کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پستان / بررسی علت و درمان سفت و دردناک شدن نوک سینه آقایان

بررسی علت و درمان سفت و دردناک شدن نوک سینه آقایان

مشکلات و بیماری هایی که در سینه و نوک سینه زن ها می تواند به وجود بیاید، گاهی ممکن است به طور غیر عادی در پستان و نوک پستان مرد نیز بروز کند. بیشتر دلایل درد نوک سینه در مردان به دلیل وجود مشکلات در بافت پستان است. این مشکلات معمولاً قابل درمان هستند و بعضی از آنها به خودی خود برطرف می شوند. سختی نوک پستان یکی از عارضه ها است که گاهی طبیعی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

اعصاب نوک سینه به محرک های جسمی و روانی واکنش نشان می دهند؛ بنابراین تغییر دما یا چیزی مانند پارچه پیراهن شما که روی پوست شما کشیده شود می تواند باعث سفت شدن یک یا هر دو نوک سینه شما شود. با این حال، برخی از مشکلات بهداشتی زمینه ای وجود دارد که می تواند منجر به سختی نوک سینه مردان شود. برخی از شرایط رایج که ممکن است علت سفت شدن سینه ها و درد نوک سینه در مردان شود در ادامه ذکر می گردد.

جراح پستان

علت سفت شدن و درد نوک سینه در مردان

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی باعث رشد غیرطبیعی سینه در مردان می شود. این مشکل می تواند در هر سنی در مردان ایجاد شده و موجب درد شود. ژنیکوماستی به دلیل عدم تعادل هورمونی و زمانی که استروژن افزایش می یابد ایجاد می شود. البته چاقی، افزایش سن و مصرف داروهای استروئیدی از دیگر دلایل به وجود آمدن این بیماری هستند.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

کیست سینه

کیست روی سینه توده‌هایی هستند که حاوی مایع یا هوا می باشند. این کیست‌ها معمولاً بی خطر هستند؛ اما گاهی اوقات می توانند باعث سفت شدن نوک پستان در آقایان شوند.

کشیدگی عضله

دو عضله اصلی سینه، پکتورالیس ماژور و مینور هستند که قفسه سینه را تشکیل می دهند. در برخی از مواقع انجام تمرینات سخت و سنگین فشار زیادی را به این عضلات وارد می کند و باعث کشیدگی و سفت شدن بافت سینه و در نهایت درد نوک سینه می شوند.

نکروز چربی سینه

نکروز چربی در محل جراحی روی پستان‌ها یا نمونه برداری ممکن است ایجاد شود. نکروز چربی می تواند ایجاد توده کند؛ اما این توده سرطانی نیست. یکی از نشانه های نکروز چربی سینه، وجود توده سفت در کنار نوک سینه که از لحاظ ظاهری مشابه سرطان پستان است.

درد نوک سینه مردان

حساسیت نوک پستان

برخی از اوقات در اثر دویدن، سایش لباس و … نوک سینه مردان دچار تحریکاتی از قبیل قرمزی و التهاب می شود که این مورد بیشتر در دوندگان دیده می شود.

فیبرو آدنوما

توده غیر سرطانی دیگری به نام فیبروآدنوم وجود دارد که در مردان کمتر دیده می شود. علت فیبروآدنوم مشخص نیست؛ اما بیشتر آنها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند.

سرطان سینه

در صورتی که علت سفت شدن نوک سینه در مردان هیچ کدام از موارد بالا نباشد، درد نوک پستان می تواند نشانه علت جدی تری مانند سرطان پستان باشد. سرطان سینه در مردان شایع نیست و بیش از 1 درصد از آمار کل سرطان سینه در مردان ایجاد می شود. توده های سرطانی معمولاً بدون درد هستند؛ اما گاهی اوقات با حساسیت همراه می شوند.

بیماری پاژه

بیماری پاژه شکل نادری از سرطان است و معمولاً نوک پستان و آرئول را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث پوسته پوسته شدن یا خارش پوست اطراف آن ناحیه می شود. این بیماری علائمی شبیه به اگزما دارد، بنابراین ممکن است بیماری به اشتباه تشخیص داده شود.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

تشخیص علت سفت شدن نوک پستان

پزشک از تست‌های تشخیصی مختلفی استفاده می‌کند. اگر علائم احتمالی سرطان سینه را داشته باشید، ممکن است پزشک ترکیبی از آزمایش‌های تشخیصی زیر را توصیه کند:

  1. معاینه فیزیکی پستان
  2. ماموگرافی
  3. سونوگرافی
  4. بیوپسی پستان (نمونه برداری)

درمان سفت شدن نوک پستان در مردان

انتخاب بهترین روش درمان سفت شدن نوک پستان، به علت اصلی سفت شدن نوک سینه بستگی دارد. به همین دلیل نیز روش‌های درمان سفت شدن نوک پستان برای افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد سفت شدن نوک پستان با روش‌های بسیار ساده‌ای درمان می‌گردد. مصرف برخی داروها و پمادها از جمله روش‌های درمانی به حساب می‌آیند.

نوبت دهی آنلاین

زمان مراجعه به پزشک

به خاطر داشته باشید که سفت شدن پستان و احساس سنگینی به ندرت نشان دهنده مشکل جدی در بدن است. بسیاری از مشکلاتی که سبب سفت شدن سینه ها می شوند، به راحتی قابل درمان هستند. به عنوان مثال، عفونت های پستان در بسیاری از موارد با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شوند و یا درد ناشی از تغییرات فیبروکیستیک پستان به راحتی با مصرف داروهای مسکن کاهش پیدا می کند. با این حال در برخی موارد نادر، نیاز است به محض مشاهده علائم زیر در کنار سفت شدن سینه ها، به پزشک و جراح متخصص پستان مراجعه کنید.

بزنید روی لینک و با کاربردهای سونوگرافی پستان آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی حسینی [ 1402-12-29 ]
سلام اقای دکتر من ۱۵ سالمه و در نوک سینه سمت راستم احساس سفتی و بافت میکنم دلیلش چیا ممنونم راهنمایی کنید

رحیم [ 1402-10-10 ]
سلام آقا داکتر من آقا ۲۳ ساله هستم ۴ ساله سایز سینه هایم خیلی کم تفاوت دارد درد نداشت در این مدت خیلی کم سوزش داشت الان دوماه سوزش وسوخت دارد خیلی اذیت میکنه نمیدونم مشکله چیع لطفآ رهنمای کنید چیکار کنم

نادر [ 1402-10-01 ]
بادرود خدمت شما جناب دکتر یه چند روزی است احساس می کنم توده بسیار ریز در سینه سمت چپ وجود داره به سختی توده میشه لمس کرد جوری دستم باید بیارم پایین تا بشه فهمید . دلیلش چی

حسین صدیقی [ 1402-08-13 ]
سلام آقا ی دکتر من آقایی هستم 32 ساله 10 ساله بدنسازی کار میکنم ولی چند مدته که احساس درد در هر دو سینه ام دارم و وقتی مواد خوراکی میخورم مثل کلم سینه هام درد میگیره و نیمه های زمان ورزشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟

ماموگرافی یک روش برای آزمایش و بررسی دقیق بافت پستان است. در این روش با استفاده از پرتو های خفیف اشعه ایکس، بیماری های پستان شناسایی و تشخیص داده می شوند. به عبارتی ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از بافت پستان است که به شناسایی زودهنگام سرطان های غیر قابل لمس کمک می کند. ... ادامه مطلب

شیردهی پس از جراحی ماموپلاستیشیردهی پس از جراحی ماموپلاستی

عمل جراحی مامو پلاستی میتواند برای موارد مختلفی از جمله اصلاح سایز و اندازه سینه با افتادگی پستان مورد استفاده قرار گیرد . در این جراحی قسمت هایی از بافت غدد و بافت چربی و پوست برداشته میشوند تا پزشک بتواند بافت پستان را به شکل دلخواه بیمار تغییر دهد ... ادامه مطلب

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش میدهند؟

بیشتر بیماریهای خوش خیم پستان مثل کیست های پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند. تعداد ناچیزی از ضایعات خوش خیم پستان که با تکثیر غیرطبیعی همراه هستند، احتمال خطر سرطان ر افزایش میدهند ... ادامه مطلب

چرا افراد چاق در معرض سرطان سینه قرار دارند؟چرا افراد چاق در معرض سرطان سینه قرار دارند؟

خطر عود سرطان پستان یا مرگ و میر ناشی از آن در افرادی که در زمان تشخیص بیماری چاق هستند، در مقایسه با افراد لاغر، بیشتر است. کاهش وزن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی مرتبط است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین