کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟

تخلیه پستان در چه مواردی انجام می شود؟

تخلیه پستان یا ماستکتومی، یک عمل جراحی است که برای برداشتن بخشی یا تمام بافت سینه انجام می شود. این جراحی معمولاً به عنوان یک روش درمانی برای سرطان سینه یا پیشگیری از آن در افرادی که دارای ریسک بالای ابتلا به این بیماری هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. ماستکتومی زمانی انجام می شود که سرطان در مراحل پیشرفته قرار دارد یا درمان های دیگر مؤثر نبوده اند. این عمل می تواند شامل برداشتن یک یا هر دو سینه باشد و به منظور کاهش خطر بازگشت سرطان یا جلوگیری از گسترش آن به سایر نقاط بدن انجام می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی تخلیه پستان چگونه انجام می‌شود؟

پزشکان جراحی برداشتن سینه را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهند. جراح در حین عمل، یک برش افقی یا مورب روی سینه شما ایجاد می کند تا بتواند بافت را از سینه خارج کند. مقدار بافت برداشته شده به نوع تخلیه پستان شما بستگی دارد. جراح معمولاً یک یا دو لوله تخلیه را در محل جراحی قرار می دهد تا از تجمع مایع در فضای سینه جلوگیری کند. این لوله‌ها ممکن است برای چند روز باقی بمانند. جراح شما ممکن است در طول غدد لنفاوی برداشته شده را به بخش آسیب شناسی بفرستد تا از نظر سلول های سرطانی بررسی شوند. اگر آسیب‌شناس، سلول‌های سرطانی را در نمونه ارسال شده پیدا کند، جراح ممکن است غدد لنفاوی بیشتری را در طول جراحی بردارد.

تخلیه پستان

تخلیه پستان با چه هدفی انجام می شود؟

تصمیم برای تخلیه یا حفظ پستان در بیماران مبتلا به سرطان سینه بر اساس مرحله بالینی سرطان، نوع سلول‌های سرطانی، و ترجیحات بیمار و پزشک انجام می شود. این روش جراحی به منظور حذف تومور سرطانی و خارج کردن آن انجام می گیرد؛ چه تومور پستان خوش خیم باشد چه بدخیم. در این جراحی تلاش بر این است که تا جایی که ممکن است بافت پستان حفظ شود و تنها تومور خارج شود ولی بافت سالم پستان تخلیه نشود.

توجه کنید که برای انجام این جراحی لازم است که سرطان گسترش پیدا نکرده باشد و به سایر نقاط پستان پخش نشده باشد، چرا که در این صورت مجبور به تخلیه کامل بافت پستان هستیم.

در برخی از موارد لازم است که پس از انجام جراحی تخلیه سینه، بیمار از شیمی درمانی و یا رادیوتراپی به طور همزمان استفاده کند. در این صورت احتمال عود بیماری به مقدار زیادی کم می شود. هرچند که شیمی درمانی و رادیوتراپی می تواند برای بیمار مشکل ساز باشد؛ اما در برخی از موارد، انجام آن ها به منظور جلوگیری از پیشروی و انتقال سرطان به اندام های دیگر به ویژه شش، مغز و…. و همچنین جلوگیری از عود مجدد سرطان پستان ضروری است.

عمل برداشتن سینه در چه زمانی انجام می شود؟

در صورت ابتلا به سرطان پستان و یا بودن در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری، به کمک این جراحی بافت پستان تماما برداشته می شود. ماستکتومی می تواند یک طرفه یا دوطرفه انجام شود. انواعی از سرطان را می توان به کمک این جراحی درمان کرد، برخی از آن ها عبارتند از:

علت انجام عمل تخلیه پستان

جراحی برداشتن پستان می تواند گزینه درمانی بسیاری از انواع سرطان پستان باشد، مانند:

برای مطالعه بیشتر بخوانید: مراقبتهای بعد از عمل تخلیه پستان

ماستکتومی چند نوع دارد؟

جراحی تخلیه پستان دارای انواع مختلفی است که برخی از آن ها عبارتند از:

در این نوع از ماستکتومی، پوست سینه، هاله نوک پستان و بافت داخلی پستان تخلیه می شود.

این روش به ماستکتومی کلی بسیار نزدیک است. علاوه بر بخش هایی که در ماستکتومی سنتی برداشته می شود، تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل و تعدادی از ماهیچه های زیر پستان نیز در این روش برداشته می شود.

در این روش که به ندرت انجام می شود، کل بافت پستان، پوست آن قسمت،‌ هاله‌ نوک پستان، عضلات قرار گرفته روی قفسه سینه و تمامی غدد لنفاوی زیر بغل تخلیه می ‌شوند.

در این روش تلاش بر این است که بیش تر پوست پستان را حفظ کنند اما نوک پستان و هاله ای که اطراف آن قرار دارد حذف می شود.

آدرس اینستاگرام دکتر حکیمیان

این که کدام ماستکتومی برای بیمار مناسب تر است تحت تاثیر چه عواملی است؟

  1. سن بیمار
  2. سلامت عمومی بیمار
  3. وضعیت یائسگی بیمار
  4. اندازه تومور
  5. مرحله گسترش تومور
  6. درجه تومور و تهاجمی بودن آن
  7. وضعیت گیرنده هورمون تومور
  8. درگیر بودن یا نبودن غدد لنفاوی

در چه کسانی برداشتن کل بافت پستان ضرورت دارد؟

همانطور که گفتیم برخی از بیماران نیاز به تخلیه کامل پستان دارند. برای مثال:

نوبت دهی آنلاین

ماستکتومی در چه مواردی انجام می شود؟

ماستکتومی در درمان برخی از سرطان ها استفاده می شود که این سرطان ها عبارتند از:

در افرادی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان پستان دارند، ماستکتومی به منظور پیشگیری از ابتلا صورت می گیرد. در این روش بافت هردو پستان به طور کامل تخلیه می شود؛ در نتیجه ریسک ابتلا به سرطان به شدت کم می شود. معمولا کسانی که سابقه خانوادگی در سرطان پستان دارند برای این مورد داوطلب می شوند.

پس از انجام جراحی برداشتن سینه چه مراقبت هایی نیاز است؟

مراقبت های پس از جراحی، شامل یک گروه از اعمال مختلف مانند استحمام، شروع فعالیت های بدنی نرم، مراقبت از درن و ... می باشد. درن یک وسیله پزشکی است که به وسیله آن، خونابه خارج می شود. نیاز است تا هر 24 ساعت یکبار ترشحات این وسیله تخلیه شده و مقدار آن به پزشک گزارش شود. برخی از این مراقبت ها شامل موارد زیر می شوند:

عوارض عمل تخلیه پستان

پس از عمل برداشتن پستان، ممکن است عوارض زیر برای بیمار رخ دهد:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جعفری [ 1402-04-17 ]
دکتر حکیمیان انسان دلسوزی است که به جامعه ایران خدمت می کند به مادیات توجه نمی کند و به بیماران خود روحیه می دهد.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین