کتاب سیب صورتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب سرطان پستان / سرطان سینه متاستاتیک چیست؟

سرطان سینه متاستاتیک چیست؟

چنانچه سرطان پستان محدود به پستان و یا گره‌ های لنفی مجاور آن باشد، سرطان در مرحله اولیه یا پیشرفته موضعی قرار دارد. سلولهای سرطانی می‌ توانند از توده اصلی در پستان جدا شده و از راه جریان خون یا لنف به سایر قسمت های بدن مهاجرت کنند. لنف شبکه ‌ای گسترده از گره‌ ها و عروق است و وظیفه خارج نمودن باکتری ها، ویروس ها و مواد زائد سلولی را به عهده دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان پستان متاستاتیک که سرطان پستان در مرحله ۴ (بالاترین مرحله) یا سرطان پیشرفته پستان است، سرطانی است که به سایر قسمت ‌های بدن گسترش یافته باشد. شایع ‌ترین قسمت‌ هایی که دچار متاستاز ناشی از سرطان می ‌شوند، عبارتند از:

ممکن است سرطان پستان ماه ‌ها یا حتی سال‌ ها بعد از تشخیص و درمان اولیه، در قسمت دیگری از بدن ظاهر شود. تقریباً ۳۰ درصد از زنانی که سرطان پستان آنها در مراحل اولیه تشخیص داده شده است، دچار بیماری متاستاتیک می ‌شوند.
سرطان پستان در بعضی افراد، زمانی تشخیص داده می‌ شود که متاستاتیک شده است. بدین معنی که در این افراد سرطان پستان پیش از گسترش به دیگر قسمت‌ های بدن، شناسایی نشده بوده است.

جراحی پستان

توده متاستاتیک در قسمت ‌های مختلف بدن، از همان سلولهای سرطان اولیه تشکیل شده است. بنابراین اگر سرطان پستان به استخوان گسترش یابد، توده متاستاتیک در استخوان از سلولهای سرطانی پستان (و نه از سلولهای استخوانی) تشکیل شده است.سرطان متاستاتیک پستان که مرحله چهارم سرطان پستان نامیده می شود، یکی از مراحل سرطان سینه است که در بخش های دیگر بدن مانند کبد، مغز، استخوان ها یا ریه ها گسترش یافته است. سلول های سرطانی می توانند از تومور اصلی پستان جدا شوند و از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی که مجموعه بزرگی از گره ها یا رگ هاست، به قسمت های دیگر بدن سفر کنند. سرطان پستان ممکن است ماه ها یا سال ها بعد از تشخیص و درمان اولیه به بخش دیگری از بدن بازگردد. تقریباً 30 درصد از خانم هایی که درگیر مرحله اول سرطان پستان هستند، دچار وضعیت متاستاتیک خواهند شد.

همچنین بخوانید: علائم سرطان سينه در مردان

برخی از افراد به محض تشیخص سرطان پستان ، دارای سرطان متاستاتیک پستان هستند. این بدان معنی است که سرطان پستان قبل از گسترش در قسمت های دیگر بدن، تشخیص داده نشده است. تومور متاستاتیک در بخش دیگری از بدن متشکل از سلول های سرطان پستان است. بنابراین اگر سرطان پستان به استخوان گسترش یابد، تومور متاستاتیک در استخوان از سلول های سرطان پستان تشکیل شده است، نه سلول های استخوان.

سرطان سینه متاستاتیک

علائم سرطان متاستاتیک پستان

علائم سرطان پستان متاستاتیک ممکن است با علائم سرطان پستان در مراحل اولیه متفاوت باشد. لازم است در صورت مشاهده هر گونه نشانه یا علامت جدید، با پزشک خود مشورت کنیم. در ادامه بعضی از رایج ‌ترین نشانه‌ های گسترش سرطان پستان را باهم می ‌خوانیم.

  1. درد یا شکستگی استخوان، که ممکن است به دلیل گسترش سلولهای سرطانی به استخوان یا نخاع باشد.
  2. سردرد یا سرگیجه، که ممکن است به دلیل گسترش سلولهای سرطانی به مغز باشد.
  3. تنگی نفس یا درد قفسه سینه، که ممکن است به دلیل گسترش سلولهای سرطانی به ریه باشد.
  4. زردی یا تورم شکم، که ممکن است به دلیل گسترش سلولهای سرطانی به کبد باشد.

علائم متاستاز سرطان پستان نیز ممکن است بسته به محل گسترش سرطان در بدن، متفاوت باشد. چند مثال را باهم در زیر می‌ خوانیم:

  1. در صورت متاستاز به استخوان، ممکن است علائمی مثل درد، شکستگی استخوان یا کاهش سطح هوشیاری به دلیل افزایش سطح کلسیم را تجربه کنیم.
  2. در صورت متاستاز به ریه، علائم ممکن است شامل تنگی نفس، سختی در تنفس، سرفه، درد قفسه سینه یا خستگی باشد.
  3. در صورت متاستاز به کبد، ممکن است دچار تهوع، خستگی، تورم دست ‌ها و پا ها یا زردی پوست شویم.
  4. علائم متاستاز به سیستم عصبی مرکزی، شامل مغز و نخاع، ممکن است شامل درد، از دست دادن حافظه، سردرد، تاری دید یا دوبینی، اختلال حرکتی یا تشنج باشد.

اینستاگرام دکتر حکیمیان

تشخیص سرطان متاستاتیک پستان

پزشک برای تدوین برنامه درمانی شخصی برای هر فرد، نیاز به یک تصویر واضح از محل گسترش سرطان پستان دارد. تیم درمانی، از ترکیبی از آزمایش‌ ها و روش ‌های تصویربرداری، شامل آزمایش خون، نمونه ‌برداری، سونوگرافی، MRI، سی‌تی‌اسکن، پت ‌اسکن و غیره، برای این منظور استفاده می ‌کنند.

آیا سرطان متاستاتیک پستان قابل درمان است؟

تشخیص سرطان پستان متاستاتیک می ‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. فرد مبتلا ممکن است احساساتی مثل عصبانیت، ترس، استرس و افسردگی را تجربه کند.بعضی از افراد ممکن است در ذهن خود درمان‌ هایی که انجام داده‌ اند را زیر سوال ببرند یا از پزشک معالج یا خودشان عصبانی باشند؛ زیرا اینطور فکر می ‌کنند که نتوانسته‌ اند این بیماری را شکست دهند.خوب است بدانیم که هیچ راه یکسانی برای کنار آمدن با تشخیص سرطان متاستاتیک وجود ندارد. خودمان باید آنچه را که برای خود و موقعیتمان مناسب است، انجام دهیم.به خاطر داشته باشیم که ابتلا به بیماری متاستاتیک، به معنای نا امیدی نیست. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پستان در این مرحله، به زندگی طولانی و پویای خود ادامه می‌ دهند. گزینه ‌های درمانی متنوعی برای درمان سرطان پستان متاستاتیک وجود دارد و هر روز شیوه ‌های درمانی جدیدی مورد آزمایش قرار می ‌گیرد.

با وجود اینکه سرطان پستان متاستاتیک ممکن است به طور کامل از بین نرود، اما درمان می‌ تواند آن را برای چندین سال کنترل کند.اگر یک روش درمانی برای ما موثر نباشد، معمولاً راه دیگری وجود دارد که می‌ توانیم آن را امتحان کنیم. سرطان ممکن است گاهی فعال شود و سپس به فاز خفتگی برود. روش ‌های درمانی مختلف، می ‌توانند به تنهایی، به صورت ترکیبی یا پشت سر هم، مورد استفاده قرار گیرند.

درمان سرطان متاستاتیک پستان

پس از تشخیص سرطان متاستاتیک پستان، بایستی زمانی را صرف جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری در مورد درمان خود کنید. در مورد متخصصانی که ممکن است در روند درمان درگیر باشند، گزینه های درمانی، آزمایش ژنتیک، استراحت پس از معالجه و دیگر موارد بیشتر بدانید. گزینه های درمانی این مرحله از سرطان سینه عبارتند از:

عمل جراحی

عمل جراحی ممکن است زمانی انجام شود سرطان به دیگر بخش های بدن پخش شده و پزشکان برای جلوگیری از شکسته شدن استخوان ها یا انسداد سلول های سرطانی کبد، انجام جراحی را توصیه می نمایند. گاهی نیز وقتی در اولین تشخیص، سرطان متاستاتیک مشخص می شود، برداشتن تومور از طریق جراحی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی به منظور از بین بردن یا آسیب رساندن به سلولهای سرطانی تا جایی که ممکن است، انجام می شود. با توجه به اینکه دارو های شیمی درمانی کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، زمانی توصیه می شود که سرطان با وجود درمان های دیگر در حال رشد می باشد، مقدار خاصی از سرطان در ارگان هایی مانند کبد یا ریه وجود دارد یا سرطان به سرعت در حال گسترش یافتن در بدن است. معمولاً شیمی درمانی همراه با درمان هدفمند به کار گرفته می شود.

رادیوتراپی

رادیوتراپی زمانی انجام می شود که شما احساس درد داشته باشید و یا پزشکتان بخواهد سرطان را در ناحیه خاصی از بدن کنترل نماید. همچنین، به منظور کاهش خطر شکستگی استخوان ضعیف شده، کاهش خونریزی داخلی یا خونریزی پوستی به علت تهاجمی شدن تومور و بهبود راه هوایی مسدود شده انجام شود.

هورمون درمانی

از دارو های هورمون درمانی مانند تاموکسفین، آروماسین، لتروزول و فاسلدوکس جهت کاهش دادن یا کند کردن رشد سرطان متاستاتیک گیرنده هورمون مثبت استفاده می شود. دارو های هورمون درمانی از طریق کاهش مقدار هورمون استروژن موجود در بدن و یا مسدود کردن عملکرد استروژن در بدن، سرطان سینه گیرنده هورمون مثبت را درمان می کنند.

درمان هدفمند

درمان هدفمند نوعی از درمان است که ویژگی های خاصی از سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد، مانند پروتئینی که به سلول های سرطانی اجازه می دهد، به روشی سریع یا غیرطبیعی رشد کنند. در درمان هدفمند، در مقایسه یا شیمی درمانی، آسیب کمتری به سلول های طبییعی و سالم وارد می شود. برخی از درمان های هدفمند آنتی بادی های هستند که بسیار شبیه به همان آنتی بادی هایی هستند که به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می شوند.

نوبت هی

طول عمر سرطان متاستاتیک

میزان بقای ۵ ساله به این معنی است که چند درصد از بیماران حداقل ۵ سال پس از تشخیص سرطان زنده می مانند. در اینجا درصد به معنای تعداد افراد زنده مانده در هر ۱۰۰ نفر است. میانگین بقای ۵ ساله برای زنان مبتلا به سرطان مهاجم غیر متاستاتیک سینه ۹۱٪ است. همچنین میانگین بقای ۱۰ ساله برای زنان مبتلا به سرطان مهاجم سینه ۸۴٪ است.
میزان بقای ۵ ساله زنان مبتلا به سرطان سینه اگر سرطان تهاجمی و فقط محدود به سینه باشد ۹۹٪ است. شصت و دو درصد (۶۲٪) از زنان مبتلا به سرطان سینه در این مرحله بیماری آنها برای اولین بار تشخیص داده شده است. سرطان سینه در زنان بین سنین ۱۵ تا ۳۹ سال در ایالات متحده در مرحله اولیه بیماری (۴۷٪) در مقایسه با زنان بزرگتر از ۶۵ سال (۶۸٪) کمتر تشخیص داده می شود. این ممکن است به این دلیل باشد که معمولاً غربالگری سرطان سینه تا قبل از ۴۰ سالگی انجام نمی شود مگر اینکه افراد در معرض خطر بیشتری باشند و عوامل خطر ابتلا به سرطان را داشته باشند.
اگر سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته باشد، میزان بقای ۵ ساله ۸۶٪ درصد است. اگر سرطان به ارگان های دورتر در بدن منتشر شده باشد، میزان بقای ۵ ساله ۲۷٪ درصد است. میزان بقا در زنان سیاه پوست در مقایسه با زنان سفید پوست حدود ۹٪ کمتر است.

عمل لیفت همراه با پروتز سینه یکی از روشهای افزایش حجم، بالا بردن و خوش فرم نمودن سینه است. این جراحی توسط دکتر سید محمدرضا حکیمیان در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36294896 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، کوچه 23
تلفن : 36294896 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهشید [ 1402-12-29 ]
خانم مربم صدرایی الان خوب شدی دکتر کیه تو را خدا کمکم کن من هم متاستاز سینه به استخوان ، کبد وریه دارم دکترم گفته کاری از من ساخته نیست موندم چکار کنم هردگتری میرم میگن باید نامه از دکتر قبلی بیاری که چه داروها ودورهای درمانی استفاده کردی تا ما بتوایم فبولت کنیم

فاطمه جعفری [ 1402-10-13 ]
سلام ایا برای تشخیص متاستاز پت اسکن الزامی است؟

مریم صدرائی [ 1401-11-08 ]
سلام ۱۵ سال پیش سرطان سینه داشتم با وجود کنترل و پیگیری مکرر الان ۱ ساله که متاستاسیک به کبد و استخوان دارم ولی متاسفانه همون ۱۵سال پیش آنمی داشتم که با کورتون کنترل میشد الان هم دچار همولیز میشم و همو گلوبینم در حال عادی ۶هست ولی با توکل به خدای بزرگ. و دکتر حاذق ،دلسوز و با وجدان رو به بهبود هستم فقط کم خونی منو از زندگی معمولی انداخته

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلیاولین اقدام پس از تشخیص توده پستان بدون سابقه قبلی

خانم هایی که با لمس این توده ها در سینه خود به پزشک مراجعه می کنند حالتی مضطرب و نگران دارند، در این مقاله به بررسی اقداماتی که پس از تشخیص توده پستان ... ادامه مطلب

افتادگی یا مسطح شدن سینه ها پس از زایمان و شیردهیافتادگی یا مسطح شدن سینه ها پس از زایمان و شیردهی

گاهی ممکن است مشکلاتی مانند افتادگی یا مسطح شدن سینه ها، نامتقارن شدن سینه ها، عفونت سینه، برفک نوک سینه ایجاد شود که باعث نگرانی برخی از مادران شود . ... ادامه مطلب

عمل زیبایی هاله نوک سینهعمل زیبایی هاله نوک سینه

یکی از عمل‌ های نوین در حوزه زیبایی که طرفداران زیادی پیدا کرده است جراحی زیبایی نوک سینه است ... ادامه مطلب

علت و درمان درد دست در سرطان سینهعلت و درمان درد دست در سرطان سینه

درد در کتف و اطراف آن و دست معمولا یک مشکل ارتوپدی است. با این حال مواقعی وجود دارد که می تواند با سرطان سینه مرتبط باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین