کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟

چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟

وقتی جراحی کوچک کردن سینه انجام می شود مقدار مشخصی از بافت سینه شامل بافت غددی بافت چربی و پوست برداشته می شود . در این عمل بافت غددی در قسمت زیر هاله سینه حفظ می شود تا خون رسانی و عصب دهی به نوک و هاله سینه به مخاطره نیفتد و در بسیاری از موارد شیردهی حفظ شود .

آنچه در این مطلب میخوانید

علل بزرگ شدن مجدد سینه ها بعد ماموپلاستی

جراحی پستان

در طی دوره حاملگی فرد چندین کیلو اضافه وزن پیدا می کند که قسمتی از آن مربوط به تجمع چربی در بدن است . قسمتی از این چربی در سینه ها ذخیره خواهد شد . علاوه بر آن بافت غددی که در سینه باقی مانده در واکنش به هورمون های دوره بارداری رشد کرده و این دو عامل با هم باعث بزرگ شدن و افزایش سایز سینه خواهند شد . حتی سینه ها تا دو سایز می توانند بزرگ شوند .

چاقی باعث تجمع چربی در داخل سینه می شود . علاوه بر بزرگ شدن سینه به علت یکنواخت نبودن توزیع چربی در بافت سینه ممکن است شکل سینه هم عوض شده و یا غیر قرینه شوند .

تغییرات در هورمون های زنانه به خصوص در دوران یائسگی می تواند باعث بزرگ شدن سینه ها شود . مصرف دارو های هورمونی هم چنین اثراتی روی سینه دارند .

جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

پیشگیری از افزایش سایز سینه بعد ماموپلاستی

چرا جراحی ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است؟

بانوانی که کاهش وزن زیادی را از طریق انجام عمل های جراحی تجربه می کنند، عمدتا از ظاهر نهایی سینه های خود ناراضی هستند. افتادگی سینه ها، متمایل شدن نوک سینه ها به سمت پایین (پتوز)، خالی شدن بالای سینه و بد شکلی در نوک سینه ها از جمله عیوب ظاهری بعد از کاهش وزن محسوب می شوند. انجام ماموپلاستی افزایشی با پروتز پستان ، ماموپلاستی کاهشی و یا لیفت سینه ها با ماستوپکسی بعد از عمل چاقی، می تواند به خوبی این مشکلات ظاهری را رفع نماید.
البته همه افراد هم به ماموپلاستی بعد از عمل چاقی نیاز ندارند. در اصل، ممکن است شخص بعد از جراحی بای پس معده و یا اسلیو معده، سینه هایی با شکل عادی داشته باشد؛ در این صورت نیازی به جراحی زیبایی سینه نخواهد داشت.

نوبت دهی آنلاین دکتر حکیمیان

انواع مختلف ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

به طور کلی، عمل زیبایی ماموپلاستی در سه نوع اصلی تقسیم بندی می شود:

اما انجام ماموپلاستی بعد از عمل های مرتبط با کاهش وزن، با اهداف مختلفی صورت می گیرد. برای مثال کسی که با وجود کاهش وزن، همچنان سینه هایی بیش از اندازه بزرگ دارد، لازم است با ماموپلاستی کاهشی، حجم آن ها را کم تر کند. ماموپلاستی افزایشی هم به بانوانی توصیه می شود که کاهش وزن باعث کم شدن بافت سینه ها شده و از اندازه کوچک سینه های خود راضی نیستند.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که اشخاص معمولا بعد از عمل چاقی به افتادگی سینه ها و پتوز دچار می شوند. بنابراین، در بسیاری از موارد علاوه بر انجام یکی از عمل های ماموپلاستی باید عمل لیفت سینه هم به صورت هم زمان صورت گیرد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

ماموپلاستی بعد از عمل اسلیو معده

یکی از مهم ترین عمل های چاقی که برای کاهش وزن انجام می گیرد، عمل اسلیو معده نامیده می شود. روش جراحی چاقی اسلیو معده معمولا به صورت لاپاراسکوپی یا کم تهاجمی (Minimally Invasive Surgery) یا MIS انجام شده و جزو اعمال محدود کننده غذا (restrictive) طبقه بندی می ‌شود . در این عمل حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیک محل اتصالش به مری توسط استاپلر (stapler) جدا شده و از بدن خارج می ‌شود و باقی مانده معده به صورت لوله یا tube باقی می ‌ماند و بنابراین ظرفیت پذیرش غذا نیز به صورت چشمگیری کاهش می ‌یابد. از طرفی با توجه به ترشح هورمون تحریک کننده اشتها به نام گرلین (Gherelin) از قسمتی از معده که از بدن خارج می‌ شود این افراد بعد از عمل اشتهای کم تری نیز برای خوردن غذا دارند. زیرا قسمت انتهایی معده که کار ترشح هورمون اشتها را انجام می ‌دهد در این عمل برداشته می ‌شود و فرد دیگر اشتهایی به میل غذا نخواهد داشت. این عمل برای افرادی که غذا خور هستند بیشتر پیشنهاد می ‌شود.
در این عمل معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیک محل اتصالش به مری بریده و دوخته می‌ شود و به شکل لوله در می ‌اید.این عمل به روش لاپاراسکوپی و با استاپلر قابل انجام است.
طی این جراحی، بخشی از معده بیمار حذف می شود تا حجم غذای دریافتی وی کمتر شده و به مرور، وزن او کاهش پیدا کند. اما همین کاهش وزن در بانوان می تواند منجر به بد شکلی و یا افتادگی سینه ها شود. برای اصلاح وضعیت سینه ها، بهترین کار انجام ماموپلاستی نزد یک جراح باتجربه خواهد بود.

بهتر است عمل ماموپلاستی بعد از عمل چاقی انجام گیرد یا قبل از آن؟

افرادی که از وضعیت سینه های خود ناراضی هستند و اضافه وزن هم دارند، بهتر است پیش از انجام ماموپلاستی با یک متخصص و جراح پستان معتبر و باتجربه مشورت نمایند. زیرا ممکن است پزشک جراح توصیه کند که شخص قبل از ماموپلاستی، وزن خود را کاهش دهد. البته در چنین شرایطی، جراحی زیبایی ماموپلاستی باید تا زمان رسیدن به وزن ایده آل و ثابت شدن آن، به تعویق افتد.

توصیه می‌شود در صورت احساس هر توده ای در پستان خود حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص ماهیت توده پستان ، و روشهای درمانی مورد نیاز آن، از اقداماتی است که توسط فوق تخصص سرطان پستان انجام می‌پذیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لزوم غربالگری سرطان سینه در زنان بالای 40 ساللزوم غربالگری سرطان سینه در زنان بالای 40 سال

غربالگری سرطان پستان به معنای استفاده از آزمایش ها و معاینات پزشکی جهت تشخیص زودهنگام بیماری ها پیش از بروز علائم آنها است. ... ادامه مطلب

برای تشخیص توده پستان ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافیبرای تشخیص توده پستان ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

سونوگرافی سینه در روش غیر تهاجمی (پوست سوراخ نمی شود) است که برای ارزیابی سینه ‌ها استفاده می‌ شود. فناوری سونوگرافی امکان تجسم سریع در بافت های سینه ... ادامه مطلب

سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمانسازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان قبل و بعد از درمان

سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می شودکه از بافت پستان آغاز می شود. ... ادامه مطلب

ارتباط غذاهای گوشتی با سرطانارتباط غذاهای گوشتی با سرطان

بررسی های زیادی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و نیز گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس و غیره) را تحت بررسی قرار داده اند و احتمال افزایش خطر سرطان روده بزرگ و راست روده و پروستات با این تركیبات غذایی تأیید شده است. گوشت حاوی تركیبات متعددی است كه خطر سرطان را می افزاید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین