کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟

تاموکسیفن چیست و چه تأثیری بر ژنیکوماستی دارد؟

درمان ژنیکوماستی با استفاده از تاموکسیفن یک روش موثر و شایع است که به طور گسترده برای کاهش اندازه بافت پستان در مردان استفاده می‌شود. تاموکسیفن به عنوان یک آنتی استروژن عمل می‌کند، که به مهار اثرات استروژن در بافت پستان کمک می‌کند و در نتیجه می‌تواند علائم ژنیکوماستی را کاهش دهد. در این مقاله، به بررسی چگونگی مصرف تاموکسیفن برای درمان ژنیکوماستی پرداخته و نکات مهم در استفاده از این دارو را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراح پستان

عوامل ژنیکوماستی

عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، افزایش وزن، ژنتیک، سو تغذیه، بیماری های کبدی و کلیوی، مصرف برخی داروها، استفاده از مخدرها، شیمی درمانی، مشروبات الکلی و … باعث تشدید وضعیت رشد سینه ها می شود.

اثرات تاموکسیفن بر ژنیکوماستی

تاموکسیفن سیترات یک (SERM) می‌باشد که هم دارای خواص آنتی استروژنی و هم خواص استروژنی می‌باشد. به عنوان یک آنتی استروژن، عملکرد آن به این گونه است که میتواند به گیرنده‌های استروژن متصل شود. این اتصال باعث میشود که هورمون استروژن نتواند در برخی‌ نقاط خاص از بدن کارایی داشته باشد و دقیقاً به همین دلیل است که مصرف این دارو برای افراد مبتلا به سرطان سینه بسیار مفید است. بسیاری از فرم‌های سرطان سینه در واقع با تغذیه از استروژن پیشرفت میکنند. با جلوگیری از اتصال استروژن به این گیرنده ها، مصرف کنندگان استروئید هم میتوانند از بزرگ شدن نامتعارف بافت سینه خود جلوگیری کنند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: جراحی ژنیکوماستی در اصفهان

طریقه مصرف تاموکسیفن برای ژنیکوماستی

تاموکسیفن به صورت خوراکی یک الی دوبار در روز با غذا یا بدون غذا یا طبق دستور پزشک مصرف می شود. دارو باید با آب قورت داده شود، تاموکسیفن را نجوید یا آن را قسمت نکنید. دوز بیشتر از ۲۰ میلی گرم در روز معمولاً به دو قسمت تقسیم می شود و دوبار در روز صبح و عصر یا طبق دستور پزشک مصرف می شود. در صورتی که از فرم مایع این دارو استفاده می کنید دوز مصرفی را به دقت اندازه گیری کنید و از قاشق مربوط به خود دارو استفاده کنید نه قاشق های در منزل زیرا باعث اشتباه در تنظیم دوز می شود. دوز مصرفی به سابقه پزشکی و نحوه ی پاسخ شما به درمان بستگی دارد. در صورت فراموش کردن یک دوز به محض یادآوری آن را مصرف کنید. ولی اگر دیگر زمان دوز بعدی رسیده دو دوز را با هم مصرف نکنید.

تاموکسیفن

موارد منع مصرف تاموکسیفن

اینستاگرام دکتر حکیمیان

برای مطالعه بیشتر بخوانید: درمان ژنیکوماستی در اصفهان

عوارض جانبی تاموکسیفن

نوبت دهی آنلاین

عوارض جانبی جدی تاموکسیفن:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیما [ 1402-08-13 ]
آیا تغییر جنسیت زن به مرد که صورت میگیره میشه عملی هم صورت بگیره که قد خودفردهم افزایش پیدا کنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین