کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / آیا بدون جراحی می توان سرطان سینه را درمان کرد؟

آیا بدون جراحی می توان سرطان سینه را درمان کرد؟

یکی از بیماری های شایع در زنان سرطان سینه است که از شایع ترین علت مرگ و میر در آنها می باشد. در سرطان سینه بعضی از سلولها از حالت منظم و معمولی چرخه سلولی خود خارج میشوند و شروع به رشد و تقسیم غیرعادی می کنند و باعث ایجاد غده های کوچک و ریز می شوند. این بافتهای غیرعادی به مرور گسترش می یابند و باعث ایجاد غده های سرطانی بزرگ می شوند که بافت های مجاور خود را درگیر می کنند. اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان سرطان پستان به طرق مختلف صورت می‌گیرد که به نوع سرطان و میزان پخش شدن آن بستگی دارد. معمولاً افراد مبتلا به سرطان سینه، تحت چند نوع درمان قرار می‌گیرند. میزان بزرگی تومور، نوع تومور و همچنین اینکه سرطان در چه مرحله‌ای قرار دارد در درمان سرطان سینه بسیار مهم است. به طور معمول جراحی، رایج‌ترین درمان سینه است؛ اما پزشکان ممکن است به جای جراحی و حذف سینه با روش‌های دیگری نیز سرطان را از بین ببرند که این قضیه به میزان وخیم بودن سرطان بستگی دارد. امروزه درمان سرطان سینه با روش های بسیار نوین و تکنیک های به روز دنیا انجام می شود. درمان سرطان پستان برای اکثر افراد موفقیت آمیز خواهد بود و با گذشت زمان خطر عود کمتر خواهد شد.

جراح پستان

علل سرطان سینه

علائم سرطان سینه

درمان غیرجراحی سرطان سینه

ریسک فاکتورهای مؤثر در بروز سرطان سینه

  1. جنسیت. این سرطان در میان خانم ها شایع تر از آقایان می باشد.
  2. بالا رفتن سن
  3. سابقه فردی ابتلا به اختلالات مربوط به سینه
  4. سابقه فردی ابتلا به سرطان سینه
  5. سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه
  6. تماس با اشعه
  7. چاقی و اضافه وزن
  8. بارداری در سنین بالا
  9. مصرف بیش از حد مشروبات الکلی

نوبت دهی آنلاین

انواع سرطان سینه

این سرطان بنا بر مکان تشکیل توده سرطانی در سینه و نوع خوش خیم یا بدخیم بودن دارای انواعی است که دو نوع شایع و مهم آن را در این مبحث معرفی میکنیم:

این نوع سرطان سینه در مجاری حمل شیر تا نوک پستان را درگیر می کند. این سرطان علائم چندانی ندارد و در برخی موارد باعث ایجاد توده در بافت سینه می گردد. همچنین باعث ترشح از نوک پستان هم می شود. واکتال را از طریق ماموگرافی می توان تشخیص داد.

این نوع سرطان در غدد تولید کننده شیر ایجاد می شود و اغلب علائم چندانی ندارد از این رو با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند و فقط از طریق نمونه برداری می توان پی به آن برد. انواع دیگری از سرطان سینه مانند نوع التهابی، سرطان پستان متاستاتیک ، پاپیلاری پستان و سه گانه وجود دارد که نسبت به این دو نوع از ابتلای کمتری برخوردارند.
توده های سرطانی را می توان به دو نوع خوش خیم و بدخیم هم تقسیم کرد. تفاوت این دو در این است که سرطان سینه خوش خیم نوعی تکثیر غیر طبیعی سلول ها در بافت است که در یک جا متوقف می شود و به سایر اندام ها آسیب نمی رساند؛ اما نوع سرطان سینه بدخیم این گونه نیست و تکثیر سلول ها تا جایی پیش می رود که به سایر اندام ها و ارگان های بدن هم نفوذ می کند.

تشخیص سرطان سینه

  1. معاینه بالینی
  2. ام آر آی
  3. سونوگرافی
  4. ماموگرافی

روشهای درمان بدون جراحی سرطان سینه

شیمی درمانی یا کموتراپی

شیمی درمانی یا کموتراپی بخشی از برنامه درمانی در سرطان سینه محسوب می گردد. در مواردی شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان و گاهی بعد از جراحی انجام می گیرد. در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی از دارو استفاده می شود. اگر شیمی درمانی قبل از جراحی انجام گیرد به آن نئوادجوانت کموتراپی گفته می شود. در صورتی که تومور بزرگتر از 3 سانتی متر باشد از این متد استفاده می شود که معمولاً موجب کوچک تر شدن تومور قبل از جراحی می شود. شیمی درمانی به شکل قرص یا تزریق وریدی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا هر دو هفته یکبار انجام می شود. برنامه ی شیمی درمانی بر اساس شرایط بیمار طراحی می شود و ممکن است یک یا چند داروی ترکیبی دریافت کند.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

هورمون درمانی در سرطان سینه

هورمون های زنانه (استروژن و پروژسترون) سوخت لازم برای فعالیت بعضی از سلول های سرطانی محسوب می شوند. در حقیقت این هورمون ها به رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک می کنند. هورمون درمانی، هورمون های مورد نظر را اضافه، مسدود یا حذف می کند. هورمون درمانی در سرطان سینه می‌تواند به تنهایی یا به همراه روش‌های دیگر درمان توسط پزشک معالج انتخاب شود.
در سرطان پستان، دو نوع هورمون درمانی وجود دارد:

  1. داروهایی که از حمایت استروژن و پروژسترون از رشد سلول های سرطانی ممانعت می کنند.
  2. داروها یا جراحی هایی که تولید هورمون استرژن و پروژسترون را متوقف می کنند.

هورمون درمانی برای تمامی بیماران کاربرد ندارد در افرادی انجام می گیرد که گیرنده هورمون های استروژن و پروژسترون مثبت داشته باشند و در افرادی که گیرنده منفی هستند معمولاً هورمون درمانی جایی ندارد.

پرتودرمانی در درمان سرطان سینه

در این روش، سلول های سرطانی را با تابش پرتوهای قوی از بین می برند. پرتودرمانی به جلوگیری از رشد، تقسیم یا گسترش سلول های سرطانی به دیگر نواحی بدن هم کمک می کند. از آنجایی که پرتودرمانی فقط سلول های سرطانی را هدف می گیرد، کمترین آسیب را به سلول های سالم اطراف وارد می کند.

ایمونوتراپی

تقویت یا آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن برای درمان سرطان پستان، از روش‌های درمانی مدرن به حساب می‌آید. ایمونوتراپی به دنبال آن است تا قدرت دفاع طبیعی بدن را تقویت کند. در این صورت سیستم ایمنی بدن می‌تواند با سرطان مقابله کرده و به سلول‌های سرطانی حمله کند. روش درمانی ایمونوتراپی را می‌توان برای درمان سرطان پستان سه گانه منفی به کار برد. همچنین، این روش درمانی برای بهبود بیماران مبتلا به مراحل اولیه سرطان پستان پر خطر مفید خواهد بود.
پمبرولیزوماب یکی از مهم‌ترین داروهایی است که در روش ایمونوتراپی به کار می‌رود. این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، برای درمان سرطان پستان پر خطر و سرطان سه گانه منفی تأیید گردیده است. معمولاً از ترکیب داروی پمبرولیزوماب با داروهای شیمی درمانی، برای پیش از جراحی سرطان پستان استفاده می‌شود. البته در فرایند تکمیل درمان سرطان پستان پس از جراحی نیز از این داروی ایمونوتراپی استفاده خواهد شد. این که داروهای ایمونوتراپی تا چه زمانی باید توسط بیمار مصرف شوند، کاملاً به وضعیت بیمار و نظر پزشک متخصص بستگی خواهد داشت.

استفاده از روش پادتن درمانی برای درمان سرطان پستان

یکی از جدیدترین روش‌های درمانی برای درمان سرطان پستان، پادتن درمانی سرطان پستان نام دارد. این روش نیز نوعی ایمونوتراپی به حساب می‌آید. در واقع، هنگامی که سیستم ایمنی بدن یک عامل مزاحم یا مضر در بدن تشخیص دهد، آنتی بادی لازم برای مقابله با آن را خواهد ساخت. آنتی بادی‌ها، مولکول‌ها یا پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند به آنتی ژن‌ها متصل شده و با عفونت یا عوامل مزاحم مبارزه کنند. آنتی ژن‌ها نیز به مولکول‌هایی اطلاق می‌شود که پاسخ ایمنی در بدن را آغاز می‌کنند. در روش پادتن درمانی برای درمان سرطان پستان، آنتی بادی‌های مونوکلونال در آزمایشگاه تولید می‌گردند. این آنتی بادی‌ها به صورت طبیعی نیز در بدن وجود دارند. با این حال، آنتی بادی‌های ساخته شده در آزمایشگاه نیز به بدن تزریق می‌گردند. تزریق پادتن‌های یاد شده، به روش‌های مختلفی مانع از رشد تومور یا پیشرفت آن می‌شوند. به این ترتیب، پادتن درمانی می‌تواند به درمان سرطان پستان کمک شایانی کند.

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرشته شریفیان [ 1402-01-20 ]
دکتر حکیمیان بسیار مهربان و با اخلاق و حاذق هستند . براشون آرزوی سلامتی و شادکامی و عمر با عزت دارم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماستکتومی رادیکال اصلاح شده چیست؟ماستکتومی رادیکال اصلاح شده چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ ها در زنان سرطان سینه است. یکی از روش‌ های رایج جراحی سرطان سینه ماستکتومی رادیکال تعدیل شده می‌ باشد. ... ادامه مطلب

گروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایرانگروه های پشتیبانی برای بیماران سرطان پستان در ایران

پژوهش هایی که در زمینه ابتلا به سرطان و حمایت اجتماعی از آ‌نها انجام شده، نشان می دهد که فعالیت گروه های پشتیبانی بر جسم و روان فرد تاثیر مثبت دارد ... ادامه مطلب

ارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستانارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستان

طبق تحقیقات و پژوهش های انجام شده، بین سرطان پستان و سندروم متابولیک ارتباط مثبتی وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این ارتباط می پردازیم . ... ادامه مطلب

احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟احتمال ارثی بودن سرطان سینه چقدر است؟

یافتن مواد ارثی در میان بیماران به سرطان پستان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از بیماران فارغ از اینکه خود مبتلا به بیماری هستند نگران ابتلای فرزندانشان به بیماری مشابه می باشند. به طور کلی هر خانمی تا سن 80 سالگی با احتمال حدود 80 درصد ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین