کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / درباره نئوپلاسم یا تومور پستان در زنان بیشتر بدانید

درباره نئوپلاسم یا تومور پستان در زنان بیشتر بدانید

نئوپلاسم ( به انگلیسی: Neoplasm) یا نورُسته نوعی رشد غیر طبیعی و بیش از حد بافت است. رشد نئوپلاسم با بافت‌ های اطرافش تناسب ندارد. در بیشتر مواقع این رشد غیر طبیعی باعث ایجاد یک توده می ‌شود، که به آن تومور گفته می ‌شود. هم‌چنین سلول ‌های یک نئوپلاسم زمانی که باید بمیرند، نمی ‌میرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

نئوپلاسم به معنی رشد غیر طبیعی سلول ‌ها است و به عنوان تومور هم شناخته می ‌شود، تومور های بدخیم و تومور های خوش خیم. نئوپلاسم خوش خیم رشدی آهسته داشته و به اندام ‌های دیگر سرایت نمی ‌کند، به همین دلیل آسیب زیادی وارد نمی ‌شود. در مقابل نئوپلاسم بدخیم می ‌تواند رشدی آهسته و یا سریع داشته باشد، در این حالت امکان متاستاز و یا سرایت به دیگر اندام‌ ها وجود دارد و می‌ تواند آسیب زننده باشد. بنابراین خطرناک بودن و یا نبودن نئوپلاسم به خوش خیم و یا بدخیم بودن آن بستگی دارد. به فرآیند ایجاد نئوپلاسم، «نئوپلازی» و به عواملی که باعث ایجاد این تومور های خوش خیم و یا بدخیم می ‌شود بیماری ‌های نئوپلاستیک گفته می ‌شود.

جراحی پستان

نئوپلاسم پستان چیست؟

نئوپلاسم سینه یا سرطان سینه ، رشد مهار نشدی سلول ‌های غیر طبیعی است که در نواحی مختلف سینه ایجاد می ‌شود. تحقیق در زمینه علل سرطان پستان مهم می ‏باشد زیرا با یافتن آن‌ ها هم درمان و هم پیشگیری ممکن می‏ گردد که منجر به شناسایی زنان در معرض خطر و استراتژی ‏های پیشگیری و غربالگری برای کشف زودرس بیماری می ‏گردد.

نئوپلاسم سینه ، تومور بدخیمی است که از بافت های سینه شروع می شود و می تواند خانم ها و یا آقایان را نیز درگیر کند. معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست. اما خود فرد با لمس سینه، متوجه وجود توده خواهد شد. البته در بسیاری از موارد، این توده ها خوش خیم بوده و سرطانی نیستند . سرطان سینه معمولا با درد همراه نیست.

نئوپلاسم پستان

علت رشد تومور یا نئوپلاسم چیست؟

هنوز به شکل دقیق مشخص نیست چرا نئوپلاسم ایجاد می‌ شود، ولی به طور کلی علت این پدیده یک جهش ژنتیکی در DNA سلولی است که سلول جهش یافته را پس از چندی تجمع به یک بافت غیر طبیعی بدل می ‌کند. علاوه بر آن برخی دلایلی که می ‌تواند محرک این جهش ‌ها و ایجاد نئوپلاسم باشد در این جا آورده شده.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

نئوپلاسم پستان در زنان

نئوپلاسم سینه از شایع ‌ترین انواع این توده‌ ها است، این بیماری در خانم ‌ها همیشه با نگرانی ‌های خاص و شدید همراه می ‌شود ولی واقعیت این است که در موارد بسیاری بدخیمی در کار نیست و نیازی به نگرانی وجود ندارد. اگر نئوپلاست سینه بدخیم باشد احتمالا برخی علائم زیر را تجربه می ‌کنید.

تشخیص نئوپلاسم در کل بدن و پستان

برای تشخیص بیماری نئوپلاستیک، بعد از آن که پزشک متوجه توده‌ ای در اندام بیمار شد شروع به بررسی خوش خیمی و یا بد خیمی آن می ‌نماید، در این صورت سونوگرافی و نیز نمونه برداری سوزنی بسیار کمک کننده است.
برخی دیگر از تست ‌های تشخیصی در این زمینه عبارتند از:

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

علائم و نشانه های ابتلا به نئوپلاسم یا سرطان سینه

در بسیاری از موارد، سرطان سینه قبل از ظاهر شدن علائم، تشخیص داده می شود؛ چه با یافتن هر گونه نا هنجاری در تست ماموگرافی و یا یافتن توده در سینه. تشکیل توده زیر بغل و یا بالای استخوان ترقوه که برطرف نشود، می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد.

برخی دیگر علائم عبارتند از:

  1. ترشح از سینه
  2. تورفتگی نوک سینه
  3. تغییر در پوست سینه و مشاهده علائمی از قبیل قرمزی، تغییر در بافت و یا چروکیده شدن پوست سینه.
  4. از آن جایی که تمامی توده ها سرطانی نیستند، باید به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرند.

تشخیص سرطان سینه طی چند مرحله انجام می شود، از جمله: معاینه فیزیکی سینه، تست ماموگرافی و یا MRI و در نهایت بیوپسی پستان .

تست تشخیصی است که ماهیت توده را مشخص می کند. اما از آن جایی که می تواند نتایج کاذبی را به همراه داشته باشد، تست های تشخیصی دیگری نیز انجام خواهد شد.

از جمله تست هایی است که تصاویری از داخل بافت سینه را در اختیار پزشک قرار می دهد و نشان می دهد که توده سرطانی است یا غیر سرطانی.

روشی قطعی برای تشخیص سرطانی بودن توده است. جهت انجام این تست، نمونه کوچکی از بافت با وارد کردن سوزن به سینه، گرفته می شود و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

ورزش( تحقیقات نشان داده فعالیت های فیزیکی و انجام روزانه نیم تا یک ساعت ورزش می تواند خطر ابتلا را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.زیرا ورزش میزان هورمون های استروژن و تستوسترون را در خون متعادل می کند).
مصرف لبنیات (لبنیات غنی از کلسیم می باشد که تحقیقات نشان داده استفاده از کلسیم در پیشگیری از سرطان و نئوپلاسم سینه نقش دارد).
مصرف میوه (میوه ها به دلیل داشتن فیبر و آنتی اکسیدان نقش به سزایی در کاهش ایجاد سرطان دارند.آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از واکنش های اکسیداسیونی و جلوگیری از آزاد شدن رادیکال آزاد از ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.از آنتی اکسیدان ها می توان به ویتامین E، A، C و سلنیوم اشاره کرد که در میوه ها وجود دارند. فیبر علاوه بر پیشگیری از سرطان در متعادل نگه داشتن وزن بدن نیز نقش موثری دارد).
بچه دار شدن (طبق گفته محققان زنانی که بچه دار می شوند سرطان در آن ها کمتر بروز می کند).
شیردهی (شیردهی سال هاست مورد توجه محققان آنکولوژیست قرار گرفته و به نظر می رسد شیردهی با مکانیسم های خاصی مانع بروز سرطان می شود و هرچه تعداد دفعات و مدت شیردهی بیشتر باشد میزان ابتلا کمتر است).
رژیم غذایی کم چرب (مصرف غذاهی پر چرب و دسر های پر چرب و پرکالری می توانند زمینه ساز ایجاد سرطان باشند.و بهتر است خانم ها در برنامه غذایی خود از غذا های بدون کلسترول و کم چرب مثل سویا استفاده کنند. سویا می تواند جایگزین خوبی برای گوشت های پر چرب باشد).

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان غدد خوش خیم پستاندرمان غدد خوش خیم پستان

غدد خوش خیم یا غیر سرطانی پستان، توده های غیر طبیعی یا دیگر تغییراتی می باشند که در بافت پستان تشکیل می شوند. این توده های خوش خیم ممکن است در هر نقطه ای از بافت سینه خود را نشان دهند. ... ادامه مطلب

آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟آیا بعد از جراحی لامپکتومی ظاهر سینه تغییر می کند؟

لامپکتومی یک عمل جراحی رایج می‌ باشد که در آن سرطان یا دیگر بافت های غیر طبیعی از پستان حذف می‌ شوند . به لامپکتومی عمل جراحی حفظ پستان یا محافظت از پستان نیز گفته می‌ شود زیرا بر خلاف ماستکتومی تنها بخشی از پستان برداشته می‌ شود. در این مقاله به بررسی دقیق تر جراحی لامپکتومی و عوارض آن می پردازیم . ... ادامه مطلب

درمان سرطان پستان در مرحله اولیهدرمان سرطان پستان در مرحله اولیه

داروهای هدفمند به منظور ممانعت از رشد و گسترش سلولهای سرطانی طراحی شده اند و در مقایسه با داروهای شیمی درمانی به طور اختصاصی قسمتهایی از سلول سرطانی یا ویژگی های خاصی از سلول سرطانی را هدف می گیرند ... ادامه مطلب

بیماریهای خوش خیم و بدخیم پستان کدامند؟بیماریهای خوش خیم و بدخیم پستان کدامند؟

پستان مانند دیگر اندام های بدن انسان می تواند به بیماری مبتلا شود. بیماری های پستان را می توان به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم کرد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر و دقیق تر انواع بیماری های پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین