کتاب سیب صورتی

گالاکتوسل چیست؟

توده سینه ضخیم شدن یا برجستگی در سینه است که با بافت اطراف خود متفاوت می باشد .وجود یک توده یا غده می تواند به طور اتفاقی ، در طی خود آزمایی پستان یا در حین معاینه معمول پزشکی کشف شود . ایجاد توده های پستان نسبتا شایع بوده و این توده ها اغلب سرطانی نیستند .

آنچه در این مطلب میخوانید

گالاکتوسل نوعی تومور کیستیک حاوی شیر یا ماده شیری رنگ است که معمولا درغده پستانی قرار گرفته است. گالاکتوسل نوعی تومور خوش خیم می باشد و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد . در این مقاله به بررسی دقیق تر گالاکتوسل می پردازیم .

گالاکتوسل از معمول ترین توده های خوش خیم پستان است که بیشتر در خانم های جوان در دوران شیردهی دیده می شود . با این وجود توده در خانم هایی که چندین سال از زمان شیردهی آنها گذشته نیز مشاهده شده است . توده گالاکتوسل بیشتر پس از توقف شیردهی اتفاق می افتد ، چرا که در این زمان شیر دیگر از مجرا خارج نمی شود و راکد ماندن شیر درون مجرا می تواند موجب انسداد مجرا و در نهایت ایجاده توده گالاکتوسل شود . گالاکتوسل ها معمولا تمایل به تشکیل در زیر آرئولار سینه دارند .

علت بروز توده گالاکتوسل

هرگونه انسداد درون مسیر مجاری پستان ، در دوران شیردهی و یا پس از توقف آن می تواند منجر به بروز گالا‌توسل در پستان شود . در برخی موارد ، کارسینومای سینه می تواند سبب مسدود شدن مجاری شود که در نتیجه آن توده گالاکتوسل به وجود می آید . با این وجود به طور معمول در اکثر زنان ، گالاکتوسل در نتیجه عوامل بی خطر و خوش خیم ایجاد می شود .

جراحی پستان

علائم و مشخصات توده گالاکتوسل

گالاکتوسل معمولا به صورت توده ای بدون درد پستان بروز می کند . این توده طی چند هفته تا چند ماه تشکیل می شود . ضایعه می تواند به صورت ندول منفرد یا چندگانه ظاهر شود . همچنین می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد .

همانطور که گفته شد توده معمولا در زیر آرئولار ( هاله اطراف نوک سینه ) تشکیل می شود .در تصاویر پاتولوژیک ، کیست حاوی شیر ، اندازه ای در حدود ۱ تا ۶ سانتی متر دارد .

نوبت دهی

تشخیص توده گالاکتوسل

در تشخیص گالاکتوسل ، این توده ممکن است با کارسینوم های پستان ، آدنوم های شیردهی ، آبسه های پستان و یا توده های فیبرو آدنوم اشتباه گرفته شوند و تشخیص افتراقی گالاکتوسل از این نوع توده ها مهم می باشد .با توجه به اینکه سرطان سینه ، بیشتر زنان مسن‌ و یائسه را تحت تاثیر قرار می‌ دهد ، تظاهرات بالینی یک توده متحرک در یک زن شیرده جوان‌ می تواند پزشک را به سمت گالاکتوسل راهنمایی کند .با این وجود پزشک انجام سونوگرافی یا ماموگرافی و همچنین نمونه برداری از توده را برای بیمار تجویز می کند .

  1. نمونه برداری از توده : نمونه برداری سینه از توده توسط سوزن نمونه برداری صورت می گیرد ، محتویات داخل کیست آسپیره شده و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود . در صورتی که پس از انجام آزمایشات ، وجود شیر در محتویات آسپیره شده تائید شود ( و نه مایعات شفاف یا خونی ) تشخیص قطعی می شود و احتمال وجود توده کارسینوما یا فیبروآدنوم رد می شود .
  2. سونوگرافی یا ماموگرافی : در تصاویر ماموگرافی بسته به میزان چربی و پروتئین موجود در محتویات کیست ، توده گالاکتوسل ظاهر متفاوتی خواهد داشت . علاوه بر این ، ظاهر توده گالاکتوسل به میزان قوام و چگالی محتویات کیست نیز بستگی دارد .
گالاکتوسل

به طور کلی گالاکتوسل ها در تصاویر رادیوگرافی به صورت توده ای کوچک و بیضی شکل ظاهر می شوند که رادیولوسنسی آنها نشان دهنده محتوای چربی بالا است . این توده ها معمولا دارای حاشیه های کاملا مشخص با دیواره های نازک هستند ، اما به ندرت ممکن است حاشیه های نامشخص یا میکرولوبولی داشته باشند .

ماموگرافی معمولا برای زنان باردار انجام نمی شود به همین دلیل بیشتر سونوگرافی برای تشخیص نوع توده انجام می شود .تشخیص گالاکتوسل با ماموگرافی یا سونوگرافی پستان ممکن است برای رادیولوژیست مشکل باشد ولی با انجام نمونه برداری می توان تشخیص را قطعی کرد .

اینستاگرام دکتر حکیمیان

درمان توده گالاکتوسل

گالاکتوسل توده ای بی خطر و خوش خیم است و خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد اما ممکن است حضور توده برای فرد آزار دهنده باشد . گالاکتوسل معمولا در بسیاری از موارد به صورت خود به خود و بدون نیاز به درمان خاصی رفع می شود . علت این موضوع بازگشت هومون ها به حالت عادی است چرا که در دوران شیردهی هورمون ها دچار تغییرات شده اند .

در صورتیکه حضور توده برای فرد آزار دهنده باشد ، ممکن است تلاش هایی برای تخلیه کیست از طریق آسپیراسیون با سوزن ظریف انجام شود . در واقع آسپیراسیون که از روش های تشخیصی بود می تواند برای درمان نیز به کار رود .

امروزه ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن انجام می‌شود. این جراحی به منظور ایجاد زیبایی و ترمیم معایب پستان صورت می‌گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه [ 1402-01-14 ]
سلام میشه راهنمایم کنید من یه دختر دارم الان ۲سال از شیر گرفتمش بعد دو سال دیدم چند قطره شیر از سر سینم اومده دلیش چیه

مهوش جانبداری [ 1401-07-19 ]
خانم متاهل هستم 23 ساله بچه هم ندارم از پستانم شیر میآد چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پروتز سینه موجب سرطان پستان می شود؟آیا پروتز سینه موجب سرطان پستان می شود؟

پروتز پستان با برجسته تر کردن پستان ها و افزایش زیبایی اندام خانم ها، نقش زیادی در افزایش اعتماد به نفس آن ها دارد. معمولا کسانی که پستان هایی کوچک و یا افتاده دارند، خواستار این جراحی زیبایی می شوند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر اینکه آیا پروتز سینه موجه سرطان می شود یا خیر می پردازیم. ... ادامه مطلب

آیا سرطان پستان همیشه همراه با توده ای قابل لمس است؟آیا سرطان پستان همیشه همراه با توده ای قابل لمس است؟

همه توده‌‌ هایی که در پستان ایجاد و یا توسط خانم‌‌ ها احساس می‌‌ شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده‌‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌ پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم‌‌ ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می‌ شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. ... ادامه مطلب

درباره ماموپلاستی افزایشی و ریداکشن بیشتر بدانیددرباره ماموپلاستی افزایشی و ریداکشن بیشتر بدانید

ماموپلاستی محبوب ترین جراحی پلاستیک در بسیاری از کشورها است. طبق آمار، بیش از نیمی از زنان از سینه های خود ناراضی هستند و متمایل به عمل جراحی برای اصلاح آنها هستند. با ماموپلاستی می توانید سینه های خود را بزرگ کنید، اندازه آنها را کاهش دهید یا شکل آنها را تغییر دهید. ... ادامه مطلب

عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان چیست؟عمل جراحی ترمیمی یا بازسازی پستان چیست؟

هنگامی که سلول های سینه سرطانی بشوند و بتوانند که از پستان به بخش های دیگر بدن رفته و به آن بخش هجوم ببرند؛ و سبب سرطانی شدن آن منطقه نیز بشوند، می گوییم تومور پستان از نوع بدخیم می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین