کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟

پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟

ماستکتومی (mastectomy) یک عمل جراحی برای برداشتن پستان است. معمولاً در این جراحی تمام بافت های مجاور را برمی‌دارند از جمله لایه چربی زیر جلدی، عروق لنفاوی منطقه ای و گره ها. معمولاً از طریق یک برش (برش جراحی) در قفسه سینه به روش های مختلف این جراحی را انجام می‌دهند. این جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان از سینه به عنوان راه‌حلی برای درمان یا پیشگیری از سرطان است. در این عمل کل سینه یا بخشی از آن را با حذف غده سرطانی تخلیه می‌کنند. در صورتی که غده خوش خیم باشد، تنها غده را خارج می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای غده‌های بدخیم، لازم است که کل بافت سینه را بردارند. به این مورد، عمل تخلیه پستان کامل می‌گویند. پس از انجام جراحی، بافت بدن دستخوش تغییراتی شده است که باید بهبود پیدا کند و به حالت طبیعی خود باز گردد. چنانچه این روند طی نشود یا در فرایند، بهبودی مختل شود و به کندی پیش برود، احتمال می رود اثرات ناخوشایندی به همراه داشته باشد. نکات مراقبتی پس از جراحی کمک می کنند روند بهبودی سریع تر پیش برود و عارضه ای در این حین گریبان فرد نشود، همچنین نتیجه نهایی در بهترین حالت خود نمایان گردد.

جراح پستان

جراحی ماستکتومی چگونه انجام می‌شود؟

به طور کلی، ماستکتومی این فرآیند را دنبال می کند:

بیمار بعد از پوشیدن لباس مناسب اتاق عمل، راهی اتاق عمل خواهد شد. ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون بیمار در طول جراحی تحت کنترل و بررسی تیم جراحی قرار دارد. پوست محل جراحی با محلول استریل تمیز و ضدعفونی می شود. یک برش در سینه ایجاد می شود که نوع برش ایجاد شده به نوع ماستکتومی بیمار بستگی دارد. بافت زیرین به آرامی آزاد شده و برداشته می شود. یک برش در سینه ایجاد می شود که نوع برش ایجاد شده به نوع ماستکتومی بیمار بستگی دارد. بافت زیرین به آرامی آزاد شده و برداشته می شود.

غدد لنفاوی نیز ممکن است پس از برداشتن سینه برداشته شوند. یک برش در سینه ایجاد می شود که نوع برش ایجاد شده به نوع ماستکتومی بیمار بستگی دارد. بافت زیرین به آرامی آزاد شده و برداشته می شود. غدد لنفاوی نیز ممکن است پس از برداشتن سینه برداشته شوند. بافت پستان و هر بافت دیگری که برداشته شود برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. ممکن است یک یا چند لوله در ناحیه آسیب دیده قرار داده شود تا خون و مایعات از طریق آنها از بدن خارج گردد. قسمت هایی که برش ایجاد شده، به وسیله بخیه بسته خواهد شد. یک باند یا پانسمان استریل روی محل قرار داده می شود.

اقدامات قبل از ماستکتومی

مراقبتهای بعد از عمل ماستکتومی

مراقبت های بعد از جراحی ماستکتومی

داروها

احتمالاً در روز های ابتدایی درد داشته باشید که نیاز است مسکن های تجویز شده را در زمان مشخص و مقدار تعیین شده، مصرف کنید. داروهای آنتی بیوتک برای عدم عفونت محل برش ها تجویز می شود که آنها را استفاده نمایید. در صورت داشتن یبوست از داروهای ملین استفاده شود. از خوردن داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری شود و برای مصرف مجدد این نوع داروها حتماً با پزشک خود مشورت کنید. می توانید داروهای مسکن را بعد از وعده های غذایی مصرف کنید. در صورت داشتن حساسیت دارویی به پزشک اطلاع دهید.

پانسمان

از بانداژ روی برش ها حتما مراقبت کنید و از پزشک در مورد نحوه و زمان تعویض پانسمان ها بپرسید. پانسمان روی محل برش ها به بهبود زخم کمک و از آن محافظت می کند. از سوتین مخصوص برای نگه داری پانسمان پس از ماستکتومی استفاده می شود.

درن

برای تخلیه خونابه و عفونت زیر بغل یا سینه از درن استفاده می شود. احتمالاً قبل از ترخیص از بیمارستان درن برداشته می شود و در صورت ماندن درن ها، معمولاً 1 تا 2 هفته بعد از جراحی کشیده می شود. عفونت و خونابه از درن ها، به طور منظم تخلیه شود و آلودگی در محل درن ها می تواند باعث عفونت محل برش ها شود.

بخیه ها

برای بستن محل برش ها از بخیه استفاده می کنند و بخیه ها جذبی یا غیرقابل جذب می باشند. اگر محل برش ها با بخیه ها جذبی بسته شده باشد به مرور زمان در بدن جذب می شود؛ اما در صورت جذب نشدن، حدود 7 تا 10 روز پس از عمل ماستکتومی بخیه ها کشیده می شود.

تمرینات ورزشی

برخی تمرینات که توسط پزشک در بیمارستان توصیه شده است به طور مرتب تا پس از بهبودی انجام دهید. از انجام هرگونه فعالیت ورزشی مانند ایروبیک و دویدن تا بهبودی کامل خودداری شود. پیاده روی انجام دهید و هرروز نسبت به روز قبل، زمان و مسافت بیشتری پیاده روی کنید. 3 تا 6 هفته پس از جراحی می توانید فعالیت ورزشی انجام دهید. اگر غدد لنفاوی زیر بغلتان را برداشته اید، توصیه می شود ورزش های بازو را حتماً انجام دهید.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

استراحت

زمانی که از بیمارستان مرخص می شوید، بهتر است بیشتر زمان خود را برای استراحت و خوابیدن بگذارید تا سریع تر بهبود یابید. زمانی که احساس خستگی می کنید، بهتر است استراحت کنید؛ زیرا خواب کافی به بهبودیتان کمک می کند. هنگام نشستن یا دراز کشیدن، بازوی خود را روی بالش قرار دهید. سعی کنید بازوی خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید که این کار به کاهش تورم کمک می کند. بعد از جراحی ماستکتومی به پهلو نخوابید. از صندلی برای دراز کشیدن در این دوران استفاده کنید.

استحمام

رژیم غذایی

در صورتی که مشکل معده ندارید، می توانید از غذاهای معمولی روزانه تان میل کنید. پس از بیهوشی، می توانید از مایعات استفاده کنید. روزانه هشت تا 10 لیوان آب و نوشیدنی های بدون کافئین، میوه ها و سبزیجات فراوان و همچنین غذاهای کم چرب توصیه می شود. از مواد غذایی فیبردار برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید.

رانندگی

شما تا زمانی که نتوانید دستتان را به طور کامل تکان دهید و در شرایط اضطراری بتوانید عکس العمل سریع نشان دهید، رانندگی برایتان ممنوع می باشد.

کمپرس یخ

برای کاهش تورم و درد از کمپرس یخ استفاده کنید.

الکل و دخانیات

استعمال دخانیات و مصرف الکل قبل و بعد از جراحی اکیداً ممنوع می باشد؛ زیرا باعث افزایش تورم و کبودی می شود.

نوبت دهی انلاین

عوارض جراحی ماستکتومی

هزینه جراحی ماستکتومی

هزینه شامل هزینه اتاق عمل، دستمزد جراح و گروه جراحی، گروه بیهوشی و اقلام مصرفی جراحی است.

برای آگاهی از علت انجام جراحی پروفیلاکتیک ماستکتومی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟تومورهای فیلوئیدس چه هستند و علت بروز آنها چیست؟

تومور های فیلوئیدس پستان تومور هایی از جنس بافت فیبرواپیتلیال هستند . تومور فیلوئیدس در بافت پیوندی پستان رشد می کند . این تومور ها کم تر از ۱ درصد کل تومورهای پستان را تشکیل می دهند . در این مقاله به بررسی تومور های فیلوئیدس پستان می پردازیم . ... ادامه مطلب

تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شود که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بافت سینه، یا متاستاز و انتقال سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی و لنفاوی از دیگر اندام ها و نقاط سرطانی بدن ایجاد می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تغیییرات پوست در سرطان پستان می پردازیم. ... ادامه مطلب

تخلیه پستان در افراد ترنس چگونه انجام می شود؟تخلیه پستان در افراد ترنس چگونه انجام می شود؟

جراحی تخلیه پستان بخشی از جراحی تغییر جنسیت در افراد ترنس می باشد و شامل برداشتن بافت پستان در زنان با گرایش های مردانه است ... ادامه مطلب

آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟

در این مقاله به صورت دقیق تر بررسی می کنیم، که آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی، می توانند جراحی پستان انجام دهند؟ یا خیر؟ ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین