کتاب سیب صورتی

بیماری پاژه سینه چیست؟

بیماری پاژه Paget نوع خاصی از سرطان سینه است که نوک پستان را درگیر می کند. بیماری Paget به طور معمول باعث زخم و فرسایش پوست نوک پستان می شود و ممکن است با ترشح نوک پستان آغشته به خون همراه باشد.این بیماری نوعی از سرطان پستان است که در بین بانوان به ندرت به چشم می‌ خورد.

آنچه در این مطلب میخوانید

نکته ‌ای که در مورد این بیماری وجود دارد، این است که معمولاً در یک پستان اتفاق می ‌افتد.این بیماری ساختار نوک پستان را تغییر می‌ دهد و با احساس درد، سوزش و خارش همراه است. این بیماری از نوک پستان آغاز می‌ شود و این امکان وجود دارد که به سایر نواحی پستان نیز انتشار یابد.

جراحی پستان

علائم بیماری پاژه پستان

معمولاً بیماری ‌ها علائمی دارند که با مشاهده آن علائم به این نتیجه می‌ رسیم که این بیماری قطع به یقین در افراد وجود دارد. در این بخش از مطلب تصمیم داریم به علائم این بیماری بپردازیم. این علائم عبارت است از:

هر کدام از علائم بالا را می‌ توان به بیماری پاژه پستان نسبت داد. بنابرین در صورت مشاهده علائم بیماری پاژه پستان به پزشک متخصص پستان مراجعه نمایید.

میزان شیوع بیماری پاژه پستان

هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص میزان شیوع بیماری پاژه پستان در دست نیست. با این حال بر اساس گزارشات، این بیماری بخش اندکی از کل موارد ابتلا به سرطان پستان را تشکیل می دهد و تنها چیزی بین یک الی چهار درصد از موارد سرطان پستان، بیماری پاژه تشخیص داده شده اند.

بیماری پاگت پستان

علت بیماری پاژه پستان چیست؟

علت بیماری پاژه پستان نا شناخته است. دانشمندان معتقدند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی در ایجاد این بیماری نقش دارند. به نظر می رسد چندین ژن با ابتلا به این بیماری مرتبط هستند. برخی از دانشمندان بر این باورند که بیماری پاژه پستان با عفونت ویروسی در سلول های سینه مرتبط است، اما این نظریه همچنان بحث برانگیز است.

بیماری پاژه ولوو

بیماری پاژه ولوو نوع غیر معمول سرطان پوست است که از سلول های غدد ایجاد می شود. این بیماری به صورت یک ناحیه قرمز و مخملی با جزایر سفید بافت روی قسمت سطحی سینه ظاهر می شود. گاهی اوقات ممکن است صورتی باشد، و گاهی اوقات زخم ها مرطوب اند و حتی مایعاتی ترشح می شود و به راحتی خون ریزی می کنند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری در مراحل پیشرفته خارش و درد را تجربه خواهند کرد . طبق اطلاعات به دست آمده تقریباً اکثر بیماران، زنان یائسه سفید پوست هستند.

روش های تشخیص بیماری پاژه پستان

پزشک پستان شما را معاینه می‌ کند. نوک پستان و اطراف آن به صورت کامل لمس و بررسی می ‌شود. ممکن است از بیمار بخواهد که کمی بنشیند و بایستد. تنها روش تشخیص بیماری پاژه پستان انجام بیوپسی یا نمونه برداری است.

بیوپسی (نمونه برداری)

بیوپسی نوعی آزمایش پزشکی است که به بافت‌برداری، نمونه برداری و تکه ‌برداری هم معروف است. با استفاده از این روش می ‌تواند به بیماری پاژه پی برد. بیوپسی پستان به پزشک کمک می ‌کند که با برداشتن بافت و نمونه ‌های مایع برای آزمایش، به وجود سلول‌ های سرطانی پی ببرند.

بیوپسی پوست با ضخامت کامل

در این روش، باید بیوپسی از پوست انجام شود. در برخی از موارد، لایه نازکی از سطح فوقانی پوست برداشته می‌ شود و در نوع دیگر، نمونه از لایه ‌های فوقانی و زیرین گرفته می ‌شود. برای تشخیص بیماری پاژه پستان معمولاً از هر دولایه بافت ‌برداری می‌ شود.

بیوپسی دقیق با سوزن (core needle biopsy)

در این روش، نمونه‌ های بافتی با استفاده از یک سوزن توخالی برداشته می ‌شود. این روش معمولاً مربوط به زمانی است که یک توده درون پستان احساس شود. برای هدایت سوزن به سمت تومور، ابزار های تصویربرداری خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
با این حال گاهی برای حصول اطمینان در خصوص عدم وجود توده های بدخیم یا نا هنجاری دیگر ناحیه پستان، پزشکان انجام آزمایشات زیر را نیز توصیه می کنند.

ماموگرافی

در این روش، تصاویری از داخل بدن به دست می ‌آید. از این تصاویر برای پیدا کردن سرطان استفاده می ‌شود. رادیولوژیست تصاویر حاصل از عکس‌ برداری را تجزیه و تحلیل می ‌کند و به پزشک شما اطلاع می ‌دهد.
عکس حاصل از پستان یا ماموگرافی با استفاده از اشعه X به دست می ‌آید. برای تهیه ماموگرام، پستان در یک صفحه مسطح قرار می ‌گیرد. سپس صفحه دیگری روی پستان شما قرار می ‌گیرد. این کار باعث می ‌شود که تصویر کامل و واضحی از فضای داخل پستان تهیه شود.

نوبت دهی انلاین دکتر حکیمیان

سونوگرافی

روش دیگری برای بررسی بیماری پاژه پستان سونوگرافی است. در این روش موج ‌های صوتی به داخل پستان ارسال و تصویری ایجاد می ‌کنند. در این روش، یک پروب روی پستان قرار می ‌گیرد. وقتی پروب روی پستان باشد، صفحه نمایش اطلاعات لازم را نمایش می ‌دهد.
روش سونوگرافی پستان معمولا در هنگام مشاهده علائم بیماری پاژه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. با این روش توده ‌های موجود در پستان هم بررسی می ‌شود.

MRI پستان

در صورتی که مبتلا به بیماری پاژه پستان باشید، احتمالاً باید MRI پستان بگیرید. وقتی سرطان در ماموگرام مشاهده نشود، MRI سینه مسیری است که به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این آزمایش به کمک یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی انجام می ‌شود. این امواج و میدان، تشکیل تصویر می ‌دهند.

ایا سرطان پاژه درمان دارد

راه درمان پاژه سینه

گاهی افرادی که با این بیماری درگیر هستند، در جای دیگری از سینه خود به سرطان سینه مبتلا هستند. در این بخش از مطلب قصد داریم به ترفند های مناسب برای درمان بیماری پاژه پستان اشاره کنیم. روش‌ های مختلفی برای درمان وجود دارد که ممکن است یک یا چند مورد آن برای یک بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

کوادرانتکتومی مرکزی (Central Quadrantectomy)

در این روش، ترکیب نوک پستان و هاله اطراف آن برداشته می‌ شود. بافت‌ های نرمال زیر این ترکیب هم برداشته می‌ شود تا تمامی سلول‌ های سرطانی حذف شوند. مزیت این روش آن است که پستان باقی می ‌ماند و برداشته نمی‌ شود.
جهت کاهش ریسک بازگشت سرطان پس از جراحی، معمولا از درمان به کمک تشعشع و همچنین بیوپسی غده لنفاوی سنتینل (اولین گروه غدد لنفاوی زیر بغل که محتویات لنفاوی پستان در ابتدا درون آن ها ریخته می شود و به غدد نگهبان معروف هستند اگر این غدد سالم باشند مبین سالم بودن سایر غدد لنفاوی زیر بغل می باشد) استفاده می ‌شود. همچنین لازم است مراقبت ‌های پس از جراحی صورت گیرد تا سلامتی شخص در طولانی مدت تضمین گردد. مصرف دارو و داشتن یک سبک زندگی سالم فوق‌ العاده مفید و موثر خواهد بود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

ماستکتومی کامل (Total mastectomy)

ماستکتومی کامل یکی از روش ‌های درمان بیماری پاژه پستان است که در آن کل پستان برداشته می ‌شود. در این روش عضله پستان تغییری نمی ‌کند و برداشته نمی ‌شود. به این روش «ماستکتومی ساده» نیز گفته می ‌شود. در این روش برای کاهش ریسک بازگشت سرطان از روش بیوپسی (بافت برداری) غده لنفاوی سنتینل (sentinal node) استفاده می ‌شود.

درمان های تکمیلی با استفاده از شیمی درمانی و پرتودرمانی

پس از انجام عمل ماستکتومی، پزشک شما ممکن است با توجه به نوع و میزان پیشرفت سرطان، استفاده از دارو های شیمیایی ضد سرطان، رادیوتراپی پستان و یا هورمون تراپی پستان را به منظور جلوگیری از بازگشت سرطان پستان تجویز کند. درمان های تکمیلی سرطان پستان و بیماری پاژه تا حد زیادی به نوع سرطان و اینکه آیا این سرطان ویژگی های خاصی مانند داشتن پذیرنده های استروژن یا پروژسترون دارد ، بستگی دارد.

بیوپسی غده لنفاوی سنتینل

در زنانی که سرطان پستان در آن ها به طور قطعی تشخیص داده شده است و مبتلا به نوع تهاجمی این سرطان هستند، گره های لنفاوی اولیه اولین محل انتشار سرطان پستان هستند. این روش به اختصار به صورت “SLNB” نامیده می ‌شود. در روش SLNB دو تا سه غده لنفاوی سنتینل برداشته می ‌شود. سپس از این غده ‌ها برای تست و آزمایش انتشار سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل استفاده می ‌شود.

کتاب سیب صورتی به قلم بیش از ۲۰ نفر از متخصصین مقوله سرطان پستان و با گردآوری و تدوین دکتر سید محمد رضا حکیمیان ، شامل اطلاعات معتبر ، کاربردی و بسیار مفیدی است که خواندن و معرفی آن را به تمامی کسانی که به نوعی با این بیماری مواجه هستند توصیه می کنیم . این مجموعه به پرسش‌های بی شماری در زمینه سرطان پستان پاسخ داده است و هدیه ارزشمندی برای دوستان و آشنایان است. شما می توانید برای دریافت این کتاب، روی لینک تهیه کتاب سیب صورتی کلیک کنید؛ یا از طریق پیام به شماره واتساپ ۰۹۰۴۴۰۴۶۶۴۹ اقدام فرمایید.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23

افزایش خطر سرطان پستان با بافت متراکم سینهافزایش خطر سرطان پستان با بافت متراکم سینه

سرطان پستان وقتی ایجاد می شود که فرایند تقسیم سلولی درون بافت پستان دچار اختلال شود. سلول های بافت سرطانی شده پستان، یک تقسیم بیش از اندازه و بدون کنترل دارند. محل شروع این سرطان در پستان می تواند متفاوت باشد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر افزایش خطر سرطان پستان با بافت متراکم سینه می پردازیم. ... ادامه مطلب

داروهای شیمی درمانی چه عوارضی دارند؟داروهای شیمی درمانی چه عوارضی دارند؟

عوارضی که ممکن است داروهای شیمی درمانی در بدن ایجاد نمایند بستگی به ترکیب دارویی و شدت واکنش بدن نسبت به دارو دارد. به یاد داشته باشید این عوارض موقت و گذرا هستند و بیمار دچار همه عوارضی که در اینجا ذکر میشود، نخواهد شد و در مجموع فواید حاصل از این داروها بیشتر از عوارض آنهاست ... ادامه مطلب

درباره ماموپلاستی افزایشی و ریداکشن بیشتر بدانیددرباره ماموپلاستی افزایشی و ریداکشن بیشتر بدانید

ماموپلاستی محبوب ترین جراحی پلاستیک در بسیاری از کشورها است. طبق آمار، بیش از نیمی از زنان از سینه های خود ناراضی هستند و متمایل به عمل جراحی برای اصلاح آنها هستند. با ماموپلاستی می توانید سینه های خود را بزرگ کنید، اندازه آنها را کاهش دهید یا شکل آنها را تغییر دهید. ... ادامه مطلب

کاهش حس نوک پستان پس از جراحیکاهش حس نوک پستان پس از جراحی