کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / انواع بیماری های مادرزادی پستان

انواع بیماری های مادرزادی پستان

بیماری های مادرزادی پستان می تواند در بدو تولد کودک وجود داشته باشد. آن ها ممکن است هنگام تولد کودک آشکار شوند یا ممکن است فقط در نوجوانی پدیدار شوند. در ادامه مقاله به علت، علائم و درمان برخی از این بیماری های مادرزادی پستان می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی پستان

انواع بیماری های مادرزادی پستان

همچنین بخوانید: علل سرطان سينه

اختلالات تغییر شکل سینه یا دیواره قفسه سینه مربوط به:

تفاوت اصلی بین بیماری های ژنتیکی و مادرزادی این است که اختلالات ژنتیکی نتیجه یک ژن معیوب یا یک ناهنجاری کروموزومی غیر طبیعی در بدو تولد یا پس از تولد است، در حالی که اختلالات مادرزادی ناهنجاری هایی هستند که قبل از تولد وجود دارند.
یک ژن بخشی از DNA است که حاوی دستورالعمل ‌هایی برای تولید یک مولکول خاص در بدن می باشد و معمولاً یک پروتئین است. ژن ها فعالیت های بیولوژیکی از جمله رشد جنینی، رشد جنین، متابولیسم، شخصیت، شناخت و تکثیر را کنترل می کنند. کروموزوم ها ماده ژنتیکی درون سلول هستند که ژن ها را حمل می کنند. بنابراین، ژن ها در کروموزوم های واقع در هسته یافت می شوند. اختلالات ژنتیکی به دلیل ناهنجاری در ماده ژنتیکی به عنوان مرحله سلول زایا یا جنین اولیه رخ می دهد. اختلالات مادرزادی آن هایی هستند که در بدو تولد یا اوایل کودکی آشکار می شوند.
اصطلاح ژنتیکی به این معنی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود، در حالی که اصطلاح مادرزادی نشان می دهد که یک بیماری از بدو تولد وجود دارد. بنابراین، اختلالات ژنتیکی ارثی هستند، اما همه اختلالات مادرزادی ارثی نیستند.

انواع بیماری های مادرزادی پستان

پستان اضافی چیست؟

منظور از پستان فرعی یا اضافی وضعیتی است که در آن یک یا چند پستان اضافی وجود داشته باشد. این عارضه که با پستان اضافی در بدن همراه است به عنوان بیماری پلی ماستی یا پلی تیلیا نیز شناخته می ‌شود. این یک بیماری مادرزادی که در آن بسیاری از خانم ها برآمدگی در یک یا دو سمت زیر بغل خود دارند که نگرانشان می کند و یا از نظر زیبایی و لباس ناراحت کننده است. ممکن است در زمان شیردهی بزرگ شده و حتی ترشح شیر کند. در پستان اضافی یا فرعی مانند پستان اصلی خانم ها در زمان عادت ماهیانه ممکن است درد ایجاد شود و آن هم به دلیل تغییر در میزان هورمون های زنان در این دوره است، بنابراین پستان فرعی منجر به ایجاد درد مازادی نخواهد شد.
پستان فرعی می ‌تواند نشانه نقص مادرزادی سینه و رشد بدخیم یا تومور باشد، که این مورد نادر است. به‌طور مثال ژن اسکارامانگا ژنی است که باعث ایجاد پستان فرعی می‌ شود و همچنین امکان سرطان سینه را برای پستان فرعی ایجاد خواهد کرد.
انواع خاصی از پستان‌ های فرعی مانند پلی تیلیا یا نوع ششم با بیماری‌ های کلیوی مختلف مرتبط است و همچنین می تواند با سرطان سلول ‌های کلیه نیز مرتبط باشد.
به همین جهت در صورت وجود هرگونه تغییرات مرتبط با پستان باید با پزشک در میان بگذارید. پستان فرعی می تواند اندازه های گوناگونی داشته باشد و اندازه آن در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و اغلب موارد به دلیل ظاهر نامناسب و یا مزاحمت، نیاز به جراحی پیدا می کند که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع پستان اضافی از نظر شکل ظاهری

پستان های اضافی دارای شکل ظاهری گوناگونی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  1. پلی ماستیا: در این شکل، سینه دارای آرئول ( نوک سینه که قهوه ای رنگ است) می ‌باشد و در حقیقت در دسته ی یک سینه کامل بشمار می‌ رود.
  2. سینه فرعی بدون آرئول: در این نوع، سینه به صورت کامل است اما آرئول ندارد و به همین دلیل چون بافتی شبیه به سینه بدون قسمت قهوه ای رنگ است، خانم ها معمولا آن را با توده ای سرطانی اشتباه می‌گیرند.
  3. آرئول بدون وجود سینه: در این گروه، ناحیه آرئول در اطراف زیر بغل دیده شده اما بافتی مشابه سینه مشاهده نمی‌ شود و در واقع اصلا وجود ندارد.
  4. نوک سینه بدون بافت اصلی: در این طبقه بندی، نوک سینه وجود داشته اما ناحیه آرئول بافت سینه وجود ندارد. گاه افراد این سینه فرعی را با خال های گوشتی نیز اشتباه گرفته و برای معاینات دیر اقدام می ‌نمایند.

نوبت دهی آنلاین

علت و علائم پستان اضافی

بافت اضافی پستان یک تنوع رشدی رایج در آناتومی انسان است. رشد سینه در حدود هفته چهارم بارداری شروع می شود، با دو خط موازی بافت غده ای به نام خط شیر (یا برآمدگی پستانی) که از کمی فراتر از ناحیه زیر بغل، پایین سینه و شکم، به ناحیه کشاله ران کشیده شده و در نزدیکی کشاله ران در انتهای آن به پایان می رسد.
سینه ها در نهایت از این خطوط بافت رشد می کنند و بافت باقی مانده پسرفت می کند. گاهی اوقات، یک پسرفت ناقص برآمدگی پستانی در طول رشد جنین وجود دارد و نوک سینه ها و یا بافت پستان اضافی (بدون تعداد) معمولا در امتداد این خط اما گاهی اوقات در سایر قسمت های بدن تشکیل می شود. این می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد. یک نوک پستان اضافی، آرئول یا بافت غده ای ممکن است در هر جایی از این خط وجود داشته باشد (نوک پستان بدون بافت غده ای شایع تر است).
ممکن است فرد در دوران کودکی این پستان فرعی را مشاهده نکرده باشد و دلیل آن این است که تا زمان فعال شدن غدد پستانی، پستان فرعی رشد نمی کند و تنها مانند یک برآمدگی چربی پنهان می ماند. بنابراین از علل به وجود آمدن آن می توان به اختلال تکامل مادرزادی اشاره کرد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان پستان اضافی

هنگام تعیین بهترین برنامه درمانی، عوامل زیادی از جمله سن، شدت اختلال و سلامت روانی اجتماعی در نظر گرفته می شود. جراحی یک روش درمانی برای بهبود و درمان وضعیت پستان اضافی یا فرعی در زنانی است که این عارضه برایشان ناراحت کننده و دردناک شده است. در جراحی زیبایی زیر بغل با توجه به میزان و شدت بافت پستان برنامه جراحی طراحی می شود. نحوه انجام جراحی پستان اضافی به این شکل است که در بخش بافت اضافی برشی ایجاد می شود تا مجرای تخلیه چربی اضافی فراهم شود. سپس از همین کانال چربی های اضافی خارج شده و در نهایت محل برش ها بخیه می خورد.

در صورتی که از سوی پزشک تشخیص داده شده شما دارای پستان اضافی یا پستان فرعی هستید، نگران نباشید. زیرا که این عارضه بیماری نیست و به راحتی می ‌توان به درمان آن پرداخت. در صورتی که این موضوع را به موقع تشخیص دهید و برای روند تشخیص و درمان سریعاً اقدام کنید، می توانید نمای ظاهری بد و احتمال رخداد پیامد های منفی احتمالی آن را نیز از بین ببرید.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟

تومور های فیلوئیدس پستان تومور هایی از جنس بافت فیبرواپیتلیال هستند . تومور فیلوئیدس در بافت پیوندی پستان رشد می کند . این تومور ها کم تر از ۱ درصد کل تومورهای پستان را تشکیل می دهند . در این مقاله به بررسی تومور های فیلوئیدس پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

طبیعی بودن یا نبودن ظاهر سینه ها بعد از عمل پروتز پستانطبیعی بودن یا نبودن ظاهر سینه ها بعد از عمل پروتز پستان

در برخی از خانم ها به دنبال بارداری ، زایمان و شیردهی فرم سینه ها تغییر می کند. این موضوع موجب علاقه مندی خانم ها به استفاده از پروتز سینه می شود . ... ادامه مطلب

عوامل خطرساز برای سرطان پستانعوامل خطرساز برای سرطان پستان

در ابتلا به سرطان پستان، عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک، وزن، قد، سن قاعدگی و یائسگی، سقط جنین و غیره دخیل هستند که در این مقاله به آنها می‌پردازیم ... ادامه مطلب

توده سینه به چه دلایلی ایجاد میشود؟توده سینه به چه دلایلی ایجاد میشود؟

توده سینه تورم یا برآمدگی موضعی در پستان است که با بافت پستانی اطراف آن یا با بافت پستانی همان محل در پستان دیگر ، تفاوت دارد. عوامل مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن توده در پستان ها بشوند. علل به وجود آمدن توده‌ها می‌تواند عفونت، ضربه خوردن، فیبروآدنوم، کیست، نکروز چربی یا بافت فیبروکیستیک باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین