کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای خوش خیم پستان / تومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیم

تومور های فیبروآدنوم خوش خیم، مرزی و بدخیم

توده ‌های پستانی جامد و غیرسرطانی ( توده خوش خیم پستان ) هستند و اکثراً دربین زنان سن 15 تا 35 ساله تشخیص داده می شود گرچه احتمال این تشخیص برای بقیه سنین نیز غیر ممکن نیست.توده فیبروآدنوم معمولا به صورت نرم و لاستیکی یا کمی سفت و دارای شکل مشخص می باشد، این توده معمولا بسیار متحرک است و معمولاً درد ندارد، ممکن است آن را مانند یک تیله بازی لاستیکی در پستان خود حس کنید که به راحتی در هنگام معاینه و بررسی زیر پوست شما حرکت می کند.

این توده ‌ها در اندازه های مختلف هستند و می توانند بدون دلیل خاصی و با گذر زمان بزرگ یا کوچک شوند، در طول دوران حاملگی یا در اثر درمان های هورمونی ممکن است تا حدودی بزرگ تر شوند اما معمولا به سایز قبلی بر می گردند.یک بیمار ممکن است یک یا چند عدد توده فیبروآدنوم در پستان خود داشته باشد. همچنین این توده ها می توانند در یک پستان و یا در هر دو پستان وجود داشته باشند.(یک طرفه یا دوطرفه)

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی پستان

آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که پزشک به شما گفته است توده ای به نام فیبروآدنوم در پستانتان وجود دارد، باید بدانید که جای هیچ گونه نگرانی و وحشتی نیست. چرا که این توده سرطان نبوده و یکی از رایج ترین توده هایی است که در سینه خانم ها و به ویژه زنان جوان بروز می یابد. فیبروآدنوم با گذشت زمان کوچک شده و گاهی بدون نیاز به درمان از بین می رود. اما اگر پس از گذشت مدتی خود به خود ناپدید نشود، لازم است به یک متخصص پستان مراجعه نموده و درمان را به وی بسپارید.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به فیبروآدنوم قرار دارند؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که بیماری مذکور یکی از رایج ترین بیماری ها در میان خانم ها می باشد. گفتنی است که حدود 10 درصد از زنان از وجود این توده در سینه خود رنج می برند. حتی بسیاری از آن ها از وجود این مشکل در بدن خود کاملا بی خبر هستند!
لازم به ذکر است که اغلب زنان دارای سنین 15 تا 35 سال و افراد باردار یا شیرده در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که افراد دارای سابقه خانوادگی در زمینه سرطان سینه بیش از سایر همنوعان خود در معرض ابتلا به فیبروآدنوم قرار دارند.

تومور های فیبروآدنوم

فیبروآدنوم در دوران بارداری

بروز تغییرات پستان در بارداری یکی از طبیعی ترین تغییراتی است که از آغاز بارداری رخ می دهد. همین موضوع سبب نگرانی مادران شده و آن ها را جویای درمان سریع می کند. جالب و در عین حال لازم است بدانید که روش های تشخیصی و درمانی مختلفی در این زمینه وجود دارد که هیچ گونه آسیبی به جنین نمی رساند.شاید برایتان جالب باشد بدانید که ابتلا به سرطان پستان در زمان حاملگی یکی از نادر ترین خطراتی است که زنان باردار را تهدید می کند، به ویژه اگر سن این افراد کمتر از 35 سال باشد. در صورت بروز این مشکل در سه ماهه دوم یا سوم بارداری می توان گفت که اصلی ترین دلیل آن مسدود بودن مجرای شیر می باشد.

فیبروآدنوم سرطان نیست!

همان طور که گفتیم، این توده خوش خیم بوده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. این توده جزء رایج ترین توده های غیر سرطانی بوده و اگرچه نگرانی هایی را در فرد ایجاد می کند، اما چندان جدی نیست. بنابراین اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که از وجود این توده رنج می برید، پیگیر درمان بوده و در عین حال نگران نباشید. این توده ها اکثرا به توده های خوش خیم معروف اند و نمونه ی سرطانی یا بد خیم آن شناسایی نشده است.

نشانه های فیبروآدنوم

علت ایجاد فیبروآدنوم

علت ایجاد فیبروآدنوم نا شناخته است اما ارتباط آن را با دو هورمون جنسی زنانه استروژن و پروژسترون مطرح کرده اند، زیرا با تغییرات هورمونی سایز آن ها می تواند تغییر کند. فیبرادنوم‌ ها بیشتر در طول سال های تولید مثل (قبل از یائسگی) به وجود می آیند. می توانند در طول حاملگی یا با مصرف داروهای هورمونی بزرگ تر شوند و معمولا بعد از یائسگی با افت سطح هورمون های زنانه کوچک می شوند.

انوع فیبروآدنوم ‌ها

فیبروآدنوم‌های ساده که معمولا سایزشان بیش از دو سانتی متر نیست. این نوع تاثیری در ریسک ابتلا به سرطان فرد ندارد.

نوبت دهی انلاین دکتر حکیمیان

روش تشخیص فیبروآدنوم پستان

وقتی توده ای در پستان لمس می شود، باید ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه انجام شود. پزشک برای تشخیص ماهیت توده برای بیمار انجام سونوگرافی سینه ( سونوگرافی پستان ) یا ماموگرافی را توصیه می کند و در نهایت ممکن است برای تشخیص قطعی بیوپسی پستان (نمونه برداری پستان) انجام ‌شود. همه توده ها نیاز به نمونه برداری پستان (بیوپسی سینه ) ندارند اما درصورت بروز آن ها در فرد با ریسک بالا، سابقه فامیلی سرطان پستان، سابقه اشعه درمانی قفسه سینه، سن بالای سی سال در موقع بروز توده در سینه، ترس و اضطراب بیمار، شک بالینی پزشک و یا قبل از جراحی زیبایی پستان باید نمونه برداری انجام شود.

آیا فیبروآدنوم تبدیل به سرطان پستان می شود؟

فیبرو آدنوم ها توده هایی توپر و کاملا خوش خیم هستند و احتمال پیشرفت به سمت سرطان پستان در آن صفر است. سیر طبیعی فیبروآدنوم ها متغیر است .اکثر فیبرو ادنوم ها رشد اهسته ای دارند و درحالت سکون هستند یا وقتی به سایز 3-2 سانتی متر رسیدند رشد ان ها متوقف می شود. تقریبا 15 درصد فیبرو ادنوم ها با گذشت زمان پس رفت می کنند و فقط 10-5 درصد به رشد خود ادامه می دهند. فیبرو ادنوم های خیلی بزرگ ممکن است با توده های بدخیم پستان اشتباه شوند.

درمان فیبروآدنوم پستان

این تومور ها معمولا به صورت محافظه کارانه درمان می شوند مگر مواردی که با رشد همراه باشد و بیوپسی انجام می گردد. در مواردی که سایز فیبروادنوم بسیار بزرگ باشد کل توده هم برای تشخیص و هم به عنوان درمان برداشته می شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

پیشگیری فیبرو ادنوم

گرچه فیبروادنوم ها خوش خیم هستند اما خانم ها ی مبتلا بایستی از نظر رشد توده تحت نظر پزشک متخصص باشند و معاینه پستان و سونوگرافی به فواصل منظم انجام شود.مواردی که رشد توده سریع باشد و یا توده خیلی بزرگ شود باید نمونه برداری به روش جراحی انجام شود.

هیچ روش پیشگیری برای اینکه این توده ها در پستان ایجاد نشوند وجود ندارد ، اما داشتن رژیم غذایی کم چرب جهت سلامت بافت پستان توصیه می شود.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آنیا [ 1402-05-27 ]
سلام در سینه راست من یک توده که حرکت میکنه ولی سفت هست هیچ دردی نداره فیبروادنوم هست

نازنین [ 1402-03-09 ]
سلام توده فیبروادنوم من اصلا نرم نیس و حرکت هم نمیکنه و مواقع که سعی دارم تکونش بدم بعد از ۲ تا ۳ دقیقه بشدت درد میگیره طبیعیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کدام زنان در معرض سرطان سینه هستند؟کدام زنان در معرض سرطان سینه هستند؟

سرطان سینه پس از سرطان پوست دومین بیماری شایع در میان زنان است. سرطان سینه به معنای رشد سلول‌ های سرطانی در بافت سینه است که هم می‌ تواند در مجاری شیری و هم در غدد سینه اتفاق بیافتد که به طور معمول نوعی که در مجاری شیری است، نوع شایع‌ تری است. ... ادامه مطلب

ماموپلاستی و رفع افتادگی سینهماموپلاستی و رفع افتادگی سینه

ماموپلاستی به معنای جراحی زیبایی سینه می باشد و از جراحی های زیبایی پر طرفدار در میان خانم ها به شمار می آید . این روش در حال حاضر به عنوان بهترین انتخاب برای تغییر سایز سینه‌ ها محسوب می‌ شود . در این مقاله به بررسی دقیق تر ماموپلاستی و رفع افتادگی سینه ها می پردازیم . ... ادامه مطلب

سرطان سینه استیج صفر چیست؟سرطان سینه استیج صفر چیست؟

کشف سرطان پستان مرحلۀ صفر به صورت تصادفی انجام می ‎شود، مثل انجام بیوپسی یا تست تصویربرداری پستان برای بررسی توده های دیگر سرطانی ... ادامه مطلب

آنچه باید درمورد پروتز پستان بدانیدآنچه باید درمورد پروتز پستان بدانید

گاهی کمبود بافت سینه باعث سایز کوچک آن میشود که در بعضی از بانوان ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند. در این موارد بواسطه افزایش سایز سینه با پروتز پستان احساس اعتماد به نفس و رضایت بیشتری در فرد ایجاد میشود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین