کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / روشهای انجام جراحی پستان در مبتلایان به سرطان

روشهای انجام جراحی پستان در مبتلایان به سرطان

سرطان پستان یکی از بیماری هایی است که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، می‌توان از عوارض وخیم و مرگ بیمار جلوگیری نمود. گاهی برای درمان یا پیشگیری از سرایت این بیماری به بخشهای دیگر بدن، به تشخیص پزشک متخصص انجام جراحیسرطان پستان الزامی است

آنچه در این مطلب میخوانید

دکتر سید محمدرضا حکیمیان داری مدرک جراحی سرطان پستان، به پشتوانه سالها تجربه و مهارت در جراحی های پستان، از پزشکانی هستند که در صورت ابتلای فرد به سرطان پستان ، می‌توانند با اقدامات تشخیصی - درمانی، از قبیل جراحی پستان به بیمار کمک نمایند. لطفا جهت تعیین وقت با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.

جراحی در سرطان پستان

جراحی در سرطان پستان شامل سه قسمت زیر می‌باشد :

  1. جراحی پستان
  2. جراحی غدد لنفی ناحیه ی زیر بغل
  3. بازسازی پستان

در ادامه این مقاله به بررسی جراحی پستان می‌پردازیم و در مقالات بعدی، دو روش جراحی غدد لنفی ناحیه ی زیر بغل و بازسازی پستان را تجزیه و تحلیل خواهیم نمود.

روشهای انجام جراحی پستان در مبتلایان به سرطان

جراحی پستان

جراحی پستان بسته به وسعت بیماری، ممکن است بصورت جراحی تخلیه کامل پستان یا عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان انجام گیرد. یعنی فقط ضایعه ی بدخیم پستان خارج گردد و بقیه بافت پستان حفظ شود؛ یا اینکه پستان بطور کامل برداشته شود. در مورد انتخاب هر یک از این دو روش نظر پزشک معالج، با توجه به شرایط بیماری از نظر وسعت و تعداد ضایعات و نظر بیمار اهمیت زیادی دارند.

گاهی بیماری در قسمتهای مختلف پستان وجود دارد یا وسعت بیماری نسبت به حجم پستان زیاد است لذا امکان جراحی حفظ پستان وجود ندارد و به ناچار بایستی تمام پستان برداشته شود. در چنین شرایطی می توان برای جایگزینی پستان برداشته شده از روشهای بازسازی پستان استفاده کرد که در ادامه شرح داده خواهد شد.

مقایسه دو روش جراحی پستان در مبتلایان به سرطان پستان

برای مقایسه این دو روش به سؤالات زیر پاسخ داده می شود :

اگر پستان کامل برداشته شود نیاز به شیمی درمانی برطرف می‌گردد؟ نیاز یا عدم نیاز به شیمی درمانی به برداشت کامل پستان یا جراحی به روش حفظ پستان بستگی ندارد بلکه مواردی مانند اندازه ی ضایعه و وضعیت درگیری غدد لنفی در این تصمیم گیری دخالت دارند.

اگر تمام پستان برداشته شود نسبت به وقتی که جراحی به روش حفظ پستان انجام گردد آیا طول عمر بیشتر خواهد شد؟ طول عمر در هر دو روش یکسان است.

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

اگر پستان بطور کامل برداشته شود بیماری برای همیشه ریشه کن می شود و خطر عود کاملاً برطرف می گردد؟ توجه داشته باشید که خطر عود بیماری، چه پستان کامل برداشته شود و چه قسمتی از آن خارج گردد، همیشه تا حدی وجود دارد. در روش حفظ پستان احتمال عود بیماری در بستر جراحی مختصری بیشتر است به همین دلیل باقیمانده ی پستان تحت پرتودرمانی هم قرار می گیرد. پرتودرمانی باعث می شود که احتمال عود در بستر جراحی بطور بارز کاهش یابد طوریکه در تمام دنیا این دو روش جراحی را تقریباً معادل می دانند و انجام هر کدام از این دو روش در صورت رعایت کامل اصول علمی، صحیح است.

اگر بخشی از پستان برداشته شود، بافت باقیمانده بد شکل خواهد شد؟ مهارت جراح و گذراندن دوره های اختصاصی جراحی سرطان پستان در این امر نقش بسزایی دارد. در روشهـای جدید تحت عنوان آنکوپلاستی با استفاده از تکنیک های خاص، باقیمانده ی پستان طوری شکل داده می شود که حتی الامکان شکل پستان حفظ گردد.

وقتی جراحی به روش حفظ پستان انجام می شود ضایعه ی بدخیم خارج می گردد و جهت آزمایش بافت شناسی به آزمایشگاه مجهز به بخش پاتولوژی (آسیب شناسی) ارسال خواهد شد. حدود یک تا دو هفته بعد، گزارش نهایی پاتولوژی مشخص می گردد. اگر گزارش بافت شناسی تأیید نماید که بافت سرطانی بطور کامل خارج شده است؛ در این صورت اقدام جراحی دیگر نیاز نیست ولی در موارد نادری مشخص می شود که در حواشی ضایعه ی خارج شده، مقداری از بافت بدخیم وجود دارد.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر حکیمیان

در این صورت لازم است که بیمار دوباره بیهوش شود و تحت عمل جراحی تکمیلی قرار گیرد ولی در مواردی که کل پستان برداشته می شود بدیهی است که احتمال انجام جراحی مجدد وجود ندارد. پس بطور خلاصه در مقایسه ی این دو روش جراحی می توان گفت مشکلی که در جراحی حفظ پستان وجود دارد ریسک کمی است که ممکن است بیمار را به جراحی دوم بکشاند و مشکلی که در جراحی به روش برداشت تمام پستان وجود دارد این است که در آینده از نظر ظاهری برای فرد ممکن است آزاردهنده باشد.

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بدخشانی [ 1402-07-10 ]
سام خسته نباشید بنده 30 سالمه برای سینه سمت راست به دکتر مراجعه کردم که به اندازه گردو در سینه سمت راست سفت شده و پوست هم قرمز شده قبل اون از قرص بارداری استفاده شده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستانارتباط بین سندروم متابولیک و سرطان پستان

طبق تحقیقات و پژوهش های انجام شده، بین سرطان پستان و سندروم متابولیک ارتباط مثبتی وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این ارتباط می پردازیم . ... ادامه مطلب

ماموگرافی دیجیتال چیست؟ماموگرافی دیجیتال چیست؟

امروزه شیوه های مختلفی برای تشخیص سرطان پستان به کار برده می شود که یکی از مناسب ترین این روش ها را می توان استفاده از ماموگرافی دیجیتال در نظر گرفت ... ادامه مطلب

زمان مراجعه به پزشک در صورت درد سينه يا ماستالژیزمان مراجعه به پزشک در صورت درد سينه يا ماستالژی

درد سينه يا ماستالژی مشکل شايعی بين خانم ‌ها می باشد ؛ به‌ طوری که از هر ۱۰ خانم ۷ نفر در طول زندگی آن را تجربه می ‌کنند .در این مقاله به بررسی ماستالژی یا درد سینه می پردازیم . ... ادامه مطلب

توصیه های غذایی برای سرطان سینهتوصیه های غذایی برای سرطان سینه

تغذیه نقشی بسیار مهم و اساسی در برخورداری از زندگی سالم ، پیشگیری از بیماری ها و چگونگی مبارزه ی بدن با آنها ایفا میکند بطوریکه بیش از یک سوم سرطان ها به عادات غذایی ما مرتبط میشوند. مواد غذایی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم می توانند از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین