کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط با سابقه خانوادگی

افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط با سابقه خانوادگی

خطر ابتلا به سرطان پستان در برخی افراد بیشتر از جمعیت عادی است زیرا سایر اعضای خانواده آن ها سرطان های خاصی داشته اند. به این می گویند سابقه خانوادگی سرطان که در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی پستان

سابقه خانوادگی و ریسک ابتلا به سرطان پستان

تشخیص سرطان سینه در مادر، خواهر یا دختر (بستگان درجه یک) تقریباً دو برابر خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، پزشک شما را برای ارزیابی به یک کلینیک تخصصی پستان یا کلینیک ژنتیک معرفی می کند:
یکی از بستگان درجه یک مبتلا به سرطان در هر دو پستان که اولین سرطان در سن کمتر از 50 سال تشخیص داده شد.دو نفر از بستگان درجه یک، یا یک نفر از بستگان درجه یک و یک بستگان درجه دو، که در هر سنی مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده است. (بستگان درجه دو عبارتند از خاله، دایی، برادرزاده، خواهرزاده، پدربزرگ و مادربزرگ و نوه)

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

یکی از اقوام درجه یک زن مبتلا به سرطان سینه در سن کمتر از 40 سال.یکی از بستگان مرد درجه یک که در هر سنی مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده است. همچنین در صورتی که یکی از بستگان درجه یک یا درجه دوم شما مبتلا به سرطان سینه در سنین بالای 40 سال و یکی از موارد زیر باشد، پزشک عمومی شما باید شما را ارجاع دهد:

سرطان سينه ارثي

ارتباط ژن های ارثی با سرطان پستان

بیشتر سرطان ‌ها با ژن‌ های معیوب ارثی مرتبط نیستند. از هر 100 سرطان (حدود 5 درصد) فقط 5 مورد با یک ژن معیوب ارثی مرتبط است. این اطلاعات در مورد برخی از ژن های معیوب ارثی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. ژن های معیوب را جهش ژنی نیز می نامند. مهم است که به یاد داشته باشید که این شرایط نادر هستند. بیشتر سرطان ها به دلیل ترکیبی از شانس و محیط ما ایجاد می شوند، نه به این دلیل که یک نقص ژن سرطانی را به ارث برده ایم. اگر سابقه خانوادگی سرطان قوی دارید با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

ژن های BRCA1 و BRCA2

همه افراد دارای ژن های BRCA1 و BRCA2 هستند. BRCA مخفف عبارت BReast CAncer gene است. آن ها ژن های مهمی هستند که سلول های بدن ما را از رشد و تقسیم خارج از کنترل باز می دارند. پزشکان به این ژن‌ های سرکوبگر تومور می گویند.
نقص (یا جهش) در ژن BRCA1 یا BRCA2 به این معنی است که سلول ها می توانند خارج از کنترل رشد کنند. این می تواند منجر به ایجاد سرطان شود. ژن های معیوب BRCA1 و BRCA2 نادر هستند. از هر 400 نفر فقط 1 نفر دارای ژن BRCA1 یا BRCA2 معیوب است. هم مردان و هم زنان ممکن است دارای ژن های معیوب BRCA1 یا BRCA2 باشند. افرادی که نسخه های معیوب این ژن ها را به ارث می برند، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهند. این شامل:

محققان بر این باورند که حدود 70 نفر از هر 100 زن (حدود 70٪) با ژن معیوب BRCA1 یا BRCA2 تا سن 80 سالگی به سرطان سینه مبتلا می شوند. از هر 100 مرد تا 10 نفر (تا 10٪) با BRCA2 معیوب به سرطان سینه مبتلا می شوند. اگر فکر می کنید هر یک از این ژن های معیوب را به ارث برده اید، با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

درمان و کنترل سرطان پستان ناشی از سابقه خانوادگی

انتخاب ‌های سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تا حد ممکن انجام دهید:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

این ها تنها تعدادی از مراحلی هستند که می توانید انجام دهید. در کنار این انتخاب ‌های سبک زندگی، گزینه ‌های کاهش خطر دیگری برای زنان با سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان وجود دارد. از جمله:

  1. خودآزمایی ماهیانه پستان
  2. معاینه سینه سالانه توسط پزشک یا پرستار شما
  3. ماموگرافی از سن 40 سالگی شروع می شود

نوبت دهی آنلاین

برنامه غربالگری شخصی شما همچنین ممکن است شامل آزمایش ‌های زیر باشد تا هر سرطانی را در اسرع وقت شناسایی کنید:

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینهرابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینه

آگاهی نسبت به علل ایجاد سرطان پستان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. در این بخش به ارتباط میان هورمون استروژن با سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستیاهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی

سوتین مناسب بعد از جراحی سینه یا سوتین ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه یکی از مسائل مهم بعد از زیبا سازی و فرم دهی سینه است که پزشکان آن ها را با توجه به نوع جراحی و نوع سینه به بیماران خود توصیه می کنند. در ادامه این متن به اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

انواع عمل های جراحی زیبایی سینه چیست؟انواع عمل های جراحی زیبایی سینه چیست؟

برای بانوانی که سینه های بزرگ و خوش فرم را از ملزومات اندامی زیبا می دانند و یا بانوانی که از شکل سینه های خود رضایت ندارند، آشنایی با انواع عمل های جراحی زیبایی پستان می تواند نوید بخش باشد. ... ادامه مطلب

علت فرورفتگی نوک سینه و روش های تشخیص و درمان آنعلت فرورفتگی نوک سینه و روش های تشخیص و درمان آن

فرو رفتگی نوک سینه عارضه ‌ای است که در آن، نوک پستان با درجات مختلف به سمت داخل متمایل شده باشد. در حالی که در یک سینه طبیعی، نوک سینه، بیرون آمده است اما در درجات کمتر فرورفتگی، نوک پستان به اطراف متمایل می‌ شود؛ در درجات بالا تر فرورفتگی نوک سینه ممکن است اصلا نوک پستان دیده نشود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین