کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / آخرین گزینه های درمان سرطان پستان در ایران

آخرین گزینه های درمان سرطان پستان در ایران

سرطان سینه هنگامی رخ می دهد که برخی از سلول های پستان شروع به رشد غیر طبیعی کنند. این سلول ها با سرعت بیشتری نسبت به سلول های سالم تقسیم می شوند و انباشته می شوند و یک توده را تشکیل می دهند. سلول ها ممکن است از طریق پستان به گره های لنفاوی یا سایر قسمت های بدن انتشار یافته و متاستاز شوند. محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را عامل خطر ابتلا به بیماری می دانند؛ اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد که هیچ فاکتور خطری ندارند، به سرطان مبتلا می شوند و در عوض سایر افراد با فاکتورهای خطر هرگز سرطان را تجربه نمی کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این احتمال وجود دارد که بیماری در اثر تعامل پیچیده عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شود. درمان سرطان سینه و روش های آن به ماهیت بیماری، مرحله آن و میزان گسترش آن در بدن بستگی دارد. در سال های اخیر پیشرفت زیادی در درمان سرطان پستان در ایران حاصل شده است. امروزه به جای یک یا دو روش درمانی لیستی از گزینه های درمانی وجود دارد که برای مبارزه با سلول های سرطانی در سرطان پستان استفاده می شود.

جراحی پستان

دلایل و عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان

علائم سرطان سینه

  1. وجود توده های سفت در سینه که اغلب بدون درد هستند؛ اما باید توجه کنید که تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن این توده ها بر عهده پزشک می باشد.
  2. ترشحات به رنگ های مختلف سفید، قهوه ای، آبی، قرمز و یا بدون رنگ از نوک پستان می تواند نشانه سرطان سینه باشد. در صورتی که ترشح خونی به همراه غده ای در سینه باشد احتمال سرطان سینه افزایش می یابد.
  3. تغییرات پوست به صورت فرورفتگی یا کشیدگی پوست می تواند نشانه سرطان پستان باشد.
  4. تغییرات در نوک پستان مانند قرمزی و خارش نوک پستان، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن آن می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد.
  5. گاهی بزرگی بیش از حد یک تومور منجر به بزرگتر شدن یک سینه و عدم تقارن در آنها می شود.
  6. بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل هرچند دلیل قطعی برای سرطان سینه نیست؛ ولی بهتر است در این موارد فرد توسط پزشک معاینه شود.

درمان سرطان سینه در ایران

درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی از جمله حجم و مکان توده در پستان، میزان پیشرفته بودن بیماری، سن بیمار، وضعیت کلی سلامت بیمار، دفعات ابتلا به سرطان پستان بستگی دارد. آنچه در موفقیت درمان سرطان پستان اهمیت دارد، تشخیص به موقع این بیماری است. بنابراین از علائم و نشانه های بیماری نباید غافل شد و با غربالگری مداوم، احتمال موفقیت درمان سرطان را بالا برد. برخی از درمان ها موضعی هستند و بدون تأثیر گذاشتن روی دیگر قسمت های بدن، تومور را درمان می کنند. درمان موضعی شامل روش های درمانی مانند جراحی و رادیوتراپی می شود.

درمان سرطان پستان

جراحی

در اغلب بیماران مبتلا به سرطان پستان، جراحی یکی از گزینه های مهم درمانی است. جراحی پستان انواع مختلفی دارد که انتخاب نوع آن، بسته به نوع سرطان، مرحله بیماری، میزان گسترش سلول های سرطانی و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود.عمل جراحی ممکن است به دلایل زیر انجام شود:

رادیوتراپی

در طی پرتودرمانی یا همان رادیوتراپی سلول های سرطانی را از بین می روند. در برخی موارد مبتلایان به سرطان پستان علاوه بر سایر درمان ها به پرتودرمانی نیز احتیاج دارند. انواع اصلی پرتودرمانی که می تواند در درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار بگیرد، پرتودرمانی با پرتوهای خارجی و براکی تراپی است.

اپیدمیولوژی سرطان پستان

این روش درمانی در چندین موقعیت به مورد استفاده قرار می گیرد:

نوبت دهی دکتر حکیمیان

درمان سیستمیک سرطان سینه

داروهایی که برای درمان سرطان پستان به کار می روند، از آنجا که می توانند در هر نقطه از بدن خود را به سلول های سرطانی برسانند، روش های درمانی سیستمیک محسوب می شوند. این داروها می توانند به صورت خوراکی یا تزریقی مورد استفاده قرار بگیرند. بسته به نوع سرطان پستان، انواع مختلفی از درمان دارویی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

در این روش جهت درمان سرطان پستان از داروهای ضد سرطانی خوراکی یا تزریقی استفاده خواهد شد. این دارو ها به کمک جریان خون حرکت کرده و خود را به سلول های سرطانی می رسانند. گاهی در صورت تهاجم به مغز و نخاع ممکن است داروهای شیمی درمانی مستقیماً به مایعات نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است تزریق شود. قبل از شیمی درمانی، تومورهای جامد ممکن است از نظر ژنتیکی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا میزان پاسخ گویی به داروهای شیمی درمانی و تعیین مؤثرترین نوع دارو صورت گیرد. در طی شیمی درمانی نیز بیماران تحت بررسی های جسمی، آزمایشات خون، سی تی اسکن، اسکن MRI و … قرار می گیرند. شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی سرطان سینه یا بعد از جراحی توصیه شود.

شیمی درمانی نئوادجوانت سرطان پستان: این نوع شیمی درمانی به منظور کاهش سایز تومورهای بزرگ پستان و قبل از عمل جراحی انجام می شود. به دنبال این نوع شیمی درمانی جراحی محافظت از پستان میسر خواهد بود.
شیمی درمانی ادجوانت سرطان: این نوع درمان بعد از جراحی یا رادیوتراپی برای حذف باقی مانده سلول های سرطانی انجام می شود که طی عمل جراحی سرطان پستان یا رادیوتراپی امکان برداشتن آنها وجود نداشته است. همچنین این روش ممکن است از انتشار بیماری به دیگر نقاط بدن پیشگیری نماید.

به طور کلی داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی می توانند تقریباً در هر جای بدن و نه فقط در پستان ها، خود را به سلول های سرطانی برسانند. در برخی از انواع سرطان پستان، سلول های سرطانی پستان گیرنده هایی دارند که به استروژن و پروژسترون متصل می شوند و باعث افزایش رشد آنها خواهد شد. درمان هایی که از اتصال این هورمون ها به گیرنده ها جلوگیری کنند، هورمون درمانی نامیده می شوند. این نوع درمان سیستمیک در مبتلایانی که از توده های سرطانی آنها گیرنده های هورمونی دارند مورد استفاده قرار می گیرد و در تومورهایی که گیرنده هورمونی ندارد مؤثر نخواهد بود. هورمون درمان انواع مختلفی دارد؛ اما دو نوع متداول آن عبارتند از:

  1. تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن: این داروها با اتصال به گیرنده های استروژنی سطح سلول های سرطانی پستان مانع از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی شده و از رشد آنها جلوگیری می کنند. معمولاً در هورمون درمانی از داروی تاموکسیفن جهت جلوگیری از عود سرطان پستان و کاهش ریسک ابتلا به آن استفاده می شود.
  2. مهارکننده های آروماتاز: این داروهای هورمون درمانی با اتصال به آنزیم مسئول تولید استروژن (آنزیم آروماتاز) مانع تولید استروژن می شوند و با توقف تولید استروژن، سلول های سرطانی از فقدان استروژن دچار گرسنگی شده و از رشد و تقسیم آنها جلوگیری می شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

ایمونوتراپی در واقع تحریک سیستم ایمنی بدن فرد به کمک های داروهای تجویزی جهت شناخت و از بین بردن سلول های سرطانی است. ایمونوتراپی می تواند برای درمان برخی از انواع سرطان پستان استفاده شود. ایمونوتراپی گزینه درمانی مناسب برای بیمارانی است که امکان جراحی برای آنها وجود ندارد و یا سرطان پستان متاستاتیک با ویژگی های ژنتیکی خاص دارند.

گاهی داروهایی برای تومورهای پستان که مقدار زیادی از پروتئین سرطانی به نام HER2 را تولید می کنند، تجویز می شوند. در صورت اثبات آزمایشگاهی وجود ژن HER2 در سلول های سرطانی، با تجویز این دارو ها می توان با خاموش کردن ژن HER2، منبع انرژی سلول های سرطانی را قطع کرد. معمولاً درمان هدفمند سرطان پستان در کنار سایر روش های درمانی و برای کمک به کنترل سلول های سرطانی گسترش یافته و یا جلوگیری از عود سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آگاهی از انواع جراحی زیبایی پستان ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی پلاستیک سینه چیست؟جراحی پلاستیک سینه چیست؟

امروزه جراحی پلاستیک سینه با توجه به اهمیت زیاد زیبایی اندام، پر طرفدار و پر متقاضی شده است که البته تأثیرات بسزایی در کیفیت زندگی و احساس اعتماد به ن ... ادامه مطلب

تشخیص بیماری های خوش خیم پستانتشخیص بیماری های خوش خیم پستان

تشخیص نوع توده پستانی تنها توسط پزشک و با استفاده از انجام معاینات فیزیکی ، سونوگرافی پستان و ماموگرافی قابل انجام است . ... ادامه مطلب

رابطه سرطان با تغذیهرابطه سرطان با تغذیه

در مورد ارتباط تغذیه با سرطان مطالب بسیار متنوع و گاه متناقضی به گوش می رسید. از نظر علمی و اخلاق پزشکی، اعضای تیم درمان فقط اجازه دارند مطالب علمی مورد تأیید و آزموده شده را به عنوان راهکار به بیماران ارائه نمایند. ... ادامه مطلب

آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟

ماموگرافی یک روش برای آزمایش و بررسی دقیق بافت پستان است. در این روش با استفاده از پرتو های خفیف اشعه ایکس، بیماری های پستان شناسایی و تشخیص داده می شوند. به عبارتی ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از بافت پستان است که به شناسایی زودهنگام سرطان های غیر قابل لمس کمک می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین