کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / جراحی برداشتن بافت سرطانی پستان بدون تخلیه پستان

جراحی برداشتن بافت سرطانی پستان بدون تخلیه پستان

یکی از شایع‌ترین نوع سرطان، سرطان سینه است که بسیاری از بانوان به آن مبتلا هستند. معمولاً این بیماری در ابتدا علائم یا نشانه‌های خاصی ندارد؛ اما به مرور زمان سرطان پستان می‌تواند پیشرفت ‌کند، بنابراین عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی خواهد داشت. جراحی بافت سینه برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه به دو روش لامپکتومی و ماستکتومی انجام می ‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در روش لامپکتومی معمولاً کمترین بافت مورد نیاز از پستان برداشته می‌شود. از طرف دیگر برای خارج کردن تومور و حاشیه ای از بافت سالم اطراف آن را حذف می کند، بنابراین جراح می‌تواند بخش کوچکی از بافت پستان را بردارد. در این روش که تنها تومور و بافت اطراف آن از بین می رود و نیازی به تخلیه پستان نمی باشد. نام های دیگر لامپکتومی سینه شامل ماستکتومی جزئی، جراحی محافظت از سینه، جراحی سینه و برداشتن گسترده است.

جراح پستان

مزایای لامپکتومی

پزشکان از لامپکتومی برای معالجه تومورهای کوچک و زود تشخیص داده شده سرطان سینه در زنان استفاده می‌کنند. بهبود لامپکتومی برای بیشتر بیماران به آسانی پیش می رود. لامپکتومی بیشتر بافت سینه را حفظ می‌کند و به طور کلی شکل و ظاهر سینه را تغییر نمی‌دهد.

همچنین بخوانید: تخلیه پستان

نحوه جراحی لامپکتومی

جراحی لامپکتومی حدود 15 تا 40 دقیقه طول می کشد. جراح شما احتمالاً با نوعی اسکالپل الکتریکی که از گرما برای به حداقل رساندن خونریزی استفاده می کند (چاقوی الکتروکوتر) عمل می کند. اکثر جراحان از برش های منحنی شکل (مانند لبخند یا اخم) استفاده می کنند که انحنای طبیعی سینه را دنبال می کند و امکان بهبودی بهتر را فراهم می کند. اگر تومور را بتوان دید یا احساس کرد، جراح آن را به همراه لبه ‌ای از بافت سالم اطراف آن برمی ‌دارد. گاهی اوقات، اما نه همیشه، طی جراحی یک لوله پلاستیکی به نام درن در ناحیه سینه یا زیر بغل شما قرار داده می شود تا مایعات اضافی را که می تواند در فضایی که تومور در آن انباشته می شود جمع آوری کند. درن به یک لامپ پلاستیکی متصل است که مکش ایجاد می کند تا به حذف مایع کمک کند. در نهایت، جراح برش را بخیه می زند و زخم را پانسمان می کند.

اقدامات قبل از جراحی لامپکتومی

جراحی برداشتن بافت سرطانی پستان بدون تخلیه پستان

مراقبت های بعد از لامپکتومی

اکثر توده‌ها به روش‌های ساده جراحی می‌شوند که روز جراحی به خانه می روید. در بعضی موارد مدت کوتاهی در بیمارستان بستری می‌شوید. ممکن است در محل جراحی خود یک لوله کوچک در قفسه سینه داشته باشید که به کیسه های کوچک وصل می‌شود که مایعات می‌توانند تخلیه شوند. پزشک ظرف مدت یک هفته لوله را خارج می‌کند. در این مدت، باید چندین بار در روز تخلیه شود.
نحوه مراقبت از بیمار پس از جراحی در منزل توسط پزشک به شرح زیر خواهد بود:

  1. نحوه مراقبت از محل برش، از جمله اینکه چند بار باید پانسمان را عوض کنید.
  2. هر چند وقت یک بار داروی مسکن مصرف شود.
  3. نحوه انجام (و زمان شروع) تمرینات ورزشی که می تواند هر گونه سفتی را که احساس می کنید کاهش دهد.

چه کسانی به لامپکتومی نیاز دارند؟

افرادی با شرایط زیر می توانند کاندیدای لامپکتومی باشند، در صورتی که:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

موارد منع انجام لامپکتومی

پزشک ممکن است به دلایل مختلفی انجام لامپکتومی را توصیه نکند:

  1. اگر چند تومور در یک پستان باشد یا اندازه تومور بسیار بزرگ باشد، این روش توصیه نخواهد شد.
  2. برای اکثر افراد، پرتودرمانی پس از لامپکتومی انجام می شود. اگر پزشک به شما توصیه می کند که پرتودرمانی دریافت نکنید یا شما نمی خواهید پرتودرمانی کنید، ممکن است لامپکتومی برای شما مناسب نباشد.
  3. اگر برای سرطان پستان قبلی در همان سینه پرتودرمانی دریافت کرده اید یا در حال حاضر باردار هستید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که از پرتودرمانی اجتناب کنید.

همچنین پزشک شما ممکن است در صورت داشتن موارد زیر انجام لامپکتومی و پرتو درمانی را توصیه کند:

نوبت دهی انلاین

عوارض لامپکتومی

اگرچه بدن هر فرد به طور متفاوتی به جراحی پاسخ می‌دهد، در اینجا برخی از عوارض بعد از عمل لامپکتومی رایج که ممکن است رخ دهد، آورده شده است:

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گالاکتوسل چیست؟گالاکتوسل چیست؟

گالاکتوسل نوعی تومور کیستیک حاوی شیر یا ماده شیری رنگ است که معمولا در غده پستانی قرار گرفته است. گالاکتوسل نوعی تومور خوش خیم می باشد و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد . در این مقاله به بررسی دقیق تر گالاکتوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

جراحی ماستو پکسی یا لیفت سینه برای چه کسانی مناسب است؟جراحی ماستو پکسی یا لیفت سینه برای چه کسانی مناسب است؟

منظور از عمل جراحی ماستوپکسی همان لیفت سینه است که برای بالا بردن نوک سینه و از بین بردن پوست اضافی و در مجموع بهبود افتادگی سینه به کار می رود ... ادامه مطلب

کم تحرکی، افزایش وزن و سرطان سینه چه ارتباطی با هم دارند؟کم تحرکی، افزایش وزن و سرطان سینه چه ارتباطی با هم دارند؟

احتمال ابتلا به برخی از سرطان ها در افراد چاق و کم تحرک نسبت به افراد لاغر بیشتر است. یکی از این سرطان ‌ها، سرطان پستان یا سینه به‌ خصوص در سنین بعد از یائسگی می باشد. در ادامه این مطلب به ارتباط چاقی و سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینهاکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

سرطان سینه شایع‌ ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌ گذارد . همچنین سرطان سینه دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین