کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب و مقالات / سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟

سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی پیدا میکنند؟

تغییرات سینه یک بخش طبیعی از بارداری است و در نتیجه نوسانات هورمونی رخ می دهد. تغییرات در سینه ها می تواند در اوایل 1 هفته پس از لقاح رخ دهد و تا زمان تولد نوزاد و بعد از آن ادامه یابد. در این مقاله، تغییرات پستان که در هر سه ماهه شایع‌ تر است را مورد بحث قرار می‌دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

ما همچنین نکاتی را برای کاهش ناراحتی سینه در دوران بارداری ارائه می دهیم. توجه به این نکته ضروری است که تغییرات پستان در افراد مختلف متفاوت است و همه علائم زیر را در همه افراد ایجاد نمی‌کند.

جراحی پستان

تغییرات سینه در سه ماهه اول بارداری

در هفته های 0 تا 13 بارداری، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حساسیت سینه اغلب یکی از اولین علائم بارداری است. سینه ها ممکن است در اوایل 1 تا 2 هفته پس از لقاح، دردناک، سنگین یا گزگز شوند. نوک سینه ها نیز ممکن است در لمس حساس و یا حتی دردناک باشند. این تغییرات به دلیل افزایش سطح هورمون در بدن و افزایش جریان خون به بافت پستان رخ می دهد. ناراحتی سینه اغلب پس از چند هفته کاهش می یابد، اگرچه ممکن است در مراحل بعدی بارداری بازگردد.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

افزایش اندازه یک یا دو فنجان در دوران بارداری طبیعی است، به خصوص در بارداری اول. این رشد می تواند از اوایل بارداری شروع شود و در تمام مدت ادامه یابد. رشد سریع می تواند باعث شود که سینه ها با کشش پوست احساس خارش کنند. سینه ها نیز ممکن است پس از تولد در طول شیردهی به افزایش اندازه خود ادامه دهند.

حجم خون به طور معمول 50 درصد افزایش می یابد. در نتیجه در طول بارداری، رگهای آبی برجسته معمولاً در چندین ناحیه از پوست، از جمله سینه ها و معده ظاهر می شوند. این وریدها برای حمل حجم فزاینده خون و مواد مغذی در سراسر بدن به جنین در حال رشد ضروری هستند.

تغییرات پستان در بارداری

تغییرات سینه در سه ماهه دوم بارداری

از هفته های 14 تا 27، سه ماهه دوم بارداری ممکن است تغییرات زیر در پستان ایجاد شود:

آرئول های تیره تر:

آرئول ها دایره های رنگی اطراف نوک سینه ها هستند. در طول سه ماهه دوم و سوم، آرئول ها اغلب بزرگتر و تیره تر می‌شوند. تیره شدن آرئول ها احتمالاً ناشی از تغییرات هورمونی است. اغلب بعد از شیردهی، آرئول به رنگ قبل از بارداری خود باز می گردد، اما گاهی اوقات یک یا دو سایه تیره تر از آنچه در ابتدا بود باقی می ماند.

برآمدگی آرئولا:

بارداری باعث می شود که برجستگی های کوچک و بدون درد روی آرئول ها ظاهر شود. این غدد تولید کننده روغن به نام توبرکل مونتگمری هستند و سینه ها را روان کرده و شیردهی را تسهیل می کنند.

ترشح از نوک پستان:

برخی از افراد ممکن است در سه ماهه دوم بارداری متوجه ترشحات نوک سینه شوند. برای دیگران، این ممکن است تا سه ماهه سوم یا بعد از زایمان رخ ندهد. ترشح می تواند در هر زمانی رخ دهد اما زمانی که سینه ها تحریک می شوند احتمال بیشتری دارد. این ترشح غلیظ و زرد رنگ آغوز است، مایعی که عملکرد ایمنی نوزادان در مراحل اولیه شیردهی را تقویت می‌کند.

توده های سینه:

سینه های توده دار بر برخی افراد در دوران بارداری تاثیر می گذارد. معمولا این توده ها جای نگرانی ندارند. آنها اغلب یا گالاکتوسل هستند که مجاری شیر مسدود شده اند یا فیبروآدنوما که تومورهای خوش خیم پستان هستند.
با این حال، هنوز مهم است که در مورد هر توده سینه ای که ایجاد می شود به پزشک اطلاع دهید. اگرچه خطر ابتلا به سرطان سینه در دوران بارداری به خصوص در افراد زیر 35 سال کم است، اما بارداری می تواند آن را برای تشخیص و درمان سرطان سینه سخت تر کند.

تغییرات سینه در سه ماهه سوم بارداری

هفته های 28 تا 40 بارداری می تواند منجر به تغییرات زیر در پستان شود:

ادامه رشد و تغییرات دیگر:

بسیاری از تغییرات سینه که در سه ماهه اول و دوم بارداری رخ می دهد در ماه های آخر بارداری ادامه می یابد. سینه‌ها می‌توانند حتی بزرگ‌تر و سنگین‌تر شوند، نوک سینه‌ها ممکن است به تیره شدن ادامه دهند و آغوز ممکن است به طور منظم نشت کند.

علائم کشیدگی:

رشد سریع بافت باعث کشیدگی پوست می شود که ممکن است منجر به استریا گراویداروم یا علائم کشش شود. تحقیقات نشان می دهد که 50-90 درصد افراد باردار علائم کشش روی بدن خود ایجاد می‌کنند که بیشتر روی سینه‌ها، شکم و ران‌ها ایجاد می‌شود.
این خطوط قرمز معمولاً در ماه های 6 و 7 بارداری ایجاد می شوند، اما می توانند قبل یا بعد از این زمان نیز ظاهر شوند.

تولید شیر:

تغییرات پستان به نوزاد تازه متولد شده اجازه می دهد تا شیر بخورد. با این حال، افرادی که تغییرات قابل توجهی در سینه در دوران بارداری تجربه نمی کنند، نباید نگران توانایی خود در تغذیه نوزادان خود باشند. تغییرات نوک پستان و سینه نشان دهنده توانایی فرد در تولید شیر یا شیردهی نیست. بعد از زایمان یا گاهی قبل از آن، سینه ها مقدار کمی آغوز تولید می کنند. این مایع به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند. نوزادان تازه متولد شده شکم بسیار کوچکی دارند و برای تامین نیازهای تغذیه ای خود فقط به مقدار کمی آغوز نیاز دارند. طی چند روز آینده، سینه ها به جای آغوز شروع به تولید شیر می کنند. تولید شیر مادر به طور معمول از بین 5 روز و 2 هفته پس از زایمان شروع می‌شود.

راه هایی برای کاهش ناراحتی سینه در بارداری:

بسیاری از افراد در دوران بارداری دچار ناراحتی سینه می شوند. با این حال، راه‌های زیادی برای این افراد وجود دارد که بتوانند سینه‌های خود را تغییر داده و ناراحتی خود را در این زمان کاهش دهند:

پوشیدن پد سینه برای نشت آغوز:

برای نشت آغوز، سعی کنید از پد سینه استفاده کنید. اینها به صورت یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد در دسترس هستند.

استفاده از لوسیون و روغن:

استفاده از لوسیون یا روغن روی سینه ها می تواند سفت شدن و خارش پوست را تسکین دهد. بسیاری از افراد نیز به امید کاهش علائم کشش از این محصولات استفاده می کنند. با این حال، پژوهش‌‌های اخیر نشان می دهد که درمان های موضعی مانند کره کاکائو و سایر روغن ها از ایجاد علائم کشش جلوگیری نمی کند. در عوض، دفتر سلامت زنان صبور بودن را توصیه می‌کند، زیرا علائم کشش و سایر تغییرات پوستی معمولاً پس از تولد نوزاد محو می شوند.

درمان انسداد مجاری شیر:

اینستاگرام دکتر حکیمیان

بررسی سینه ها برای وجود توده ها

در دوران بارداری به منظور بررسی توده ها و برجستگی ها، چکاپ سینه ها را به طور منظم انجام دهید و در مورد هر گونه نگرانی با پزشک صحبت کنید. معمولا، یک توده خوش خیم است یا به دلیل مسدود شدن مجرای شیر ظاهر شده است.

نکات سوتین:

سرمایه گذاری روی یک سینه بند مناسب و حمایت کننده یکی از بهترین راه ها برای کاهش ناراحتی سینه در دوران بارداری است. هنگام انتخاب سوتین، به دنبال سوتینی باشید که دارای ویژگیهای زیر هستند:

سوتین های ورزشی و سوتین های خواب گزینه های راحت برای بارداری هستند. بسیاری از مردم ترجیح می دهند با نزدیک شدن به موعد زایمان، سوتین های شیردهی بخرند. سوتین های شیردهی برای استفاده در دوران بارداری و هنگام خواب نیز مناسب هستند.
انتخاب یک سینه بند حرفه ای در دوران بارداری ایده خوبی است زیرا اندازه سینه بند افراد می تواند چندین بار با بزرگ شدن سینه ها و قفسه سینه تغییر کند.

نوبت دهی دکتر حکیمیان

تغییرات قابل انتظار پس از بارداری

گاهی ممکن است سینه ها بعد از بارداری آویزان تر به نظر برسند. این تغییر در افرادی که سیگار می کشند یا افرادی که دارای موارد زیر هستند بیشتر است:

دکتر سید محمد رضا حکیمیان فلوشیپ جراحی سرطان با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند. شماره تماس : 36294896 - 031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیرا [ 1402-12-21 ]
سلام ایا نوک پستان برامده و بزرگ و سفت نشانه یک پستان سالم هست ؟ و ایا برای دختری که مجرد باشه بزرگی نوک پستانش عادیه؟ اخه تجربه شیردهی ندارم ولی نوک پستانم خیلی بزرگ و بحالت گیلاس درشته و سفت هاله و نوک پستانهام قهوه ای روشن هست ایا طبیعیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینهرابطه ی هورمون استروژن با سرطان سینه

آگاهی نسبت به علل ایجاد سرطان پستان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. در این بخش به ارتباط میان هورمون استروژن با سرطان سینه پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

بزرگ یا کوچک کردن سایز سینه با ماموپلاستیبزرگ یا کوچک کردن سایز سینه با ماموپلاستی

ماموپلاستی ، در حقیقت به معنای جراحی زیبایی سینه ( بزرگ یا کوچک کردن سایز سینه ) است ، اما معمولا جراحی کوچک کردن سینه به عنوان ماموپلاستی شناخته می شود . امروزه ماموپلاستی جزو جراحی های زیبایی پر طرفدار در میان خانم ها به شمار می رود ... ادامه مطلب

کدام توده های سینه خطرناک و سرطانی نیستند؟کدام توده های سینه خطرناک و سرطانی نیستند؟

یکی از شایع ترین و کشنده ترین سرطان ها در خانم ها سرطان سینه است . سرطان ها از یک توده شروع می شوند . بسیاری از خانم ها هنگام ماموگرافی یا معاینات خانگی با توده هایی مواجه می ‌شوند ... ادامه مطلب

اقدامات لازم پس از بزرگ کردن سینه با جراحیاقدامات لازم پس از بزرگ کردن سینه با جراحی

مراقبت های بعد از پروتز سینه نقش بسیار مهمی در نتیجه عمل و جلوگیری از ایجاد عوارض دارد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین