کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان پستان / جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستی

جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستی

سرطان پستان از دير باز برای بانوان يك بيماری هولناك بوده است. علاوه بر عوارض اصل و جانبی سرطان بر روی بدن بيمار، اصلی ترين رنج بيمار از دست دادن يك عضو مهم زنانه كه در زيبايش تأثير زيادی داشته است. روش های جديد تخليه پستان در طول 10 سال گذشته به طور قابل چشمگيری تغییر پیدا كرده است. این جراحی با عنوان جراحی سرطان سینه با حفظ زیبایی سینه مطرح شد. پس از اين جراحی ها بيمار با حجم كوچك شده پستان و زيبايی بيشتر آن و تخليه بافت های آلوده به ادامه درمان می پردازد چرا كه انجام راديوتراپی در پستان های بزرگ بسيار مشكل است.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه 80 درصد سرطان های سینه با این روش قابل درمان می باشند. در این روش توده سرطانی به صورت ساده یا به همراه حاشیه ای از بافت های سالم انجام می شود. سپس نسج باقی مانده به وسیله رادیوتراپی درمان می شود تا از عود مجدد سرطان جلوگیری شود. استفاده از روش های كوچک كردن حجم پستان به همكاران راديوتراپيست اين امكان را مي دهد تا دوز اشعه همگونی را به همه بافت پستان بدهند. در واقع راديوتراپی با اين روش جراحی بسيار آسان تر خواهد بود.

جراحی پستان

معرفی رشته جراحی انکوپلاستی پستان

در دو دهه گذشته با توجه به نتايج بعضاً غير حرفه ای و غير زيبا به دنبال جراحی لامپکتومی یا حفظ پستان ، جراحان با همكاری جراحان پلاستيك شروع به همراه كردن تكنيك های انكولوژی و برداشتن بافت هاي سرطانی و جراحي های پلاستيك و زيبايی پستان نمودند. در بعضی مراكز اين جراحی ها توسط 2 تيم انجام می شد اما در حال حاضر جراحان برای انجام هر دو جراحی آموزش های لازم را دیده اند و در نتیجه رشته انکوپلاستیک شکل گرفته است به این ترتیب با اضافه شدن تکنیک های انکوپلاستیک این کار توسط يك تيم انجام مي شود. به اين روش علاوه بر تخليه بافت هاي آلوده پستان با كمك بافت های داخلي پستان و يا كمك استفاده از بافت های اطراف و فلپ های متفاوت محل تخليه شده پستان پر مي شود و پستان شکل زیبا به خود می گیرد.

جراحی حفظ پستان

جراحی حفظ پستان با روش آنکوپلاستیک

چنانچه توده سرطانی بزرگ باشد یا سایز پستان کوچک باشد و یا توده در قسمت داخلی و یا تحتانی پستان باشد ممکن است نتیجه عمل از لحاظ زیبایی ایده آل نباشد. در این صورت نهایت تلاش جراح این است که علاوه بر کنترل موضعی بیماری بهترین نتیجه زیبایی را هم حاصل کند. در این موارد جراح از روش‌های جراحی انکوپلاستیک که شامل حذف توده سرطانی و بخشی از نسج مجاور پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک است استفاده خواهد کرد.

در جراحی انکوپلاستیک ممکن است از فلاپ های موضعی برای پر نمودن فضای خالی ناشی از برداشت سرطان استفاده نمود یا اینکه از ابتدا جراحی سرطان را در قالب جراحی ماموپلاستی یا ماستوپکسی انجام داد.همانطور که در جراحی حفظ پستان تاکید شد از اصول ضروری در جراحی انکوپلاستیک تصویر برداری کامل قبل از اقدام به جراحی جهت اطمینان از وسعت ضایعه سرطانی و طراحی جراحی بر اساس آن و اطمینان از عدم وجود ضایعه مشکوک یا سرطانی در بافت باقیمانده پستان است.

با شناسایی مشکلات سینه پس از انجام ماموگرافی و سونوگرافی سینه به منظور ریشه کن کردن بیماری سینه و کمتر صدمه دیدن بیمار اقدام به جراحی پستان می شود. در سال های اخیر با بکار بردن تکنیک های جراحی پلاستیک در درمان جراحی سرطان پستان علاوه بر تامین سلامت بیمار سعی بر این دارد که نقص زیبایی برای بیمار ایجاد نشود. این دستاورد جدید علمی که به جراحی آنکوپلاستیک پستان (Oncoplastic Breast Surgery) معروف است، موجب شده که با انجام آن علاوه بر برداشتن بافت پستان نقایص زیبایی به حداقل برسد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

کلمه انکوپلاستیک متشکل از دو کلمه انکو (به معنی سرطان) و پلاستیک (به مفهوم زیبایی و ترمیمی) است. این تکنیک ها که با هدف توأم سازی جراحی ‌های زیبایی پستان در درمان سرطان پستان است روز به روز در حال گسترش است جراحی‌ های انکوپلاستی پستان علاوه بر محافظه گر بودن، از لحاظ زیبایی شناختی و انکولوژی مزیت های ویژه ای دارند. هدف اصلی این مطالعه ارائه نتایج تکنیک‌ های جدید جراحی سرطان پستان همراه حفظ پستان و بررسی عوامل موثر بر نتایج زیبایی شناختی درمان برای اولین بار در ایران می باشد.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

آیا بیمارانی که سابقه فامیلی سرطان پستان دارند می توانند از روش انکوپلاستی استفاده کنند؟

در بيماراني كه سابقه مثبت فاميلی و حضور ژن های مثبت سرطان سينه را دارند بصورت پـروفيلاكتيـك و پیشگیری کننده و كـاهش ريسک Risk Reduction Mastectomy مي توان از این روش برای تخليه سينه ها و بازسازی همزمان استفاده كرد.

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان، با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص زود هنگام این بیماری و انواع توده های خوش خیم و بدخیم پستان بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

نکروز چربی شرایطی است که فرد در آن دچار آسیب دیدگی بافت چربی می‌ شود . در این وضعیت محتوای چربی داخل سلول‌ های چربی جایگزین چربی آسیب دیده می‌ شود . نکروز به معنای از بین رفتن سلول زنده طی آسیب است . ... ادامه مطلب

پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟پس از عمل جراحی ماستکتومی چه اقداماتی لازم است؟

ماستکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن پستان است.این جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان از سینه به عنوان راه حلی برای درمان یا پیشگیری از سرطان است. ... ادامه مطلب

منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطانمنابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از سرطان

سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند كه ممكن است در جلوگیری ازسرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات خطر سرطان ریه ، مری ، معده و روده بزرگ و ركتوم ها را می كاهد. مصرف سبزیجات و میوه جات بواسطه جایگزی نشدن با مصرف غذاهای پركالری میتوانند از افزایش وزن كه عامل خطری برای سرطان است جلوگیری كنند ... ادامه مطلب

واکنشهای روانی پس از آگاهی از سرطان پستانواکنشهای روانی پس از آگاهی از سرطان پستان

فرد مبتلا به سرطان پستان حتما نیاز به زمان کافی برای پذیرش بیماری و تطابق با آن دارد تا پس از آن راحت تر بتواند با کمک تیم درمان بهترین روش مقابله، درمان و شکست بیماری را پیدا بیابد و بکار گیرد. در ادامه این مطلب به مراحل پس از آگاهی از ابتلا به سرطان پستان خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین