HER2 هر سه منفی است. این سرطان ها در خانم های جوان تر شایع تر است. سرطان سینه سه گانه منفی سریع تر رشد می کند و منتشر می شود. چون سلول های سرطانی گیرنده هورمونی ندارند هورمون درمانی در درمان این موارد تاثیر گذار نیست. چون HER2 زیادی ندارد. شیمی درمانی برای درمان این بیماری تاثیر گذار است؛ ولی داروها برای آن جواب گو نیستند.

سارکوماهای سینه جزء سرطان های کمیاب است و یک درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می دهد. شروع آنژیوسارکوما از سلول های پوشاننده رگهای خونی یا رگهای لنفاوی است. این نوع از سرطان می تواند بافت سینه یا پوست روی آن را نیز درگیر کند.

تفاوت گرید ( درجه ) و استیج ( مرحله ) در سرطان

گرید یعنی درجه شباهت سلول های سرطانی با سلول های طبیعی بدن ، که هر چه شباهت این سلول ها به سلول های طبیعی بدن بیشتر باشد گرید پایین تر است ، یعنی سلول های سرطانی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با سلول های طبیعی بدن ندارند . به طور کلی سه گرید داریم : ۱ و ۲ و ۳

استیج یعنی مرحله بیماری و به طور کلی چهار استیج در سرطان پستان در نظر گرفته شده است.

عواملی که بر اساس آن استیج بیماری تعیین می شود بالاتر بررسی شد .

به طور کلی مرحله‌ بیماری یا استیج بیماری مهم‌ تر از گرید بیماری است . توجه ما عمدتا به استیج بیماری است و بیشتر استیج (مرحله) بیماری است که پیش آگهی بیمار را برای ما تعیین می‌ کند . نه اینکه گرید نقش نداشته باشد ولی اگر بخواهیم این دو را مقایسه کنیم استیج مهم‌ تر است .

سرطان سینه در خانم ها

این بیماری شایع‌ترین سرطان تهاجمی در زنان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان بعد از سرطان ریه به شمار می‌رود. سرطان سینه می‌تواند در هر سن و جنسیتی ایجاد شود؛ اما در زنان شایع‌تر است. بررسی‌ها نشان داده است که حدود 1 در 8 زن به سرطان سینه مبتلا می‌شود. این بیماری اگر به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد بیمار به همراه داشته باشد و حتی موجب مرگ وی شود.

سرطان سینه در آقایان

سرطان سینه اغلب به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته می شود؛ اما در حقیقت می تواند در مردان نیز ایجاد شود. در مردان در واقع، مقادیر کمی از بافت پستان وجود دارد که همانطور که در زنان اتفاق می افتد، می تواند تغییر کند و جای خود را به تشکیل سینه بدهد. سرطان پستان در مردان می‌تواند از قسمت‌های مختلف بدن شروع شود؛ اما بیشتر آنها در مجاری که شیر را به نوک پستان منتقل می‌کند، اتفاق می‌افتند. ابتلا به سرطان سینه در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها، بالا بودن سطح استروژن خون، سندرم Klinefelter، سیروز کبدی و وراثت می‌توانند عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند.

تفاوت تومورهای بدخیم با خوش خیم سینه

تومورها انواع مختلفی دارند. تومور می تواند خوش خیم (برای سلامتی خطرناک نباشد) یا بدخیم باشد (احتمال خطرناک بودن دارد). تومورهای خوش خیم به عنوان سرطان در نظر گرفته نمی شوند؛ زیرا سلولهای آنها از نظر ظاهری به حالت طبیعی و سالم نزدیک هستند، به آرامی رشد می کنند و به بافتهای اطراف حمله نمی کنند و به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت نمی کنند؛ اما تومورهای بدخیم سرطانی هستند. سلولهای بدخیم اگر بدون درمان رها شوند، سرانجام می توانند از محدوده تومور اصلی فراتر رفته و به قسمتهای دیگر بدن گسترش یابند.

نوبت دهی انلاین

تشخیص سرطان سینه

معمولا قبل از هرچیز، برای تشخیص هرگونه توده و اطمینان از سلامت پستان های بیمار، معاینه ی فیزیکی انجام می شود. در این مرحله، هر دو پستان بطور جداگانه بررسی می شوند. سپس ناحیه ی زیر بغل و استخوان ترقوه مورد بررسی قرار می گیرد. احتمال دارد لازم شود، ظاهر سینه هم از نظر وجود هرگونه برآمدگی یا جوش بررسی شود و با فشار نوک سینه، وضعیت آن، از نظر خروج مایعات غیر طبیعی مورد بررسی قرار گیرند. در نهایت در صورت مشاهده ی هرگونه توده ی مشکوک، توصیه می شود فرد آزمایش های بیشتری انجام دهد.

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی یکی از ابزارهای مهم است. این فناوری از اشعه ایکس استفاده می‌کند تا تصاویر دقیقی از بافت‌های سینه تهیه کند. سونوگرافی نیز به‌عنوان روشی مکمل به ماموگرافی استفاده می‌شود که در تشخیص تومورهایی که در ماموگرافی قابل روشن‌تر شدن نیستند، مفید است. در روش ماموگرافی سینه بر روی دستگاه اشعه ایکس قرار داده می شود و سپس بین دو صفحه فشرده می شود. این روش برای تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه به کار برده می شود. دوز اشعه ایکس در ماموگرافی پایین است. اگر پزشک در تصویر بدست آمده از ماموگرافی مورد مشکوکی را مشاهده کند، بررسی های بیشتری را بر روی بیمار انجام خواهد داد.

سونوگرافی یکی دیگر از روش هایی است که برای تشخیص سرطان سینه به کار برده می شود. در این روش امواج صوتی با فرکانس بالا به بافت سینه فرستاده می شوند و بافت سینه مشخص می گردد. پزشک بافت سینه و ناحیه زیر بغل را به دقت بررسی می نماید تا مطمئن شود توده ای که در بافت سینه قرار دارد یک توده جامد و یا کیست پر از مایعات است.

ام آر آی یکی از روش های بسیار دقیق برای تشخیص سرطان پستان است. در این روش، بیمار درون یک لوله بزرگ خوابانده می شود. این لوله مانند یک آهنربای بسیار قوی عمل می کند که می تواند تصاویر دقیقی را از بدن انسان تهیه نماید. البته باید در اینجا به موضوع مهمی اشاره کنیم. ام آر آی روش معمولی برای تشخیص سرطان سینه نیست و در حالت های خاص، به طور مثال زمانی که بیمار دارای ژن جهش یافته BRCA است، مورد استفاده قرار می گیرد.

بیوپسی یک نمونه بافت را از یک توده جدا می کند تا سرطانی یا خوش خیم بودن آن را مشخص کند و یک روش جراحی سرپایی است. روش های مختلفی برای انجام بیوپسی سینه بسته به اندازه و محل تومور وجود دارد. اگر تومور کوچک باشد و مشکوک نباشد، جراح یا رادیولوژیست ممکن است بیوپسی سوزنی انجام دهد. دکتری که این روش را انجام می دهد، سوزن را در سینه شما وارد می کند و یک قطعه نمونه از بافت را برمی داردکه ممکن است با یا بدون راهنمایی تصویربرداری بسته به توصیه پزشک انجام شود. ممکن است در شرایط خاصی نیاز به بیوپسی جراحی داشته باشید. این کار تمام یا بخشی از توده را از بین می برد. جراح ممکن است غدد لنفاوی بزرگ شده را بردارد.

بهترین زمان برای خودآزمایی پستان ها دو یا سه روز پس از دوره قاعدگی است؛ زیرا در این زمان به دلیل کاهش هورمون ها پستان ها از حساسیت و تراکم کمتری برخوردارند و مانع از تصور توده کاذب در سینه می شود. نحوه تست سرطان سینه در منزل و خودآزمایی سینه به این شکل است که باید در مقابل یک آینه بایستید دست ها را آویزان در دو سمت بدن و سپس در بالا و بعد به جلو بکشید و به اندازه های دو پستان دقت کنید. بعد به پشت دراز بکشید یکی از دست ها را بالاببرید و با آخرین بند سه انگشت میانی به تدریج داخل سینه را به آرامی و به شکل دایره مانند در جهت عقربه های ساعت لمس کنید و تمام سینه را بررسی کنید و بعد کشاله های زیر بغل را هم به همین شکل لمس کنید. در انتها نوک سینه ها را هم بررسی کرده و از نداشتن ترشحات مطمئن شوید.

تومور مارکر یا «نشانگر تومور» موادی است که توسط سلول‌های سرطانی یا بدن ما در پاسخ به سرطان تولید می‌شوند که اغلب از جنس پروتئین‌ها هستند. این مواد شامل آنتی‌ژن سرطانی CA 15-3، CA 27.29، CEA، CA-125، و سلول‌های تومور در گردش (CTC) است.

مراحل سرطان سینه

باتوجه ‌به اندازه تومور و گسترش سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی یا سایر نقاط بدن پزشک مرحله رشد توده سرطان سینه را تشخیص می‌دهد. روش‌های متفاوتی برای مرحله‌بندی سرطان پستان وجود دارد. یکی از راه‌ها مرحله‌بندی از ۰ تا ۴ است. این ۵ مرحله به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

سرطان سینه استیج صفر در واقع همان کارسینوم مجرای شیری درجا(DCIS) است. بیماری زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی در امتداد داکت های شیری ایجاد می شوند؛ ولی این سلول ها به بافت های مجاور ، جریان خون و گره های لنفاوی اطراف سرایت نکرده اند.

معیار های تعیین کننده مراحل سرطان سینه

در گذشته ، تعین مرحله سرطان پستان بر اساس سیستم TNM صورت می گرفت که به این صورت تحلیل می شود :

اعداد یا حروف بعد از T ، N و M جزئیات بیشتری در مورد هر مشخصه ارائه می دهند . مقادیر بالاتر به معنای پیشرفت سرطان است . در سال ۲۰۱۸ ، AJCC دستورالعمل های مرحله بندی سرطان سینه را برای افزودن سایر ویژگی های سرطان به سیستم T ، N ، M برای تعیین مرحله سرطان به روز کرد :

ویژگی‌های هر مرحله سرطان سینه

در مواردی که سرطان پستان در گام های اولیه تشخیص داده شود، سرطان سینه از نوع غیر تهاجمی بوده و آن را مرحله صفر می نامند. در این مرحله معمولاً سلول های پیش سرطانی شروع به رشد کرده اند؛ اما تومور هنوز به صورت موضعی بوده و نتوانسته فراتر از مجاری شیری گسترش یابد.

مرحله 1

در مرحله یک سرطان سینه، ممکن است تومور اولین گام های تهاجم خود را بردارد. در اصل، تومور بدخیم پس از رسیدن به اندازه ای با قطر حدود ۲ سانتی متر، شرایط گسترش به نواحی اطراف را خواهد داشت. معمولا در سرطان سینه مرحله یک، تومور در یکی از دو حالت زیر قرار می گیرد:

در مرحله A1، تومور با قطر حدود ۲ سانتی متر و یا کوچک تر خواهد بود. بنابراین، هنوز شرایط گسترش آن به خارج از سینه فراهم نشده است.

در مرحله B1 سلول های سرطان سینه ممکن است از طریق ایجاد خوشه های کوچک، به غدد لنفاوی نیز دسترسی پیدا کرده باشند. طی این مرحله معمولاً یا تومور مجزایی در پستان دیده نمی شود و یا اندازه آن به کمتر از ۲ سانتی متر می رسد.

مرحله 2

در مرحله دو، سرطان سینه به نوعی آماده حمله به بافت های مجاور خواهد بود. سرطان سینه مرحله دو در یکی از مراحل زیر دسته بندی می شود:

سرطان سینه مرحله دوم نیز مانند آنچه برای مرحله یک بیان کردیم می تواند به دو قسمت A2 و B2 تقسیم بندی شود. این مراحل عبارتند از:

مرحله 3

مرحله سه سرطان سینه تقریبا یکی از پیشرفته ترین مراحل بیماری به حساب می آید. طی این مرحله، سرطان بخش عمده ای از بافت های سینه را درگیر کرده و توانسته به نواحی اطراف آن نیز منتقل شود. با این حال هنوز تومور به نقاط خیلی دور بدن دسترسی پیدا نکرده است و می توان به درمان آن امیدوار بود. اندازه تومور در سرطان سینه مرحله A3 ممکن است در دو حالت قرار گیرد. در واقع، اندازه تومور در این شرایط گاهی به بیش از ۵ سانتی متر هم می رسد و یک تا سه غده لنفاوی زیر بازو را نیز درگیر می کند. این در حالی است که اندازه تومور می تواند کمتر یا بیشتر بوده و در چندین غده لنفاوی پخش شده باشد.

در سرطان سینه مرحله ۳، تومور در هر اندازه ای وجود دارد و توانسته است به بافت های نزدیک سینه از جمله پوست و ماهیچه های روی قفسه سینه حمله کند. در چنین شرایطی، ممکن است غدد لنفاوی داخل سینه و زیر بازو با بیماری روبرو شده باشند.

افرادی که به سرطان سینه مرحله 3 مبتلا هستند در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

مرحله 4

در افرادی که به بیماری سرطان سینه مرحله ۴ مبتلا شده اند، سرطان عملاً به نقاط دوردست بدن مانند ریه ها، کبد و استخوان ها و یا حتی مغز گسترش پیدا کرده است. در چنین شرایطی، گزینه های درمانی معمولاً محدود بوده و ممکن است حتی درمان پاسخ موثر و رضایت بخشی ارائه ندهد. به همین دلیل نیز سرطان سینه مرحله ۴ تقریباً به عنوان مرحله غیر قابل درمان بیماری به حساب می آید. در واقع، طی این مرحله، اندام های اصلی بدن با بیماری درگیر می شوند. با این حال، هنوز می توان از روش های درمانی مناسبی استفاده نمود و حتی در برخی موارد نیز درمان می تواند رضایت بخش و مثمر ثمر واقع شود.

به همین دلیل آزمایشات غربالگری منظم، جهت تشخیص سرطان پستان، بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام سرطان پستان و درمان آن با جدیدترین فناوری ها، از مهم ترین راهکارها برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از آن است. اگر تشخیص در مراحل اولیه و زمانی که کوچک است و گسترش پیدا نکرده صورت پذیرد، موفقیت در درمان راحت تر و سریعتر خواهد بود.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

با در نظر داشتن برخی فاکتورها می‌توان پیش بینی‌هایی در مورد طول عمر مبتلایان به سرطان پستان ارائه داد.

بر اساس آمار، طول عمر مبتلایان به سرطان سینه به صورت کلی بدین صورت است:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

انواع روش های درمان سرطان سینه

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان به دنبال موثرترین و قطعی ترین راه برای درمان هستند. برخی از آنها به دلیل تشخیص زودرس ممکن است نیازی به انجام درمان های پیچیده نداشته باشند در صورتی که برخی دیگر برای ریشه کن کردن سرطان و تخلیه کامل توده های بدخیم و سرطانی سینه باید از روش های جراحی یا درمان های ترکیبی کمک بگیرند. به طور کلی روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه وجود دارد و پزشکان با توجه به نوع سرطان سینه، شدت علائم و گستردگی بیماری موثرترین راه را برای از بین بردن سلول های سرطانی توصیه می‌کند.

درمان غیر جراحی:

انواع روش های درمان غیرجراحی سرطان سینه وجود دارد که پزشک ممکن است آنها را به تنهایی یا همراه با جراحی تجویز کند. نوع روش‌های تجویز شده به عوامل مختلفی از جمله مرحله سرطان، نوع تومور و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. انواع روش های غیر جراحی برای درمان سرطان پستان شامل موارد زیر است:

درمان با جراحی :

البته جراحی سرطان سینه بسته به شرایط شما و پیشرفت بیماری به انواع مختلف تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: درمان سرطان پستان در اصفهان

پیشگیری از سرطان سینه

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در زنانی که در معرض خطر بالا ابتلا به آن هستند، کاهش دهد. ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل به همه توصیه می‌شود. ورزش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که ورزش می‌کنند، نسبت به زنانی که ورزش نمی‌کنند، کمتر است. فعالیت بدنی به تنظیم انسولین و استروژن کمک می‌کند. این‌ها هورمون‌هایی هستند که می‌توانند جلوی رشد سلول‌های بدخیم در بافت سینه را بگیرند.

خودآزمایی سینه راهی است که شما می توانید از طریق آن پستان های خود را از نظر وجود تغییرات بافتی، لمس توده و غیره بررسی کنید. در این تکنیک شما با نگاه کردن به هر دو سمت سینه، تفاوت ها و تغییرات آنها را بررسی خواهید کرد. اگر متوجه موردی غیر معمول گشتید، باید آن را بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید.

مشاوره ژنتیک سرطان پستان به افراد در آگاهی از خطر سرطان پستان و نقش ژنتیک در بروز آن کمک می کند. متخصص ژنتیک پزشکی در جلسه مشاوره اقدامات مرتبط جهت پیشگیری و درمان را توضیح می دهد. این مشاوره برای افرادی که زمینه ژنتیکی سرطان یا سرطان پستان دارند، ضروری است. در جلسه مشاوره ژنتیک سرطان پستان، پزشک متخصص سابقه خانوادگی شما را بررسی می‌کند، آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند و با توجه به آنها خطر ابتلا به سرطان در شما و افراد خانواده را ارزیابی می‌کند.

سرطان پستان و تغذیه

زمان مراجعه به پزشک

زنان از سن 40 سالگی بایستی برای انجام ماموگرافی به پزشک ارجاع گردند. اگر هر کدام از علائم گفته شده را احساس کردید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و با او درباره بیماری خود مشورت کنید.

زندگی با سرطان سینه

استفاده از راهکارهای مدیریت درمان از جمله تاکید بیشتر بر آموزش بیماران و ارتقای آگاهی های آنها قبل از شروع دوره درمانی، تشکیل جلسات مشاوره با کارشناسان و روان پزشکان به صورت اجباری برای این بیماران و تشکیل گروه های حمایتی توسط بیماران سرطانی روبه بهبود و نیز تاکید بر درمان های معنوی جهت رویارویی بهتر و هوشمندانه تر بیماران با عوارض جانبی درمان سرطان، کمک قابل توجهی خواهد کرد.

درمان‌های روان‌شناختی و اجتماعی می‌توانند به افراد مبتلا کمک کنند تا الگوهای فکری خود را تغییر دهند و مهارت‌های مقابله‌ای خود را بهبود ببخشند تا برای مقابله با استرس‌ها و درگیری‌ها آمادگی بیشتر داشته باشند. درمان‌های روان‌شناختی علاوه بر حمایت از بهبودی، می‌توانند با شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای غیر مفید، به افراد کمک کنند. این درمان ها به ایجاد مهارت در مقابله با شرایط استرس زا کمک می کند و می تواند توسط یک روانشناس، روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت آموزش دیده ارائه شود.

توانبخشی سرطان شامل طیف گسترده‌ای از درمان‌ها است که برای کمک به فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد فیزیکی، عاطفی، معنوی، اجتماعی و مالی طراحی شده‌اند. توانبخشی سرطان، گامی حیاتی در مسیر بهبودی و بازگشت به زندگی عادی پس از تشخیص این بیماری است. بازتوانی یا توان‌بخشی، به برنامه‌های درمانی گفته می‌شود که به فرد کمک می‌کند که پس از یک بیماری یا آسیب، توان ازدست رفته ی خود را دوباره به دست آورد. بازتوانی ممکن است جنبه ی حسی، حرکتی یا شناختی و روانی داشته باشد و به شکل‌های گوناگون و برای پاسخ به نیازهای مختلف ارائه می‌شود. فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی ورزشی، طب فیزیکی، کاردرمانی، کنترل لنف ادم، گفتار درمانی، بازتوانی و روان‌شناختی، مثال‌هایی از فعالیت‌هایی است که با هدف توانبخشی و بازگشت به زندگی عاذی انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری

سرطان سینه یکی از انواع سرطان است که از پستان آغاز می شود و هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود. سرطان سینه بیشتر در زنان دیده می شود؛ اما مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند با این حال، به ندرت رخ می دهد. سرطان سینه اگر به موقع شناسایی و درمان نشود یک بیماری خطرناک و جدی است. هر چه سریعتر این بیماری را تشخیص دهید (در مراحل اولیه) درمان آن راحت‌تر می‌شود. جهت تشخیص این بیماری، روش های مختلفی وجود دارد که معرفی گردید. اگر پزشک تشخیص دهد که به سرطان پستان مبتلا هستید، دوره‌‌ی درمان را آغاز می‌کند. انتخاب شیوه‌‌ی درمان بستگی به نوع سرطان و میزان پیش‌روی آن دارد. برای درمان سرطان سینه شیوه‌های مختلفی از جمله روش های جراحی و غیر جراحی وجود دارد. از طرفی راهکارهایی وجود دارند که پیروی از آنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. با توجه به شیوع سرطان پستان و تاثیر نامطلوب این بدخیمی بر کیفیت زندگی افراد، ضرورت تأمل و پرداختن به این موضوع ضروری می باشد. همچنین با افزایش حمایت اجتماعی افراد و آگاهی آنها، می توان تا حدود بسیار زیادی مشکلات ناشی از سرطان پستان را کاهش داد.

جراحی پستان

سوالات متداول

عوامل خطر شامل سن بالاتر، سابقه خانوادگی سرطان سینه، جهش‌های ژنتیکی (مانند BRCA1 و BRCA2)، مصرف الکل، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی است.

خیر، بسیاری از توده‌های پستان خوش‌خیم (غیرسرطانی) هستند. با این حال، هرگونه تغییر یا توده در پستان باید توسط پزشک بررسی شود.

خیر، داشتن جهش‌های BRCA1 یا BRCA2 به معنی افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است؛ اما به این معنا نیست که همه افرادی که این جهش‌ها را دارند حتماً به سرطان مبتلا خواهند شد. مشاوره ژنتیکی و پیشگیری‌های مناسب می‌تواند به مدیریت این خطر کمک کند.

بله، احتمال عود سرطان سینه وجود دارد؛ اما میزان آن بستگی به نوع و مرحله سرطان اولیه و نوع درمان انجام‌شده دارد. پیگیری‌های منظم پزشکی و مراقبت‌های پس از درمان بسیار مهم هستند.

بله، درمان سرطان سینه در دوران بارداری امکان‌پذیر است و با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان سلامت مادر و جنین را حفظ کرد.

تفاوت کیست و توده سرطانی در این است که کیست معمولاً حاوی مایع است و خوش‌خیم (غیرسرطانی) است، در حالی که توده سرطانی معمولاً سفت و جامد است و ممکن است نشانه‌ای از سرطان باشد.

خیر، سرطان پستان همیشه متاستاز نمی‌دهد. متاستاز زمانی رخ می‌دهد که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد؛ اما این اتفاق در همه موارد سرطان پستان رخ نمی‌دهد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین