کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی

خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی

یکی از معیارهای اساسی تناسب اندام خصوصاً در قسمت بالاتنه، سایز و شکل سینه ها است. عوامل متعددی در طول زمان، باعث ایجاد تغییر در شکل و اندازه ی سینه ها می شود و البته در این بین نقش ژنتیک را نمی توان نادیده گرفت. اگر سینه ها دچار افتادگی باشند و یا سایز متناسبی نداشته باشند، با تحت تأثیر قرار دادن ظاهر بدن، ممکن است روی اعتماد به نفس و روحیه افراد نیز اثر منفی بگذارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در بعضی موارد بزرگ بودن سینه‌ها باعث اختلال در خواب یا انجام فعالیت‌های روزانه و حرکت‌های ورزشی می‌شود، به همین دلیل افراد تمایل دارند که سینه‌های خود را کوچک‌تر کنند. عمل ماموپلاستی می‌تواند به کمک بانوانی بیاید که به دلایل ظاهری، پزشکی یا روانی از حجم سینه‌های خود راضی نیستند و دوست دارند سینه‌هایی خوش‌فرم‌تر و کوچکتر داشته باشند.

عمل جراحی ماموپلاستی یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی سینه است که به منظور کوچک‌تر کردن سینه‌ها و کاهش حجم آنها صورت می‌گیرد. عوارض و خطرات ماموپلاستی از جمله دغدغه های افرادی است که تصمیم خود را برای عمل جراحی ماموپلاستی گرفته‌اند. قبل از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ گونه عمل جراحی وجود ندارد که صد درصد ایمن و بی خطر باشد؛ اما خوشبختانه ماموپلاستی را می‌توان در دسته های کم خطر قرار داد. قبل، حین و بعد از عمل ماموپلاستی باید به عوارض احتمالی در جراحی ماموپلاستی توجه کنید تا بتوانید در صورت بروز هر گونه مشکل، بهترین تصمیم را بگیرید.

جراح پستان

دلایل انجام ماموپلاستی

بسیاری از خانم ها به دلیل بزرگ بودن بیش از حد سینه هایشان با مشکلات فیزیکی و روانی روبرو می شوند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

مزایای ماموپلاستی

اصلی‌ترین مزیت ماموپلاستی کوچک شدن سینه‌ها و کاهش حجم آنها است، به‌گونه‌ای که شخص اندامی متناسب‌تر و زیباتر خواهد داشت. علاوه بر این ماموپلاستی باعث سفت‌تر شدن سینه‌ها شده و آنها را جوان‌تر می‌کند. همچنین انجام این کار سینه‌ها را بالا می‌کشد و نتایجی شبیه به لیفت سینه را نیز ایجاد خواهد کرد.
پس از این عمل سینه‌های شخص بسیار خوش‌فرم‌تر می‌شوند و با اندام و بدن او تناسب پیدا می‌کنند. همچنین در لباس‌های مختلف نیز سینه‌ها زیباتر هستند و اعتمادبه‌نفس شخص بالاتر می‌رود. با کاهش حجم سینه‌ها درد و ناراحتی گردن و شانه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد و شخص با خیال راحت می‌تواند به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازد.

خطرات احتمالی بعد از ماموپلاستی

روش ماموپلاستی

روشی که برای جراحی سینه ها به کار گرفته می شود، می تواند انواع مختلفی داشته باشد مانند:

کارهایی که جراح انجام می دهد عبارتند از:

1. برشی در اطراف هاله و پایین سینه ها ایجاد می کند.
  2. بافت، چربی و نیز پوست اضافی هر سینه را بر می دارد تا به اندازه موردنظر سینه ها برسد.
  3. ظاهر سینه (نوک پستان و اطراف آن) را تغییر می دهد.
  4. معمولاً تغییراتی در نوک پستان و اطراف آن ایجاد نمی شود. مگر اینکه سینه های بیمار به قدری بزرگ باشد که جراح مجبور شود برای حفظ ظاهر سینه ها، نوک پستان ها را در موقعیت بالاتری قرار دهد.

اقدامات قبل از ماموپلاستی

قبل از ماموپلاستی این نکات را رعایت کنید:

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

افراد نامناسب جراحی ماموپلاستی

اینستاگرام دکتر حکیمیان

عوارض ماموپلاستی

اسکارهای نامطلوب

اسکار، بخش طبیعی از فرآیند ترمیم بعد از جراحی یا آسیب است. ظاهر و درمان اسکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. عمق و اندازه زخم یا برش و موقعیت آسیب، سن، ژنتیک، جنسیت و کشش‌پذیری نقش مهمی در به وجود آمدن اسکار بازی می‌کنند.

عفونت

عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها وارد بدن شده باشند و موجب بیماری شوند. میکروب‌هایی که موجب عفونت می‌شوند، بسیار گوناگون هستند. عفونت می‌تواند به وسیله مصرف آنتی‌بیوتیک درمان شود. اگر بعد از عمل جراحی دچار عفونت شده باشید، فرآیند ترمیم به تأخیر خواهد افتاد.

خونریزی

گهگاه خونریزی در داخل بافت سینه اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود سینه دردناک و متورم شود. معمولاً خونریزی در 24 ساعت اول عمل اتفاق می‌افتد. اگر خونریزی مشاهده شود، برای تخلیه خون و متوقف کردن خونریزی نیاز به عمل دوباره دارید.

مشکلات مربوط به ترمیم زخم

مشکلات مربوط به ترمیم زخم بعد از جراحی کوچک کردن سینه رایج هستند. بیشتر زخم‌ها جزئی هستند و به‌سادگی کنترل و درمان می‌شوند. هرچه شدت زخم بیشتر باشد، مانند عفونت، روند بهبودی آن طولانی‌تر می‌شود. اگر سیگار می‌کشید یا مبتلا به دیابت هستید، ممکن است گردش خون ضعیفی داشته باشید که بر التیام سریع زخم تأثیر زیادی می‌گذارد.

نامتقارن شدن سینه‌ها

سینه‌های شما ممکن است بعد از عمل لیفت سینه تغییر شکل دهند. تغییرات طبیعی در بافت سینه می‌توانند نامتقارن شدن سینه ها را موجب شوند.

آسیب به ساختارهای عمیق سینه

یکی از عوارض عمل ماموپلاستی، آسیب به خاطر ساختارهای عمیق‌تر مانند عصب، رگ‌های خونی، عضلات و ریه‌ها است که ممکن است موقتی یا دائمی باشند.

سفتی بیش‌ از حد سینه

ممکن است پس از عمل جراحی احساس سفتی بیش‌ازحد در سینه‌هایتان کنید.

نکروز چربی

نکروز چربی یک توده سفتی را در سینه‌های شما به وجود می‌آورد. نکروز چربی معمولاً دردناک است، اما در برخی افراد خفیف است. نکروز به معنای سلول مرده است که زمانی که اکسیژن کافی به سلول نمی‌رسد اتفاق می‌افتد. وقتی بافت چربی آسیب می‌بیند، توده‌ای از بافت مرده یا آسیب دیده می‌تواند شکل بگیرد. بافت سینه چربی، لایه بیرونی سینه در زیر پوست است.

تجمع مایعات

یکی از عوارض عمل کوچک کردن سینه، جمع شدن مایع سروز است که مایعی شفاف و زردرنگ است که حاوی پروتئین است؛ اما فاقد سلول‌های قرمز خونی است. در بسیاری از مواقع تخلیه آن از سینه ضروری است.

احساس درد

درد و ورم جزئی بعد از عمل کوچک کردن سینه امری اجتناب‌ناپذیر است. البته درد پس از عمل معمولاً شدید نیست. با استفاده از مسکن می‌توان درد ناشی از عمل را کنترل کرد. ممکن است در چند روز اول کمی احساس درد داشته باشید مخصوصاً در هنگام حرکت و یا سرفه کردن. اگر به‌طور مدام احساس درد دارید، حتماً با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. به‌مرور زمان درد در ناحیه سینه باید کمتر شود.

ناتوانی در شیردهی

این احتمال وجود دارد که پس از این عمل با ناتوانی در شیردهی روبرو شوید، بنابراین اگر هنوز به فکر فرزندی در آینده هستید، بهتر است کمی صبر کنید و از روش‌های دیگر برای کوچک کردن سینه استفاده کنید.

ترومبوز سیاهرگ عمقی

ترومبوز سیاهرگ عمقی نوعی لخته خون در ران‌ها است. افراد سیگاری بیشتر در معرض این خطر هستند. گهگاه لخته‌ها می‌توانند وارد ریه‌ها شوند و منجر به آمبولی ریه شوند. برای کاهش این خطر، قبل از عمل به بیماران هپارین تزریق می‌شود.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

لخته شدن خون

یکی از عوارض عمل کوچک کردن سینه، لخته شدن خون در پاها است. اگر بعد از عمل در مچ پاهایتان ورم مشاهده می‌کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. لخته شدن خون می‌تواند بسیار جدی باشد. پیشگیری از لخته شدن خون خیلی مهم است. اگر هم سابقه لخته شدن خون دارید، بیشتر در معرض آن هستید.

شل شدن پوست

شل شدن پوست از جمله نوک سینه و ناحیه آروئل می‌تواند در طول عمل کوچک کردن سینه اتفاق بیفتد. دلیل آن، ورم بیش‌ازحد مانند خونریزی بیش‌ازحد یا فقدان تأمین خون در بافت است. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند باعث شل شدن پوست شود. سه یا چهار هفته قبل از عمل و یک ماه بعد از عمل، مصرف سیگار ممنوع است. اگر پوست شل شود، کنترل آن بسیار سخت است و نتیجه عمل برعکس می‌شود.

جمع شدن نوک پستان

جمع شدن نوک پستان یکی دیگر از عوارض عمل ماموپلاستی است که در طی چند روز پس از عمل جراحی برطرف می‌شود. اگر جمع شدن نوک پستان مدت زمانی طول بکشد، بعد از 6 ماه دوباره باید جراحی انجام گیرد.

جلوگیری از عوارض و خطرات ماموپلاستی

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدی [ 1402-03-10 ]
چطور آنلاین نوبت بگیرم

توصیه های غذایی برای سرطان سینهتوصیه های غذایی برای سرطان سینه

تغذیه نقشی بسیار مهم و اساسی در برخورداری از زندگی سالم ، پیشگیری از بیماری ها و چگونگی مبارزه ی بدن با آنها ایفا میکند بطوریکه بیش از یک سوم سرطان ها به عادات غذایی ما مرتبط میشوند. مواد غذایی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم می توانند از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنند. ... ادامه مطلب

طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟

در بیماران مبتلا به سرطان در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوتراپی یا پرتو درمانی، پرتودرمانی معمولاً روزی یک بار و هر بار به مدت چند دقیقه انجام می شود. پرتودرمانی در همه ی دنیا معمولاً پنج روز در هفته انجام می شود و در روزهای تعطیل آخر هفته انجام نمی شود ... ادامه مطلب

جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟

آنکوپلاستی ، روش ترکیب جراحی پلاستیک با جراحی سرطان است که با اولویت دادن به بحث درمان سرطان و با بهره گیری از روش های نوین جراحی پلاستیک ، این امکان را به جراح می دهد که در حالی که نسج کافی و حتی بیشتر در جهت درمان سرطان بر می دارد ، همزمان پستان را حفظ کرده حتی زیباتر هم بکند . ... ادامه مطلب

پادتن درمانی در سرطان پستانپادتن درمانی در سرطان پستان

عوارض جانبی این داروها (پادتن ها) معمولاً خفیف هستند اما احتمال برخی عوارض جانبی جدی و مهم نیز وجود دارد. برخی از بیماران تحت درمان با داروهای پادتن (به ویژه تراسوزوماب و پرتوزوماب) ممکن است دچار کم کاری قلب بشوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین