کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایران

اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایران

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در جهان و اولین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان ایرانی محسوب می‌شود. مطالعات در ایران نشان میدهد که متأسفانه زنان در کشور ما با مراحل پیشرفته تری از سرطان پستان در سنین جوانی مواجه می شوند و در بسیاری از موارد، تشخیص این سرطان و متعاقباً درمان آن نیز با تأخیر صورت می پذیرد. یکی از راه‌های کنترل این سرطان، انجام غربالگری‌ و تشخیص زودهنگام این بیماری است. میزان بقا در این سرطان به وسیله تشخیص زودهنگام و از طریق غربالگری دوره ای افزایش می یابد.

آنچه در این مطلب میخوانید

غربالگری تشخیص سرطان پستان هنگامی مناسب است که در مراحل اولیه یعنی زمانی که درمان، بیشترین اثر را بر نتیجه بیماری خواهد داشت انجام شود. ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش اساسی ایفا می‌کند. آزمایش ماموگرافی که ماموگرام هم نامیده می‌شود، به ردیابی و تشخیص زودهنگام بیماری سینه در زنان کمک می‌کند. در این روش تصویربرداری پزشکی تخصصی از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می‌شود. واحد ماموگرام یک جعبه مستطیل شکل است که لوله تولیدکننده اشعه ایکس درون آن قرار می‌گیرد.

این دستگاه به‌صورت اختصاصی برای معاینه سینه به‌وسیله اشعه ایکس استفاده قرار می‌شود و دارای تجهیزات خاصی است که این امکان را فراهم می‌کند تا فقط سینه در معرض اشعه ایکس قرار گیرد. دستگاهی متصل به این واحد است که سینه را نگه‌داشته و فشرده می‌کند و آن را در موقعیت مناسب قرار می‌دهد تا واحد بتواند تصاویر مختلف را در زوایای متفاوت ثبت کرد. مزایای ماموگرافی بسته به سن و خطر ابتلا به سرطان سینه متفاوت است. زنان با خطر متوسط سرطان سینه ممکن است از ماموگرافی سالانه از سن 40 سالگی بهره مند شوند.

جراح پستان

دلایل انجام ماموگرام

ماموگرافی تصویربرداری اشعه ایکس از پستان است که برای تشخیص تومورها یا سایر ناهنجاری‌ها طراحی شده است. از این روش می‌توان به منظور غربالگری یا تشخیص در ارزیابی توده پستان استفاده کرد. پزشک شما ممکن است به دلایل زیر ماموگرافی را توصیه کند:

  1. تشخیص توده پستان که با معاینه پزشک می‌تواند متوجه آن شود.
  2. پیگیری یک ماموگرافی غیر طبیعی قبلی
  3. پیگیری پیشرفت توده‌ها یا بی‌نظمی ‌ها
اثربخشی ماموگرام برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

مزایای ماموگرام

اینستاگرام دکتر حکیمیان

نحوه انجام ماموگرام

ماموگرافی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. پس از در آوردن گردنبند و لباس‌ها از کمر به بالا، تکنسین یک روپوش به شما می‌دهد که از جلو بسته می‌شود. بسته به امکانات مرکز تصویربرداری ممکن است نیاز باشد هنگام گرفتن عکس‌ها بایستید یا بنشینید. هر سینه روی یک صفحه اشعه ایکس صاف و مسطح قرار می‌گیرد. یک کمپرسور، سینه را به سمت پایین فشار می‌دهد تا بافت را صاف کند. این امر باعث می‌شود تصویر واضح‌تری از سینه گرفته شود. ممکن است مجبور شوید برای هر عکسی نفستان را حبس کنید تا از تار شدن عکس پیشگیری شود.

همچنین ممکن است کمی احساس فشار و ناراحتی داشته باشید؛ اما این حالت معمولاً بسیار کوتاه است. گاهی در حین تصویربرداری از شما خواسته می‌شود تا موقعیتتان را تغییر دهید. تصویربرداری معمولی شامل یک تصویر از بالابه‌پایین و تصویری از نمای جانبی و به‌صورت زاویه‌دار است. این کار برای سینه دیگر هم تکرار می‌شود. در حین غربالگری ماموگرافی سه بعدی، تصاویر دوبعدی هم از تصاویر سنتز شده سه بعدی، گرفته می‌شوند. این فرایند معمولاً حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

نوبت دهی آملاین

اثر ماموگرام بر تشخیص سرطان پستان

تکنیک تصویربرداری ماموگرافی به پزشکان کمک می کند بین 75 الی 85 درصد از کل موارد مبتلا به سرطان سینه را تشخیص دهند. دقت ماموگرافی در زنان با سن بالاتر بیشتر است؛ زیرا با افزایش سن تراکم بافت پستان کمتر می شود و این امر مشاهده بافت پستان از طریق ماموگرافی را راحت تر می کند. ماموگرافی حتی قادر است سرطان را بین 3 تا 7 سال پیش از ظهور علائم تشخیص دهد. رادیولوژیست بر اساس تصاویر به دست آمده نسبت به وجود تومورهای سرطانی یا خوش خیم اطمینان حاصل می کند و ممکن است برای اطمینان بیشتر، انجام آزمایش‌های مجدد دوره ای را تجویز کند. تفسیر نتایج آزمایش ماموگرافی به طور کلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض ماموگرام

ماموگرافی، بافت پستان ها را با مقادیر اندکی از پرتوهای رادیواکتیو مواجه می سازد؛ اما معمولاً فایده های این تکنیک تصویربرداری بیشتر از مضرات آن است. با این حال توصیه می شود اگر باردار هستید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در خصوص گزینه های جایگزین تصمیم گیری شود.

برای آگاهی از انواع جراحی زیبایی پستان ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صادقی [ 1402-08-13 ]
سلام آقای دکتر اشعه ایکس برای سلامت شخص خطرناک نیست ؟ عوارضی نداره در طولانی مدت ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیمتومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیم

توده فیبروآدنوم معمولا به صورت نرم و لاستیکی یا کمی سفت و دارای شکل مشخص می باشد، این توده معمولا بسیار متحرک است و معمولاً درد ندارد، ممکن است آن را مانند یک تیله بازی لاستیکی در پستان خود حس کنید که به راحتی در هنگام معاینه و بررسی زیر پوست شما حرکت می کند. ... ادامه مطلب

بررسی علائم و روشهای درمان ماستیت گرانولوماتوز سینهبررسی علائم و روشهای درمان ماستیت گرانولوماتوز سینه

ماستیت گرانولوماتوز یک بیماری التهابی پستان و نادر است و به عنوان یک توده سینه در حال بزرگ شدن ظاهر می شود و تا حدی علائم سرطان سینه را تقلید می کند. ... ادامه مطلب

فیلم آموزش معاینه پستان برای تشخیص زودرس بیماریهای بدخیمفیلم آموزش معاینه پستان برای تشخیص زودرس بیماریهای بدخیم

خودآزمایی پستان، معاینه پستان توسط خود فرد است. این معاینه برای هر زن و در هر سن قابل اجرا است. خودآزمایی پستان هزینه ای ندارد و در هر ماه، تنها 15 دقیقه وقت جهت انجام آن لازم است. با معاینه ماهیانه پستان، با خصوصیات پستان خود آشنا می شوید ... ادامه مطلب

مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

ماموپلاستی گاهی اوقات یک روش درمانی محسوب می‌ شود و در بعضی مواقع یک عمل زیبایی به شمار می‌ رود . این موضوع به نیاز بیمار بستگی دارد . جنبه درمانی ماموپلاستی بیشتر برای خانم های درگیر با سرطان سینه کاربرد دارد زیرا این افراد برای درمان کامل ، باید بافت سینه خود را بردارند . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین